Elektrische auto, ING

Vrees voor gebrek aan grondstoffen productie elektrische auto’s

De Europese branchevereniging ACEA vraagt zich af of er de komende jaren wel genoeg grondstoffen beschikbaar zijn voor de productie van elektrische wagens. Daarbij merkt voorzitter Oliver Zipse op dat veel daarvan van buiten de EU moeten komen. Evengoed werkt de auto-industrie volgens Zipse volledig mee aan de doelstelling van Europa om tegen 2050 CO2-neutraal te zijn.

Volgens de Europese branchevereniging ACEA is het goed dat het Europees Parlement met ambitieuze doelstellingen komt om de uitstoot van CO2 te beperken, maar vraagt zich af of deze haalbaar zijn, gelet op de problemen in de leveringsketen, de beperkte beschikbaarheid van materialen voor elektrische auto’s en de trage uitrol van laadinfrastructuur.

Het Europees Parlement wil dat er in 2035 geen nieuwe benzine- en dieselauto’s meer worden verkocht. Daarover werd woensdag een akkoord bereikt. Nu het Europees Parlement een standpunt heeft ingenomen, kunnen de onderhandelingen met de EU-landen beginnen. Pas als ook die instemmen, kunnen de voorstellen van kracht worden.

De ACEA zegt bij monde van voorzitter Oliver Zipse, tevens topman van BMW, te hebben kennisgenomen van de Europese plannen. Volgens hem moeten de doelen niet in steen gebeiteld staan en moet er tussentijds worden geëvalueerd om te bezien wat haalbaar is en wat niet. “Gezien de onzekerheid die we wereldwijd van dag tot dag ervaren, is langetermijnregelgeving die verder gaat dan dit decennium in dit vroege stadium voorbarig. In plaats daarvan is halverwege een transparante evaluatie nodig om de doelstellingen voor de periode na 2030 vast te stellen”, aldus Zips.

Geen vertraging

Eurocommissaris Frans Timmermans heeft dinsdag een klemmend beroep gedaan op het Europees Parlement om het uitbannen van de benzine- en dieselauto niet te vertragen. Onder meer veel christendemocraten willen bij nader inzien niet dat al in 2035 alleen nog maar stekkerauto’s verkocht mogen worden.

Het Europees Parlement stemt deze week over een aantal cruciale plannen van Timmermans om de Europese klimaatdoelen te halen. Aan sommige onderdelen wordt echter gemorreld, omdat die burgers of het bedrijfsleven bijvoorbeeld te hard zouden raken. Maar “het pakket moet compleet zijn en consistent”, beklemtoonde de tweede man van de commissie, anders komt het streven van de EU in gevaar om uiterlijk 2050 klimaatneutraal te worden.

“Natuurlijk verhit dit de gemoederen”, zei Timmermans in het parlement in Straatsburg. Maar hij past ervoor om na 2035 nog 10 procent aan nieuwe brandstofauto’s toe te staan, zoals vooral Europarlementariërs van de rechterflank zouden willen. Wie nuchter kijkt, ziet volgens de Nederlandse Eurocommissaris dat de auto-industrie het doel voor 2035 al heeft omarmd. “Velen willen zelfs nog verder gaan en willen alleen nog elektrische auto’s verkopen in 2030 of zelfs 2028.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , ,

Auteur: Tessa Heerschop

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.