‘Verlagen leeftijd motorrijbewijs A1 verhoogt verkeersveiligheid’

motor, foto van unsplash (free)

De Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) wil dat de leeftijdsgrens voor het halen van het motorrijbewijs A1 verlaagd wordt van 18 naar 16 jaar. Hiermee hopen ze dat jongeren vaker het getrapte rijbewijssysteem volgen. Velen wachten nu tot hun 24ste en beginnen direct bij het zwaarste motorrijbewijs A. Dat draagt volgens KNMV niet bij aan de verkeersveiligheid.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu RijschoolPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche. Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

8 reacties op “‘Verlagen leeftijd motorrijbewijs A1 verhoogt verkeersveiligheid’”

Rij Baas|09.09.21|14:07

Gewoon net als in de rest van Europa dus

eelke|09.09.21|14:39

he he.
alleen de markt voor opgevoerde brommers zal wel gaan instorten.

Caspar|09.09.21|15:31

Ik heb mijn motorrijbewijs gehaald in 1974, nog in de tijd van de oefenvergunning en slagen voor het rijbewijs met 2 lessen. Van rijopleiding was in die tijd geen sprake en dat is nu natuurlijk veel beter. Ik heb inmiddels vele tonnen aan km gereden op de motor maar je zult mij nooit op zo’n A1 lichte motor krijgen, levensgevaarlijk die dingen en ik zie dat hele getrapte gedoe niet zitten en al helemaal niet de verlaging van de leeftijd naar 16 jaar.

De Rijschoolcombinatie|09.09.21|16:38

Levensgevaarlijk iemand van 16 zonder autorijbewijs tijdens de rijles de snelweg op laten gaan. Ik neem die verantwoording niet. Hersenloos idee. Ben benieuwd wie dat verzonnen heeft

Martin Hageman|09.09.21|20:52

A1 in B zie ik meer in persoonlijk. Dit is in veel landen al het geval.

Mart Kuiper|10.09.21|17:22

Inhoud van het artikel klopt voor een deel niet. Er wordt gesteld dat bij een getrapt examen de leerling alleen de praktijkexamenS moet doen. Maak daar van “ alleen een AVD examen. Dus een leerling kan op een A1 motor zijn voertuigbeheeesing behalen maar mag dan vervolgens bij een getrapt A2 of A examen zonder enige vorm van onderricht in voertuigbeheersing afrijden in het verkeer. (de oefeningen in parcours stellen niks voor en worden vaak niet eens door het CBR gevraagd tijdens de rit.)

Mart Kuiper|10.09.21|17:27

Als je dan zo hecht aan de verkeersveiligheid zou je daar ook iets mee moeten. Los van de vraag of wij als motorrijscholen zo enthousiast zijn over de A1 categorie (welke ook niet te combineren is met een leerling op een zware motor) En dan straks kinderen van 16 jaar daar de snelweg mee opsturen waarbij je niet fysiek kunt ingrijpen als het mis gaat en die nooit verder zijn gekomen dan fietsend naar school gaan. Nee de KNMV heeft t echt begrepen in het kader van de veiligheid.

Mart Kuiper|10.09.21|17:30

Laatste punt waar aan voorbij wordt gegaan; het kostenplaatje voor die leeftijd. Kosten rijopleiding, motorkleding, aanschaf motor, verzekering, en dan uiteindelijk toch ook je B rijbewijs willen halen want dat is bijna een eerste levensbehoefte. Kortom…ik zie het nog niet gebeuren allemaal. Wat men wat mij betreft verplicht mag stellen…eerst in het bezit zijn van een B rijbewijs alvorens je aan de A mag beginnen. Zitten wij als instructeur er net iets rustiger bij tijdens de les.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Verlagen leeftijd motorrijbewijs A1 verhoogt verkeersveiligheid’ | RijschoolPro

‘Verlagen leeftijd motorrijbewijs A1 verhoogt verkeersveiligheid’

motor, foto van unsplash (free)

De Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) wil dat de leeftijdsgrens voor het halen van het motorrijbewijs A1 verlaagd wordt van 18 naar 16 jaar. Hiermee hopen ze dat jongeren vaker het getrapte rijbewijssysteem volgen. Velen wachten nu tot hun 24ste en beginnen direct bij het zwaarste motorrijbewijs A. Dat draagt volgens KNMV niet bij aan de verkeersveiligheid.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu RijschoolPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche. Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

8 reacties op “‘Verlagen leeftijd motorrijbewijs A1 verhoogt verkeersveiligheid’”

Rij Baas|09.09.21|14:07

Gewoon net als in de rest van Europa dus

eelke|09.09.21|14:39

he he.
alleen de markt voor opgevoerde brommers zal wel gaan instorten.

Caspar|09.09.21|15:31

Ik heb mijn motorrijbewijs gehaald in 1974, nog in de tijd van de oefenvergunning en slagen voor het rijbewijs met 2 lessen. Van rijopleiding was in die tijd geen sprake en dat is nu natuurlijk veel beter. Ik heb inmiddels vele tonnen aan km gereden op de motor maar je zult mij nooit op zo’n A1 lichte motor krijgen, levensgevaarlijk die dingen en ik zie dat hele getrapte gedoe niet zitten en al helemaal niet de verlaging van de leeftijd naar 16 jaar.

De Rijschoolcombinatie|09.09.21|16:38

Levensgevaarlijk iemand van 16 zonder autorijbewijs tijdens de rijles de snelweg op laten gaan. Ik neem die verantwoording niet. Hersenloos idee. Ben benieuwd wie dat verzonnen heeft

Martin Hageman|09.09.21|20:52

A1 in B zie ik meer in persoonlijk. Dit is in veel landen al het geval.

Mart Kuiper|10.09.21|17:22

Inhoud van het artikel klopt voor een deel niet. Er wordt gesteld dat bij een getrapt examen de leerling alleen de praktijkexamenS moet doen. Maak daar van “ alleen een AVD examen. Dus een leerling kan op een A1 motor zijn voertuigbeheeesing behalen maar mag dan vervolgens bij een getrapt A2 of A examen zonder enige vorm van onderricht in voertuigbeheersing afrijden in het verkeer. (de oefeningen in parcours stellen niks voor en worden vaak niet eens door het CBR gevraagd tijdens de rit.)

Mart Kuiper|10.09.21|17:27

Als je dan zo hecht aan de verkeersveiligheid zou je daar ook iets mee moeten. Los van de vraag of wij als motorrijscholen zo enthousiast zijn over de A1 categorie (welke ook niet te combineren is met een leerling op een zware motor) En dan straks kinderen van 16 jaar daar de snelweg mee opsturen waarbij je niet fysiek kunt ingrijpen als het mis gaat en die nooit verder zijn gekomen dan fietsend naar school gaan. Nee de KNMV heeft t echt begrepen in het kader van de veiligheid.

Mart Kuiper|10.09.21|17:30

Laatste punt waar aan voorbij wordt gegaan; het kostenplaatje voor die leeftijd. Kosten rijopleiding, motorkleding, aanschaf motor, verzekering, en dan uiteindelijk toch ook je B rijbewijs willen halen want dat is bijna een eerste levensbehoefte. Kortom…ik zie het nog niet gebeuren allemaal. Wat men wat mij betreft verplicht mag stellen…eerst in het bezit zijn van een B rijbewijs alvorens je aan de A mag beginnen. Zitten wij als instructeur er net iets rustiger bij tijdens de les.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.