Hyundai i10

Lesauto-rijtest Hyundai i10: veel waar voor weinig geld

De rijschoolbranche maakt steeds meer gebruik van kleinere en goedkopere lesauto’s. Want dat scheelt in de prijs en de marges houden op dit moment niet over. Maar hoe ver kun je daarin gaan als rijschoolhouder? Hyundai heeft haar kleinste model, de i10, door het CBR als examenauto laten keuren. Hoe bevalt zo’n auto uit het A-segment in de praktijk? VerkeersPro.nl test het uit.

Financieel is een dergelijke auto best een goede keuze. De prijzen beginnen bij ruim 10 mille inclusief btw. De meest luxe versie kost een paar duizend euro meer. En dan hij is ook helemaal af, met elektrische ramen, bluetooth, automatische airco, mooie bekleding en veiligheidssystemen als 6 airbags, ABS en ESP.

Design

Als het gaat om design heeft Hyundai haar werk best goed gedaan. Je kunt van dit soort boodschappenauto’s zeggen wat je wilt, maar de i10 oogt als een vrij volwassen auto. Een ruim opgezet design met moderne strakke lijnen. Ook het dashboard is duidelijk en overzichtelijk.

De rijeigenschappen hebben een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. Het onderstel is goed afgewerkt, want de auto ligt zeer goed op de weg. Zeker gezien zijn gewicht. Maar op het schakelen en koppelen is nog wel wat aan te merken. De koppeling gaat erg licht, zodat het moeilijk is om het aangrijpingspunt te vinden. En al is de pook heel mooi afgewerkt, het schakelen voelt wat hakerig aan. Bovendien hadden we tijdens onze test regelmatig dat de versnelling niet in zijn achteruit ging. Daarvoor moest dan eerst even de koppeling opnieuw ingetrapt worden.

Afwerking

Wat verder opvalt is dat Hyundai de auto zeer goed afgewerkt heeft. Als je er in zit, heb je het gevoel in een luxe middenklasse auto te zitten. Het dashboard ziet er netjes uit, de gebruikte kleuren en materialen geven een speels en modern effect. Wel is het jammer dat de handrem wat goedkoop aanvoelt. Het zicht in de spiegels is erg goed. Vooral de buitenspiegels zijn zo gemaakt, dat de leerling grote kijkhoeken heeft.

De dode hoek linksvoor heeft de autofabrikant best goed onder controle weten te houden. Want ondanks dat het om een kleine auto gaat, is de raamstijl ver genoeg van de bestuurder geplaatst om er goed omheen te kunnen kijken. De dode hoek rechtsachter is wat groter, vanwege de hele dikke raamstijl.

Motor

De prestaties van de 1.0 benzinemotor zijn redelijk. De auto is zeker niet vlot, maar het vermogen van de motor is erg gelijkmatig. Of je nu lage of hoge toeren draait, het koppel is altijd voldoende. Jammer is dat Hyundai de i10 niet met een dieselmotor heeft uitgerust. Maar aangezien het ook voor rijschoolhouders geen kilometervreter zal zijn, is dat een begrijpelijke keuze.

Vergeleken met andere auto’s uit deze klasse beschikt de Hyundai i10 over hele goede en fijne stoelen. Zat je vroeger in dit soort boodschappenauto’s zelfs voorin opgevouwen, nu is het ook voor een lange rijinstructeur best goed vol te houden. De stoelen voelen stevig aan en bieden voldoende steun. Ook is de gebruikte stof van goede kwaliteit.

Leerling

Achterin is het wel een ander verhaal. Ook al is de i10 ‘de ruimste auto in zijn klasse’, het is erg lastig om daar comfortabel te kunnen zitten. Een leerling die achterin zit om thuisgebracht te worden, zal niet blij zijn. Ook is het niet lekker voor de rijinstructeur om met een praktijkexamen achterin mee te rijden.

De i10 scoort erg goed als het gaat om veiligheid. Naast de 6 airbags, ESP en ABS is er het Vehicle Stability Management. Dat laatste helpt door stuurcorrecties een slip te voorkomen. Of het nou komt door dat systeem is de vraag, maar het sturen voelt in de i10 soms erg onnatuurlijk aan. Het sturen gaat zo licht, dat je te weinig informatie krijgt van de auto over zijn gedrag. Dat is vooral onprettig als je stuurcorrecties maakt op een rechte weg. Maar goed, als het helpt om een ongeluk te voorkomen nemen we dat graag op de koop toe.

Hellingproef

De voor een lesauto zeer handige feature van Hyundai, ‘Hill-start Assist Control’, is ook leverbaar op de i10 (premium pakket). Dat voorkomt dat de auto achterwaarts wegrolt op een helling, als de leerling zijn voet van de rem haalt. Hij heeft een paar seconden de tijd om de auto rustig weg te laten rijden. Dat voorkomt een hoop stress bij de hellingproef.

