‘Goede rijinstructeurs vinden is zo eenvoudig nog niet’

Weinig inspirerende sollicitatiebrieven, cv’s vol schrijffouten en sollicitanten die zich duidelijk niet in het bedrijf hebben verdiept. Volgens kwaliteitsmanager Thijs Matheeuwsen van WOLF rijbewijsshop zijn de meeste sollicitaties die bij het bedrijf binnenkomen geen goede basis voor een verdere samenwerking. “Zeker in deze tijd mag je best eisen stellen aan je medewerkers. Want juist nu zijn er goede mensen nodig. Onze klanten verwachten kwaliteit.”

WOLF rijbewijsshop is de grootste rijschool in Nederland waar alle rijinstructeurs in loondienst werken. “De branche kent meer spelers dan ooit tevoren, maar we hebben als rijschool zijnde gewoon onze verantwoordelijkheid richting onze werknemers. Door vast te houden aan kwaliteit en dat als rijschool ook op verschillende fronten naar buiten toe te communiceren, hebben wij bestaansrecht”, zo stelt Matheeuwsen. “We zijn zelfs op zoek naar nieuwe instructeurs.”

Kwaliteit

Thijs Matheeuwsen bewaakt de kwaliteit binnen de rijschool en begeleidt waar nodig instructeurs. Zo worden prestaties van de instructeurs door hem gemonitord. Hij rijdt bijvoorbeeld regelmatig mee tijdens rijlessen. “Ik kijk dan of onze lesmethode op de juiste manier wordt toegepast, maar ook naar de manier van communiceren van de instructeur naar de kandidaat toe. Waar nodig stuur ik ze vervolgens bij.”

“Ik kom zelf uit het vak, dus dat maakt dat ik onze instructeurs gemakkelijker aan kan spreken en tips kan geven. Ik kom niet even achter een bureau vandaan om kritiek te leveren op zaken waar ik in de praktijk eigenlijk weinig verstand van heb.”

Kandidaat

De medewerkers van WOLF Rijbewijsshop worden met regelmaat extra getraind, zo laat de kwaliteitsmanager weten. “Het gaat dan om meer dan de verplichte bijscholing. We geven vakinhoudelijke trainingen, maar ook trainingen over hoe het rijlesproduct te verkopen. Dat gebeurt allemaal onder werktijd. We zoeken dan ook geen instructeurs voor een dienstverband van een half jaar, maar willen investeren in samenwerkingsverbanden van jaren.”

Hij stelt het belangrijk te vinden dat het personeel van de rijschool kwaliteit levert en daar vervolgens ook iets voor terugkrijgt. “Goede arbeidsvoorwaarden maken dat er een wisselwerking ontstaat en dat de kandidaten kwalitatief nog betere lessen krijgen. Dat is waar je uiteindelijk voor gaat.”

Personeel

Naar zeggen van Matheeuwsen is het vinden van goede rijinstructeurs overigens een lastige zaak. “Sowieso is een groot deel van de sollicitaties dat binnenkomt niet voor verdere stappen geschikt. Wij vragen bijvoorbeeld taalvaardigheid, omdat we willen dat onze instructeurs communicatief vaardig zijn. Als je dan sollicitatiebrieven vol met taalfouten onder ogen krijgt, dan belooft dat niet veel goeds voor in de lesauto. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.”

En ook uit cv’s blijkt vaak dat er weinig aandacht en moeite in sollicitaties wordt gestoken, zo stelt hij. “Als je op zoek bent naar een nieuwe baan, maar er zelfs op zo’n moment al geen aandacht aan wilt besteden, hoe moet het dan aan het einde van de dag met een kandidaat tijdens de rijles? En zelfs wanneer we sollicitanten uitnodigen, lopen we vaak tegen een soort laksheid aan”, zo gaat hij verder. “Ze zijn dan 0,0 procent voorbereid en hebben geen idee bij wie ze nu eigenlijk binnen zitten. Als je ze vraagt of ze onze website wel eens bekeken hebben, dan zeggen ze ‘nee, ik had geen tijd’. We laten dan liever de wachttijd voor rijbewijskandidaten wat oplopen, dan dat we op die manier inleveren op kwaliteit.”

