NXXT rijscholen lesauto

NXXT Rijscholen: branche kan toestroom leerlingen nauwelijks aan

Er is volgens NXXT Rijscholen per direct plaats voor 60 nieuwe rijscholen Foto: NXXT

De Nederlandse rijschoolbranche kan de aanhoudende grote stroom leerlingen nauwelijks aan. Dat stelt NXXT Rijscholen, met 141 aangesloten rijscholen een van de grootste verkeersopleidingen van ons land. Uit cijfers van de franchiseorganisatie blijkt dat de toestroom zelfs zo groot is, dat er per direct plek is voor 60 nieuwe rijscholen. 

De franchiseorganisatie wijt het probleem onder andere aan de inhaalslag die wordt gemaakt na twee jaar corona, gecombineerd met een extreem groot tekort aan rijinstructeurs en de zeer lange wachttijden bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Daardoor stokt de doorstroming. Met name in de provincies Noord-Brabant en Utrecht is het probleem volgens NXXT groot. Per regio is daar per direct plek voor tien nieuwe rijscholen.

84 procent van de rijinstructeurs die namens het bedrijf lesgeven, heeft op dit moment veel meer leerlingen dan het gewenste aantal van 40, waarmee ze iedereen gemiddeld twee uur les per week zouden kunnen geven. “Meest extreem is een instructeur die momenteel maar liefst 74 leerlingen onder zijn hoede heeft.”

Meerdere maanden wachttijd

Jan Catsburg, oprichter en eigenaar van NXXT Rijscholen: “De wachtlijsten bij het CBR zijn, zoals bekend, ook door het grote tekort aan examinatoren opgelopen van ooit 9 weken naar in sommige regio’s meerdere maanden. Hierdoor zien leerlingen zich genoodzaakt om hun praktijkopleiding te onderbreken, omdat het gewoon te lang duurt voordat ze kunnen afrijden.”

“Het is nog maar de vraag of leerlingen die examenwaardig werden beoordeeld door hun instructeur, dat nog steeds zijn als ze na een onderbreking de draad weer oppakken. Dat werkt ook negatief voor de rijschoolbranche als geheel: een leerling kan de indruk krijgen dat hem geld uit de zak wordt geklopt als blijkt dat hij of zij weer meer lessen nodig heeft om succesvol te kunnen afrijden. Door de extreem lange doorlooptijden bij het CBR is er onvoldoende doorstroom bij de rijscholen”, vervolgt hij.

Onlangs maakte het CBR bekend dat de gemiddelde wachttijd langzamerhand wel daalt. Nu is dat nog 15 weken, ten opzichte van 21 weken in april. Volgens het CBR zijn er de afgelopen maanden ook meer examinatoren aangenomen en kan er in avonden en op sommige feestdagen worden afgereden.

Instroom nieuwe instructeurs

Ook met de instroom van nieuw opgeleide instructeurs wil het volgens de landelijk werkende franchiseorganisatie niet echt vlotten. Het opleidingsinstituut FIRSTT heeft momenteel ruim 100 nieuwe rijinstructeurs in opleiding, die veelal afkomstig zijn uit andere sectoren zoals ICT, consultancy, transport en logistiek, financiële dienstverlening, Defensie, detailhandel, horeca en commerciële dienstverlening. Zij hebben bij het exameninstituut IBKI te maken met een gemiddelde wachttijd van 4 tot 6 weken. In uitzonderlijke gevallen is dat nog iets langer. “Gevolg is dat de gemotiveerde cursist extreem lang moet wachten tot er examen kan worden gedaan”, aldus Catsburg.

Er is volgens hem ook weinig zicht op verbetering. “De toestroom van nieuwe leerlingen blijft onverminderd groot. Dat heeft, voor zover wij kunnen overzien, niet alleen te maken met de ophoping die is ontstaan in de coronajaren. Er zijn gewoon heel veel jongeren die hun rijbewijs willen gaan halen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , ,

Auteur: Nico Schinkelshoek

5 reacties op “NXXT Rijscholen: branche kan toestroom leerlingen nauwelijks aan”

john coppers|15.09.22|15:27

De oplossing is niet nog meer extra instructeurs. Blijf de normale aantallen opleiden. Dit om te voorkomen dat de wachttijden bij het CBR weer gaan oplopen. Deze extra leerlingen worden in de loop van de tijd wel weggewerkt.
Nu extra opleiden is over 2 of 3 jaar weer een overschot aan instructeurs, ook bij NXXT

Mart Kuiper|15.09.22|15:58

Hebben we eerder gehad. Ineens wilde iedereen rij instructeur worden want daar waren een paar knaken mee te verdienen. Gevolg; eendagsvliegen van rijscholen die kwamen, hun zakken vulden en na 1-2 jaar weer verdwenen, een hoop instructeurs weer zonder werk omdat als de wachtlijsten weggewerkt zijn het natuurlijk logisch is dat de vraag weer daalt naar een normaal niveau met een versnipperde branche tot gevolg. Om over de kwaliteit van de ingestroomde instructeurs maar te zwijgen.

Mart Kuiper|15.09.22|16:00

Maar uiteraard weer een mooi platform om reclame te maken voor NXXT. En dan betalen voor deze website voor deze gratis reclame? Nee dank u, het artikel hoef ik al niet eens te lezen gezien de titel.

Jan de Groot|15.09.22|20:05

nIETS NIEUWS ONDER DE ZON ERG EENS MET VORIGE BEWERINGEN EN VAN NEXXT IDD ALLEEN MAAR BLUFFEN VAN MENSEN DIE ZELF NIET EENS LESGEVEN ALLEEN MAAR MANAGEN EN GELD BINNEN HARKEN

Els van Voren|15.09.22|20:39

Wat ik echt, maar dan ook echt niet snap is dat als er echt een zo groot tekort is aan instructeurs waarom gooien dan niet ALLE rijscholen vanaf gisteren hun lesprijzen naar € 60,- tot € 65,- euro per uur? NXXT pakt het slim aan ronsel een zooitje nieuwkomers, betaal desnoods de opleiding in ruil voor 3 jaar werken (concept van de ANWB!) eerder weg alsnog betalen! En maak ze uiteraard tegen een leuke fee franchisenemers van je eigen toko. Er is er maar 1 die er wijzer van word en dat is NXXT!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.