Hoe kiest IBKI onderwerp van praktische bijscholing en stagebeoordeling?

In de ongeveer anderhalf jaar dat de WRM van kracht is, is gebleken bij IBKI dat er onduidelijkheid bestaat over de keuze van het lesonderwerp tijdens de praktische bijscholing en stagebeoordeling. Het examencentrum voor rijinstructeurs legt uit hoe het werkt.

De keuze van het lesonderwerp is vooral afhankelijk van het werkelijke aanvangsniveau van de rijbewijsleerling die les krijgt. Daarom wordt dit aanvangsniveau eerst door de instructeur vastgesteld. Op basis van het rijgedrag dat de leerling laat zien, besluit de instructeur om door te gaan met het geplande lesonderwerp of een ander lesonderwerp te kiezen.

Examinator kan lesonderwerp bepalen

Als uit het feitelijke begingedrag blijkt dat het niveau van de leerling ver onder of juist boven het geplande onderwerp ligt en de instructeur speelt hier niet goed op in, zal de examinator een ander lesonderwerp bindend voorstellen. Dit gebeurt altijd nadat de leerling een stuk(je) heeft gereden en nooit tijdens het inleidende gesprek.

Originele instructievorderingenkaart

Om de examinator inzicht te geven in de vorderingen van de leerling, moet de originele instructievorderingenkaart worden overlegd. Dit mag, in principe, elke reguliere kaart zijn. Belangrijk is dat de examinator zich tijdens de les een beeld kan vormen van het rijniveau van de leerling. Een namaak-instructievorderingenkaart is niet toegestaan.

Nieuwe lesonderwerpen

De leerling mag niet al zo ver zijn met zijn rijopleiding dat hij al klaar is voor het rijbewijsexamen of een tussentijdse toets. De instructievorderingenkaart moet tenminste vijf lesonderwerpen bevatten die nog niet eerder aan bod zijn gekomen in de rijopleiding van de leerling. Het verdiepen van een eerder behandeld lesonderwerp is toegestaan. De nadruk in deze les moet dan wel op de nieuwe elementen in de rijtaak liggen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

1 reactie op “Hoe kiest IBKI onderwerp van praktische bijscholing en stagebeoordeling?”

Mart Kuiper|24.11.21|10:17

Wat ben ik blij dat ik deze onzin niet meer hoef te doen….

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Hoe kiest IBKI onderwerp van praktische bijscholing en stagebeoordeling? | RijschoolPro

Hoe kiest IBKI onderwerp van praktische bijscholing en stagebeoordeling?

In de ongeveer anderhalf jaar dat de WRM van kracht is, is gebleken bij IBKI dat er onduidelijkheid bestaat over de keuze van het lesonderwerp tijdens de praktische bijscholing en stagebeoordeling. Het examencentrum voor rijinstructeurs legt uit hoe het werkt.

De keuze van het lesonderwerp is vooral afhankelijk van het werkelijke aanvangsniveau van de rijbewijsleerling die les krijgt. Daarom wordt dit aanvangsniveau eerst door de instructeur vastgesteld. Op basis van het rijgedrag dat de leerling laat zien, besluit de instructeur om door te gaan met het geplande lesonderwerp of een ander lesonderwerp te kiezen.

Examinator kan lesonderwerp bepalen

Als uit het feitelijke begingedrag blijkt dat het niveau van de leerling ver onder of juist boven het geplande onderwerp ligt en de instructeur speelt hier niet goed op in, zal de examinator een ander lesonderwerp bindend voorstellen. Dit gebeurt altijd nadat de leerling een stuk(je) heeft gereden en nooit tijdens het inleidende gesprek.

Originele instructievorderingenkaart

Om de examinator inzicht te geven in de vorderingen van de leerling, moet de originele instructievorderingenkaart worden overlegd. Dit mag, in principe, elke reguliere kaart zijn. Belangrijk is dat de examinator zich tijdens de les een beeld kan vormen van het rijniveau van de leerling. Een namaak-instructievorderingenkaart is niet toegestaan.

Nieuwe lesonderwerpen

De leerling mag niet al zo ver zijn met zijn rijopleiding dat hij al klaar is voor het rijbewijsexamen of een tussentijdse toets. De instructievorderingenkaart moet tenminste vijf lesonderwerpen bevatten die nog niet eerder aan bod zijn gekomen in de rijopleiding van de leerling. Het verdiepen van een eerder behandeld lesonderwerp is toegestaan. De nadruk in deze les moet dan wel op de nieuwe elementen in de rijtaak liggen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

1 reactie op “Hoe kiest IBKI onderwerp van praktische bijscholing en stagebeoordeling?”

Mart Kuiper|24.11.21|10:17

Wat ben ik blij dat ik deze onzin niet meer hoef te doen….

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.