Kamer bezorgd over toename verkeersdoden door voertuigen die te water raken

Wikimedia: Baykedevries

De Tweede Kamer maakt zich zorgen over de toename van het aantal mensen dat is omgekomen doordat hun voertuigen te water raakten. Dat blijkt uit Kamervragen die Joost Eerdmans (JA21) stelde over de reddingsmiddelen bij het te water raken van auto’s.

Een 24-jarige bestuurder van een zogenoemde verreiker, een voertuig dat zware lasten kan tillen, is overleden nadat hij woensdagavond met het voertuig te water was geraakt. Uit onderzoek van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat er jaarlijks gemiddeld meer dan 50 personen om het leven komen doordat hun voertuig te water raakt. Dat komt neer op 8,5 procent van alle dodelijke verkeersslachtoffers.

Kamervragen

Joost Eerdmans van JA21 stelde Kamervragen over reddingsmiddelen bij het te water raken van auto’s. Minister Yesilgöz-Zegerius van Justitie en Veiligheid, geeft in haar antwoord op de Kamervragen aan bezorgd te zijn over de toename. “Ja, die bezorgdheid deel ik. Waarbij niet bekend is of minder mensen het voertuig kunnen verlaten of dat meer mensen te water raken. Vanzelfsprekend werken wij er hard aan om verkeersongevallen, waaronder dit soort ongevallen, te voorkomen.”

De minister geeft aan dat er meer redenen zijn waarom mensen verdrinken dan dat zij niet op tijd de auto kunnen verlaten. “De SWOV geeft aan dat mensen niet meteen proberen via het raam het voertuig te verlaten, maar in paniek verkeerde keuzes maken, zoals hulpdienst bellen, vertrouwen op luchtbel in de auto, de deur proberen te openen of dat mensen niet kunnen zwemmen.”

Reddingsmiddelen

Eerdmans vroeg naar de reddingsmiddelen die momenteel bekend zijn en hoe de minister hier tegenaan kijkt. Over de veiligheidshamer geeft de minister aan dat het niet duidelijk is of mensen in staat zijn om deze te gebruiken in stressvolle situaties. Volgens SWOV zijn er wel veiligheidshamers op de markt waarbij je minder kracht hoeft te gebruiken.

Daarnaast vroeg het Kamerlid of Yesilgöz-Zegerius bekend is met het zogeheten Rescue Escape Guidance System (REGS) en of dit geïmplementeerd kan worden. Met dit systeem kunnen autoruiten automatisch worden verbrijzeld wanneer de auto te water raakt. Volgens de minister heeft de politie dit systeem getest, maar is er vroegtijdig mee gestopt, omdat het systeem op ongewenste momenten werd geactiveerd door technische problemen. Sindsdien is er geen onderzoek meer gedaan naar een ander systeem.

SWOV

Als oplossing voor het verminderen van het aantal slachtoffers door een voertuig dat te water raakt, trok SWOV begin 2021 de volgende conclusies. “De eerste is het voorkomen dat voertuigen überhaupt te water raken; bijvoorbeeld door open water af te schermen.”

“De tweede is dat de inzittenden het voertuig zo snel mogelijk moeten verlaten wanneer het te water raakt. Educatie en voorlichting kunnen kennis over ontsnappingsstrategieën vergroten. Het is echter onzeker of mensen tijdens een stressvolle situatie het geleerde in praktijk brengen en niet terugvallen op instinctief handelen. Elektrische ramen die automatisch openen bij contact met water zijn mogelijk een effectieve manier om de overlevingskans van mensen die te water raken te vergroten.”

Stichting Auto te Water

RijschoolPro schreef al eerder over de Stichting Auto te Water die sinds 2019 een cursus aanbiedt die voor rijinstructeurs meetelt voor de verplichte WRM-bijscholing. In deze cursus wordt zowel praktijk als de theorie doorgenomen. Je oefent in het zwembad en in buitenwater uit een zinkende auto te klimmen. Ook leer je hoe je een andere persoon het snelst uit die auto te water haalt en ook reddend zwemmen wordt behandeld.

Rijscholen hebben de mogelijkheid hierin zich te specialiseren en leerlingen een cursus auto te water aan te bieden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

1 reactie op “Kamer bezorgd over toename verkeersdoden door voertuigen die te water raken”

Amar J Sing|18.02.22|09:02

Controleert politie of brandweer in zo’n situatie ook communicatiedata/tijd op het mobieltje vh slachtoffer? Bijv rotonde ongeluk: het gebeurt dat verkeer van links OP de rotonde rechts knippert maar niet afslaat en doorkomt waardoor een ongeluk ontstaat. Politie zegt doodleuk: verkeer op rotonde heeft voorrang….in zo’n welles/nietes situatie dient de politie via forensisch onderzoek vast te stellen of het knipperlicht naar rechts aan stond net voor de aanrijding.Alles is te reconstrueren!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.