Sollicitaties

Ervaring binnen de rijschoolbranche is volgens de kwaliteitsmanager een pré. “Niet iedere sollicitant komt zomaar binnen, want goed rijles geven is een ambacht. Iemand hoeft niet universitair geschoold te zijn, maar moet het vak van rijinstructeur wel snappen en in de vingers hebben. Want eigenlijk heb je minimaal twee jaar nodig om echt goed te worden.”

Wanneer sollicitanten aan de eisen van de rijschool lijken te voldoen, volgt een maand proeftijd, waarbij de nieuwe werknemer met een mentor-instructeur meedraait. Ook Matheeuwsen rijdt zelf een dag of een dagdeel met de instructeur mee. “Op die manier kunnen we controleren of de werkwijze echt bij ons als bedrijf past.”

Prijzen

Met vacatures op acht plekken in het land is de rijschool hard bezig om zich verder uit te breiden. “Onze kracht is dan ook die spreiding over het land. Leerlingen zien ons overal. Dat schept vertrouwen. We hebben zelfs kandidaten die bijvoorbeeld gedurende de week in hun studentenstad lessen en in de weekenden bij hun ouders in de woonplaats. Dat zegt volgens mij wel wat.”

De rijschool heeft er naar zeggen van de kwaliteitsmanager in de afgelopen jaren alles aan gedaan om te blijven groeien. “En dat is aardig gelukt. We zijn niet van onze tarieven afgestapt en hebben onszelf niet uit de markt geprijsd. Leerlingen zijn ook niet op hun achterhoofd gevallen: die snappen ook dat er iets mis moet zijn als er met prijzen wordt gestunt. Dat naast het feit dat je op die manier geen bedrijf kunt runnen.”

Franchise

Bij WOLF rijbewijsshop wordt enkel met rijinstructeurs in loondienst gewerkt. Matheeuwsen: “Bij sommige franchise-constructies worden te hoge fees gevraagd waardoor het inkomen van de instructeur onder druk komt te staan. Bij ziekte is er geen inkomen en het risico van te weinig werk ligt dan bij de franchisenemer. Dit kan stress bij de instructeur veroorzaken, wat de kwaliteit van het lesgeven zeker niet ten goede komt.”

“Door een loondienstverband bieden wij onze instructeurs een werkomgeving waarin iedere maand een tijdige salarisbetaling, vakantiedagen, ondersteuning, doorbetaling bij ziekte een vanzelfsprekendheid is.”

Rijschool

De manier waarop leerlingen bij de rijschool binnenkomen bijvoorbeeld, is dus niets waarover de instructeurs van WOLF rijbewijsshop zich druk moeten maken, zo voegt de kwaliteitsmanager toe. “Rijinstructeurs in loondienst hebben, betekent voor ons dat we de kwaliteit beter kunnen beheersen, maar daarnaast vinden wij het ook van belang dat ze zich kunnen focussen op hun eigenlijke werk.”

Zo hoeven ze zich geen zorgen te maken over hun inkomen, geen administratie te voeren of stress te hebben over hoe die lesauto week in week uit vol komt te zitten, stelt hij. “Die zorgen nemen wij van ze over. Zolang zij de kandidaten maar de kwaliteit bieden die we ze beloven.”

