ETSC: ‘Voer Europees alcoholverbod in het verkeer in’

Alle landen in de Europese Unie moeten een ‘zero tolerance’ beleid invoeren als het aankomt op het gebruik van alcohol in het verkeer. Daarmee worden jaarlijks vijfduizend verkeersdoden voorkomen. De aanbeveling komt van de European Transport Safety Council (ETSC).

Bij een kwart van alle dodelijke verkeersongelukken in de EU is alcohol betrokken. Jaarlijks verongelukken daardoor vijfduizend mensen in de unie. Onderzoeksbureau ETSC houdt zich bezig met het terugdringen van het aantal doden en gewonden in het Europese verkeer. In een nieuw rapport pleit het bureau voor een ‘zero-tolerance drink-driving limit’.

Doelstelling

De EU heeft zich recent het doel gesteld om het aantal doden en gewonden in het verkeer voor 2030 te halveren. Een kwart van de 25.000 verkeersdoden ieder jaar kan worden gelinkt aan het gebruik van alcohol in het verkeer. Een verbod op alcohol betekent een grote stap om die ambitie waar te maken, redeneert ETSC.

Beleidsdirecteur Ellen Townsend van de ETSC zegt: “We weten nu al bijna 70 jaar dat alcohol en verkeersdoden aan elkaar gelinkt zijn. Het is onacceptabel dat duizenden families jaarlijks uit elkaar worden gerukt door alcohol in het verkeer. In 2020 willen we dat de EU lidstaten beleid ontwikkelen om alcohol achter het stuur te stoppen door onder meer een verbod, handhaving en het inzetten van techniek zoals alcoholsloten in bussen en vrachtwagens.” Volgens nieuwe Europese regelgeving moeten alle nieuwe auto’s vanaf 2022 standaard zijn uitgerust met een aansluiting voor een alcoholslot.

Statistieken

In 2019 gebeurden er 2.654 officieel geregistreerde verkeersongevallen in 23 EU landen, dat valt te lezen in het nieuwe rapport van de ETSC. De daadwerkelijke cijfers liggen hoger, niet van alle landen zijn de precieze cijfers bekend.

Momenteel geldt er in zeven van de achtentwintig lidstaten van de EU een maximum van 0.2 promille alcohol in het bloed. Met dat percentage kan de European Transport Safety Council leven. In negentien landen geldt een maximum van 0.5 promille. In het VK (behalve in Schotland) is een limiet van 0.8 toegestaan. In Nederland mogen mensen die langer dan vijf jaar het rijbewijs hebben 0.5 promille in het bloed hebben. Voor beginnende bestuurders geldt een lagere limiet. Wie wordt aangehouden met meer dan 0.8 kan rekenen op een educatieve maatregel.

Handhaving

De ETSC roept lidstaten op om de statistieken beter te registreren en alle weggebruikers bij een ongeval standaard te controleren op alcohol. Ook hamert het onderzoeksbureau op betere handhaving en nationale doelstellingen voor checks langs de weg. Andere aanbevelingen: voer regelmatig campagne om alcohol in het verkeer te verminderen en stel een alcoholslot verplicht voor professionele chauffeurs van bijvoorbeeld vrachtwagens en bussen.

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

1 reactie op “ETSC: ‘Voer Europees alcoholverbod in het verkeer in’”

Richard van Hamond|09.01.20|12:01

0 limiet is misschien lastig ivm aanmaak alcohol in het bloed.
Maar 1 regeling voor Europa lijkt mij super.
Ik wil nog verder gaan.
1 wegen verkeerswet voor heel Europa.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ETSC: ‘Voer Europees alcoholverbod in het verkeer in’ | RijschoolPro

ETSC: ‘Voer Europees alcoholverbod in het verkeer in’

Alle landen in de Europese Unie moeten een ‘zero tolerance’ beleid invoeren als het aankomt op het gebruik van alcohol in het verkeer. Daarmee worden jaarlijks vijfduizend verkeersdoden voorkomen. De aanbeveling komt van de European Transport Safety Council (ETSC).

Bij een kwart van alle dodelijke verkeersongelukken in de EU is alcohol betrokken. Jaarlijks verongelukken daardoor vijfduizend mensen in de unie. Onderzoeksbureau ETSC houdt zich bezig met het terugdringen van het aantal doden en gewonden in het Europese verkeer. In een nieuw rapport pleit het bureau voor een ‘zero-tolerance drink-driving limit’.

Doelstelling

De EU heeft zich recent het doel gesteld om het aantal doden en gewonden in het verkeer voor 2030 te halveren. Een kwart van de 25.000 verkeersdoden ieder jaar kan worden gelinkt aan het gebruik van alcohol in het verkeer. Een verbod op alcohol betekent een grote stap om die ambitie waar te maken, redeneert ETSC.

Beleidsdirecteur Ellen Townsend van de ETSC zegt: “We weten nu al bijna 70 jaar dat alcohol en verkeersdoden aan elkaar gelinkt zijn. Het is onacceptabel dat duizenden families jaarlijks uit elkaar worden gerukt door alcohol in het verkeer. In 2020 willen we dat de EU lidstaten beleid ontwikkelen om alcohol achter het stuur te stoppen door onder meer een verbod, handhaving en het inzetten van techniek zoals alcoholsloten in bussen en vrachtwagens.” Volgens nieuwe Europese regelgeving moeten alle nieuwe auto’s vanaf 2022 standaard zijn uitgerust met een aansluiting voor een alcoholslot.

Statistieken

In 2019 gebeurden er 2.654 officieel geregistreerde verkeersongevallen in 23 EU landen, dat valt te lezen in het nieuwe rapport van de ETSC. De daadwerkelijke cijfers liggen hoger, niet van alle landen zijn de precieze cijfers bekend.

Momenteel geldt er in zeven van de achtentwintig lidstaten van de EU een maximum van 0.2 promille alcohol in het bloed. Met dat percentage kan de European Transport Safety Council leven. In negentien landen geldt een maximum van 0.5 promille. In het VK (behalve in Schotland) is een limiet van 0.8 toegestaan. In Nederland mogen mensen die langer dan vijf jaar het rijbewijs hebben 0.5 promille in het bloed hebben. Voor beginnende bestuurders geldt een lagere limiet. Wie wordt aangehouden met meer dan 0.8 kan rekenen op een educatieve maatregel.

Handhaving

De ETSC roept lidstaten op om de statistieken beter te registreren en alle weggebruikers bij een ongeval standaard te controleren op alcohol. Ook hamert het onderzoeksbureau op betere handhaving en nationale doelstellingen voor checks langs de weg. Andere aanbevelingen: voer regelmatig campagne om alcohol in het verkeer te verminderen en stel een alcoholslot verplicht voor professionele chauffeurs van bijvoorbeeld vrachtwagens en bussen.

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

1 reactie op “ETSC: ‘Voer Europees alcoholverbod in het verkeer in’”

Richard van Hamond|09.01.20|12:01

0 limiet is misschien lastig ivm aanmaak alcohol in het bloed.
Maar 1 regeling voor Europa lijkt mij super.
Ik wil nog verder gaan.
1 wegen verkeerswet voor heel Europa.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.