Volkswagen, Golf IV

Volkswagen telt op naar de zevende generatie: Golf IV

De Volkswagen Golf is de succesvolste compacte middenklasser in Europa, een begrip in de autowereld en generatie na generatie toonaangevend in z’n klasse. Hij is dan ook niet voor niets zeer populair als lesauto. Rond de jaarwisseling komt de zevende generatie Golf op de markt. Deze week het verhaal van de Golf IV. Die was flink gegroeid ten opzichte van zijn voorganger en legde technisch gezien de lat een reuzenstap hoger.

Volkswagen introduceerde de Golf IV in 1997. Net als de eerdere edities was ook dit weer een flinke stap voorwaarts ten opzichte van het voorgaande model. Met de Golf IV nam Volkswagen definitief afscheid van hoekige vormen, maar het waren vooral de technische innovaties die indruk maakten. Niet alleen was dit de eerste Golf met een volledig verzinkte carrosserie. Ook werd ESP leverbaar en het was deze Golf die de TDI bij het grote publiek bekend maakte.

Leasetopper

De Golf III was al leverbaar met een turbodieselmotor, maar het was de Golf IV die met deze motor als warme broodjes over de toonbank ging. In de periode van zijn introductie maakte het fenomeen leaseauto een sterke opmars en dieselversies waren destijds bij veel werkgevers min of meer de verplichte keuze.

Wie interesse had in de Golf, had op dieselgebied keuze te over. Het TDI-gamma liep uiteen van een 90 pk sterke variant tot een versie met 150 pk. Kenners wisten genoeg bij het zien van het typeplaatje van de Golf TDI: geheel verchroomd betekende 90 pk, een rode ‘I’ 110 pk, een rode ‘D’ én ‘I’ 130 pk en met alle drie de letters rood was het vermogen 150 pk.

Een Golf met 250 pk

De Golf IV verscheen in 2002 in een versie die net als de GTI zou uitgroeien tot een sportief icoon: de R32. Voorzien van een nieuwe versie van de befaamde VR6-motor (3.189 cm³) en met 250 pk vermogen was dit de snelste Golf die Volkswagen tot dan toe had geproduceerd. Deze krachtbron was in de Golf IV altijd gekoppeld aan 4Motion-vierwielaandrijving met centrale Haldex-koppeling.

Tevens bracht de Golf R32 een technisch hoogstandje dat anno 2012 in één op de drie in Nederland verkochte Volkswagens is te vinden. Dat is uiteraard de automatische DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling die het comfort van een automaat combineert met de efficiëntie en snelheid van een handbak.

Turbobenzinemotor

De Golf IV was de eerste Golf die verkrijgbaar was met een turbobenzinemotor: de 1.8T. Volkswagen gebruikte deze krachtbron voor de sportieve GTI, in varianten met 150 en 180 pk. Ook was voor het eerst een vijfcilindermotor verkrijgbaar, de V5. De VR6-motor met 2,8-liter inhoud kreeg de V6-badge. Tot slot introduceerde Volkswagen in de Golf IV en de direct ingespoten benzinemotor: de FSI.

Hatchback

De Golf IV was leverbaar als drie- en vijfdeurs hatchback en als Variant, de stationwagon. In 1998 werd bovendien de Golf Cabriolet uiterlijk opgewaardeerd naar de Golf IV. Er verscheen ook een sedanversie, die weliswaar niet de naam Golf droeg, maar daaraan technisch nagenoeg gelijk was: de Bora.

Wereldwijd verkocht de Golf IV nog iets beter dan zijn voorganger: 4.883.000 exemplaren tegen 4.834.000 Golfs III. In 2002 bereikte de Golf een gedenkwaardige mijlpaal toen nummer 21.517.415 werd afgeleverd. Daarmee haalde de Golf de Kever in als meest gebouwde Volkswagen ooit.

Productie

Volkswagen nam de Golf IV in 2003 uit productie. Aan het einde van zijn zevenjarige loopbaan stond de teller in ons land op ruim 160.000 verkochte exemplaren. 1999 was met nagenoeg 30.000 verkochte Volkswagens Golf het topjaar voor de vierde generatie.

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Volkswagen telt op naar de zevende generatie: Golf IV”

Jos Menten|30.08.12|12:59

Toch jammer dat het er af en toe op lijkt alsof er alleen volkswagens te koop zijn en dan vooral de golf welke toch extreem vaak geassocieerd wordt met asociaal rijgedrag door jongeren.
Gelukkig zijn er ook andere auto te koop welke niet deze bagage met zich meedragen en bovendien minstens net zo goed of zelfs beter zijn en er dan ook nog een niet zo saai uitzien.