Roosmarijn Dierick

Auteur: Roosmarijn Dierick

5 reacties op “‘Goede rijinstructeurs vinden is zo eenvoudig nog niet’”

John Postelmans|29.01.15|14:31

Je kunt ook te hoge eisen stellen aan de rijinstructeurs. Maar ik zal vechten totdat ik de baan van mijn leven weer terug heb! Al moet ik het zelf betalen de bijscholing. De manier waarop jullie rijinstructeurs aan de kant zetten moet je hier ook melden! J.Postelmans

Henk de Vries|29.01.15|17:41

Een goede en betrouwbare werkgever zijn met een fatsoenlijk aangepast salaris zal het niveau van de sollicitanten wellicht verhogen.

Monique Metzger|30.01.15|17:40

Ohhh, ik heb dus van de week een mail gestuurd, (sollicitatie ) Mijn CV was ook geen waslijst daar ik ZZP- ben /was , geen uitnodiging ontvangen, maar ook geen afwijzing , ik begrijp dat Wolf niet de juiste keuze was/is ?
Nou wie weet krijg ik alsnog een uitnodiging.
Bij deze dan een oproep , wie oh wie heeft er nog een instructrice nodig?
Ben in bezit van B en E achter B instructie pas, geldig tot 2019
Telefoon 0624109554

Frans Deursen|31.01.15|13:10

Helaas komt het steeds vaker voor dat de rijscholen zelf niet zo nauw nemen met gedane afspraken en dan is het makkelijker om de rij-instructeur de schuld te geven.
Het zou niet misstaan als daar eens wat meer aandacht aan besteed zou kunnen worden en dat de rij-instructeur ook meer in bescherming genomen kan worden. Dat Wolf daar wel aandacht pleit misschien voor hen, maar rijscholen zeggen heel vaak juist niet wat de klant van hen kan verwachten. Binnenhalen is makkelijker als binnenhouden.

Frans Deursen|31.01.15|13:26

Gelukkig zijn er zat goede rijscholen, zoals er ook zat goede rij-instructeurs zijn, als dat wat beter op mekaar afgestemd kon worden dan ben je al een stuk verder met hetgeen waar de klant om vraagt. Een goede rij-opleiding van een goede instructeur.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Goede rijinstructeurs vinden is zo eenvoudig nog niet’ | RijschoolPro

‘Goede rijinstructeurs vinden is zo eenvoudig nog niet’

Weinig inspirerende sollicitatiebrieven, cv’s vol schrijffouten en sollicitanten die zich duidelijk niet in het bedrijf hebben verdiept. Volgens kwaliteitsmanager Thijs Matheeuwsen van WOLF rijbewijsshop zijn de meeste sollicitaties die bij het bedrijf binnenkomen geen goede basis voor een verdere samenwerking. “Zeker in deze tijd mag je best eisen stellen aan je medewerkers. Want juist nu zijn er goede mensen nodig. Onze klanten verwachten kwaliteit.”

WOLF rijbewijsshop is de grootste rijschool in Nederland waar alle rijinstructeurs in loondienst werken. “De branche kent meer spelers dan ooit tevoren, maar we hebben als rijschool zijnde gewoon onze verantwoordelijkheid richting onze werknemers. Door vast te houden aan kwaliteit en dat als rijschool ook op verschillende fronten naar buiten toe te communiceren, hebben wij bestaansrecht”, zo stelt Matheeuwsen. “We zijn zelfs op zoek naar nieuwe instructeurs.”

Kwaliteit

Thijs Matheeuwsen bewaakt de kwaliteit binnen de rijschool en begeleidt waar nodig instructeurs. Zo worden prestaties van de instructeurs door hem gemonitord. Hij rijdt bijvoorbeeld regelmatig mee tijdens rijlessen. “Ik kijk dan of onze lesmethode op de juiste manier wordt toegepast, maar ook naar de manier van communiceren van de instructeur naar de kandidaat toe. Waar nodig stuur ik ze vervolgens bij.”

“Ik kom zelf uit het vak, dus dat maakt dat ik onze instructeurs gemakkelijker aan kan spreken en tips kan geven. Ik kom niet even achter een bureau vandaan om kritiek te leveren op zaken waar ik in de praktijk eigenlijk weinig verstand van heb.”

