Minister wil geen verplichte autoloze zondag 

Minister Cora van Nieuwenhuizen van IenW wil geen verplichte autoloze zondag instellen. Ze reageert op een voorstel van de ChristenUnie en GroenLinks die de dag graag terug zien keren. De partijen dienden vorige week een gezamenlijk voorstel hiervoor in. Autoloze zondag is volgens hen bedoeld als feest, maar dient ook ter bewustwording. 

De politici deden hun voorstel tijdens het debat over de begroting van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het plan geeft het ministerie de opdracht om het voor gemeenten makkelijker te maken een autoloze zondag te organiseren. De Kamerleden Carla Dik-Faber (CU) en Suzanne Kröger (GL) hopen dat volgende jaar september de eerste Nederlandse gemeenten meedoen aan de wereldwijde autovrije zondag.
Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur is geen voorstander van een verplichte autoloze zondag. Volgens de bewindsvrouw staat het elke gemeente al vrij om zo’n dag te organiseren. “Maar ik ben er niet voor om mensen te verplichten om specifiek op een dag hun auto niet te kunnen gebruiken. Het zal maar net de verjaardag van je 80-jarige oma zijn”, zei ze in het tv-programma WNL op Zondag.

Jaren ’70

Autoloze zondagen kwamen in het verleden vaak voor. Voor zover bekend was de eerste keer in 1956, toen Egypte het Suezkanaal nationaliseerde en er problemen met de doorvoer van olie dreigden te ontstaan. Ook in de jaren ’70 waren er regelmatig zondagen dat mensen de auto moesten laten staan. In het buitenland worden zulke dagen nog regelmatig georganiseerd. Op 22 september dit jaar werd de autoloze dag nog gehouden nog in steden als Londen, Parijs en Brussel. Dik-Faber en Kröger waren ‘onder de indruk’ van de beelden.

Teruggeven

“De beelden zagen er feestelijk en ontspannen uit”, zegt Dik-Faber. “Mensen ontmoetten elkaar op plekken waar anders auto’s staan te ronken. Het is goed voor mens en natuur om één keer per jaar gas terug te nemen, tot rust te komen en te laten zien dat we best wat vaker zonder de auto kunnen”.
“Auto’s nemen ontzettend veel plek in”, vult Kröger aan. “Stel je voor wat een feest het wordt als we de stad teruggeven aan spelende kinderen, voetgangers en fietsers?”

Bewustwording

Autoloze zondag is volgens de politici bedoeld als feest, maar dient ook ter bewustwording. Ze benadrukken dat de auto bijdraagt aan het klimaatprobleem en dat de luchtkwaliteit in grote delen van Nederland niet is goed. Autoloze zondag toont volgens hen dat er alternatieven zijn voor de auto. De fiets, de trein of elektrische bussen bijvoorbeeld.

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Minister wil geen verplichte autoloze zondag | RijschoolPro

Minister wil geen verplichte autoloze zondag 

Minister Cora van Nieuwenhuizen van IenW wil geen verplichte autoloze zondag instellen. Ze reageert op een voorstel van de ChristenUnie en GroenLinks die de dag graag terug zien keren. De partijen dienden vorige week een gezamenlijk voorstel hiervoor in. Autoloze zondag is volgens hen bedoeld als feest, maar dient ook ter bewustwording. 

De politici deden hun voorstel tijdens het debat over de begroting van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het plan geeft het ministerie de opdracht om het voor gemeenten makkelijker te maken een autoloze zondag te organiseren. De Kamerleden Carla Dik-Faber (CU) en Suzanne Kröger (GL) hopen dat volgende jaar september de eerste Nederlandse gemeenten meedoen aan de wereldwijde autovrije zondag.
Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur is geen voorstander van een verplichte autoloze zondag. Volgens de bewindsvrouw staat het elke gemeente al vrij om zo’n dag te organiseren. “Maar ik ben er niet voor om mensen te verplichten om specifiek op een dag hun auto niet te kunnen gebruiken. Het zal maar net de verjaardag van je 80-jarige oma zijn”, zei ze in het tv-programma WNL op Zondag.

Jaren ’70

Autoloze zondagen kwamen in het verleden vaak voor. Voor zover bekend was de eerste keer in 1956, toen Egypte het Suezkanaal nationaliseerde en er problemen met de doorvoer van olie dreigden te ontstaan. Ook in de jaren ’70 waren er regelmatig zondagen dat mensen de auto moesten laten staan. In het buitenland worden zulke dagen nog regelmatig georganiseerd. Op 22 september dit jaar werd de autoloze dag nog gehouden nog in steden als Londen, Parijs en Brussel. Dik-Faber en Kröger waren ‘onder de indruk’ van de beelden.

Teruggeven

“De beelden zagen er feestelijk en ontspannen uit”, zegt Dik-Faber. “Mensen ontmoetten elkaar op plekken waar anders auto’s staan te ronken. Het is goed voor mens en natuur om één keer per jaar gas terug te nemen, tot rust te komen en te laten zien dat we best wat vaker zonder de auto kunnen”.
“Auto’s nemen ontzettend veel plek in”, vult Kröger aan. “Stel je voor wat een feest het wordt als we de stad teruggeven aan spelende kinderen, voetgangers en fietsers?”

Bewustwording

Autoloze zondag is volgens de politici bedoeld als feest, maar dient ook ter bewustwording. Ze benadrukken dat de auto bijdraagt aan het klimaatprobleem en dat de luchtkwaliteit in grote delen van Nederland niet is goed. Autoloze zondag toont volgens hen dat er alternatieven zijn voor de auto. De fiets, de trein of elektrische bussen bijvoorbeeld.

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.