B-rijbewijs vanaf juli onvoldoende voor grote elektrische bestelbus 
brief Mark Harbers

B-rijbewijs vanaf juli onvoldoende voor grote elektrische bestelbus 

Organisaties als TLN en MKB-Nederland vinden dat de gedoogregeling veel te snel wordt afgebouwd Foto: Shutterstock

Bestuurders van een elektrische bestelbus tussen de 3500 en 4250 kilo hebben vanaf 1 juli een vrachtwagenrijbewijs nodig. Dat heeft demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) besloten. Eerder leek het erop dat het kabinet met nieuwe wetgeving zou komen waardoor een B-rijbewijs voor personenauto’s ook genoeg zou zijn, maar die wetgeving is voorlopig van de baan. Vanuit het bedrijfsleven wordt verbolgen gereageerd.

Elektrische busjes wegen door de zware batterijen meer dan even grote varianten op fossiele brandstoffen. Om ondernemers toch de ruimte te geven om te verduurzamen, gedoogt de overheid sinds 2019 dat mensen met een ‘gewoon’ rijbewijs elektrische bussen van rond de vier ton besturen. Voorwaarde is wel dat de wagens een zogeheten tachograaf hebben die bijhoudt wanneer iemand te lang achter het stuur zit, of dat ze niet verder dan 100 kilometer kunnen rijden.

De bestuurders van ongeveer duizend elektrische bestelbussen kunnen over ruim een half jaar niet meer met een B-rijbewijs de weg op, schat Harbers in. Het bleek te ingewikkeld om het verschil tussen elektrische en fossiele bussen in de wet vast te leggen. “Een moeilijke afweging waarbij de verkeersveiligheid meespeelt”, zegt de minister in een verklaring. “De botsing met een zwaarder voertuig leidt tot een grotere kans op ernstig letsel.”

Branche reageert

Organisaties als Transport & Logistiek Nederland (TLN), INretail, VNO-NCW en MKB-Nederland vinden dat de gedoogregeling veel te snel wordt afgebouwd. “Veel te kort en onacceptabel”, stellen ze in een gemeenschappelijke verklaring.

De organisaties vrezen dat ondernemers met duurzaamheidsambities onnodig op kosten gejaagd worden en noodgedwongen moeten kiezen voor een bestelauto met dieselmotor. “Veel bestuurders van elektrische bestelauto’s beschikken namelijk niet over een groot rijbewijs. Dit is een onnodige hindernis op weg naar duurzame logistiek en leefbare binnensteden. Om de benodigde wetgeving in te voeren is minstens een jaar nodig.”

Bezorgbedrijf DHL is bang honderden elektrische bestelauto’s aan de kant te moeten zetten als de huidige regeling per 1 juli 2024 stopt. “Nog teleurstellender is dat de overheid de energietransitie van de sector hiermee regelrecht dwarsboomt. De overheid die ons eerst opriep deze investering te doen, legt diezelfde bussen nu de facto aan de ketting”, aldus DHL-bestuurder Roelof Hofman.

Lees ook:

Auteur: Else van Andel

Bron: ANP

2 reacties op “B-rijbewijs vanaf juli onvoldoende voor grote elektrische bestelbus ”

Hennie de Jong|09.12.23|08:17

Rijbewijs C1 volstaat dan, gaat tot 7500 kg. Dus C Rijbewijs is niet nodig, de kans bestaat dat iemand ze C Rijbewijs haalt dat hij of zij niet meer op een Electrice bestelbus gaat rijden.

