‘Meer verkeersongevallen in de wintertijd’

De overgang naar de wintertijd gaat gepaard met een groter ongevalsrisico. Dat heeft niet te maken met vermoeidheid, maar met de plotselinge overgang van een avondspits in het licht naar een avondspits in het donker. Bij een avondspits in het donker gebeuren ongeveer drie keer zoveel ongevallen als bij een avondspits in het licht.

Afgelopen weekend ging de wintertijd in. Vooral voetgangers en fietsers, maar ook automobilisten lopen in het donker een groter risico. Dat blijkt uit onderzoek van de SWOV van een paar jaar terug. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid benadrukt nu dat het hogere aantal ongevallen niet met vermoeidheid te maken heeft. De SWOV analyseerde ongevallen voor alle tijdstippen van de dag en alle dagen van het jaar en dat weer verspreid over enkele decennia. Uit het onderzoek blijkt dat het ingaan van de wintertijd (sinds 1996 op de laatste zondag van oktober) inderdaad samengaat met een hoger aantal verkeersslachtoffers en -ongevallen, tijdens een bepaald gedeelte van de dag.

Rijden bij daglicht

Deze hogere aantallen ongevallen houden de hele wintertijd aan en niet alleen als de wintertijd net is ingegaan. Door het ingaan van de wintertijd valt de duisternis ineens op een eerder tijdstip, waardoor van de ene dag op de andere een groter deel van de avondspits in het donker plaatsvindt.
Het is aannemelijk dat dankzij de invoering van de zomertijd slachtoffers worden bespaard, omdat daarmee een groter deel van de mobiliteit bij daglicht plaatsvindt.
Weeronline waarschuwde deze week in het kader van de wintertijd voor het laagstaande zonnetje. “Maandagochtend komt de zon om 7.25 uur op. Voor mensen die dan onderweg zijn naar school of werk betekent dat dat de zon hen recht in het gezicht kan schijnen. Door de wintertijd gaat de zon ook eerder onder. De zonsondergang is maandag al om 17.20 uur, precies tijdens de avondspits. Weggebruikers moeten ook dan rekening houden met laagstaande zon.”

Discussie

Jaarlijks laait bij het ingaan van zomer- en wintertijd de discussie weer op over het afschaffen hiervan. Tot 2021 worden hier op Europees niveau nog even geen beslissingen over genomen. Er ligt nu een voorstel waarin staat dat ieder EU-land zelf mag kiezen voor permanente zomer- of wintertijd. Het Nederlandse kabinet weegt de voor- en nadelen nog af en wil “zoveel mogelijk” dezelfde tijd aanhouden als buurlanden.
Een argument vóór de zomertijd is dat er door het daglicht minder ongevallen plaatsvinden. De SWOV vindt het de moeite waard om te onderzoeken hoeveel slachtoffers bespaard kunnen worden indien de zomertijd de standaardtijd zou worden.

Onderwerpen: ,

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Meer verkeersongevallen in de wintertijd’ | RijschoolPro

‘Meer verkeersongevallen in de wintertijd’

De overgang naar de wintertijd gaat gepaard met een groter ongevalsrisico. Dat heeft niet te maken met vermoeidheid, maar met de plotselinge overgang van een avondspits in het licht naar een avondspits in het donker. Bij een avondspits in het donker gebeuren ongeveer drie keer zoveel ongevallen als bij een avondspits in het licht.

Afgelopen weekend ging de wintertijd in. Vooral voetgangers en fietsers, maar ook automobilisten lopen in het donker een groter risico. Dat blijkt uit onderzoek van de SWOV van een paar jaar terug. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid benadrukt nu dat het hogere aantal ongevallen niet met vermoeidheid te maken heeft. De SWOV analyseerde ongevallen voor alle tijdstippen van de dag en alle dagen van het jaar en dat weer verspreid over enkele decennia. Uit het onderzoek blijkt dat het ingaan van de wintertijd (sinds 1996 op de laatste zondag van oktober) inderdaad samengaat met een hoger aantal verkeersslachtoffers en -ongevallen, tijdens een bepaald gedeelte van de dag.

Rijden bij daglicht

Deze hogere aantallen ongevallen houden de hele wintertijd aan en niet alleen als de wintertijd net is ingegaan. Door het ingaan van de wintertijd valt de duisternis ineens op een eerder tijdstip, waardoor van de ene dag op de andere een groter deel van de avondspits in het donker plaatsvindt.
Het is aannemelijk dat dankzij de invoering van de zomertijd slachtoffers worden bespaard, omdat daarmee een groter deel van de mobiliteit bij daglicht plaatsvindt.
Weeronline waarschuwde deze week in het kader van de wintertijd voor het laagstaande zonnetje. “Maandagochtend komt de zon om 7.25 uur op. Voor mensen die dan onderweg zijn naar school of werk betekent dat dat de zon hen recht in het gezicht kan schijnen. Door de wintertijd gaat de zon ook eerder onder. De zonsondergang is maandag al om 17.20 uur, precies tijdens de avondspits. Weggebruikers moeten ook dan rekening houden met laagstaande zon.”

Discussie

Jaarlijks laait bij het ingaan van zomer- en wintertijd de discussie weer op over het afschaffen hiervan. Tot 2021 worden hier op Europees niveau nog even geen beslissingen over genomen. Er ligt nu een voorstel waarin staat dat ieder EU-land zelf mag kiezen voor permanente zomer- of wintertijd. Het Nederlandse kabinet weegt de voor- en nadelen nog af en wil “zoveel mogelijk” dezelfde tijd aanhouden als buurlanden.
Een argument vóór de zomertijd is dat er door het daglicht minder ongevallen plaatsvinden. De SWOV vindt het de moeite waard om te onderzoeken hoeveel slachtoffers bespaard kunnen worden indien de zomertijd de standaardtijd zou worden.

Onderwerpen: ,

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.