Nijmeegse rijscholen rijden protestrit tegen coronamaatregelen

Rond de vijftig lesauto’s hebben maandagmorgen een protestrit gereden door Nijmegen omdat ze graag weer aan de slag willen. “Enerzijds omdat we het krom vinden dat taxi’s wel mogen rijden,” legt actievoerder Neek-Siar Imani uit, “maar ook omdat rijinstructeurs die in Duitsland wonen en in Nederland werken, geen kans maken op overheidssteun.”

De vreedzame protestrit startte bij het CBR in Nijmegen en maakte via Beuningen en Weurt een rondje. Neek-Siar Imani van rijschool Didactiek uit Nijmegen vertelde dat er vrijdag een extra Whatsappgroep werd opgericht, omdat steeds meer geïnteresseerden zich opgaven. “Een aantal collega’s hebben naast hun rijschool ook een taxibedrijf. Daar mogen ze meerdere mensen in vervoeren, terwijl rijscholen er maar één tegelijk in de auto hebben. Dat snappen ze niet helemaal.”

Wonen over de grens

Hoewel de TVL-regeling soepeler is geworden en de vaste lastendrempel is verlaagd naar 1.500 euro, zijn er rijscholen die hier geen kans op maken. In de regio Nijmegen zijn er namelijk een aantal rijschoolhouders die net over de grens in Duitsland wonen, maar een bedrijf geregistreerd hebben staan in Nederland. Imani heeft hier zelf mee te maken en dat is voor hem nog wel de belangrijkste reden dat hij meereed met de protestactie. “We krijgen niets van de Nederlandse overheid, omdat we er niet wonen. Als we in Duitsland steun willen, vragen ze om je Duitse KvK en BTW-nummer, maar ons bedrijf staat in Nederland ingeschreven. De Duitse overheid zegt dat je steun moet krijgen van de overheid waar je belasting betaalt. Dus we vallen net tussen wal en schip.”

Volgens de rijschoolhouder is er nog een reden dat het stilzitten oneerlijk voelt. “Het is pijnlijk om te zien dat in onze woonplaats in Duitsland lesauto’s rondrijden. Daarnaast zijn er een hoop mensen die in Nederland wonen, maar boodschappen doen over de grens en die zien ook de lesauto’s voorbijkomen.”

Achterstand voor leerlingen

Er werd volgens Imani niet alleen geprotesteerd vanwege eigen belang, maar ook dat van de leerling. “De leerlingen die de helft van hun pakket erop hebben zitten, hebben waarschijnlijk een grote achterstand opgelopen. Hierdoor moeten ze meer lessen nemen en moeten we veel dingen opnieuw uitleggen. Dat is misschien goed voor onze inkomsten, maar niet voor de leerling.”

Ook ziet hij het somber in met het plannen van examens. “Ik word platgebeld door nieuwe leerlingen die alvast een praktijkexamen in willen plannen. Ze zijn anders bang dat ze pas volgend jaar examen kunnen doen. Ik kan wel iets inplannen, maar wie zegt dat we 3 maart al de weg op mogen? Er zijn allemaal onzekerheden en het ziet er niet rooskleurig uit op dit moment.”

Wakker maken

Na de protesten in Den Haag en Groningen, vonden deze rijschoolhouders in Nijmegen het ook tijd om op te komen voor de rijschoolbranche. “Ik hoop dat de rest van het land het ook gaat doen, zodat we samen de overheid wakker kunnen maken.”

Imani hoop dat de overheid op korte termijn besluit om de scholen weer open te gooien, net als in delen van Duitsland. “Als ze ons thuishouden, moeten ze daar ook wat tegenover zetten. We kunnen nu geen leaseauto, vaste lasten of verzekeringen betalen.”

Lees ook: 

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.