Ministerie wil maatregelen ter verbetering rijscholen

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft een aantal maatregelen uitgewerkt die ervoor moeten zorgen dat de kwaliteit van het rijonderwijs verbetert en misstanden in de sector worden bestreden. “De grote stap die we met het uitvoeren van het advies maken, is dat we nu ook eisen gaan stellen aan de kwaliteit van het rijonderwijs en aan de prestaties van rijscholen. Hiermee willen we bereiken dat de kwaliteit van het rijonderwijs verbetert, de leerling beter wordt beschermd en het slagingspercentage van praktijkexamens hoger wordt”, aldus minister Harbers.

De rijschoolbranche kampt volgens het ministerie van IenW met een aantal problemen. Zo zijn sommige scholen er niet op gericht zo goed mogelijk onderwijs te bieden, maar zelf zoveel mogelijk opbrengst te genereren. Dit resulteert in relatief lage gemiddelde slagingspercentages bij het CBR, waarvan de leerling de negatieve gevolgen ondervindt. In het advies worden aanbevelingen gedaan om de kwaliteit van het rijonderwijs, de kwaliteit van het rijexamen, de kwaliteit van rijscholen en de kwaliteit van rijinstructeurs te verbeteren.

Minister Harbers: “Hierbij wil ik benadrukken dat de maatregelen tot stand zijn gekomen door een constructieve samenwerking met de rijschoolbranche, het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR), het instituut voor certificering en examinering in de mobiliteitsbranche (IBKI) en vele anderen. Ik hoop dat we ook de uitvoerende fase op constructieve wijze kunnen voortzetten.”

Maatregelen

Een van de maatregelen is het opstellen van het leerplan voor leerlingen die het rijbewijs B willen halen. Hier wordt mogelijk toetsing door een andere rijinstructeur voordat je opgaat voor het rijexamen in opgenomen. Daarnaast is aan het CBR gevraagd om nieuwe exameneisen te ontwikkelen en aan IBKI om de opleiding voor rijinstructeurs aan te passen. Aanvullend is het CBR gevraagd om een plan te ontwikkelen waarmee consequenties aan de slagingspercentage van rijscholen worden verbonden.

Pilots

Voorafgaand aan de uitvoering worden de maatregelen eerst getoetst door middel van pilots. Zo loopt er een pilot ‘collegiaal advies’, in samenwerking met het CBR en vertegenwoordigers uit de rijschoolbranche. Hier doen tien rijscholen in Zeeland aan mee. Doel van de pilot is het verkrijgen van inzicht in ervaringen van toetsing door collega-rijinstructeurs voordat een leerling opgaat voor het rijexamen. Daarbij wordt ingezet op het geven van een oordeel door een collega-instructeur of een leerling gereed is voor het doen van praktijkexamen bij het CBR. De pilot loopt tot in de zomer.

Consequenties

Het kabinet realiseert zich dat aan vrijwel alle adviezen consequenties zitten voor rijscholen, rijinstructeurs, consumenten en uitvoeringsorganisaties, en dat in veel gevallen wet- en regelgeving aangepast moet worden. Om de te nemen stappen voor alle betrokkenen behapbaar te houden, kiest het kabinet ervoor de maatregelen uit het advies stapsgewijs in te voeren. Daarbij wordt prioriteit gegeven aan het aanpakken van misstanden en het verhogen van de kwaliteit van het rijonderwijs. Daarbij blijft het ministerie van IenW in gesprek met de sector, het CBR en het IBKI om samen tot een goede uitvoering te komen.

De maatregelen zijn een uitwerking van het advies ‘Van rijles naar rijonderwijs’ dat de heer Roemer al op 14 april 2021 aan de minister van IenW heeft aangeboden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.

Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 
Onderwerpen: , ,

Auteur: Tessa Heerschop

13 reacties op “Ministerie wil maatregelen ter verbetering rijscholen”

Green Dino|27.05.22|10:01

Dit zal niet bijdragen aan de verkeersveiligheid, hoe beter de rijles hoe eerder men slaagt en dus met minder ervaring de weg opgaat. Helaas is het een internationaal fenomeen dat degene die de eerste keer slaagt bij meer ongevallen betrokken is dan degene die de eerste keer zakt. Het verhogen van de slaagkans helpt het CBR de achterstanden weg te werken, maar zal niet bijdragen aan een veiliger verkeer. Daarvoor zijn radicale veranderingen in onderwijs en examinering nodig.

Ewoud Bruinsma|27.05.22|10:28

Begin bij de basis, de opleiding rijinstructeur is al jaren in handen van commerciële bedrijven die met spoedopleiding zoveel mogelijk geldt willen verdienen, niemand uitgezonderd. Willen we een gezonde en verantwoorde rijschool wereld, kunnen we niet zo doorgaan, regelmatig roepen dat er iets moet veranderen helpt niet. Rijinstructeurs moeten een degelijke vakopleiding krijgen op een MBO niveau en worden afgesloten met een MBO diploma. dit kan alleen met een meerderjarige opleiding op een ROC.

Kurodaiya Capelle Aan Den IJssel|27.05.22|10:51

Green Dino
Helemaal mee eens. de m insiter weet echt niet hoe het in de werkelijheid eraan toegaat. Hij moet eens met instructeurs en de leerlingen gaan praten in plaats van mensen die nergens verstand van hebben, maar erover mogen beslissen.

Kurodaiya Capelle Aan Den IJssel|27.05.22|11:06

Minister Halbers moet met de instructeurs en leerlingen gaan praten en dan zal hij zien dat de maatreglen die het kabinet wilt nemen, niet bevorderlijk is voor de verkeersveilgheid. Het zal hooguit CBR helpen (wachtijden en meer examinatoren).
Het hele examinering klopt niet met de praktijk. Het is een moment opname (gunstig situatie of geen gunstige situaite). Instructeurs mogen niet mee beslissen tijdens het examen. Zij hebben deleerling ogeleid en weten wat ze wel of niet kunnen.

.

Roelof Potkamp|27.05.22|17:59

De RIS is HET ultime les geven mits GOED uit gevoerd ik ben rijschoolhouder in ruste ik deed dat samen met colega rijschool toetsen 1 en 2 en 3 door het cbr een opmerking de scripts10 en scannen moet de L.L bijna uit het hoofd leren dan wordt het een automatisme. En de RIS examinator moet goed met de RIS opleiding op de hoogte zijn mijn ervaring was dat dat bij de meeste examinatoren wel het geval maar ook bij dat je dacht is dat een ris examinator?

Mart Kuiper|27.05.22|18:37

Ewoud Bruinsma : Zolang er instructeurs opleidingen zijn die adverteren met “ super spoed” opleidingen etc, om iemand in 3 maanden er doorgeen te stampen om zo de eigen klasjes vol te krijgen gaat het daar in de basis al fout. Er moet over de gehele breedte een hoop veranderen en verbeteren maar als je instructeurs aflevert die van toeten nog blazen weten en feitelijk totaal ongeschikt zijn voor dit vak is het dweilen met de kraan open. Wij hebben menig stagiair weggestuurd.

Mart Kuiper|27.05.22|18:39

Dan kan de nood nog zo hoog zijn, maar als je als rijschool dat soort nieuwe medewerkers binnen laat kun je misschien kwantiteit leveren op de korte termijn, maar je resultaten gaan hard achteruit en daarmee de reputatie van je rijschool. Uiteindelijk ben je dan gewoon de klos, zeker met de maatregelen die in het verschiet liggen.

Pieter van der Vinne|27.05.22|18:45

och, wil ienw ook een duit in zakje doen? eerst hebben ze de transportsector vernaggelt en nu de rijschoolbranche??

