lesbord, lesauto, rijles

LBVI: Malafide opleiders schaden imago van de branche

Opleidingsinstituut MobiDeta kwam dinsdagavond uitgebreid aan bod in het tv-programma Tros Opgelicht. Cursisten, oud-werknemers, klanten en een oud-werkgever deden hun beklag over het bedrijf.  Belangenvereniging LBVI kent wel meer bedrijven die er kwalijke praktijken op nahouden, maar vindt het vreselijk dat de branche door opleiders als MobiDeta in een kwaad daglicht wordt gesteld.

“Het imago wordt helemaal de grond ingeboord”, aldus voorzitter Arnold Beumer. Hij schat dat er landelijk inmiddels dertig opleidingsinstituten voor rijinstructeur actief zijn. Veertien daarvan zijn aangesloten bij de LBVI. MobiDeta is geen lid. De LBVI is voorstander van een kwaliteitskeurmerk. De belangenvereniging heeft er ook jaren voor geijverd, maar uiteindelijk wilde de politiek er volgens Beumer niet aan.

In de uitzending vertelden cursisten dat het bedrijf zijn beloften niet waarmaakte. Ook zou de directeur van Mobideta zijn schulden niet betalen.

Mooie vooruitzichten

De cursisten die in de Tros-uitzending aan het woord kwamen waren via de website van de opleider gelokt door de mooie vooruitzichten. MobiDeta biedt niet alleen opleidingen tot rijinstructeur, waar het UWV aan meebetaalt, maar aan het einde van de rit ook een baangarantie. In een tijd waarin het lastig is om aan de slag te komen was dat voor de deelnemers uit de uitzending heel aantrekkelijk.

Na aanmelding ontstonden al snel de eerste problemen. Na betaling moest bijvoorbeeld eerst vastgesteld worden of de kandidaten wel geschikt waren om rijinstructeur te worden. Gebruikelijk is dat cursisten eerst zo’n test doen en pas aan de opleiding tot rijinstructeur kunnen beginnen als geslaagd zijn.

Betalingsproblemen

Waar cursisten ook tegenaan liepen was dat bij MobiDeta bij IBKI, dat theorie- en praktijkexamens ontwikkelt en afneemt, geen examens kon inkopen vanwege betalingsproblemen. “We hebben nu een betalingsregeling en die loopt tot nu toe goed”, zegt directeur Jim Schouten in een toelichting op de tv-uitzending. Zodra MobiDeta de schulden weggewerkt heeft kan het bedrijf weer examens inkopen. Schouten verwacht dat dat eind april het geval is. De opleider is sinds 1 december 2012 geblokkeerd.

Hoewel LBVI-voorzitter Beumer geen goed woord over heeft voor verkeersscholen die er kwalijke praktijken op nahouden, vindt hij dat cursisten ook een eigen verantwoordelijkheid hebben. “Informeer in de rijschoolwereld”, zo houdt hij mensen voor die overwegen een opleiding voor rijinstructeur te volgen. Dat geeft wellicht een beter inzicht in de kosten. Opleidingsinstituten die hun opleidingen tegen veel lagere tarieven aanbieden dan hun branchegenoten blijken vaak helemaal niet zo goedkoop te zijn. Soms zijn er ineens nog allerlei bijkomende kosten, bijvoorbeeld voor examens.

Baangarantie

Ook de felbegeerde baangarantie had aspirant-cursisten wellicht argwanender moeten maken. Beumer: “Geen enkel opleidingsinstituut kan een baangarantie geven en als ze dat wel zeggen liegen ze.”

Een oud-medewerkster zei in Tros Opgelicht nog 8000 euro van directeur Wouter S. tegoed te hebben. Via een betalingsregeling zou ze inmiddels maandelijks 200 euro krijgen om de schuld af te lossen. Oud-werkgever Marc Leeuw van Verkeerkeersschool Leeuw, waar de Mobideta-directeur als franchisenemer werkte voordat hij voor zichzelf begon met MobiDeta, was aanvankelijk heel tevreden over zijn oud-werknemer. De verhouding bekoelde en uiteindelijk stapte Leeuw naar de rechter om het geld op te eisen dat hij nog van Wouter S. tegoed had.

