benzinepomp

LPG inbouwen kan veel schelen voor lesauto

LPG komt steeds meer op als een groener en voordeliger alternatief voor benzine of diesel. De stelregel is: Hoe meer kilometers, hoe groter de besparing. Daarom kan het voor rijschoolhouders mogelijk een goede investering zijn, zeker als de brandstofprijzen stijgen. Twee rijschoolhouders aan het woord over hun keuze voor LPG.

LPG kost momenteel gemiddeld 1,33 euro per liter aan de tank (april 2022). De benzineprijs staat nu op gemiddeld 2,20 euro. Een litertje LPG scheelt dus gemiddeld 87 cent per liter. Een LPG-tank installeren kost uiteraard geld, daarnaast verandert de verzekering. Op diverse sites zijn rekentools te vinden om te zien of een LPG-tank installeren loont. Hoe meer men rijdt, des te groter wordt de besparing.

Inbouwen

Een aantal nieuwe auto’s van Renault en Dacia zijn nieuw te koop op LPG. Maar ook met een originele benzineauto kun je op LPG gaan rijden. Een LPG-systeem kan door een gespecialiseerd bedrijf geïnstalleerd worden.

Michael Coenen begon vorig jaar met zijn rijschool in Maastricht en besloot zijn foto eerst te pimpen aan de buitenkant: “De keuze voor de lesauto was gevallen op een Hyundai i30 met een 1.0 TGDI motor (directe injectie). Ik heb hem laten wrappen in mooi design en het is een super fijne auto.” Hij besloot over te stappen op LPG toen de kosten voor brandstof steeds hoger werden. “Na een paar maanden merkte ik dat het brandstofverbruik- en de kosten toch wel erg hoog waren. De autodealer gaf aan niks te kunnen betekenen voor mij, wat betreft het verbruik. Ze hebben alles nagekeken en nieuwe software ge-upload, helaas mocht dat niets helpen. Toen ik verder in gesprek ging, met de monteur, gaf deze aan om LPG eens te overwegen.”

Rijden op LPG

Coenen: “Rijden op de brandstof LPG was niet nieuw voor mij; ik heb vroeger al eens een auto op LPG gehad en was dus al bekend met de besparing op brandstofkosten. Ik was dus zeker geïnteresseerd, maar had nog niet eerder zelf geregeld dat een LPG-installatie werd ingebouwd in een auto.”

Hij besloot zich te informeren bij verschillende bedrijven. Uiteindelijk kwam ik uit bij Autoservice Roger in Rothem. Met deze partij heb ik alles doorgesproken. “Ze hebben mij goed geadviseerd, waardoor ik de knoop heb doorgehakt: mijn lesauto gaat op LPG!”

In zijn lesauto is een Prins LPG-installatie ingebouwd. Coenen: “Ik ben er nog altijd goed gezind over. In de kofferruimte zit een 77 liter LPG tank en de vuldop zit recht naast de benzinevuller, heel handig. Alles is netjes en vakkundig geïnstalleerd, je ziet en merkt er eigenlijk niks van. Voor mijn leerlingen is er niks veranderd, die lessen lekker door.”

Milieu

Uiteraard is de besparing op de brandstofkosten voor de rijschoolhouder het grootste pluspunt. “De investering van de LPG-installatie had ik snel terugverdiend.” Volgens hem is een bijkomend voordeel dat op autogas rijden milieubewust is, iets wat veel leerlingen steeds belangrijker vinden. Ten opzichte van een elektrische auto leg je het af, maar vergeleken met een diesel- of benzineauto is de CO2-uitstoot en fijnstof-uitstoot een stuk lager.  LPG is milieuvriendelijker, namelijk tot 21% minder CO2 en tot 95% minder fijnstof-uitstoot vergeleken met benzine. En tot 78% minder NOx vergeleken met diesel. Met LPG als brandstof mag je ook in milieuzones rijden (met sommige dieselauto’s word je niet meer overal toegelaten in de binnensteden).

