lesauto, rijschool, belasting, bpm

Prinsjesdag: Geen verdere lastenverzwaring voor de rijschool

DEN HAAG – Het Belastingplan 2011 bevat geen verdere lastenverzwaring voor rijscholen. Noch in de accijns, noch in de belastingen. Ook de motorrijtuigenbelasting (bpm) voor auto’s als de Volkswagen Polo BlueMotion blijft in ieder geval voor een jaar gehandhaaft.

De CO2-normen zoals die nu gehanteerd worden bij het stimuleren van zuinige auto’s worden waarschijnlijk wel in 2011 geëvalueerd door het nieuwe kabinet. Of de huidige regelingen dus in 2012 blijven bestaan is nog onzeker.

Bovag

Dat de bpm-afbouw wordt bevroren nu de invoering van de kilometerprijs voorlopig is stilgelegd, dat valt te begrijpen zegt de Bovag directeur Koos Burgman. “Maar dat betekent niet dat de discussie over beprijzen van autogebruik daarmee voor vier jaar op slot kan. Een vorm van variabiliseren van de autobelastingen, belasten dus van gebruik in plaats van bezit, is noodzakelijk om de fileproblematiek te lijf te gaan en de in internationaal verband afgesproken CO2-emissiereducties te halen.”

Belangrijke voorwaarden voor fiscale vernieuwingen zijn volgens Bovag, dat flink actie voerde voor het behoud van de voordelen voor zuinige auto’s, dat een nieuwe maatregel minstens een half jaar voor invoering wordt aangekondigd, dat de minimale looptijd vooraf bekend is en dat bijvoorbeeld nieuwe fiscale vergroeningsmaatregelen geen buitenproportioneel effect hebben op de concurrentieverhoudingen.

Kilometerheffing

Overigens zou kilometerbeprijzing zoals door Eurlings werd voorgesteld een groot nadelig financieel effect hebben voor de rijschoolbranche. Daarin was namelijk geen vrijstelling van de kilometerheffing opgenomen voor rijscholen.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Prinsjesdag: Geen verdere lastenverzwaring voor de rijschool | RijschoolPro
lesauto, rijschool, belasting, bpm

Prinsjesdag: Geen verdere lastenverzwaring voor de rijschool

DEN HAAG – Het Belastingplan 2011 bevat geen verdere lastenverzwaring voor rijscholen. Noch in de accijns, noch in de belastingen. Ook de motorrijtuigenbelasting (bpm) voor auto’s als de Volkswagen Polo BlueMotion blijft in ieder geval voor een jaar gehandhaaft.

De CO2-normen zoals die nu gehanteerd worden bij het stimuleren van zuinige auto’s worden waarschijnlijk wel in 2011 geëvalueerd door het nieuwe kabinet. Of de huidige regelingen dus in 2012 blijven bestaan is nog onzeker.

Bovag

Dat de bpm-afbouw wordt bevroren nu de invoering van de kilometerprijs voorlopig is stilgelegd, dat valt te begrijpen zegt de Bovag directeur Koos Burgman. “Maar dat betekent niet dat de discussie over beprijzen van autogebruik daarmee voor vier jaar op slot kan. Een vorm van variabiliseren van de autobelastingen, belasten dus van gebruik in plaats van bezit, is noodzakelijk om de fileproblematiek te lijf te gaan en de in internationaal verband afgesproken CO2-emissiereducties te halen.”

Belangrijke voorwaarden voor fiscale vernieuwingen zijn volgens Bovag, dat flink actie voerde voor het behoud van de voordelen voor zuinige auto’s, dat een nieuwe maatregel minstens een half jaar voor invoering wordt aangekondigd, dat de minimale looptijd vooraf bekend is en dat bijvoorbeeld nieuwe fiscale vergroeningsmaatregelen geen buitenproportioneel effect hebben op de concurrentieverhoudingen.

Kilometerheffing

Overigens zou kilometerbeprijzing zoals door Eurlings werd voorgesteld een groot nadelig financieel effect hebben voor de rijschoolbranche. Daarin was namelijk geen vrijstelling van de kilometerheffing opgenomen voor rijscholen.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.