Bovenstaande is gebaseerd op de dagelijkse ervaringen op de weg. Ik wil dus niet zeggen dat de golf een slechte auto is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Volkswagen telt op naar de zevende generatie: Golf IV | RijschoolPro
Volkswagen, Golf IV

Volkswagen telt op naar de zevende generatie: Golf IV

De Volkswagen Golf is de succesvolste compacte middenklasser in Europa, een begrip in de autowereld en generatie na generatie toonaangevend in z’n klasse. Hij is dan ook niet voor niets zeer populair als lesauto. Rond de jaarwisseling komt de zevende generatie Golf op de markt. Deze week het verhaal van de Golf IV. Die was flink gegroeid ten opzichte van zijn voorganger en legde technisch gezien de lat een reuzenstap hoger.

Volkswagen introduceerde de Golf IV in 1997. Net als de eerdere edities was ook dit weer een flinke stap voorwaarts ten opzichte van het voorgaande model. Met de Golf IV nam Volkswagen definitief afscheid van hoekige vormen, maar het waren vooral de technische innovaties die indruk maakten. Niet alleen was dit de eerste Golf met een volledig verzinkte carrosserie. Ook werd ESP leverbaar en het was deze Golf die de TDI bij het grote publiek bekend maakte.

Leasetopper

De Golf III was al leverbaar met een turbodieselmotor, maar het was de Golf IV die met deze motor als warme broodjes over de toonbank ging. In de periode van zijn introductie maakte het fenomeen leaseauto een sterke opmars en dieselversies waren destijds bij veel werkgevers min of meer de verplichte keuze.

Wie interesse had in de Golf, had op dieselgebied keuze te over. Het TDI-gamma liep uiteen van een 90 pk sterke variant tot een versie met 150 pk. Kenners wisten genoeg bij het zien van het typeplaatje van de Golf TDI: geheel verchroomd betekende 90 pk, een rode ‘I’ 110 pk, een rode ‘D’ én ‘I’ 130 pk en met alle drie de letters rood was het vermogen 150 pk.

Een Golf met 250 pk

De Golf IV verscheen in 2002 in een versie die net als de GTI zou uitgroeien tot een sportief icoon: de R32. Voorzien van een nieuwe versie van de befaamde VR6-motor (3.189 cm³) en met 250 pk vermogen was dit de snelste Golf die Volkswagen tot dan toe had geproduceerd. Deze krachtbron was in de Golf IV altijd gekoppeld aan 4Motion-vierwielaandrijving met centrale Haldex-koppeling.

Tevens bracht de Golf R32 een technisch hoogstandje dat anno 2012 in één op de drie in Nederland verkochte Volkswagens is te vinden. Dat is uiteraard de automatische DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling die het comfort van een automaat combineert met de efficiëntie en snelheid van een handbak.

Turbobenzinemotor

De Golf IV was de eerste Golf die verkrijgbaar was met een turbobenzinemotor: de 1.8T. Volkswagen gebruikte deze krachtbron voor de sportieve GTI, in varianten met 150 en 180 pk. Ook was voor het eerst een vijfcilindermotor verkrijgbaar, de V5. De VR6-motor met 2,8-liter inhoud kreeg de V6-badge. Tot slot introduceerde Volkswagen in de Golf IV en de direct ingespoten benzinemotor: de FSI.

Hatchback

De Golf IV was leverbaar als drie- en vijfdeurs hatchback en als Variant, de stationwagon. In 1998 werd bovendien de Golf Cabriolet uiterlijk opgewaardeerd naar de Golf IV. Er verscheen ook een sedanversie, die weliswaar niet de naam Golf droeg, maar daaraan technisch nagenoeg gelijk was: de Bora.

Wereldwijd verkocht de Golf IV nog iets beter dan zijn voorganger: 4.883.000 exemplaren tegen 4.834.000 Golfs III. In 2002 bereikte de Golf een gedenkwaardige mijlpaal toen nummer 21.517.415 werd afgeleverd. Daarmee haalde de Golf de Kever in als meest gebouwde Volkswagen ooit.

Productie

Volkswagen nam de Golf IV in 2003 uit productie. Aan het einde van zijn zevenjarige loopbaan stond de teller in ons land op ruim 160.000 verkochte exemplaren. 1999 was met nagenoeg 30.000 verkochte Volkswagens Golf het topjaar voor de vierde generatie.

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Volkswagen telt op naar de zevende generatie: Golf IV”

Jos Menten|30.08.12|12:59

Toch jammer dat het er af en toe op lijkt alsof er alleen volkswagens te koop zijn en dan vooral de golf welke toch extreem vaak geassocieerd wordt met asociaal rijgedrag door jongeren.
Gelukkig zijn er ook andere auto te koop welke niet deze bagage met zich meedragen en bovendien minstens net zo goed of zelfs beter zijn en er dan ook nog een niet zo saai uitzien.

Bovenstaande is gebaseerd op de dagelijkse ervaringen op de weg. Ik wil dus niet zeggen dat de golf een slechte auto is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.