Toch pilot met maximumsnelheid op matrixborden

Er start toch een onderzoek naar het aangeven van maximumsnelheden met matrixborden. Dat gebeurt vanaf dit najaar op de A27 tussen de aansluiting Utrecht-Noord en knooppunt Eemnes, een stuk van dertien kilometer. Dat schrijft minister Van Nieuwenhuizen aan de Tweede Kamer. Eerder hield ze de boot nog af.

Het onderzoek bestaat uit verschillende delen, waaronder een verkeerskundige pilot en een gebruikersonderzoek. De analyses voor de onderzoeken worden uitgevoerd door externe partijen. Ook zal de minister een externe klankbordgroep vragen, bestaande uit onafhankelijke experts. Zij moeten de opzet en resultaten van het onderzoek toetsen. Medio volgend jaar worden de resultaten van de pilot verwacht.

Van Nieuwenhuizen legde begin dit jaar een breed gedragen motie om waar mogelijk standaard de juiste snelheid te tonen naast zich neer. Volgens de minister wordt het er op die manier namelijk niet duidelijker op. Ze benadrukte dat een grote groep matrixborden niet meer dan 90 kilometer per uur kan aangeven, en dat slechts zo’n 15 procent geschikt is om alle maximumsnelheden te tonen. Ook staan de borden lang niet overal. Het permanent tonen kan er bovendien toe leiden dat weggebruikers minder attent op de borden worden, vreesde ze.

Niet de bedoeling

In het daarop volgende AO Verkeersveiligheid van 5 februari zei Van Nieuwenhuizen toe om een pilot uit te voeren op een nader te bepalen wegtraject, als onderdeel van een onafhankelijk onderzoek naar de beperkingen van matrixborden voor het tonen van de geldende maximumsnelheid. Het was namelijk niet haar bedoeling geweest het onderwerp ‘zomaar aan de kant te schuiven.’

Op het gekozen traject geldt een variërend snelheidsregime: 100 km/h overdag en 120 km/h ’s nachts. Zodoende kan goed onderzocht worden of het er duidelijker op wordt als de dan geldende snelheid op de matrixborden staat, aldus de minister.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier schrijft voor RijschoolPro en is daarnaast de vaste redacteur voor zustersite VerkeersNet.nl.

1 reactie op “Toch pilot met maximumsnelheid op matrixborden”

Bernd Gaykema|09.07.20|12:10

Voor mij betekenen brandende matrixborden “dat er iets aan de hand is”. Als deze borden constant aanstaan gaat de alarmerende werking daarvan verloren en zal ik eerder een verlaagde snelheid missen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.