Minder verkeersovertredingen ondanks grote stijging van boetes voor telefoongebruik in het verkeer

Het aantal boetes voor telefoongebruik in het verkeer is in 2020 toegenomen met 38 procent, terwijl het aantal verkeersovertredingen over het hele jaar juist afnam met 7 procent. Ook nam het aantal boetes voor snelheidsovertredingen, verkeerd parkeren en door rood rijden af. Net als het aantal bekeuringen voor het rijden zonder gordel en/of fietsverlichting.

De afname van het wegverkeer door de lockdown vanaf maart vorig jaar speelt een grote rol in deze vermindering. Naast de boetes voor telefoongebruik, nam alleen het aantal boetes voor rijden zonder helm toe (41 procent). Pricewise zet de mogelijke oorzaken voor de opvallende boetestijging voor telefoongebruik op een rij.

Fietsen met mobiel in de hand

Het aantal boetes voor telefoongebruik in het verkeer steeg van 121.364 boetes in 2019 naar 168.034 vorig jaar. Deze stijging is voor het grootste deel toe te schrijven aan de aangescherpte wetgeving rondom telefoongebruik op de fiets, die op 1 juli 2019 z’n intrede deed. De boete hiervoor stond vorig jaar op 95 euro (nu 100 euro). Dat is vele malen lager dan de boete die staat voor telefoongebruik in de auto (250 euro) en op bromfietsen (170 euro). Op basis van de fietsboete is het totale boetebedrag voor telefoongebruik in het verkeer minimaal 4,4 miljoen hoger dan een jaar eerder.

Mobielgebruik in de auto

Om het telefoongebruik in de auto terug te dringen, controleert het Openbaar Ministerie sinds november 2020 met slimme camera’s op telefoongebruik in het verkeer. Bestuurders die worden vastgelegd terwijl zij rijden met hun telefoon, muziekspeler, tablet of navigatiesysteem in de hand, ontvangen een boete van 250 euro (240 euro in 2020). Het staat kentekenhouders vrij om deze foto’s op te vragen en in hoger beroep te gaan. Gezien deze manier van controle eind vorig jaar inging, is er een grote kans dat deze boete dit jaar nog veel vaker wordt uitgedeeld. Wie schade rijdt door het gebruiken van de smartphone krijgt geen dekking vanuit de fiets- en autoverzekering. De autoverzekeraar keert het schadebedrag wel uit aan de gedupeerde, maar zal het bedrag terugvorderen bij de schaderijder.

Hogere boetes

Naast en ondanks de nieuwe wetgevingen nam het telefoongebruik in het verkeer toe. Dat is gevaarlijk, want naar schatting wordt één op de drie ongelukken veroorzaakt door afleiding in het verkeer, vaak door de mobiele telefoon. Ook het risico op een ongeval is bij het lezen of typen van een bericht op een smartphone tijdens het rijden zes keer zo groot. Door het gevaar dat telefoongebruik in het verkeer met zich meebrengt, wil de politiek nog harder inzetten om telefoongebruik in het verkeer tegen te gaan. Zo werd onlangs in de ministerraad besloten om boetes voor het gebruik van een mobiele telefoon achter het stuur te verhogen naar 340 euro. Voorlopig geldt nog een boete van 250 euro, omdat de verhoging nog door de Tweede Kamer moet worden behandeld.

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Minder verkeersovertredingen ondanks grote stijging van boetes voor telefoongebruik in het verkeer | RijschoolPro

Minder verkeersovertredingen ondanks grote stijging van boetes voor telefoongebruik in het verkeer

Het aantal boetes voor telefoongebruik in het verkeer is in 2020 toegenomen met 38 procent, terwijl het aantal verkeersovertredingen over het hele jaar juist afnam met 7 procent. Ook nam het aantal boetes voor snelheidsovertredingen, verkeerd parkeren en door rood rijden af. Net als het aantal bekeuringen voor het rijden zonder gordel en/of fietsverlichting.

De afname van het wegverkeer door de lockdown vanaf maart vorig jaar speelt een grote rol in deze vermindering. Naast de boetes voor telefoongebruik, nam alleen het aantal boetes voor rijden zonder helm toe (41 procent). Pricewise zet de mogelijke oorzaken voor de opvallende boetestijging voor telefoongebruik op een rij.

Fietsen met mobiel in de hand

Het aantal boetes voor telefoongebruik in het verkeer steeg van 121.364 boetes in 2019 naar 168.034 vorig jaar. Deze stijging is voor het grootste deel toe te schrijven aan de aangescherpte wetgeving rondom telefoongebruik op de fiets, die op 1 juli 2019 z’n intrede deed. De boete hiervoor stond vorig jaar op 95 euro (nu 100 euro). Dat is vele malen lager dan de boete die staat voor telefoongebruik in de auto (250 euro) en op bromfietsen (170 euro). Op basis van de fietsboete is het totale boetebedrag voor telefoongebruik in het verkeer minimaal 4,4 miljoen hoger dan een jaar eerder.

Mobielgebruik in de auto

Om het telefoongebruik in de auto terug te dringen, controleert het Openbaar Ministerie sinds november 2020 met slimme camera’s op telefoongebruik in het verkeer. Bestuurders die worden vastgelegd terwijl zij rijden met hun telefoon, muziekspeler, tablet of navigatiesysteem in de hand, ontvangen een boete van 250 euro (240 euro in 2020). Het staat kentekenhouders vrij om deze foto’s op te vragen en in hoger beroep te gaan. Gezien deze manier van controle eind vorig jaar inging, is er een grote kans dat deze boete dit jaar nog veel vaker wordt uitgedeeld. Wie schade rijdt door het gebruiken van de smartphone krijgt geen dekking vanuit de fiets- en autoverzekering. De autoverzekeraar keert het schadebedrag wel uit aan de gedupeerde, maar zal het bedrag terugvorderen bij de schaderijder.

Hogere boetes

Naast en ondanks de nieuwe wetgevingen nam het telefoongebruik in het verkeer toe. Dat is gevaarlijk, want naar schatting wordt één op de drie ongelukken veroorzaakt door afleiding in het verkeer, vaak door de mobiele telefoon. Ook het risico op een ongeval is bij het lezen of typen van een bericht op een smartphone tijdens het rijden zes keer zo groot. Door het gevaar dat telefoongebruik in het verkeer met zich meebrengt, wil de politiek nog harder inzetten om telefoongebruik in het verkeer tegen te gaan. Zo werd onlangs in de ministerraad besloten om boetes voor het gebruik van een mobiele telefoon achter het stuur te verhogen naar 340 euro. Voorlopig geldt nog een boete van 250 euro, omdat de verhoging nog door de Tweede Kamer moet worden behandeld.

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.