Deadline nascholing Code 95 nabij voor duizenden chauffeurs

Vele duizenden beroepschauffeurs hebben nog altijd de bijscholing voor Code 95 niet gevolgd. Dat kan grote gevolgen hebben, want met de bijscholing is 35 uur gemoeid en wie de code op 10 september 2016 niet op zijn of haar rijbewijs heeft staan, mag niet langer als chauffeur van een vrachtwagen werken.

Door deze stand van zaken dreigen tientallen transportbedrijven in de problemen te komen, zo bericht De Telegraaf. De Europese Code 95 moet op 10 september aanstaande vermeld staan op alle C-rijbewijzen die zijn afgegeven vóór 9 september 2009. De houders van deze rijbewijzen krijgen in de overgangsregeling zeven jaar de tijd om de verplichte nascholing te volgen. De Code 95 zelf is na het behalen ervan vijf jaar geldig.

Nascholing afgerond

Het CBR berichtte in juni het volgende over de bijscholing: “In 2016 hebben 41.882 chauffeurs hun volledige 35 uur nascholing afgerond. Het totale aantal chauffeurs dat tot en met het tweede kwartaal 2016 de verplichte nascholing heeft behaald komt daarmee op 138.907. Eind 2015 was dit 97.025. In het tweede kwartaal van 2016 zijn er in totaal 64.762 dagen nascholing gevolgd, waarvan 14.867 praktijk en 49.529 theorie. Dit is aanzienlijk meer dan het aantal dagen in het tweede kwartaal 2015, waarin 38.864 dagen nascholing zijn gevolgd.”

Intussen zijn die cijfers weer bijgewerkt. Tot en met juli voldoen ruim 144.000 chauffeurs aan de eisen voor Code 95, zo meldt het CBR. Omdat niet duidelijk is hoe groot de groep is die de nascholing moet volgen, kan het CBR ook niet zeggen of per 10 september alle vrachtwagenchauffeurs zullen voldoen. Ook wie al een deel van de 35 uur afgerond heeft op die datum, krijgt de Code 95 pas toegekend als de volledige bijscholing is afgerond.

Tijd dringt

Het CBR stelt dat er de laatste weken een run op de cursussen ontstaan is. Desondanks denkt brancheorganisatie EVO dat zo’n 30 procent van de bedrijven met een eigen wagenpark nog vrachtwagenchauffeurs moet laten bijscholen. Dat betekent volgens EVO dat de tijd begint te dringen voor duizenden van hen. Drie maanden geleden gold dit overigens nog voor de chauffeurs van zo’n beetje de helft van de Nederlandse transportbedrijven.

“Het is niet zomaar even een avondje cursus volgen om Code 95 binnen te halen, want het gaat om een opleiding van 35 uur aan nascholing waarin berijders hun vakbekwaamheid in theorie en praktijk moeten bijschaven”, aldus een woordvoerder van EVO in De Telegraaf. Ook Transport en Logistiek Nederland voorziet problemen, al denkt deze organisatie niet in de aantallen die EVO noemt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.

Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur bij ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Deadline nascholing Code 95 nabij voor duizenden chauffeurs | RijschoolPro

Deadline nascholing Code 95 nabij voor duizenden chauffeurs

Vele duizenden beroepschauffeurs hebben nog altijd de bijscholing voor Code 95 niet gevolgd. Dat kan grote gevolgen hebben, want met de bijscholing is 35 uur gemoeid en wie de code op 10 september 2016 niet op zijn of haar rijbewijs heeft staan, mag niet langer als chauffeur van een vrachtwagen werken.

Door deze stand van zaken dreigen tientallen transportbedrijven in de problemen te komen, zo bericht De Telegraaf. De Europese Code 95 moet op 10 september aanstaande vermeld staan op alle C-rijbewijzen die zijn afgegeven vóór 9 september 2009. De houders van deze rijbewijzen krijgen in de overgangsregeling zeven jaar de tijd om de verplichte nascholing te volgen. De Code 95 zelf is na het behalen ervan vijf jaar geldig.

Nascholing afgerond

Het CBR berichtte in juni het volgende over de bijscholing: “In 2016 hebben 41.882 chauffeurs hun volledige 35 uur nascholing afgerond. Het totale aantal chauffeurs dat tot en met het tweede kwartaal 2016 de verplichte nascholing heeft behaald komt daarmee op 138.907. Eind 2015 was dit 97.025. In het tweede kwartaal van 2016 zijn er in totaal 64.762 dagen nascholing gevolgd, waarvan 14.867 praktijk en 49.529 theorie. Dit is aanzienlijk meer dan het aantal dagen in het tweede kwartaal 2015, waarin 38.864 dagen nascholing zijn gevolgd.”

Intussen zijn die cijfers weer bijgewerkt. Tot en met juli voldoen ruim 144.000 chauffeurs aan de eisen voor Code 95, zo meldt het CBR. Omdat niet duidelijk is hoe groot de groep is die de nascholing moet volgen, kan het CBR ook niet zeggen of per 10 september alle vrachtwagenchauffeurs zullen voldoen. Ook wie al een deel van de 35 uur afgerond heeft op die datum, krijgt de Code 95 pas toegekend als de volledige bijscholing is afgerond.

Tijd dringt

Het CBR stelt dat er de laatste weken een run op de cursussen ontstaan is. Desondanks denkt brancheorganisatie EVO dat zo’n 30 procent van de bedrijven met een eigen wagenpark nog vrachtwagenchauffeurs moet laten bijscholen. Dat betekent volgens EVO dat de tijd begint te dringen voor duizenden van hen. Drie maanden geleden gold dit overigens nog voor de chauffeurs van zo’n beetje de helft van de Nederlandse transportbedrijven.

“Het is niet zomaar even een avondje cursus volgen om Code 95 binnen te halen, want het gaat om een opleiding van 35 uur aan nascholing waarin berijders hun vakbekwaamheid in theorie en praktijk moeten bijschaven”, aldus een woordvoerder van EVO in De Telegraaf. Ook Transport en Logistiek Nederland voorziet problemen, al denkt deze organisatie niet in de aantallen die EVO noemt.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur bij ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.