Pieter van der Vinne|27.05.22|18:46

toetsing door een andere rij-instructeur…pfff…je mag even langs de concurent met je leerling…ze zijn gek geworden bij cbr en ienw.

Ad van Gerven|29.05.22|13:23

Wij gaan bijna ieder jaar met de rijschoolhouders uit onze gemeente uit eten, dus een goedkeuring is snel gereld. Jammer dat je eigen leerling dan niet kan rijden omdat jij voor een ander aan de gang bent.

Jan de Groot|29.05.22|18:02

Rijinstukteurs beter en bewuster opleiden het duitse sytheem invoeren en over verplicht allemaal RIS gaan doen

Rij School|29.05.22|23:51

Laat mijn leerlingen al jaren zelf hun praktijkexamen kopen bij CBR. Geen registratie bij CBR nodig, geen gedoe met slagingspercentage geen rekening courant, ik tek al jaren de objectiviteit van het CBR mbt tot de slagingspercentages in twijfel, geen CBR die alles doorspeelt aan de belastingdienst. Kortom lekker les geven en als de leerling vind dat die wil afrijden dan vraagt die het examen aan! Dat rijscholen zich keer op keer door het CBR voor hun karretje laat plaatsen heb ik nooit begrepen.

Richard de Gooijer|30.05.22|20:00

Leerlingen zelf examen laten regelen via mijn cbr en een hoop problemen zijn opgelost. Kan al via een aanvraagformulier bij het cbr. Nooit geen gedoe meer over slagingspercentages. Hoe mooi is dat?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Ministerie wil maatregelen ter verbetering rijscholen | RijschoolPro

Ministerie wil maatregelen ter verbetering rijscholen

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft een aantal maatregelen uitgewerkt die ervoor moeten zorgen dat de kwaliteit van het rijonderwijs verbetert en misstanden in de sector worden bestreden. “De grote stap die we met het uitvoeren van het advies maken, is dat we nu ook eisen gaan stellen aan de kwaliteit van het rijonderwijs en aan de prestaties van rijscholen. Hiermee willen we bereiken dat de kwaliteit van het rijonderwijs verbetert, de leerling beter wordt beschermd en het slagingspercentage van praktijkexamens hoger wordt”, aldus minister Harbers.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu RijschoolPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche. Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Onderwerpen: , ,

Auteur: Tessa Heerschop

13 reacties op “Ministerie wil maatregelen ter verbetering rijscholen”

Green Dino|27.05.22|10:01

Dit zal niet bijdragen aan de verkeersveiligheid, hoe beter de rijles hoe eerder men slaagt en dus met minder ervaring de weg opgaat. Helaas is het een internationaal fenomeen dat degene die de eerste keer slaagt bij meer ongevallen betrokken is dan degene die de eerste keer zakt. Het verhogen van de slaagkans helpt het CBR de achterstanden weg te werken, maar zal niet bijdragen aan een veiliger verkeer. Daarvoor zijn radicale veranderingen in onderwijs en examinering nodig.

Ewoud Bruinsma|27.05.22|10:28

Begin bij de basis, de opleiding rijinstructeur is al jaren in handen van commerciële bedrijven die met spoedopleiding zoveel mogelijk geldt willen verdienen, niemand uitgezonderd. Willen we een gezonde en verantwoorde rijschool wereld, kunnen we niet zo doorgaan, regelmatig roepen dat er iets moet veranderen helpt niet. Rijinstructeurs moeten een degelijke vakopleiding krijgen op een MBO niveau en worden afgesloten met een MBO diploma. dit kan alleen met een meerderjarige opleiding op een ROC.

Kurodaiya Capelle Aan Den IJssel|27.05.22|10:51

Green Dino
Helemaal mee eens. de m insiter weet echt niet hoe het in de werkelijheid eraan toegaat. Hij moet eens met instructeurs en de leerlingen gaan praten in plaats van mensen die nergens verstand van hebben, maar erover mogen beslissen.

