Hoe dring je het aantal verkeersdoden onder jongeren terug?

Een kwart van alle dodelijke verkeersslachtoffers bestaat uit jongeren tussen de 15 en 30 jaar oud. Zij zijn dus een risicogroep, maar toch rijden jonge weggebruikers niet opzettelijk onveilig. Hoe zorg je ervoor dat zij zich veiliger gaan gedragen in het verkeer? “Bedenk dat het brein van jongeren echt anders werkt”.

Divera Twisk werkt als adjunct-professor aan de Queensland University of Technology en heeft de laatste jaren veel onderzoek gedaan naar dit vraagstuk. Er zijn meerdere redenen aan te wijzen voor het risicovolle gedrag van jongeren. Leeftijd en gebrek aan ervaring spelen een belangrijke rol. Hoe langer en vaker je rijdt, hoe beter je capaciteiten worden. Daarnaast blijken jongeren slecht te kunnen inschatten hoe goed ze rijden, waarbij ze hun kwaliteiten gewoonlijk overschatten, en worden ze bovenmatig blootgesteld aan riskante condities.

Trage vordering

Dat heeft gevolgen voor de ongevallencijfers. Uit een rapport van de ETSC, de European Transport Safety Council, kwamen er in 2019 5.182 mensen tussen de 15 en 30 jaar oud om het leven. Dat is een afname ten opzichte van 2010, maar de vooruitgang gaat erg langzaam. In Nederland bleek vorig jaar dat het aantal dodelijke slachtoffers onder twintigers en dertigers juist was gestegen: van 147 in 2018 naar 183 in 2019

De raad wijst erop dat jongeren in vergelijking met 2010 ook simpelweg een minder groot aandeel uitmaken van de hele Europese demografie én dat de grootste daling plaatsvond tussen 2010-2014. Door de economische crisis verloren in die jaren veel jongeren hun baan en namen ze minder aan het verkeer deel.

Nog steeds zijn bij veertig procent van alle dodelijke botsingen…

Lees het gehele artikel op Verkeersnet.nl

Auteur: Inge Jacobs

Bron: Verkeersnet.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Hoe dring je het aantal verkeersdoden onder jongeren terug? | RijschoolPro

Hoe dring je het aantal verkeersdoden onder jongeren terug?

Een kwart van alle dodelijke verkeersslachtoffers bestaat uit jongeren tussen de 15 en 30 jaar oud. Zij zijn dus een risicogroep, maar toch rijden jonge weggebruikers niet opzettelijk onveilig. Hoe zorg je ervoor dat zij zich veiliger gaan gedragen in het verkeer? “Bedenk dat het brein van jongeren echt anders werkt”.

Divera Twisk werkt als adjunct-professor aan de Queensland University of Technology en heeft de laatste jaren veel onderzoek gedaan naar dit vraagstuk. Er zijn meerdere redenen aan te wijzen voor het risicovolle gedrag van jongeren. Leeftijd en gebrek aan ervaring spelen een belangrijke rol. Hoe langer en vaker je rijdt, hoe beter je capaciteiten worden. Daarnaast blijken jongeren slecht te kunnen inschatten hoe goed ze rijden, waarbij ze hun kwaliteiten gewoonlijk overschatten, en worden ze bovenmatig blootgesteld aan riskante condities.

Trage vordering

Dat heeft gevolgen voor de ongevallencijfers. Uit een rapport van de ETSC, de European Transport Safety Council, kwamen er in 2019 5.182 mensen tussen de 15 en 30 jaar oud om het leven. Dat is een afname ten opzichte van 2010, maar de vooruitgang gaat erg langzaam. In Nederland bleek vorig jaar dat het aantal dodelijke slachtoffers onder twintigers en dertigers juist was gestegen: van 147 in 2018 naar 183 in 2019

De raad wijst erop dat jongeren in vergelijking met 2010 ook simpelweg een minder groot aandeel uitmaken van de hele Europese demografie én dat de grootste daling plaatsvond tussen 2010-2014. Door de economische crisis verloren in die jaren veel jongeren hun baan en namen ze minder aan het verkeer deel.

Nog steeds zijn bij veertig procent van alle dodelijke botsingen…

Lees het gehele artikel op Verkeersnet.nl

Auteur: Inge Jacobs

Bron: Verkeersnet.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.