Appen achter het stuur. foto Pixabay

SWOV: appen met telefoon in houder ook gevaarlijk

Appen, smartphone, telefoon, stuur, rijden, auto

Appen tijdens het autorijden is altijd gevaarlijk. Het maakt geen verschil of de telefoon in een houder of in de hand wordt bediend. Vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid is het appen op een telefoon die in een houder is geplaatst ongewenst, ook al is alleen het vasthouden van een telefoon verboden. 

Het blijkt uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) naar het effect van appen met de telefoon in een houder op het rij- en kijkgedrag van automobilisten versus het appen met de telefoon in de hand. Het vasthouden van een mobiel tijdens het rijden is verboden, maar het bedienen van een telefoon in een houder is wel toegestaan.

Uit het onderzoek blijkt dat voor de verkeersveiligheid appen op een telefoon die in een houder is geplaatst ook ongewenst is. Enkel een verbod op het vasthouden van een telefoon geeft een verkeerd signaal naar de weggebruikers; ten onrechte zou men hierbij kunnen denken dat appen met de telefoon in de houder wel veilig is. Alvorens de wetgeving te heroverwegen zal echter nader onderzoek naar ‘handheld versus handsfree’ de conclusies uit dit rapport verder moeten onderbouwen.

Appen versus niet appen

Het onderzoek laat zien dat automobilisten langzamer rijden tijdens ritten waarin ze appen achter het stuur dan tijdens ritten waarin ze niet appen. Desondanks variëren ze meer in gereden snelheid, slingeren ze meer en kijken ze minder in de spiegels tijdens ritten waarin ze appen. Ook blijkt dat de deelnemers de ritten waarin ze tijdens het autorijden moesten appen meer belastend vonden dan de ritten waarin ze niet hoefden te appen.

Hand versus houder

De mate van variatie in gereden snelheid, het slingeren, de gemiddelde duur van de blikken op de smartphone, het aantal lange blikken op de smartphone en het in de spiegels kijken verschilt niet tussen appen met de telefoon in de hand of in de houder. De totale duur dat tijdens het appen op de smartphone werd gekeken was bij appen met de telefoon in de houder zelfs langer dan bij appen met de telefoon in de hand. Ook werden er tijdens het appen met de telefoon in de houder meer blikken op de smartphone geworpen dan tijdens appen met de telefoon in de hand.

De bevindingen wijzen erop dat appen onafhankelijk van de positie van de telefoon invloed heeft op motorische, visuele en cognitieve aspecten van autorijden. Er is dus geen reden om aan te nemen dat het veiliger is om tijdens het autorijden de telefoon in de houder te bedienen dan in de hand. Deze problemen komen voor bij jong en oud, man en vrouw en zowel ervaren als onervaren appers.

Verbod

Tijdens het autorijden mag je geen mobieltje vasthouden. De boete als je dit toch doet is 240 euro. Sinds 1 juli 2019 geldt het verbod voor alle mobiele elektronische apparaten – dus ook voor navigatiesystemen, tablets en muziekspelers. Je mag een telefoon wél bedienen als deze in een houder zit, ook is het gebruik van spraakbediening toegestaan. Ook mag je de zogeheten elektronische apparatuur zoals de smartphone wel vasthouden als je stilstaat, zoals in de file of voor een verkeerslicht.

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

SWOV: appen met telefoon in houder ook gevaarlijk | RijschoolPro
Appen achter het stuur. foto Pixabay

SWOV: appen met telefoon in houder ook gevaarlijk

Appen, smartphone, telefoon, stuur, rijden, auto

Appen tijdens het autorijden is altijd gevaarlijk. Het maakt geen verschil of de telefoon in een houder of in de hand wordt bediend. Vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid is het appen op een telefoon die in een houder is geplaatst ongewenst, ook al is alleen het vasthouden van een telefoon verboden. 

Het blijkt uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) naar het effect van appen met de telefoon in een houder op het rij- en kijkgedrag van automobilisten versus het appen met de telefoon in de hand. Het vasthouden van een mobiel tijdens het rijden is verboden, maar het bedienen van een telefoon in een houder is wel toegestaan.

Uit het onderzoek blijkt dat voor de verkeersveiligheid appen op een telefoon die in een houder is geplaatst ook ongewenst is. Enkel een verbod op het vasthouden van een telefoon geeft een verkeerd signaal naar de weggebruikers; ten onrechte zou men hierbij kunnen denken dat appen met de telefoon in de houder wel veilig is. Alvorens de wetgeving te heroverwegen zal echter nader onderzoek naar ‘handheld versus handsfree’ de conclusies uit dit rapport verder moeten onderbouwen.

Appen versus niet appen

Het onderzoek laat zien dat automobilisten langzamer rijden tijdens ritten waarin ze appen achter het stuur dan tijdens ritten waarin ze niet appen. Desondanks variëren ze meer in gereden snelheid, slingeren ze meer en kijken ze minder in de spiegels tijdens ritten waarin ze appen. Ook blijkt dat de deelnemers de ritten waarin ze tijdens het autorijden moesten appen meer belastend vonden dan de ritten waarin ze niet hoefden te appen.

Hand versus houder

De mate van variatie in gereden snelheid, het slingeren, de gemiddelde duur van de blikken op de smartphone, het aantal lange blikken op de smartphone en het in de spiegels kijken verschilt niet tussen appen met de telefoon in de hand of in de houder. De totale duur dat tijdens het appen op de smartphone werd gekeken was bij appen met de telefoon in de houder zelfs langer dan bij appen met de telefoon in de hand. Ook werden er tijdens het appen met de telefoon in de houder meer blikken op de smartphone geworpen dan tijdens appen met de telefoon in de hand.

De bevindingen wijzen erop dat appen onafhankelijk van de positie van de telefoon invloed heeft op motorische, visuele en cognitieve aspecten van autorijden. Er is dus geen reden om aan te nemen dat het veiliger is om tijdens het autorijden de telefoon in de houder te bedienen dan in de hand. Deze problemen komen voor bij jong en oud, man en vrouw en zowel ervaren als onervaren appers.

Verbod

Tijdens het autorijden mag je geen mobieltje vasthouden. De boete als je dit toch doet is 240 euro. Sinds 1 juli 2019 geldt het verbod voor alle mobiele elektronische apparaten – dus ook voor navigatiesystemen, tablets en muziekspelers. Je mag een telefoon wél bedienen als deze in een houder zit, ook is het gebruik van spraakbediening toegestaan. Ook mag je de zogeheten elektronische apparatuur zoals de smartphone wel vasthouden als je stilstaat, zoals in de file of voor een verkeerslicht.

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.