Geen behoefte aan tv

Het lukte de programmamakers van Opgelicht niet om S. zelf voor de camera te krijgen. In een telefoongesprek liet hij weten er geen behoefte aan te hebben op tv te verschijnen. In een mail aan de Tros-redactie meldde hij inmiddels 23 mensen aan een baan geholpen te hebben.

Oud-medewerker Dennis Nieuwveld, die eerst een opleiding bij MobiDeta volgde en er vervolgens zo’n anderhalf jaar werkte, zet ernstige vraagtekens bij dat getal. Hij schat dat in de periode die hij werkzaam was bij MobiDeta er drie of vier mensen een jaarcontract bij de opleider hebben gekregen.

Auteur: Bart Pals

4 reacties op “LBVI: Malafide opleiders schaden imago van de branche”

Stephan Van de Braak|27.03.13|15:57

Iemand weleens gehoord van Floriek? Daar is Wouter S. ook directeur van!

Edgar Smit|27.03.13|20:29

Compact Opleidingen all over again?

Ben Bridel|27.03.13|22:38

http://www.opgelicht.nl/nieuws/detail/5981/

Mooi de politiek gaat zich er ook mee bemoeien.

Jan Kamphuis|15.05.13|12:29

Ik kon via de rijschool Floriek een opleiding volgen tot rijschoolhouder.
Ik zou franchiser worden van floriek en de opleiding volgen idd bij mobideta. Dat was het bedrijf waar zij zaken mee deden. Het was allemaal zeer aantrekkelijk, maar eigenlijk te mooi om waar te zijn. Ik heb naderhand nog een aantal keren contact gehad met dhr. S. en hij heeft mij zelfs nog cijfers op gestuurd van hoe het er uit kwam te zien. Hij had ook gelijk een contract mee gestuurd. Hij gaf ook leerlinggarantie.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

LBVI: Malafide opleiders schaden imago van de branche | RijschoolPro
lesbord, lesauto, rijles

LBVI: Malafide opleiders schaden imago van de branche

Opleidingsinstituut MobiDeta kwam dinsdagavond uitgebreid aan bod in het tv-programma Tros Opgelicht. Cursisten, oud-werknemers, klanten en een oud-werkgever deden hun beklag over het bedrijf.  Belangenvereniging LBVI kent wel meer bedrijven die er kwalijke praktijken op nahouden, maar vindt het vreselijk dat de branche door opleiders als MobiDeta in een kwaad daglicht wordt gesteld.

“Het imago wordt helemaal de grond ingeboord”, aldus voorzitter Arnold Beumer. Hij schat dat er landelijk inmiddels dertig opleidingsinstituten voor rijinstructeur actief zijn. Veertien daarvan zijn aangesloten bij de LBVI. MobiDeta is geen lid. De LBVI is voorstander van een kwaliteitskeurmerk. De belangenvereniging heeft er ook jaren voor geijverd, maar uiteindelijk wilde de politiek er volgens Beumer niet aan.

In de uitzending vertelden cursisten dat het bedrijf zijn beloften niet waarmaakte. Ook zou de directeur van Mobideta zijn schulden niet betalen.

Mooie vooruitzichten

De cursisten die in de Tros-uitzending aan het woord kwamen waren via de website van de opleider gelokt door de mooie vooruitzichten. MobiDeta biedt niet alleen opleidingen tot rijinstructeur, waar het UWV aan meebetaalt, maar aan het einde van de rit ook een baangarantie. In een tijd waarin het lastig is om aan de slag te komen was dat voor de deelnemers uit de uitzending heel aantrekkelijk.

Na aanmelding ontstonden al snel de eerste problemen. Na betaling moest bijvoorbeeld eerst vastgesteld worden of de kandidaten wel geschikt waren om rijinstructeur te worden. Gebruikelijk is dat cursisten eerst zo’n test doen en pas aan de opleiding tot rijinstructeur kunnen beginnen als geslaagd zijn.

