G4 willen maximale snelheid binnen bebouwde kom naar 30 km per uur

Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht willen dat op bijna alle wegen in de bebouwde kom de snelheid wordt verlaagd naar maximaal 30 kilometer per uur. Dit is volgens hen nodig om het aantal dodelijke verkeersslachtoffers fors terug te dringen, meldt het AD.

De vier grote steden vragen het kabinet en de Tweede Kamer in een brandbrief de verlaging van de maximumsnelheid naar 30 kilometer per uur snel te regelen. Momenteel geldt op bijna de helft van alle wegen in de vier grootste steden al 30 kilometer per uur. Nu steden steeds drukker worden is dat nog lang niet voldoende, stellen de G4.

De Amsterdamse wethouder Egbert de Vries (Verkeer en Vervoer) wijst er op “dat 80 procent van het aantal verkeersslachtoffers” op wegen valt waar een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur geldt. “In het verleden hebben we de auto te veel ruimte gegeven in steden, nu staat leefbaarheid voorop.”

(Bron: ANP)

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

G4 willen maximale snelheid binnen bebouwde kom naar 30 km per uur | RijschoolPro

G4 willen maximale snelheid binnen bebouwde kom naar 30 km per uur

Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht willen dat op bijna alle wegen in de bebouwde kom de snelheid wordt verlaagd naar maximaal 30 kilometer per uur. Dit is volgens hen nodig om het aantal dodelijke verkeersslachtoffers fors terug te dringen, meldt het AD.

De vier grote steden vragen het kabinet en de Tweede Kamer in een brandbrief de verlaging van de maximumsnelheid naar 30 kilometer per uur snel te regelen. Momenteel geldt op bijna de helft van alle wegen in de vier grootste steden al 30 kilometer per uur. Nu steden steeds drukker worden is dat nog lang niet voldoende, stellen de G4.

De Amsterdamse wethouder Egbert de Vries (Verkeer en Vervoer) wijst er op “dat 80 procent van het aantal verkeersslachtoffers” op wegen valt waar een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur geldt. “In het verleden hebben we de auto te veel ruimte gegeven in steden, nu staat leefbaarheid voorop.”

(Bron: ANP)

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.