
CBR: Langer wachten op herexamen rijbewijs tegen wachtlijsten
Wie niet in één keer slaagt voor zijn rijbewijs, moet de komende tijd lang wachten op een herexamen. Het is een maatregel van het CBR om de wachttijden voor de eerste keer afrijden te verlagen. Bedoeling is dat rijscholen alleen nog kandidaten op examen sturen waarvan ze bijna zeker weten dat ze in één keer afrijden.
Het CBR kampt al langere tijd met extreme wachtlijsten, zo kan het voorkomen dat iemand minstens vier maanden moet wachten op een eerste datum voor het afrijden. Om de wachttijden terug te dringen, worden een aantal maatregelen getroffen. Opvallend genoeg is één van de maatregelen dat kandidaten die voor de eerste keer afrijden juist nog langer moeten wachten. Bij een goede examenvoorbereiding slagen meer kandidaten in één keer, en zijn er dus minder examenplekken nodig voor herexamens.
Vanaf het einde van de zomer komt een stimulans om ervoor te zorgen dat kandidaten pas examen doen als ze er klaar voor zijn. Dit betekent dat een extra wachttijd voor kandidate plus dat autokandidaten langer moeten wachten bij een derde of volgende rijexamen. Zo krijgen ze meer voorbereidingstijd. Het CBR hoopt ook dat jongeren kiezen voor een goede rijopleiding met voldoende lessen en veel voorbereiding.
Nu slaagt iets meer dan de helft van de kandidaten voor het autopraktijkexamen.
Maatregelen voor kandidaten na zakken:
Vanaf 1 september geldt het volgende voor kandidaten:
- Zak je voor het praktijkexamen bromfiets, brommobiel, motor verkeersdeelneming of auto met aanhangwagen? Dan kun je op zijn vroegst na 4 weken weer afrijden.
- Zak je de eerste keer voor het praktijkexamen auto? Dan kun je op zijn vroegst na 4 weken weer afrijden.
- Zak je twee keer of vaker voor het praktijkexamen auto? Dan kun je op zijn vroegst na 15 weken weer afrijden. Op dit moment ligt de gemiddelde reserveringstermijn bij herexamens rond de 9 weken.
Over deze maatregelen krijgen de autokandidaten komende week een persoonlijke e-mail van het CBR.
Inhalen
De effecten van de coronapandemie (5 maanden dicht waardoor ruim 300.000 praktijkexamens niet doorgingen) zijn nog steeds merkbaar bij het CBR. De reserveringstermijnen voor het praktijkexamen auto (aanhanger) en motor zijn langer dan normaal.
Na de lockdowns zette het CBR een deltaplan in om de reserveringstermijnen beheersbaar te houden. Dit betrof met name het verhogen van het aantal examenplekken door overwerk, het inzetten van gepensioneerden en het aantrekken van extra examinatoren.
Tot het eind van 2021 waren de reserveringstermijnen voor de praktijkexamens lager dan verwacht. Begin dit jaar keerde die trend. Het werven van nieuwe examinatoren bleek meer en meer een uitdaging in de huidige krappe arbeidsmarkt. Daarnaast steeg het aantal werknemers van het CBR die niet inzetbaar waren door de besmettelijke omikronvariant en de gevolgen van long covid.
Leeftijd niet verhogen
Een raadpleging onder de rijschoolbranche leerde dat het inzetten van zeer ingrijpende maatregelen, zoals het verhogen van de leeftijd van 17 naar 18 jaar, niet wenselijk is. Zij gaan ten koste van de kwaliteit van de rijopleiding.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.
Voor slechts € 6,- per maand heeft u toegang tot alle artikelen.
Bent u al abonnee?
Eigenlijk best knap waar ze mee komen; wachtlijsten creeeren om wachtlijsten op te lossen. En ze zijn waarschijnlijk nog trots op dat idee ook. Welke mafkees dat heeft verzonnen mogen ze ook op een wachtlijst zetten, maar dan die van de geestelijke gezondheidszorg.
Ze kunnen ook gewoon aan het werk gaan, op dagen dat het kan, met meer examinatoren (ipv maar 1 of 2 op een locatie) en wachtlijsten wegwerken ipv nog meer wachtlijsten maken. Wat een instantie…
Als ALLE rijscholen morgen alle leerlingen adviseert om zelf bij het CBR een praktijkexamen aan te vragen, voor het aanvraagformulier Google op veelgestelde-vragen/hoe-kan-ik-zonder-tussenkomst-van-een-opleider-mijn-praktijkexamen-reserveren daar vind je het aanvraagformulier.
Geen gezeur met slagingspercentages, en het CBR heeft bakken met extra werk. De branche moet het CBR eindelIjk duidelijk maken dat het een keer genoeg is om al hun problemen op het bordje van de rijscholen te gooien!
Door langere wachttijden in te stellen gaan leerlingen echt niet vaker rijden ik denk dat de meeste leerlingen langere pauzes gaan inlassen tussen de rijlessen waardoor het niveau van de leerlingen er dus niet op vooruit gaat maar eerder achteruit.
Heb bovendien altijd geleerd dat je geen collectieve straffen in moet voeren waardoor de uitstekende rijscholen ook nog eens gedupeerd raken doordat de piraten maar wat aan klooien.
Heerlijk trouwens dat reageren op internet…je kan je mening mooi kwijt en geen hond die er iets aan doet.
Misschien goed idee om samen met de rijscholen eena te brainstormen over oplossingen en van daaruit iets te ondernemen in plaats van eenzijdige beslissingen van het CBR
Ik ben ook zat van cbr met al de rare regels beter laten mensen in 1x slagen dan vaak voor geld verdienen laten terugkomen