ANWB Zomerbandentest 2023: ‘Een derde van de autobanden onder de maat’

ANWB Zomerbandentest: ‘Een derde van de autobanden is onder de maat’

De test in volle gang Foto: ANWB

Een derde van de vijftig onderzochte zomerbanden zijn onder de maat, zo blijkt uit de ANWB Zomerbandentest 2023. Deze banden zijn onveilig en scoren op meerdere aspecten een onvoldoende, waaronder op de criteria noodstop en levensduur.

Ter ere van de vijftigste editie van de ANWB zomerbandentest zijn er dit jaar vijftig zomerbanden – in de meest verkochte bandenmaat 205/55 R16 – getest. Van dit totale aantal banden, raadt de ANWB er maar liefst 19 niet aan. Zeven van die 19 krijgen zelfs de beoordeling ‘echt slecht’. De andere twaalf scoren een onvoldoende, wat inhoudt dat de banden ondermaatse prestaties hebben. Zo zijn er banden die slechts 25.000 kilometer meegaan, waar 40.000 kilometer de norm is voor deze bandenmaat.

Van de vijftig banden behalen 21 een ‘nette voldoende’ en ontvangen drie sterren. Tien banden krijgen de totale score van vier sterren. Uit de test is gebleken dat deze banden onder andere het meest nauwkeurig zijn en de meeste grip op het asfalt hebben.

Testcriteria

Eén van de criteria door middel waarvan gemeten wordt of een band een goede of een slechte band is, is de noodstop. Een goede band heeft vanaf 80 kilometer per uur 35 meter afstand nodig wanneer er plotseling hard geremd wordt op nat wegdek. Echter is uit de test van de ANWB gebleken dat er banden zijn die hier 55 meter voor nodig hebben. “Uitgedrukt in restsnelheid komt de auto met slechte banden nog met 52 kilometer per uur voorbij rijden of botst ergens bovenop. Dit kan dramatische gevolgen hebben”, aldus de ANWB.

Daarnaast speelt het milieu ook een belangrijke rol in de ANWB zomerbandentest. Er is tegenwoordig namelijk veel meer aandacht voor de slijtagedeeltjes die van de banden loskomen en in de natuur belanden. “Een band werd in het verleden van rubber gemaakt, een natuurproduct. Tegenwoordig worden banden vervaardigd van synthetisch rubber, in feite plastic. De slijtagedeeltjes van deze banden belanden langs de kant van de weg, spoelen weg met regen en eindigen zo in de bodem en in oppervlaktewater. Uiteindelijk komen ze zo in de voedselketen terecht”, aldus de ANWB. Volgens de Europese Unie gaat het om 500.000 ton per jaar. Het is dan ook noodzaak dit in de komende jaren sterk te verminderen.

Kosten

In de test wordt tevens gekeken naar de levensduur van de banden. Met diverse autobanden blijkt een bestuurder maar 25.000 kilometer te kunnen rijden, terwijl de beste exemplaren uit de test meer dan 70.000 kilometer halen. En die blijken niet twee keer zo duur, merkt de ANWB op.

Autobanden zijn de afgelopen twee jaar flink duurder geworden, prijsstijgingen van dertig procent, ofwel 35 euro per band, zijn geen uitzondering. De test laat zien dat zomaar kiezen voor een goedkope band niet de oplossing is. Dan doet de automobilist volgens de ANWB concessies aan de veiligheid. “Er zijn best goedkopere alternatieven op de markt – vaak B-merken – die voldoende of zelfs goed scoren én veilig zijn.”

Een volledig overzicht van de testresultaten is hier te vinden.

Lees ook:

Auteur: Else van Andel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ANWB Zomerbandentest: ‘Een derde van de autobanden is onder de maat’ | RijschoolPro
ANWB Zomerbandentest 2023: ‘Een derde van de autobanden onder de maat’

ANWB Zomerbandentest: ‘Een derde van de autobanden is onder de maat’

De test in volle gang Foto: ANWB

Een derde van de vijftig onderzochte zomerbanden zijn onder de maat, zo blijkt uit de ANWB Zomerbandentest 2023. Deze banden zijn onveilig en scoren op meerdere aspecten een onvoldoende, waaronder op de criteria noodstop en levensduur.

Ter ere van de vijftigste editie van de ANWB zomerbandentest zijn er dit jaar vijftig zomerbanden – in de meest verkochte bandenmaat 205/55 R16 – getest. Van dit totale aantal banden, raadt de ANWB er maar liefst 19 niet aan. Zeven van die 19 krijgen zelfs de beoordeling ‘echt slecht’. De andere twaalf scoren een onvoldoende, wat inhoudt dat de banden ondermaatse prestaties hebben. Zo zijn er banden die slechts 25.000 kilometer meegaan, waar 40.000 kilometer de norm is voor deze bandenmaat.

Van de vijftig banden behalen 21 een ‘nette voldoende’ en ontvangen drie sterren. Tien banden krijgen de totale score van vier sterren. Uit de test is gebleken dat deze banden onder andere het meest nauwkeurig zijn en de meeste grip op het asfalt hebben.

Testcriteria

Eén van de criteria door middel waarvan gemeten wordt of een band een goede of een slechte band is, is de noodstop. Een goede band heeft vanaf 80 kilometer per uur 35 meter afstand nodig wanneer er plotseling hard geremd wordt op nat wegdek. Echter is uit de test van de ANWB gebleken dat er banden zijn die hier 55 meter voor nodig hebben. “Uitgedrukt in restsnelheid komt de auto met slechte banden nog met 52 kilometer per uur voorbij rijden of botst ergens bovenop. Dit kan dramatische gevolgen hebben”, aldus de ANWB.

Daarnaast speelt het milieu ook een belangrijke rol in de ANWB zomerbandentest. Er is tegenwoordig namelijk veel meer aandacht voor de slijtagedeeltjes die van de banden loskomen en in de natuur belanden. “Een band werd in het verleden van rubber gemaakt, een natuurproduct. Tegenwoordig worden banden vervaardigd van synthetisch rubber, in feite plastic. De slijtagedeeltjes van deze banden belanden langs de kant van de weg, spoelen weg met regen en eindigen zo in de bodem en in oppervlaktewater. Uiteindelijk komen ze zo in de voedselketen terecht”, aldus de ANWB. Volgens de Europese Unie gaat het om 500.000 ton per jaar. Het is dan ook noodzaak dit in de komende jaren sterk te verminderen.

Kosten

In de test wordt tevens gekeken naar de levensduur van de banden. Met diverse autobanden blijkt een bestuurder maar 25.000 kilometer te kunnen rijden, terwijl de beste exemplaren uit de test meer dan 70.000 kilometer halen. En die blijken niet twee keer zo duur, merkt de ANWB op.

Autobanden zijn de afgelopen twee jaar flink duurder geworden, prijsstijgingen van dertig procent, ofwel 35 euro per band, zijn geen uitzondering. De test laat zien dat zomaar kiezen voor een goedkope band niet de oplossing is. Dan doet de automobilist volgens de ANWB concessies aan de veiligheid. “Er zijn best goedkopere alternatieven op de markt – vaak B-merken – die voldoende of zelfs goed scoren én veilig zijn.”

Een volledig overzicht van de testresultaten is hier te vinden.

Lees ook:

Auteur: Else van Andel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.