Kandidaat

De medewerkers van WOLF Rijbewijsshop worden met regelmaat extra getraind, zo laat de kwaliteitsmanager weten. “Het gaat dan om meer dan de verplichte bijscholing. We geven vakinhoudelijke trainingen, maar ook trainingen over hoe het rijlesproduct te verkopen. Dat gebeurt allemaal onder werktijd. We zoeken dan ook geen instructeurs voor een dienstverband van een half jaar, maar willen investeren in samenwerkingsverbanden van jaren.”

Hij stelt het belangrijk te vinden dat het personeel van de rijschool kwaliteit levert en daar vervolgens ook iets voor terugkrijgt. “Goede arbeidsvoorwaarden maken dat er een wisselwerking ontstaat en dat de kandidaten kwalitatief nog betere lessen krijgen. Dat is waar je uiteindelijk voor gaat.”

Personeel

Naar zeggen van Matheeuwsen is het vinden van goede rijinstructeurs overigens een lastige zaak. “Sowieso is een groot deel van de sollicitaties dat binnenkomt niet voor verdere stappen geschikt. Wij vragen bijvoorbeeld taalvaardigheid, omdat we willen dat onze instructeurs communicatief vaardig zijn. Als je dan sollicitatiebrieven vol met taalfouten onder ogen krijgt, dan belooft dat niet veel goeds voor in de lesauto. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.”

En ook uit cv’s blijkt vaak dat er weinig aandacht en moeite in sollicitaties wordt gestoken, zo stelt hij. “Als je op zoek bent naar een nieuwe baan, maar er zelfs op zo’n moment al geen aandacht aan wilt besteden, hoe moet het dan aan het einde van de dag met een kandidaat tijdens de rijles? En zelfs wanneer we sollicitanten uitnodigen, lopen we vaak tegen een soort laksheid aan”, zo gaat hij verder. “Ze zijn dan 0,0 procent voorbereid en hebben geen idee bij wie ze nu eigenlijk binnen zitten. Als je ze vraagt of ze onze website wel eens bekeken hebben, dan zeggen ze ‘nee, ik had geen tijd’. We laten dan liever de wachttijd voor rijbewijskandidaten wat oplopen, dan dat we op die manier inleveren op kwaliteit.”

Sollicitaties

Ervaring binnen de rijschoolbranche is volgens de kwaliteitsmanager een pré. “Niet iedere sollicitant komt zomaar binnen, want goed rijles geven is een ambacht. Iemand hoeft niet universitair geschoold te zijn, maar moet het vak van rijinstructeur wel snappen en in de vingers hebben. Want eigenlijk heb je minimaal twee jaar nodig om echt goed te worden.”

Wanneer sollicitanten aan de eisen van de rijschool lijken te voldoen, volgt een maand proeftijd, waarbij de nieuwe werknemer met een mentor-instructeur meedraait. Ook Matheeuwsen rijdt zelf een dag of een dagdeel met de instructeur mee. “Op die manier kunnen we controleren of de werkwijze echt bij ons als bedrijf past.”

Prijzen

Met vacatures op acht plekken in het land is de rijschool hard bezig om zich verder uit te breiden. “Onze kracht is dan ook die spreiding over het land. Leerlingen zien ons overal. Dat schept vertrouwen. We hebben zelfs kandidaten die bijvoorbeeld gedurende de week in hun studentenstad lessen en in de weekenden bij hun ouders in de woonplaats. Dat zegt volgens mij wel wat.”

De rijschool heeft er naar zeggen van de kwaliteitsmanager in de afgelopen jaren alles aan gedaan om te blijven groeien. “En dat is aardig gelukt. We zijn niet van onze tarieven afgestapt en hebben onszelf niet uit de markt geprijsd. Leerlingen zijn ook niet op hun achterhoofd gevallen: die snappen ook dat er iets mis moet zijn als er met prijzen wordt gestunt. Dat naast het feit dat je op die manier geen bedrijf kunt runnen.”

