‘Verlagen leeftijd motorrijbewijs A1 verhoogt verkeersveiligheid’

De Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) wil dat de leeftijdsgrens voor het halen van het motorrijbewijs A1 verlaagd wordt van 18 naar 16 jaar. Hiermee hopen ze dat jongeren vaker het getrapte rijbewijssysteem volgen. Velen wachten nu tot hun 24ste en beginnen direct bij het zwaarste motorrijbewijs A. Dat draagt volgens KNMV niet bij aan de verkeersveiligheid.

Vanuit de Europese Unie is het zo bepaald dat motorrijders op basis van ervaring en leeftijd geleidelijk aan op zwaardere motoren mogen rijden. Het idee is dat men onderaan begint met het A1 rijbewijs, dan A2 haalt en vervolgens voor het A-rijbewijs gaat. Dit getrapte systeem moet ervoor zorgen dat motorrijders eerst ervaring opdoen met een lichtere motor, voordat ze deelnemen aan het verkeer op de zwaarste motor (minimaal 35 kW).

Volgens de KNMV werkt dit systeem niet, omdat veel jongeren wachten tot hun 24ste en dan meteen voor het A-rijbewijs gaan. “Hierdoor kunnen zij geen ervaring opdoen in het verkeer om het verkeersinzicht te vergroten en gevaarlijke situaties te herkennen”, schrijft de vereniging.

Voordelen leeftijdsverlaging

Door de leeftijd voor het A1-rijbewijs te verlagen van 18 naar 16 jaar, denkt de KNMV dat jongeren ervoor kiezen om eerder het rijbewijs te halen en niet wachten tot ze meteen met de zwaardere klasse kunnen rijden. Ze denken dat de leeftijdsverlaging ervoor zorgt dat jongeren de motor kiezen boven de bromfiets. “Een groep die momenteel nog relatief vaak betrokken is bij verkeersongevallen vanwege een gebrek aan opleiding”, aldus de KNMV over de jonge motorrijders. Een motoropleiding duurt wel twintig tot dertig lesuren, tegenover een AM-opleiding van slechts vier uur.

Als andere reden voor de aanpassing noemt de KNMV nog het ontlasten van de binnensteden. In grote steden moeten bromfietsers al of bijna van het fietspad naar de rijweg. Maar dat is nog lang niet overal zo. Als meer jongeren voor de motor kiezen, zullen er minder brommers zijn en daardoor dus ook minder overlast op de fietspaden.

Huidige getrapte systeem

Met lessen voor het A1-rijbewijs mogen jongeren beginnen als ze 17 jaar zijn. Vanaf hun 18e mogen ze examen doen, dat bestaat uit een theorie-examen en de praktijkexamens Algemene Voertuig Beheersing (AVB) en verkeersdeelneming (AVD). Het A1-rijbewijs geldt voor motorfietsen van maximaal 11 kW en driewielige motorvoertuigen met een maximaal vermogen van 15 kW.

Voor het A2-rijbewijs mag je lessen vanaf je 19e en een examen afleggen vanaf je 20ste, mits je al twee jaar in het bezit bent van het A1-rijbewijs. In dat geval hoef je alleen nog de praktijkexamens af te leggen. Dit rijbewijs geldt voor motoren tot 35 kW.

Voor het A-rijbewijs mag je lessen en examen afleggen vanaf je 22ste indien je al twee jaar in het bezit bent van het A2-rijbewijs. Ook in dat geval hoef je alleen de praktijkexamens af te leggen. Met dit rijbewijs mag je op de zwaarste motoren rijden, dus vanaf 50 kW.

Directe instroom

Als je meteen met A2 wil beginnen, kun je lessen en examens afleggen vanaf je 20ste. Het A-rijbewijs mag je halen vanaf je 24ste. Dat examen bestaat uit theorie, AVB en AVD.

Daarnaast is er een uitzondering met code 80. Je kunt lessen vanaf je 21ste en examen doen op een motorfiets van minimaal 50 kW. Op je rijbewijs staat dan dat je A hebt met code 80 en ook A1 en A2. Dat betekent dat je mag rijden op een A2-motorfiets van maximaal 35 kW of op een driewielig voertuig met onbeperkt vermogen. Twee jaar later kun je bij jouw gemeente aanvragen om code 80 te laten vervallen of als je 24 wordt, vervalt het automatisch en ben je daarna in het bezit van een rijbewijs A onbeperkt.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

8 reacties op “‘Verlagen leeftijd motorrijbewijs A1 verhoogt verkeersveiligheid’”

Rij Baas|09.09.21|14:07

Gewoon net als in de rest van Europa dus

eelke|09.09.21|14:39

he he.
alleen de markt voor opgevoerde brommers zal wel gaan instorten.

Caspar|09.09.21|15:31

Ik heb mijn motorrijbewijs gehaald in 1974, nog in de tijd van de oefenvergunning en slagen voor het rijbewijs met 2 lessen. Van rijopleiding was in die tijd geen sprake en dat is nu natuurlijk veel beter. Ik heb inmiddels vele tonnen aan km gereden op de motor maar je zult mij nooit op zo’n A1 lichte motor krijgen, levensgevaarlijk die dingen en ik zie dat hele getrapte gedoe niet zitten en al helemaal niet de verlaging van de leeftijd naar 16 jaar.

De Rijschoolcombinatie|09.09.21|16:38

Levensgevaarlijk iemand van 16 zonder autorijbewijs tijdens de rijles de snelweg op laten gaan. Ik neem die verantwoording niet. Hersenloos idee. Ben benieuwd wie dat verzonnen heeft

Martin Hageman|09.09.21|20:52

A1 in B zie ik meer in persoonlijk. Dit is in veel landen al het geval.

Mart Kuiper|10.09.21|17:22

Inhoud van het artikel klopt voor een deel niet. Er wordt gesteld dat bij een getrapt examen de leerling alleen de praktijkexamenS moet doen. Maak daar van “ alleen een AVD examen. Dus een leerling kan op een A1 motor zijn voertuigbeheeesing behalen maar mag dan vervolgens bij een getrapt A2 of A examen zonder enige vorm van onderricht in voertuigbeheersing afrijden in het verkeer. (de oefeningen in parcours stellen niks voor en worden vaak niet eens door het CBR gevraagd tijdens de rit.)

Mart Kuiper|10.09.21|17:27

Als je dan zo hecht aan de verkeersveiligheid zou je daar ook iets mee moeten. Los van de vraag of wij als motorrijscholen zo enthousiast zijn over de A1 categorie (welke ook niet te combineren is met een leerling op een zware motor) En dan straks kinderen van 16 jaar daar de snelweg mee opsturen waarbij je niet fysiek kunt ingrijpen als het mis gaat en die nooit verder zijn gekomen dan fietsend naar school gaan. Nee de KNMV heeft t echt begrepen in het kader van de veiligheid.

Mart Kuiper|10.09.21|17:30

Laatste punt waar aan voorbij wordt gegaan; het kostenplaatje voor die leeftijd. Kosten rijopleiding, motorkleding, aanschaf motor, verzekering, en dan uiteindelijk toch ook je B rijbewijs willen halen want dat is bijna een eerste levensbehoefte. Kortom…ik zie het nog niet gebeuren allemaal. Wat men wat mij betreft verplicht mag stellen…eerst in het bezit zijn van een B rijbewijs alvorens je aan de A mag beginnen. Zitten wij als instructeur er net iets rustiger bij tijdens de les.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.