Column Arno Smits (BOVAG): De instructeur als ambassadeur

Column Arno Smits (BOVAG): De instructeur als ambassadeur

Arno Smits van BOVAGFoto: BOVAG

“De instructeurs zijn het goud van onze bedrijven”, zegt BOVAG-voorzitter Arno Smits in zijn maandelijkse column voor RijschoolPro. Volgens hem is het dan ook hoog tijd om de al bestaande professionaliteit van het gros van de instructeurs te benadrukken én naar een hoger niveau te tillen.

In onze vaak turbulente branche maken rijschoolhouders in mijn ogen meer dan eens een cruciale denkfout. Zij stellen namelijk dat de klant het belangrijkste is en centraal moet worden gesteld, maar volgens mij hebben we als ondernemer in principe maar één rechtstreeks kanaal naar die klant en dat is de instructeur. Ik vind dat zij het goud van onze bedrijven zijn, of ze nou in loondienst zijn of zelfstandige. Zij zijn de vertegenwoordigers van onze sector in de frontlinie en zij zijn de specialisten op het gebied van rijvaardigheid en verkeersveiligheid. Al wordt er op kantoor, op internet, via sociale media en aan de telefoon nóg zulk goed werk geleverd, de instructeur is degene die tientallen uren 1-op-1 spendeert met de ‘klant’ en die interactie is nagenoeg het enige gegeven waarop die klant zijn of haar mening over ons bedrijf baseert. En of je nou 1, 10 of 30 instructeurs in dienst hebt, er hoeft er maar eentje over de schreef te gaan of er een rommeltje van te maken en het straalt op je hele bedrijf én op de andere instructeurs af. Je wordt direct aan de hoogste boom opgeknoopt in dit tijdperk van de sociale platforms op internet. Na alle landelijke media-aandacht in de afgelopen jaren voor het wangedrag van diverse individuen in onze branche mag toch wel duidelijk zijn dat je daar niet mee wegkomt.

Het is dan ook hoog tijd om de professionaliteit van het gros van onze instructeurs te benadrukken en naar een nog hoger niveau te tillen. Met het rapport van de Commissie Roemer in de hand kijkt BOVAG heel nadrukkelijk naar de toekomst en naar alle aspecten die bijdragen aan meer kwaliteit in de rijscholensector. Met de instructeurs dus voorop. Professionele, kwalitatief hoogwaardige en sociaal vaardige medewerkers kunnen je bedrijf laten groeien. Tevreden leerlingen hebben het in hun recensies namelijk helemaal niet over de duur en de kosten van de rijopleiding, maar over hoe ze begeleiding door hun instructeur hebben ervaren. Ik lees zelf álle recensies over onze eigen rijschool en ik word simpelweg gelukkig als ik zie hoeveel moeite de leerling neemt om zijn instructeur te bedanken. Een goede instructeur levert dus veel nieuwe klanten op, één slechte houdt wel 10 nieuwe klanten tegen.

In het nieuwe kalenderjaar grijpt BOVAG dan ook direct de koe bij de horens. Op 23 januari organiseren we voor alle instructeurs van de BOVAG-leden een speciale trainingsdag, gericht op vakinhoudelijke verdieping van het dagelijkse werk. In samenwerking met diverse WRM-opleiders zorgen we er bovendien voor dat deze dag meetelt voor de verplichte bijscholing, maar we doen natuurlijk nog veel méér. We nodigen een inspirerende gastspreker uit en we sluiten bourgondisch af.  Naast de instructeurs zijn natuurlijk ook de ondernemers van harte welkom en ook voor hen organiseren we interessant vakinhoudelijke programma. Kortom, we zijn al volop aan de slag met de veelbesproken ‘prestatieladder’, we gaan flink investeren én we maken van de instructeur een regelrechte bedrijfsambassadeur.

Arno Smits
Voorzitter BOVAG Rijscholen 

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.