Franchise

Bij WOLF rijbewijsshop wordt enkel met rijinstructeurs in loondienst gewerkt. Matheeuwsen: “Bij sommige franchise-constructies worden te hoge fees gevraagd waardoor het inkomen van de instructeur onder druk komt te staan. Bij ziekte is er geen inkomen en het risico van te weinig werk ligt dan bij de franchisenemer. Dit kan stress bij de instructeur veroorzaken, wat de kwaliteit van het lesgeven zeker niet ten goede komt.”

“Door een loondienstverband bieden wij onze instructeurs een werkomgeving waarin iedere maand een tijdige salarisbetaling, vakantiedagen, ondersteuning, doorbetaling bij ziekte een vanzelfsprekendheid is.”

Rijschool

De manier waarop leerlingen bij de rijschool binnenkomen bijvoorbeeld, is dus niets waarover de instructeurs van WOLF rijbewijsshop zich druk moeten maken, zo voegt de kwaliteitsmanager toe. “Rijinstructeurs in loondienst hebben, betekent voor ons dat we de kwaliteit beter kunnen beheersen, maar daarnaast vinden wij het ook van belang dat ze zich kunnen focussen op hun eigenlijke werk.”

Zo hoeven ze zich geen zorgen te maken over hun inkomen, geen administratie te voeren of stress te hebben over hoe die lesauto week in week uit vol komt te zitten, stelt hij. “Die zorgen nemen wij van ze over. Zolang zij de kandidaten maar de kwaliteit bieden die we ze beloven.”

Roosmarijn Dierick

Auteur: Roosmarijn Dierick

5 reacties op “‘Goede rijinstructeurs vinden is zo eenvoudig nog niet’”

John Postelmans|29.01.15|14:31

Je kunt ook te hoge eisen stellen aan de rijinstructeurs. Maar ik zal vechten totdat ik de baan van mijn leven weer terug heb! Al moet ik het zelf betalen de bijscholing. De manier waarop jullie rijinstructeurs aan de kant zetten moet je hier ook melden! J.Postelmans

Henk de Vries|29.01.15|17:41

Een goede en betrouwbare werkgever zijn met een fatsoenlijk aangepast salaris zal het niveau van de sollicitanten wellicht verhogen.

Monique Metzger|30.01.15|17:40

Ohhh, ik heb dus van de week een mail gestuurd, (sollicitatie ) Mijn CV was ook geen waslijst daar ik ZZP- ben /was , geen uitnodiging ontvangen, maar ook geen afwijzing , ik begrijp dat Wolf niet de juiste keuze was/is ?
Nou wie weet krijg ik alsnog een uitnodiging.
Bij deze dan een oproep , wie oh wie heeft er nog een instructrice nodig?
Ben in bezit van B en E achter B instructie pas, geldig tot 2019
Telefoon 0624109554

Frans Deursen|31.01.15|13:10

Helaas komt het steeds vaker voor dat de rijscholen zelf niet zo nauw nemen met gedane afspraken en dan is het makkelijker om de rij-instructeur de schuld te geven.
Het zou niet misstaan als daar eens wat meer aandacht aan besteed zou kunnen worden en dat de rij-instructeur ook meer in bescherming genomen kan worden. Dat Wolf daar wel aandacht pleit misschien voor hen, maar rijscholen zeggen heel vaak juist niet wat de klant van hen kan verwachten. Binnenhalen is makkelijker als binnenhouden.

Frans Deursen|31.01.15|13:26

Gelukkig zijn er zat goede rijscholen, zoals er ook zat goede rij-instructeurs zijn, als dat wat beter op mekaar afgestemd kon worden dan ben je al een stuk verder met hetgeen waar de klant om vraagt. Een goede rij-opleiding van een goede instructeur.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.