Milieuclubs: sloopregeling doet niets voor milieu

ROTTERDAM – Oude auto’s staan vrijdag opgestapeld bij het autosloop bedrijf de Populier in Rotterdam. Bezitters van een personenauto die een nieuwer en schoner exemplaar aanschaffen, kunnen op een slooppremie rekenen van 750 of 1000 euro. ANP LEX VAN LIESHOUT

Milieuclubs zijn het er niet over eens of de slooppremie voor oude auto’s goed is voor het milieu. Enthousiast zijn ze in elk geval niet.

De sloopregeling voor oude auto’s en bestelbusjes levert amper milieuwinst op, vindt men. De regeling biedt onvoldoende zekerheid dat nieuwe wagens daadwerkelijk milieuvriendelijker zijn, terwijl de sloop en bouw die door de premie worden gestimuleerd, juist belastend zijn voor het milieu.

Dat zegt een aantal milieuclubs als reactie op de sloopsubsidie, die het kabinet het liefst voor het Pinksterweekeinde in wil laten gaan. De premie maakt deel uit van het pakket aan maatregelen dat de economische crisis moet bestrijden, en kan oplopen tot 1750 euro per auto. In totaal is er 85 miljoen beschikbaar – 65 miljoen van het Rijk, de rest van de autobranche. Het ministerie van VROM verwacht dat 80.000 vervuilende auto’s vervangen worden door schonere bolides. En dat is goed voor het milieu.

Maar Milieudefensie is sceptisch en denkt dat de maatregel niet leidt tot minder vervuiling. “Van alle CO2 die een auto tijdens zijn leven uitstoot, komt tien tot twintig procent vrij bij de sloop en de bouw,” legt een woordvoerster uit in Trouw.

De nieuwe wagen moet dus meer dan twintig procent zuiniger zijn om van milieuvoordeel te kunnen spreken. In de huidige regeling is dat volgens haar niet vastgelegd. “De wagen moet nieuwer zijn. Maar omdat nieuwe auto’s vaak zwaarder zijn is het goed mogelijk dat er juist méér CO2 wordt uitgestoten.”

De sloopregeling is volgens Milieudefensie vooral bedoeld om de autoverkoop te stimuleren, iets wat het ministerie van VROM ook nooit onder stoelen of banken heeft gestoken. Door de economische neergang zagen autoverkopers hun verkoopcijfers namelijk behoorlijk dalen. Autobrancheverenigingen Bovag en Rai stelden de verkoopverwachtingen van nieuwe personenwagens onlangs met 75.000 auto’s per jaar naar beneden bij, een daling van ruim 15 procent. De slooppremie heeft het potentieel dat tij te keren. Geen probleem, vindt Milieudefensie, maar het milieuargument wordt daarvoor misbruikt.

De Bovag ziet het anders. “Het is niet ons doel om met deze maatregel de CO2-uitstoot terug te dringen. Het gaat ons om de afname van fijnstof en andere stoffen die schadelijk zijn voor de luchtkwaliteit zoals stikstof en zwaveldioxide. Ook hopen we dat de verkoop van auto’s stijgt. Het mes snijdt zo aan twee kanten.”

Een non-argument, vindt Milieudefensie. “CO2 hoort voor ons net zo goed bij de luchtkwaliteit.”

Onderwerpen:

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Milieuclubs: sloopregeling doet niets voor milieu | RijschoolPro

Milieuclubs: sloopregeling doet niets voor milieu

ROTTERDAM – Oude auto’s staan vrijdag opgestapeld bij het autosloop bedrijf de Populier in Rotterdam. Bezitters van een personenauto die een nieuwer en schoner exemplaar aanschaffen, kunnen op een slooppremie rekenen van 750 of 1000 euro. ANP LEX VAN LIESHOUT

Milieuclubs zijn het er niet over eens of de slooppremie voor oude auto’s goed is voor het milieu. Enthousiast zijn ze in elk geval niet.

De sloopregeling voor oude auto’s en bestelbusjes levert amper milieuwinst op, vindt men. De regeling biedt onvoldoende zekerheid dat nieuwe wagens daadwerkelijk milieuvriendelijker zijn, terwijl de sloop en bouw die door de premie worden gestimuleerd, juist belastend zijn voor het milieu.

Dat zegt een aantal milieuclubs als reactie op de sloopsubsidie, die het kabinet het liefst voor het Pinksterweekeinde in wil laten gaan. De premie maakt deel uit van het pakket aan maatregelen dat de economische crisis moet bestrijden, en kan oplopen tot 1750 euro per auto. In totaal is er 85 miljoen beschikbaar – 65 miljoen van het Rijk, de rest van de autobranche. Het ministerie van VROM verwacht dat 80.000 vervuilende auto’s vervangen worden door schonere bolides. En dat is goed voor het milieu.

Maar Milieudefensie is sceptisch en denkt dat de maatregel niet leidt tot minder vervuiling. “Van alle CO2 die een auto tijdens zijn leven uitstoot, komt tien tot twintig procent vrij bij de sloop en de bouw,” legt een woordvoerster uit in Trouw.

De nieuwe wagen moet dus meer dan twintig procent zuiniger zijn om van milieuvoordeel te kunnen spreken. In de huidige regeling is dat volgens haar niet vastgelegd. “De wagen moet nieuwer zijn. Maar omdat nieuwe auto’s vaak zwaarder zijn is het goed mogelijk dat er juist méér CO2 wordt uitgestoten.”

De sloopregeling is volgens Milieudefensie vooral bedoeld om de autoverkoop te stimuleren, iets wat het ministerie van VROM ook nooit onder stoelen of banken heeft gestoken. Door de economische neergang zagen autoverkopers hun verkoopcijfers namelijk behoorlijk dalen. Autobrancheverenigingen Bovag en Rai stelden de verkoopverwachtingen van nieuwe personenwagens onlangs met 75.000 auto’s per jaar naar beneden bij, een daling van ruim 15 procent. De slooppremie heeft het potentieel dat tij te keren. Geen probleem, vindt Milieudefensie, maar het milieuargument wordt daarvoor misbruikt.

De Bovag ziet het anders. “Het is niet ons doel om met deze maatregel de CO2-uitstoot terug te dringen. Het gaat ons om de afname van fijnstof en andere stoffen die schadelijk zijn voor de luchtkwaliteit zoals stikstof en zwaveldioxide. Ook hopen we dat de verkoop van auto’s stijgt. Het mes snijdt zo aan twee kanten.”

Een non-argument, vindt Milieudefensie. “CO2 hoort voor ons net zo goed bij de luchtkwaliteit.”

Onderwerpen:

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.