Kurodaiya Capelle Aan Den IJssel|27.05.22|11:06

Minister Halbers moet met de instructeurs en leerlingen gaan praten en dan zal hij zien dat de maatreglen die het kabinet wilt nemen, niet bevorderlijk is voor de verkeersveilgheid. Het zal hooguit CBR helpen (wachtijden en meer examinatoren).
Het hele examinering klopt niet met de praktijk. Het is een moment opname (gunstig situatie of geen gunstige situaite). Instructeurs mogen niet mee beslissen tijdens het examen. Zij hebben deleerling ogeleid en weten wat ze wel of niet kunnen.

.

Roelof Potkamp|27.05.22|17:59

De RIS is HET ultime les geven mits GOED uit gevoerd ik ben rijschoolhouder in ruste ik deed dat samen met colega rijschool toetsen 1 en 2 en 3 door het cbr een opmerking de scripts10 en scannen moet de L.L bijna uit het hoofd leren dan wordt het een automatisme. En de RIS examinator moet goed met de RIS opleiding op de hoogte zijn mijn ervaring was dat dat bij de meeste examinatoren wel het geval maar ook bij dat je dacht is dat een ris examinator?

Mart Kuiper|27.05.22|18:37

Ewoud Bruinsma : Zolang er instructeurs opleidingen zijn die adverteren met “ super spoed” opleidingen etc, om iemand in 3 maanden er doorgeen te stampen om zo de eigen klasjes vol te krijgen gaat het daar in de basis al fout. Er moet over de gehele breedte een hoop veranderen en verbeteren maar als je instructeurs aflevert die van toeten nog blazen weten en feitelijk totaal ongeschikt zijn voor dit vak is het dweilen met de kraan open. Wij hebben menig stagiair weggestuurd.

Mart Kuiper|27.05.22|18:39

Dan kan de nood nog zo hoog zijn, maar als je als rijschool dat soort nieuwe medewerkers binnen laat kun je misschien kwantiteit leveren op de korte termijn, maar je resultaten gaan hard achteruit en daarmee de reputatie van je rijschool. Uiteindelijk ben je dan gewoon de klos, zeker met de maatregelen die in het verschiet liggen.

Pieter van der Vinne|27.05.22|18:45

och, wil ienw ook een duit in zakje doen? eerst hebben ze de transportsector vernaggelt en nu de rijschoolbranche??

Pieter van der Vinne|27.05.22|18:46

toetsing door een andere rij-instructeur…pfff…je mag even langs de concurent met je leerling…ze zijn gek geworden bij cbr en ienw.

Ad van Gerven|29.05.22|13:23

Wij gaan bijna ieder jaar met de rijschoolhouders uit onze gemeente uit eten, dus een goedkeuring is snel gereld. Jammer dat je eigen leerling dan niet kan rijden omdat jij voor een ander aan de gang bent.

Jan de Groot|29.05.22|18:02

Rijinstukteurs beter en bewuster opleiden het duitse sytheem invoeren en over verplicht allemaal RIS gaan doen

Rij School|29.05.22|23:51

Laat mijn leerlingen al jaren zelf hun praktijkexamen kopen bij CBR. Geen registratie bij CBR nodig, geen gedoe met slagingspercentage geen rekening courant, ik tek al jaren de objectiviteit van het CBR mbt tot de slagingspercentages in twijfel, geen CBR die alles doorspeelt aan de belastingdienst. Kortom lekker les geven en als de leerling vind dat die wil afrijden dan vraagt die het examen aan! Dat rijscholen zich keer op keer door het CBR voor hun karretje laat plaatsen heb ik nooit begrepen.

Richard de Gooijer|30.05.22|20:00

Leerlingen zelf examen laten regelen via mijn cbr en een hoop problemen zijn opgelost. Kan al via een aanvraagformulier bij het cbr. Nooit geen gedoe meer over slagingspercentages. Hoe mooi is dat?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.