Verandering in beoordeling noodstop AVB-examen: direct ontkoppelen
uitvoering

Verandering in beoordeling noodstop AVB-examen: direct ontkoppelen

De nieuwe wijze van uitvoering van de noodstop schrijft onder andere voor dat de kandidaat bij het poortje het gas dichtdraait, de remming inzet en direct ontkoppelt Foto: CBR

De beoordeling van de noodstop bij het motorexamen voertuigbeheersing (AVB) is veranderd. Sinds maandag 18 september moet een kandidaat de motor direct ontkoppelen bij een noodstop. 

Dat meldt het CBR. Voorheen werd de uitvoering van deze bijzondere verrichting ook als voldoende beoordeeld wanneer een kandidaat een technisch goed uitgevoerde noodstop liet zien zonder daarbij direct te ontkoppelen. “Dit vanuit de gedachte dat het belangrijk is om in een noodsituatie zo snel mogelijk stil te staan”, aldus het CBR.

Echter vindt de organisatie inmiddels dat een directe ontkoppeling toch nodig is bij een noodstop. “De remsystemen van nu zorgen namelijk voor de meeste remvertraging als de aandrijflijn wordt onderbroken. Afremmen ‘op de motor’ levert veel minder remvertraging op. Zonder ontkoppeling bij een noodstop kunnen tegengestelde krachten ontstaan, waardoor de motor aan de achterkant kan gaan stuiteren”, legt het CBR uit.

De nieuwe wijze van uitvoering van de noodstop schrijft onder andere voor dat de kandidaat bij het poortje het gas dichtdraait, de remming inzet en direct ontkoppelt.

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Else van Andel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Verandering in beoordeling noodstop AVB-examen: direct ontkoppelen | RijschoolPro
Verandering in beoordeling noodstop AVB-examen: direct ontkoppelen
uitvoering

Verandering in beoordeling noodstop AVB-examen: direct ontkoppelen

De nieuwe wijze van uitvoering van de noodstop schrijft onder andere voor dat de kandidaat bij het poortje het gas dichtdraait, de remming inzet en direct ontkoppelt Foto: CBR

De beoordeling van de noodstop bij het motorexamen voertuigbeheersing (AVB) is veranderd. Sinds maandag 18 september moet een kandidaat de motor direct ontkoppelen bij een noodstop. 

Dat meldt het CBR. Voorheen werd de uitvoering van deze bijzondere verrichting ook als voldoende beoordeeld wanneer een kandidaat een technisch goed uitgevoerde noodstop liet zien zonder daarbij direct te ontkoppelen. “Dit vanuit de gedachte dat het belangrijk is om in een noodsituatie zo snel mogelijk stil te staan”, aldus het CBR.

Echter vindt de organisatie inmiddels dat een directe ontkoppeling toch nodig is bij een noodstop. “De remsystemen van nu zorgen namelijk voor de meeste remvertraging als de aandrijflijn wordt onderbroken. Afremmen ‘op de motor’ levert veel minder remvertraging op. Zonder ontkoppeling bij een noodstop kunnen tegengestelde krachten ontstaan, waardoor de motor aan de achterkant kan gaan stuiteren”, legt het CBR uit.

De nieuwe wijze van uitvoering van de noodstop schrijft onder andere voor dat de kandidaat bij het poortje het gas dichtdraait, de remming inzet en direct ontkoppelt.

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Else van Andel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.