Hennie de Jong|11.12.23|20:12

Er is ook nog een C1 rijbewijs, die tot voertuigen geld tot 7500 kg. Als een bestuurder voor een C Rijbewijs gaat is het gevaar dat deze bestuurder niet meer op een bestelwagen gaat rijden. Ook hoef je code 95 niet doen voor C1.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

B-rijbewijs vanaf juli onvoldoende voor grote elektrische bestelbus | RijschoolPro
B-rijbewijs vanaf juli onvoldoende voor grote elektrische bestelbus 
brief Mark Harbers

B-rijbewijs vanaf juli onvoldoende voor grote elektrische bestelbus 

Organisaties als TLN en MKB-Nederland vinden dat de gedoogregeling veel te snel wordt afgebouwd Foto: Shutterstock

Bestuurders van een elektrische bestelbus tussen de 3500 en 4250 kilo hebben vanaf 1 juli een vrachtwagenrijbewijs nodig. Dat heeft demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) besloten. Eerder leek het erop dat het kabinet met nieuwe wetgeving zou komen waardoor een B-rijbewijs voor personenauto’s ook genoeg zou zijn, maar die wetgeving is voorlopig van de baan. Vanuit het bedrijfsleven wordt verbolgen gereageerd.

Elektrische busjes wegen door de zware batterijen meer dan even grote varianten op fossiele brandstoffen. Om ondernemers toch de ruimte te geven om te verduurzamen, gedoogt de overheid sinds 2019 dat mensen met een ‘gewoon’ rijbewijs elektrische bussen van rond de vier ton besturen. Voorwaarde is wel dat de wagens een zogeheten tachograaf hebben die bijhoudt wanneer iemand te lang achter het stuur zit, of dat ze niet verder dan 100 kilometer kunnen rijden.

De bestuurders van ongeveer duizend elektrische bestelbussen kunnen over ruim een half jaar niet meer met een B-rijbewijs de weg op, schat Harbers in. Het bleek te ingewikkeld om het verschil tussen elektrische en fossiele bussen in de wet vast te leggen. “Een moeilijke afweging waarbij de verkeersveiligheid meespeelt”, zegt de minister in een verklaring. “De botsing met een zwaarder voertuig leidt tot een grotere kans op ernstig letsel.”

Branche reageert

Organisaties als Transport & Logistiek Nederland (TLN), INretail, VNO-NCW en MKB-Nederland vinden dat de gedoogregeling veel te snel wordt afgebouwd. “Veel te kort en onacceptabel”, stellen ze in een gemeenschappelijke verklaring.

De organisaties vrezen dat ondernemers met duurzaamheidsambities onnodig op kosten gejaagd worden en noodgedwongen moeten kiezen voor een bestelauto met dieselmotor. “Veel bestuurders van elektrische bestelauto’s beschikken namelijk niet over een groot rijbewijs. Dit is een onnodige hindernis op weg naar duurzame logistiek en leefbare binnensteden. Om de benodigde wetgeving in te voeren is minstens een jaar nodig.”

Bezorgbedrijf DHL is bang honderden elektrische bestelauto’s aan de kant te moeten zetten als de huidige regeling per 1 juli 2024 stopt. “Nog teleurstellender is dat de overheid de energietransitie van de sector hiermee regelrecht dwarsboomt. De overheid die ons eerst opriep deze investering te doen, legt diezelfde bussen nu de facto aan de ketting”, aldus DHL-bestuurder Roelof Hofman.

Lees ook:

Auteur: Else van Andel

Bron: ANP

2 reacties op “B-rijbewijs vanaf juli onvoldoende voor grote elektrische bestelbus ”

Hennie de Jong|09.12.23|08:17

Rijbewijs C1 volstaat dan, gaat tot 7500 kg. Dus C Rijbewijs is niet nodig, de kans bestaat dat iemand ze C Rijbewijs haalt dat hij of zij niet meer op een Electrice bestelbus gaat rijden.

Hennie de Jong|11.12.23|20:12

Er is ook nog een C1 rijbewijs, die tot voertuigen geld tot 7500 kg. Als een bestuurder voor een C Rijbewijs gaat is het gevaar dat deze bestuurder niet meer op een bestelwagen gaat rijden. Ook hoef je code 95 niet doen voor C1.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.