De i10 is geen perfecte auto. Maar goed, daar is het formaat en de prijs ook niet naar. En met deze lage prijs is het niet erg om wat voordelen van een grotere auto in te leveren. Van 10.795 euro voor de basisversie tot 13.295 euro voor de premium-versie (incl btw) heb je een erg rijk uitgeruste lesauto met prima design. Daarmee biedt de Hyundai i10 toch een hele goede prijs/kwaliteit verhouding.

Lesauto

Als standaard lesauto kunnen we de i10 helaas niet aanbevelen, daarvoor is hij toch te klein en rijdt hij net niet goed genoeg. Dat geldt overigens voor het hele A-segment, wat ons betreft. Een auto uit het B-segment, zoals het formaat ‘Polo’, is toch wel een minimumeis voor de professionele rijschool. Maar als je partner toch op zoek is naar een kleine 5-deurs auto voor erbij, en wil je die auto ook inzetten als reserve-lesauto bij drukte, dan is de Hyundai i10 zeker het overwegen waard. Want hij biedt veel waar voor weinig geld.

Bart Pals

Het design van de i10 is zeker voor zijn klasse strak en modern:

Hyundai i10

Hyundai i10

In tegenstelling tot veel andere auto’s in deze klasse, kun je daadwerkelijk achterin zitten. Maar de ruimte houdt niet over:

Hyundai i10

De dode hoek rechtsachter:

Hyundai i10

Het dashboard is duidelijk en overzichtelijk, net als het zicht in de spiegels:

Hyundai i10

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Lesauto-rijtest Hyundai i10: veel waar voor weinig geld”

rij bewijs|21.02.14|10:58

Leuk met zo’n dinkietoy op de korte invoegstrook rijden, mij niet gezien!

Marcel Slofstra|07.03.14|20:30

Ik denk dat dit autootje geen enkel probleem heeft met een korte invoegstrook; een polo bluemotion is ook niet echt snel te noemen immers. Voor de rijschool die op de kleintjes let, geen slecht karretje, lijkt me. Je ziet immers ook de Aygo (en co ) en de Up wel als leswagen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Lesauto-rijtest Hyundai i10: veel waar voor weinig geld | RijschoolPro
Hyundai i10

Lesauto-rijtest Hyundai i10: veel waar voor weinig geld

De rijschoolbranche maakt steeds meer gebruik van kleinere en goedkopere lesauto’s. Want dat scheelt in de prijs en de marges houden op dit moment niet over. Maar hoe ver kun je daarin gaan als rijschoolhouder? Hyundai heeft haar kleinste model, de i10, door het CBR als examenauto laten keuren. Hoe bevalt zo’n auto uit het A-segment in de praktijk? VerkeersPro.nl test het uit.

Financieel is een dergelijke auto best een goede keuze. De prijzen beginnen bij ruim 10 mille inclusief btw. De meest luxe versie kost een paar duizend euro meer. En dan hij is ook helemaal af, met elektrische ramen, bluetooth, automatische airco, mooie bekleding en veiligheidssystemen als 6 airbags, ABS en ESP.

Design

Als het gaat om design heeft Hyundai haar werk best goed gedaan. Je kunt van dit soort boodschappenauto’s zeggen wat je wilt, maar de i10 oogt als een vrij volwassen auto. Een ruim opgezet design met moderne strakke lijnen. Ook het dashboard is duidelijk en overzichtelijk.

De rijeigenschappen hebben een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. Het onderstel is goed afgewerkt, want de auto ligt zeer goed op de weg. Zeker gezien zijn gewicht. Maar op het schakelen en koppelen is nog wel wat aan te merken. De koppeling gaat erg licht, zodat het moeilijk is om het aangrijpingspunt te vinden. En al is de pook heel mooi afgewerkt, het schakelen voelt wat hakerig aan. Bovendien hadden we tijdens onze test regelmatig dat de versnelling niet in zijn achteruit ging. Daarvoor moest dan eerst even de koppeling opnieuw ingetrapt worden.

Afwerking

Wat verder opvalt is dat Hyundai de auto zeer goed afgewerkt heeft. Als je er in zit, heb je het gevoel in een luxe middenklasse auto te zitten. Het dashboard ziet er netjes uit, de gebruikte kleuren en materialen geven een speels en modern effect. Wel is het jammer dat de handrem wat goedkoop aanvoelt. Het zicht in de spiegels is erg goed. Vooral de buitenspiegels zijn zo gemaakt, dat de leerling grote kijkhoeken heeft.

