Automatisch langzamer rijden in bepaalde zones door nieuwe technologie

Automerk Ford gaat een proef doen met voertuigen die automatisch langzamer gaan rijden. Het gaat om zogeheten geofencing technologie die wordt ingezet ten behoeve van de verkeersveiligheid.

Geofencing-technologie creëert virtuele zone waar auto’s langzamer rijden. De verkeersveiligheid is daarmee niet meer afhankelijk van bestuurders die verkeersborden over het hoofd zien of expres negeren.

In de Duitse stad keulen gaat een volledig elektrische Ford Transit de zones testen, de technologie kan in toekomst worden toegepast in Ford bedrijfswagens en personenauto’s.

Verkeersongevallen

Snelheid speelt essentiële rol bij verkeersongevallen. In veel gemeenten geldt rond scholen, winkelcentra en ziekenhuizen een lagere snelheidslimiet. Verkeersborden die de maximumsnelheid aangeven, zijn echter niet altijd goed te zien, doordat ze (gedeeltelijk) worden afgedekt door takken van bomen, door voertuigen of doordat ze verloren gaan in de hoeveelheid andere borden, waardoor ze simpelweg over het hoofd worden gezien.

Zones waar dankzij geofencing maximaal 30 km/u wordt gereden, bijvoorbeeld bij scholen, winkelcentra en ziekenhuizen, worden een stuk veiliger door de nieuwe technologie, zo is de bedoeling.

“Technologie voor verbonden auto’s kan het dagelijkse verkeer veiliger en makkelijker maken. Daarvan profiteert iedereen, niet alleen de automobilist”, zegt Michael Huynh, manager City Engagement Germany bij Ford Europa. “Geofencing kan snelheden beperken in gebieden waar – en ook wanneer – het noodzakelijk is om de veiligheid te verhogen en een prettigere omgeving te creëren.”

Display

De bestuurder ontvangt zijn informatie via de display in het dashboard, waar de nieuwe maximumsnelheid knippert onder de werkelijke snelheid van de auto. De auto verlaagt automatisch zijn snelheid naar de geldende maximumsnelheid in de door geofencing gemarkeerde zone. De bestuurder kan het systeem negeren en de snelheidsbegrenzing te allen tijde uitschakelen.

In de toekomst kan Fords Geofencing Speed Limit Control bestuurders de mogelijkheid bieden om zélf geofencing-zones in te stellen, met een maximumsnelheid vanaf slechts 20 km/u – ook op het terrein van een bedrijf of op particulier terrein. Snelheidslimieten kunnen ook dynamisch worden ingesteld, waarmee rekening kan worden gehouden met de lokale omstandigheden, tijdelijke wegwerkzaamheden en de tijd op de dag.

Luchtkwaliteit

Ford gebruikt geofencing-technologie ook om de luchtkwaliteit in steden te helpen verbeteren. Daarvoor ontwikkelt het de Ford Transit Custom Plug-In Hybrid, die automatisch overschakelt op de emissievrije puur elektrische aandrijving zodra de auto een emissiezone binnenrijdt.

Het eerste testproject is in Duitse stad Keulen met een volledig elektrische Ford Transit. De testperiode duurt een jaar, de technologie kan mogelijk in de toekomst worden toegepast in Ford bedrijfswagens en personenauto’s

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Tessa Heerschop

1 reactie op “Automatisch langzamer rijden in bepaalde zones door nieuwe technologie”

Bert Oost|28.05.22|20:19

Totdat er een storing is en je niet meer uit die zone komt, volgens de techniek. Allemaal in de keurslijf en bek houden. Wat een betutteling

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.