Rijtest Skoda Citigo; Tjechische variant van Volkswagen Up

AUTOVANDAAG – De Volkswagen Up kent twee broertjes: de Seat Mii en Skoda Citigo. Ook de Tsjechen kregen dus een Volkswagen Up in handen om die vervolgens met de nieuwe Skoda-logo’s, een ander neusje, nieuwe achterklep en gewijzigde zijraamlijn om te dopen tot Skoda Citigo. Een rijtest.

Omdat het slechts details zijn waarop de kleine nieuwkomer zich onderscheidt van de Up en Mii is het aan Skoda om ook met de (vanaf)prijs uit te pakken. Bijna dezelfde auto voor nog minder geld, dat is immers ‘simply clever’! Helaas is de importeur nog druk in onderhandeling met de fabriek, dus valt daar nog niets over te zeggen.

Vijfdeurs

De Citigo wordt leverbaar als drie- en vijfdeurs. Wij reden niet zonder reden die laatste carrosserievariant want Skoda verwacht vooral vijf deuren te verkopen. Je hebt dan immers een praktische instap naar de achterbank, waar je bovendien heel behoorlijk kunt zitten.

De hoofd- en beenruimte zijn aangenaam verrassend, wetende dat de Citigo met 3.56 meter lengte net even korter is dan de (krappere) Fiat Panda uit de test van vorige week. Voorin zit je op volwassen stoelen met een ruim zitvlak om de bovenbenen te ondersteunen, wat langere ritten comfortabel maakt. Ook hieraan merk je dat de Volkswagen Groep haar kansen heeft benut; wie (opnieuw) toetreedt tot het A-segment moet van goede huizen komen en dat doet de Citigo.

Interieur

Als het om de bagageruimte gaat troeft de kleine Skoda ook andere tegenstrevers af. Met 251 tot 959 liter is de Up-derivaat de ruimste in zijn klasse. Het materiaalgebruik in het Citigo-interieur is simpel en ‘basic’: harde zwarte kunststoffen – beige is ook mogelijk – sieren het interieur, evenals deels onbeklede deurpanelen.

Glossy elementen zoals in de duurdere Up’s te zien zijn vinden niet hun weg naar de Skoda. De Tsjechen kiezen voor ‘doe maar gewoon’ en laten ‘hip doen’ aan de Up over. Of je moet het subtiele aluminium randje om het instrumentarium, de middenconsole en de deurgrepen van de luxere Citigo’s ‘gek doen’ vinden. Ook zien we op de deuren het nodige plaatwerk. Omdat het allemaal goed in elkaar steekt en niet blikkerig klinkt maakt de citigo-cockpit echt wel een verzorgde indruk.

Eenliter driecilinder

Het VAG-concern heeft ook werk gemaakt van de motortechniek en ontwikkelde een nieuwe eenliter driecilinder die net als in de Up van Volkswagen precies 60 of 75 pk levert.  Het motortje leert zich kennen als een verfijnde driepitter die alleen stationair iets trilt, altijd energiek aanvoelt met genoeg trekkracht onderin en dus probleemloos meekomt met het verkeer.

Daarbij is het ronkje uit de motorruimte goed gedempt. Met dank aan dezelfde 95 Nm die voor de 60 pk versie paraat staat voelt de instapper in de praktijk – zeker in de stad – nauwelijks zwakker aan. In de rondte schakelen om vooruit te komen is er niet bij, al laat de vijfbak zich wel zeer gemakkelijk bedienen.

CO2-uitstoot

In tegenstelling tot de Volkswagen Up laat Skoda de driecilinder altijd zo zuinig mogelijk werken door start/stop-techniek, herwinning van remenergie, 15 mm verlaging en banden met een lagere rolweerstand toe te passen. Dit standaard Greentech-pakket reduceert de CO2-uitstoot tot 96 gram (4.1 l/100km), waarmee de Citigo tot de zuinigste stadsrakkers in het segment behoort.

Na een uitgebreide testrit rond Lissabon bleef de verbruiksmeter op 4.8 l/100 km steken. Hoe zuinig de Citigo in het Nederlandse landschap is zal later moeten blijken. Het effect van de verlaging is niet helemaal onmerkbaar: de veerwegen lijken korter en de wangen van de (kleinere) banden moeten meer incasseren. Toch blijft de Citigo zijn mannetje staan en zal ons goed onderhouden wegennet er geen stuiterbakkie van maken.

Fiscale vrijstelling

Na de showroomintroductie van de Citigo in mei wordt kort daarna een semi-automatische vijfbak aan het leveringsprogramma toegevoegd. Het verbruik ligt dan iets hoger (door het ontbreken van start/stop-techniek) maar is nog altijd laag genoeg om in aanmerking te komen voor het complete pakket fiscale vrijstellingen. De voor het eind dit jaar geplande aardgasversie is een echte CO2 kampioen en aast met 79 gram op de erebokaal van de zuinigste non-hybride of diesel.

Zoals eerder genoemd is het nog gissen naar de prijs van de Citigo. Dat geldt ook voor de standaarduitrusting van de verschillende uitvoeringen. Wel staat vast dat Skoda de meeste opties die in de Up leverbaar zijn ook in de Citigo kunnen worden aangeboden.

Navigatie

Het uitneembare Move&Fun navigatiesysteem en de actieve noodremhulp voor in de stad is de kleine Tsjech op het lijf geschreven. Zonaanbidders en koukleumen zullen het panoramadak en de stoelverwarming kunnen waarderen. Hoewel de Citigo niet zozeer sportief in het leven staat zijn er ook antraciete lichtmetalen wielen en striping ‘van voor tot achter’ beschikbaar. 

AutoVandaag.nl

Onderwerpen:

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.