Betalingsproblemen

Waar cursisten ook tegenaan liepen was dat bij MobiDeta bij IBKI, dat theorie- en praktijkexamens ontwikkelt en afneemt, geen examens kon inkopen vanwege betalingsproblemen. “We hebben nu een betalingsregeling en die loopt tot nu toe goed”, zegt directeur Jim Schouten in een toelichting op de tv-uitzending. Zodra MobiDeta de schulden weggewerkt heeft kan het bedrijf weer examens inkopen. Schouten verwacht dat dat eind april het geval is. De opleider is sinds 1 december 2012 geblokkeerd.

Hoewel LBVI-voorzitter Beumer geen goed woord over heeft voor verkeersscholen die er kwalijke praktijken op nahouden, vindt hij dat cursisten ook een eigen verantwoordelijkheid hebben. “Informeer in de rijschoolwereld”, zo houdt hij mensen voor die overwegen een opleiding voor rijinstructeur te volgen. Dat geeft wellicht een beter inzicht in de kosten. Opleidingsinstituten die hun opleidingen tegen veel lagere tarieven aanbieden dan hun branchegenoten blijken vaak helemaal niet zo goedkoop te zijn. Soms zijn er ineens nog allerlei bijkomende kosten, bijvoorbeeld voor examens.

Baangarantie

Ook de felbegeerde baangarantie had aspirant-cursisten wellicht argwanender moeten maken. Beumer: “Geen enkel opleidingsinstituut kan een baangarantie geven en als ze dat wel zeggen liegen ze.”

Een oud-medewerkster zei in Tros Opgelicht nog 8000 euro van directeur Wouter S. tegoed te hebben. Via een betalingsregeling zou ze inmiddels maandelijks 200 euro krijgen om de schuld af te lossen. Oud-werkgever Marc Leeuw van Verkeerkeersschool Leeuw, waar de Mobideta-directeur als franchisenemer werkte voordat hij voor zichzelf begon met MobiDeta, was aanvankelijk heel tevreden over zijn oud-werknemer. De verhouding bekoelde en uiteindelijk stapte Leeuw naar de rechter om het geld op te eisen dat hij nog van Wouter S. tegoed had.

Geen behoefte aan tv

Het lukte de programmamakers van Opgelicht niet om S. zelf voor de camera te krijgen. In een telefoongesprek liet hij weten er geen behoefte aan te hebben op tv te verschijnen. In een mail aan de Tros-redactie meldde hij inmiddels 23 mensen aan een baan geholpen te hebben.

Oud-medewerker Dennis Nieuwveld, die eerst een opleiding bij MobiDeta volgde en er vervolgens zo’n anderhalf jaar werkte, zet ernstige vraagtekens bij dat getal. Hij schat dat in de periode die hij werkzaam was bij MobiDeta er drie of vier mensen een jaarcontract bij de opleider hebben gekregen.

Auteur: Bart Pals

4 reacties op “LBVI: Malafide opleiders schaden imago van de branche”

Stephan Van de Braak|27.03.13|15:57

Iemand weleens gehoord van Floriek? Daar is Wouter S. ook directeur van!

Edgar Smit|27.03.13|20:29

Compact Opleidingen all over again?

Ben Bridel|27.03.13|22:38

http://www.opgelicht.nl/nieuws/detail/5981/

Mooi de politiek gaat zich er ook mee bemoeien.

Jan Kamphuis|15.05.13|12:29

Ik kon via de rijschool Floriek een opleiding volgen tot rijschoolhouder.
Ik zou franchiser worden van floriek en de opleiding volgen idd bij mobideta. Dat was het bedrijf waar zij zaken mee deden. Het was allemaal zeer aantrekkelijk, maar eigenlijk te mooi om waar te zijn. Ik heb naderhand nog een aantal keren contact gehad met dhr. S. en hij heeft mij zelfs nog cijfers op gestuurd van hoe het er uit kwam te zien. Hij had ook gelijk een contract mee gestuurd. Hij gaf ook leerlinggarantie.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.