Autobahn

Duitsland stemt tegen invoeren maximumsnelheid op Autobahn

Pixabay, vrij te gebruiken

Op grote delen van de Duitse Autobahn geldt geen snelheidslimiet en dat blijft voorlopig ook gewoon zo. De snelheid zou aan banden moeten worden gelegd vanwege de verkeersveiligheid en een positief effect op het milieu. Die argumenten maakten op de politiek geen indruk, een voorstel om overal een limiet in te voeren werd weggestemd door de Bondsraad. 

Op grote delen van de Duitse snelwegen geldt geen snelheidsbeperking. Al jaren wordt er gediscussieerd over een snelheidsbegrenzing vanwege het milieu en de verkeersveiligheid. In het voorstel aan de Bondsraad werden ook de regels in de rest van Europa en het lagere brandstofgebruik als argumenten genoemd.

Groen voorstel

In oktober stemde een ruime meerderheid in de Bondsdag tegen een voorstel van de Groenen om een maximum van 130 in te voeren. De automobielorganisatie ADAC liet juist kort geleden weten dat het in principe niet meer tegen een maximumsnelheid is. Vice-voorzitter Gerhard Hillebrand was degene die namens de ADAC de knuppel in het hoenderhok gooide. Hij meldde dat zijn club “niet meer in principe” tegen een snelheidsbegrenzing is. En de mening van de ADAC heeft gewicht, want ongeveer 21 miljoen Duitse automobilisten staan op de ledenlijst.

Veiliger rijden

De maximumsnelheid was slechts één van de veranderingen in de verkeersregels die de raad behandelde. De hervorming van de regels is vooral gericht om het verkeer veiliger en aantrekkelijker te maken voor fietsers.

Op grote delen van de Duitse snelwegen mogen automobilisten zo hard als ze willen. Die Grünen wilden daar paal en perk aan stellen vanwege het milieu en de verkeersveiligheid en per 1 januari een maximum van 130 invoeren. In Duitsland wordt al jaren gediscussieerd over de snelheid op de snelweg, een maximum komt er vooralsnog niet van. 498 parlementsleden waren tegen de beperking terwijl 126 parlementariërs voor stemden.

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Duitsland stemt tegen invoeren maximumsnelheid op Autobahn | RijschoolPro
Autobahn

Duitsland stemt tegen invoeren maximumsnelheid op Autobahn

Pixabay, vrij te gebruiken

Op grote delen van de Duitse Autobahn geldt geen snelheidslimiet en dat blijft voorlopig ook gewoon zo. De snelheid zou aan banden moeten worden gelegd vanwege de verkeersveiligheid en een positief effect op het milieu. Die argumenten maakten op de politiek geen indruk, een voorstel om overal een limiet in te voeren werd weggestemd door de Bondsraad. 

Op grote delen van de Duitse snelwegen geldt geen snelheidsbeperking. Al jaren wordt er gediscussieerd over een snelheidsbegrenzing vanwege het milieu en de verkeersveiligheid. In het voorstel aan de Bondsraad werden ook de regels in de rest van Europa en het lagere brandstofgebruik als argumenten genoemd.

Groen voorstel

In oktober stemde een ruime meerderheid in de Bondsdag tegen een voorstel van de Groenen om een maximum van 130 in te voeren. De automobielorganisatie ADAC liet juist kort geleden weten dat het in principe niet meer tegen een maximumsnelheid is. Vice-voorzitter Gerhard Hillebrand was degene die namens de ADAC de knuppel in het hoenderhok gooide. Hij meldde dat zijn club “niet meer in principe” tegen een snelheidsbegrenzing is. En de mening van de ADAC heeft gewicht, want ongeveer 21 miljoen Duitse automobilisten staan op de ledenlijst.

Veiliger rijden

De maximumsnelheid was slechts één van de veranderingen in de verkeersregels die de raad behandelde. De hervorming van de regels is vooral gericht om het verkeer veiliger en aantrekkelijker te maken voor fietsers.

Op grote delen van de Duitse snelwegen mogen automobilisten zo hard als ze willen. Die Grünen wilden daar paal en perk aan stellen vanwege het milieu en de verkeersveiligheid en per 1 januari een maximum van 130 invoeren. In Duitsland wordt al jaren gediscussieerd over de snelheid op de snelweg, een maximum komt er vooralsnog niet van. 498 parlementsleden waren tegen de beperking terwijl 126 parlementariërs voor stemden.

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.