Flitsbezorgers negeren massaal verkeersregels

Een ruime meerderheid van de flitsbezorgers neemt risico’s in het verkeer tijdens het bezorgen van de boodschappen. Zo rijdt 80% soms op de stoep, fietst ruim 63% wel eens door rood en 59% van de flitsbezorgers rijdt soms over het verkeerde deel van de weg, blijkt uit onderzoek van jongerenorganisatie TeamAlert.

In de afgelopen jaren heeft flitsbezorging voet aan de grond gekregen in Nederland. Bedrijven als Gorillas en Flink hebben duizenden bezorgers in dienst, die binnen enkele minuten boodschappen bezorgen bij de klant. Veelal zijn het jongeren die bezorgen, terwijl zij op elektrische fietsen rijden. Jongeren nemen vaker risico’s als zij aan het verkeer deelnemen en in combinatie met de snelheid van de e-bike hebben flitsbezorgers een kwetsbare positie in het verkeer. Daarom wil TeamAlert meer weten van deze doelgroep.

Door rood

In het enquêteonderzoek geeft 80% van de flitsbezorgers aan dat zij wel eens op de stoep rijden. Daarnaast rijdt 63,8% van de ondervraagden zo nu en dan door rood en 59% van de bezorgers zegt soms op het verkeerde deel van de weg te fietsen.

Stunten doen de flitsbezorgers naar eigen zeggen bijna nooit; slechts 22% van de ondervraagden geeft aan wel eens te stunten tijdens hun werk. Daarnaast fietsen zeven op de tien bezorgers ook wel eens met hun smartphone in de hand. Ze gebruiken dan hun telefoon voornamelijk om de weg te vinden.

Flitsbezorgers over hun werk

In het onderzoek is ook aan flitsbezorgers gevraagd in hoeverre zij tevreden zijn over het werk als flitsbezorger en welke plus- en minpunten zij hebben over hun werk. Ruim 78% van de ondervraagden is tevreden over de sfeer over hun werk. Daarnaast valt op dat 72% van de bezorgers ook tevreden is over de tijd die ze hebben om de boodschappen af te leveren. Bijna 69% is te spreken over de kwaliteit van hun vervoersmiddel.

Werkdruk

De grootste pluspunten van het werk zijn volgens de flitsbezorgers het salaris dat zij verdienen, de werksfeer onder de collega’s en het feit dat het sportief werk is in de buitenlucht. Wel is het grootste minpunt van flitsbezorging volgens de ondervraagden de werkdruk en chaos op drukke momenten. Daarnaast moeten zij ook vaak bij slecht weer de boodschappen bezorgen en hebben ze niet altijd de goede kleding of materiaal om hun werk goed uit te voeren. Hoewel het merendeel van de ondervraagden aangeeft tevreden te zijn over de bezorgtijd en het materiaal, worden deze zaken dus niet altijd positief bevonden door de flitsbezorgers.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Tessa Heerschop

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.