Inkomsten uit parkeren stijgen, dankzij de scanauto

De inzet van scanwagens is voor veel gemeenten erg lucratief. Daarmee weten ze de inkomsten uit de parkeerboetes met miljoenen omhoog te brengen. Dat blijkt uit een rondgang van het Algemeen Dagblad langs een aantal grote gemeenten, waaronder Amsterdam, Rotterdam, Tilburg, Utrecht en Den Haag.

Soms is het aantal parkeerboetes zelfs verdrievoudigd, zoals in Tilburg, omdat de pakkans met een efficiënte en snelle scanauto veel groter is dan wanneer de parkeerwachter te voet fout geparkeerde auto’s moet opsporen. Dat levert meer boetes op en dus ook meer geld. In Amsterdam is de inkomstenstijging goed te zijn, zo blijkt uit de cijfers die het AD opvroeg. In 2012, het laatste volledige jaar voordat de scanauto zijn intrede deed, inde de stad 157 miljoen euro aan parkeerboetes. In 2018 was dat bedrag opgelopen naar 216 miljoen euro.

Betalingsbereidheid

De overschakeling op digitaal parkeren is overigens voor veel gemeenten niet de enige factor die een rol speelt bij de inkomstenstijging uit parkeren. Ook de uitbreiding van het aantal zones waarin betaald moeten worden voor het parkeren, telt mee, maar de gemeenten denken dat de scanauto het meeste bijdraagt. Ook naheffingen leveren veel meer op dan voorheen. Daarnaast zou de bereidheid om te betalen groter worden, omdat bestuurders zich realiseren de kans minder groot is dat ze ongestraft wegkomen als er scanauto’s rondrijden.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Inkomsten uit parkeren stijgen, dankzij de scanauto | RijschoolPro

Inkomsten uit parkeren stijgen, dankzij de scanauto

De inzet van scanwagens is voor veel gemeenten erg lucratief. Daarmee weten ze de inkomsten uit de parkeerboetes met miljoenen omhoog te brengen. Dat blijkt uit een rondgang van het Algemeen Dagblad langs een aantal grote gemeenten, waaronder Amsterdam, Rotterdam, Tilburg, Utrecht en Den Haag.

Soms is het aantal parkeerboetes zelfs verdrievoudigd, zoals in Tilburg, omdat de pakkans met een efficiënte en snelle scanauto veel groter is dan wanneer de parkeerwachter te voet fout geparkeerde auto’s moet opsporen. Dat levert meer boetes op en dus ook meer geld. In Amsterdam is de inkomstenstijging goed te zijn, zo blijkt uit de cijfers die het AD opvroeg. In 2012, het laatste volledige jaar voordat de scanauto zijn intrede deed, inde de stad 157 miljoen euro aan parkeerboetes. In 2018 was dat bedrag opgelopen naar 216 miljoen euro.

Betalingsbereidheid

De overschakeling op digitaal parkeren is overigens voor veel gemeenten niet de enige factor die een rol speelt bij de inkomstenstijging uit parkeren. Ook de uitbreiding van het aantal zones waarin betaald moeten worden voor het parkeren, telt mee, maar de gemeenten denken dat de scanauto het meeste bijdraagt. Ook naheffingen leveren veel meer op dan voorheen. Daarnaast zou de bereidheid om te betalen groter worden, omdat bestuurders zich realiseren de kans minder groot is dat ze ongestraft wegkomen als er scanauto’s rondrijden.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.