RET en MBO-opleider starten BBL-traject tot buschauffeur

Vervoersbedrijf RET en het Scheepvaart en Transport College (STC) in Rotterdam starten nog dit jaar samen een nieuwe buschauffeurs-opleiding. In september van dit jaar begint de eerste BBL-opleiding, waarbij plaats is voor zo’n twintig jongeren. Tijdens het betaalde leer-werktraject van een jaar kunnen zij na het behalen van hun D-rijbewijs één dag in de week naar school en worden ze de rest van de week opgeleid bij de RET. Met het samenwerkingsverband tussen RET en STC wordt het voor rijopleiders in de rijschoolbranche waarschijnlijk nog moeilijker om kandidaten voor hun D-voertuigen te vinden. 

STC is een MBO-vakinstelling voor scheepvaart, transport en procesindustrie. Door het College worden onder meer ook machinisten en vrachtautochauffeurs opgeleid. Met de start van de nieuwe opleiding wordt ingespeeld op het dreigend tekort aan buschauffeurs, zo stellen de samenwerkingspartners. Het traject is een éénjarige MBO-opleiding niveau 2 in BBL-vorm voor jongeren tussen de 18 en 27 jaar. De jongeren moeten voorafgaand aan de opleiding in het bezit zijn van een B-rijbewijs en een VMBO-diploma.

Opleiding

Volgens RET-directeur Pedro Peters geeft de nieuwe samenwerking de kans om jongeren op te leiden tot servicegerichte, vakkundige buschauffeurs, waar de RET door de vergrijzing in de nabije toekomst veel behoefte aan heeft. “En het is een prachtige kans voor jongeren, omdat het om een betaald leer-werktraject gaat, met uitzicht op een baan”, aldus de directeur.

Erik Hietbrink, voorzitter College van Bestuur van de STC-Group, vindt het opleidingstraject een mooi voorbeeld van een onderwijsinstelling en een bedrijf die gezamenlijk investeren in het bieden van toekomstperspectief aan een groep jongeren. Peters en Hietbrink hebben de overeenkomst inmiddels officieel ondertekend.

Buschauffeur

Jongeren die in aanmerking willen komen voor een van de plaatsen binnen de opleiding moeten solliciteren bij de RET. Voor diegenen die worden geselecteerd gaat vanaf september de opleiding van start.

Met het samenwerkingsverband tussen RET en de MBO-opleiding tot buschauffeur zal het voor de partijen binnen de rijschoolbranche mogelijk nog moeilijker worden om D-kandidaten in hun lesvoertuigen te krijgen. De aanwas van nieuwe kandidaten bij de transportrijscholen in de branche was in de afgelopen jaren al dramatisch te noemen. Uit de meest actuele CBR-cijfers blijkt ook het aantal eerste D-examens terug te blijven lopen. Van 697 eerste pogingen in 2013 naar 646 in 2014. Met 51 eerste kandidaten minder een verdere afname van 7,3 procent.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.