Volswagen, Polo, BlueMotion

‘Maatregelen belastingvrije lesauto blijven voorlopig bestaan’

DEN HAAG – Demissionair minister Jan Kees de Jager (Financiën) houdt de vrijstelling voor wegenbelasting en aankoopbelasting (bpm) voor milieuvriendelijke auto’s in de nieuwe begroting overeind. Dat wordt in kringen rond de bewindsman bevestigd, zo meldt het Nederlands Dagblad.

Het ministerie wil officieel niet reageren op de plannen in de Miljoenennota, maar laat weten dat de vergroening van het autopark succesvol is. Er rijden mede dankzij de fiscale maatregelen intussen zo’n tweehonderdduizend auto’s rond met het energielabel A en een zeer lage CO2-uitstoot

In het eerste halfjaar van de regeling werden ruim 50.000 van deze belastingvrije auto’s verkocht, waarvan er inmiddels twintig modellen en merken te koop zijn. Ook onder rijschoolhouders zijn de zuinige diesels zeer populair omdat er geen wegenbelasting over betaald hoeft te worden.

Rijschoolhouders, milieuorganisaties en belangenverenigingen vrezen echter dat het nieuwe kabinet de maatregel zal terugdraaien. Door de verkoopstimulans voor groene auto’s zou de overheid al zo’n 34 miljoen euro aan wegenbelasting en BPM zijn misgelopen. Leaserijders betalen bovendien maar 14 procent bijtelling.

De Bovag en de Stichting Autobelangen bieden de vaste Kamercommissie voor Financiën komende dinsdag duizenden handtekeningen aan van automobilisten die pleiten voor behoud van de fiscale maatregelen.

Of de CO2-grenzen van 110 g/km voor benzineauto’s en 95 g/km voor dieselauto’s in stand worden gehouden, is wel onzeker. Deze kunnen periodiek worden herzien door de overheid.

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “‘Maatregelen belastingvrije lesauto blijven voorlopig bestaan’”

teddy|03.07.11|20:43

de milieu vriendelijke auto’s moeten belasting vrij blijven.
het kabinet kan heel veel geld binnen halen,
door in de oldtimers een blackbox te plaatsen.
hier in enschede rijden erg veel oude mercedesen rond.
die voor het milieu erg belastend zijn (dus belasting vrij)
deze auto’s zijn in duitsland afgedankt.
maar rijden nu wel in nederland.
goedkoper kan het niet 75.00 verzekering per jaar en belasting vrij.
gaarne zie ik ook maatregels tegen deze vervuilers.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.