BMW X2 op LPG

Marcel is eigenaar van de rijschool Autorijschool Marcel Kluft in Heemskerk. Hij is met zijn BMW X2 overgestapt van Benzine naar LPG. “Ik heb gekozen voor LPG als brandstof voor mijn lesauto vanwege de almaar stijgende benzineprijs.”
LPG kende hij al wel; zijn eerste drie lesauto’s reden namelijk ook op LPG. Marcel: “Vervolgens ben ik met 15 lesauto’s overgestapt op diesel. Maar drie jaar geleden koos ik met mijn Volkswagen T-Roc voor de benzinevariant. De overstap van diesel naar benzine maakte ik vanwege milieubelasting en vooral de lage inruilwaarde van tweedehands dieselauto’s. Alles bij elkaar opgeteld (brandstof, wegenbelasting, onderhoud en inruilwaarde) werd het financieel aantrekkelijker om over te gaan op benzine lesauto.”

Stijgende prijzen

Omdat de prijzen aan de pomp maar bleven stijgen, besloot Marcel verder te kijken. Hij besloot na lang twijfelen uiteindelijk weer over te gaan op LPG. “Ik had eerlijk gezegd slechte ervaringen met een LPG auto in het verleden. Vanaf mijn eerste lesauto heb ik plusminus acht jaar lang op LPG gereden. Daar ervaarde ik de voordelen van, zoals de lage brandstofkosten. Maar (te) vaak stond ik bij de garage met mankementen aan de auto’s, vanwege het rijden op LPG. Ik was het zo beu dat ik daar toen mee gestopt ben en de daaropvolgende twintig jaar alleen nog maar op diesel gereden heb.”

Nadat hij positieve geluiden van collega’s hoorde in de rijschoolbranche, werd hij toch weer nieuwsgierig naar LPG. “De lesauto’s van collega’s hadden al flink wat kilometers gereden op LPG en leverde tot nu toe weinig tot geen problemen op, dus ik dacht toch maar weer eens proberen.”

Hij kwam uit bij inbouwbedrijf ‘Jos van Ommeren Autogas’ in Haarlem waar ze kozen voor een Prins LPG-systeem. “Ik heb met hen contact opgenomen en doorgegeven welke type/model auto’s voor mij interessant waren om naar LPG om te bouwen. Zij hebben dat lijstje met Prins doorgenomen. Een paar van die auto’s bleken op LPG te kunnen rijden met een Prins LPG-systeem voor auto’s met een DI (directe injectie) motor. Uiteindelijk koos ik de BMW X2 als nieuwe lesauto.” De LPG tank is in donutvorm en wordt (bijna) altijd geplaatst op de plek van het reservewiel.

Volgens Marcel is de besparing ten opzichte van benzine honderden euro’s per jaar. De rijschoolhouder rijdt gemiddeld zo’n 60.000 kilometer per jaar. LPG is een betrouwbare en veilige brandstof, verkrijgbaar bij ruim 1.300 tankstations verspreid door heel Nederland. In zijn BMW is een (schoon) R115-gecertificeerd systeem waardoor de wegenbelasting relatief laag blijft. Marcel: “Het rijden op LPG is identiek aan het rijden op benzine, ik merk geen verschil.

Minder vermogen

Volgens Marcel is z’n auto wel iets minder krachtig. “Het vermogen blijkt wel ietsje minder te zijn; ik heb een sprintje gedaan van 0 naar 100 km/h op benzine en dat ging in 11,7 seconden en op LPG in 12,8 seconden. Dit verschil is echter verwaarloosbaar als je op een ‘normale’ manier rijdt.” Het verbruik is ook hoger. “Het verbruik is ongeveer 15% hoger op LPG (ongeveer 1 op 11) t.o.v. 1 op 13 op benzine, maar dat wordt natuurlijk ruimschoots gecompenseerd door de veel lagere LPG prijs.”

Geschikte auto’s

Niet alle auto’s kunnen zomaar omgebouwd worden, zie hier een overzicht met auto’s die geschikt zijn voor een LPG tank.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Tessa Heerschop

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.