Lange Zware Voertuigen, LZV, vrachtwagen, Bruinsma, rijschool, Verkeersopleidingen

VTL maakt eind aan jarenlange partnerschappen met rijscholen

Na jaren van partnerschap stopt VTL naar alle waarschijnlijkheid per 2015 de samenwerking met grote opleidingspartners als Kees van Iersel en Bruinsma Verkeersopleidingen voor de vrachtauto-opleiding in BBL-vorm. Hun opdracht wordt niet verlengd, zo blijkt uit de voorlopige gunning van het sectorinstituut voor transport. “Uiteindelijk draait alles om de prijs: VTL gaat door met partijen die tot wel 25 procent korting geven”, zo reageert Kees van Iersel op het nieuws. “Na ruim 20 jaar van samenwerken is het een klap als opeens wordt gezegd ‘Doei en tot ziens. Je bent wel goed, maar te duur’. De BBL-opleidingen voor VTL zorgden al gauw voor 25 tot 30 procent van mijn omzet.”

Van Iersel verzorgde negen jaar op rij de BBL-opleidingen voor de ROC-opleidingen tot vrachtautochauffeur. “Inmiddels hebben we een mailtje en een brief ontvangen waaruit blijkt dat we in de voorlopige gunning niet meer zijn opgenomen. Als dit definitief wordt ben ik niet alleen een deel van mijn inkomsten kwijt, maar moet ik ook vijf tot zes man personeel ontslaan”, aldus de rijschoolhouder. “Wij zijn nu aan het kijken wat er nog te redden valt.”

Gunning

Half mei werd de offerteaanvraag voor de uitvoering van de BBL-rijopleidingen gepubliceerd. De overeenkomst gaat lopen van 1 januari 2015 tot en met 31 december 2016. Rijscholen die werkzaam zijn in de transportsector, konden hun offerte tot begin september bij VTL indienen.

“Voorgaande jaren had je in je plan van aanpak geheel de vrije hand en mocht je bewijsstukken en documenten bijvoegen zo veel je wilde”, zo laat Frank Hoornenborg van Bruinsma Verkeersopleidingen weten. “Maar omdat VTL dozen vol ontving, werd dat veranderd. Deze keer kon je per onderdeel slechts 300 woorden gebruiken en enkel die informatie werd meegewogen.”

Informatie

En daar is het misgegaan, zo denkt de Bruinsma-directeur. “Alles wat ze in de loop van de jaren van ons te weten zijn gekomen, deed er niet meer toe. En in 300 woorden kun je geen innoverend bedrijf neerzetten zonder zaken onderbelicht te laten”, zo stelt hij. “Die dozen vol papier moet je in mijn ogen voor lief nemen als je de beste partners wil vinden. Maar daar wordt blijkbaar anders over gedacht. Het kan daarnaast niet de bedoeling geweest zijn dat je zoveel punten kon scoren op prijs en kortingen.”

Hoornenborg zegt dan ook het vermoeden te hebben dat de aanbestedingsprocedure niet goed is verlopen. “Wij zijn na 20 jaar partner-af, terwijl we altijd naar ieders tevredenheid hebben samengewerkt. De procedure zou op basis van kwaliteit, dienstverlening en continuïteit gaan verlopen, maar daar hebben we nu dus sterke twijfels over. Dat alleen gekeken is naar wat op papier stond en niet naar het verleden, dat kan bijna niet juist zijn.”

Input

Volgens Hoornenborg is de aanbestedingsprocedure een ‘kortzichtige en beperkte procedure’ geweest qua mogelijke input vanuit de rijscholen. “Kortingen waren de grootste rode draad en kwaliteit is veel te weinig tot uiting gekomen. Dat ook partijen als Van Iersel, Bremmer en Knol hun opdracht zijn kwijtgeraakt, bevestigt dat vermoeden alleen maar. Het zijn nu veelal de kleinere partijen die het van ons over lijken te gaan nemen.”

Voor Bruinsma Verkeersopleidingen is de opdracht vanuit VTL echter nooit een overheersend deel van de rijschool geweest, zo vertelt Hoornenborg. “Wij zijn een brede rijschool. De BBL-opleidingen zijn dan ook een klein onderdeel van de transportafdeling. We zijn een stuk marktaandeel kwijt, maar de gunning zoals die er nu uit lijkt te gaan zien heeft minder impact op ons bedrijf dan bij andere partijen.”

Beroep

Ook Kees van Iersel vermoedt dat er tijdens de beoordeling fouten zijn gemaakt. “En de fusie van VTL met FUWA Wegvervoer en Gezond Transport heeft wellicht meegespeeld. Misschien hebben die andere partijen van onze prettige geschiedenis met VTL niets meegekregen en hebben ze gedacht ‘Wat hebben wij met Van Iersel te maken’.”

De transportopleider zegt inmiddels met verschillende partijen om de tafel te zitten om te bekijken wat er nog te redden valt. “We weten niet of het nog iets uit kan halen, want dit is volkomen nieuw voor ons. Maar we willen weten wat hier gebeurd is. Het ging in de branche al niet zo best de laatste jaren, maar dit is wel een hele grote klap.”

Bezwaar

Betrokken partijen konden tot deze weekbezwaar maken tegen de voorlopige gunning. “Wij hebben net als een aantal andere partijen een procedure opgestart: we zijn in hoger beroep gegaan”, zo laat Hoornenborg van Bruinsma Verkeersopleidingen weten. “En wij zijn niet de enige. We denken echt dat we een sterk punt hebben en dat er niet goed beoordeeld is. Maar de rechter zal het moeten uitwijzen.”

Een woordvoerder van VTL is om een reactie gevraagd, maar laat weten niets over de kwestie kwijt te willen tot de gunning definitief is.

Roosmarijn Dierick

Auteur: Roosmarijn Dierick

2 reacties op “VTL maakt eind aan jarenlange partnerschappen met rijscholen”

Reggy Heijens|30.10.14|18:30

Deze aanbestedingsprocedures zijn nog nooit eerlijk gegaan. Ik heb deze keer niet eens meer ingeschreven. Zonde van de tijd.

Olaf Görtz|07.11.14|08:20

En wie gaat er met de “buit” vandoor?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

VTL maakt eind aan jarenlange partnerschappen met rijscholen | RijschoolPro