De dode hoek linksvoor heeft de autofabrikant best goed onder controle weten te houden. Want ondanks dat het om een kleine auto gaat, is de raamstijl ver genoeg van de bestuurder geplaatst om er goed omheen te kunnen kijken. De dode hoek rechtsachter is wat groter, vanwege de hele dikke raamstijl.

Motor

De prestaties van de 1.0 benzinemotor zijn redelijk. De auto is zeker niet vlot, maar het vermogen van de motor is erg gelijkmatig. Of je nu lage of hoge toeren draait, het koppel is altijd voldoende. Jammer is dat Hyundai de i10 niet met een dieselmotor heeft uitgerust. Maar aangezien het ook voor rijschoolhouders geen kilometervreter zal zijn, is dat een begrijpelijke keuze.

Vergeleken met andere auto’s uit deze klasse beschikt de Hyundai i10 over hele goede en fijne stoelen. Zat je vroeger in dit soort boodschappenauto’s zelfs voorin opgevouwen, nu is het ook voor een lange rijinstructeur best goed vol te houden. De stoelen voelen stevig aan en bieden voldoende steun. Ook is de gebruikte stof van goede kwaliteit.

Leerling

Achterin is het wel een ander verhaal. Ook al is de i10 ‘de ruimste auto in zijn klasse’, het is erg lastig om daar comfortabel te kunnen zitten. Een leerling die achterin zit om thuisgebracht te worden, zal niet blij zijn. Ook is het niet lekker voor de rijinstructeur om met een praktijkexamen achterin mee te rijden.

De i10 scoort erg goed als het gaat om veiligheid. Naast de 6 airbags, ESP en ABS is er het Vehicle Stability Management. Dat laatste helpt door stuurcorrecties een slip te voorkomen. Of het nou komt door dat systeem is de vraag, maar het sturen voelt in de i10 soms erg onnatuurlijk aan. Het sturen gaat zo licht, dat je te weinig informatie krijgt van de auto over zijn gedrag. Dat is vooral onprettig als je stuurcorrecties maakt op een rechte weg. Maar goed, als het helpt om een ongeluk te voorkomen nemen we dat graag op de koop toe.

Hellingproef

De voor een lesauto zeer handige feature van Hyundai, ‘Hill-start Assist Control’, is ook leverbaar op de i10 (premium pakket). Dat voorkomt dat de auto achterwaarts wegrolt op een helling, als de leerling zijn voet van de rem haalt. Hij heeft een paar seconden de tijd om de auto rustig weg te laten rijden. Dat voorkomt een hoop stress bij de hellingproef.

De i10 is geen perfecte auto. Maar goed, daar is het formaat en de prijs ook niet naar. En met deze lage prijs is het niet erg om wat voordelen van een grotere auto in te leveren. Van 10.795 euro voor de basisversie tot 13.295 euro voor de premium-versie (incl btw) heb je een erg rijk uitgeruste lesauto met prima design. Daarmee biedt de Hyundai i10 toch een hele goede prijs/kwaliteit verhouding.

Lesauto

Als standaard lesauto kunnen we de i10 helaas niet aanbevelen, daarvoor is hij toch te klein en rijdt hij net niet goed genoeg. Dat geldt overigens voor het hele A-segment, wat ons betreft. Een auto uit het B-segment, zoals het formaat ‘Polo’, is toch wel een minimumeis voor de professionele rijschool. Maar als je partner toch op zoek is naar een kleine 5-deurs auto voor erbij, en wil je die auto ook inzetten als reserve-lesauto bij drukte, dan is de Hyundai i10 zeker het overwegen waard. Want hij biedt veel waar voor weinig geld.

Bart Pals

Het design van de i10 is zeker voor zijn klasse strak en modern:

Hyundai i10

Hyundai i10

In tegenstelling tot veel andere auto’s in deze klasse, kun je daadwerkelijk achterin zitten. Maar de ruimte houdt niet over:

Hyundai i10

De dode hoek rechtsachter:

Hyundai i10

Het dashboard is duidelijk en overzichtelijk, net als het zicht in de spiegels:

Hyundai i10

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Lesauto-rijtest Hyundai i10: veel waar voor weinig geld”

rij bewijs|21.02.14|10:58

Leuk met zo’n dinkietoy op de korte invoegstrook rijden, mij niet gezien!

Marcel Slofstra|07.03.14|20:30

Ik denk dat dit autootje geen enkel probleem heeft met een korte invoegstrook; een polo bluemotion is ook niet echt snel te noemen immers. Voor de rijschool die op de kleintjes let, geen slecht karretje, lijkt me. Je ziet immers ook de Aygo (en co ) en de Up wel als leswagen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.