Onderzoek kilometerheffing: wat vindt u er van als rijschoolhouder?

Er gaat geen dag voorbij of verhalen over de kilometerheffing vullen niet de krantenkoppen. De ANWB heeft een peiling gedaan onder de leden, De Telegraaf heeft een groot onderzoek opgezet, maar Verkeerspro.nl doet dat specifiek voor de rijschoolhouders.

Met dit onderzoek kunnen we concreet de gevolgen voor de rijschoolbranche in kaart brengen en een en ander ook weer aankaarten bij andere landelijke media, de brancheorganisaties en de politiek.

We roepen dan ook al onze trouwe lezers op om dit onderzoek in te vullen zodat ook Verkeerspro.nl met gedegen conclusies naar buiten kan komen, let wel: conclusies specifiek voor de rijschoolbranche. We danken u in elk geval alvast hartelijk voor het invullen van dit onderzoek en de resultaten zullen spoedig op Verkeerspro.nl terug te lezen zijn.

U kunt het onderzoek invullen middels de volgende link: http://www.surveymonkey.com/s/K3M7LN9

Auteur: Bart Pals

3 reacties op “Onderzoek kilometerheffing: wat vindt u er van als rijschoolhouder?”

van Esch|28.01.10|16:33

Wij als rijschoolhouder zijn er misschien niet blij mee wij wonen 20 km van het cbr te Eindhoven.Dus daar ligt op een gegeven moment ook ons oefengebied.Als er een leerling in de spits gaat lessen (wat heel goed is voor ervaring op te doen) zal dit extra kosten met zich meebrengen,voor deze leerling omdat er dan een extra toeslag op de snelweg zit.(DUS dat is niks)Als oplossing ik blijf in Oirschot lessen en alleen bijzondere verrichtingen doen.NEE dit gaat ook niet.

Dus wij denken dat de lesprijs nog verder omhoog moet om dit op te vangen,waardoor het werk zal verminderen,waardoor jullie toch jullie zin krijgen.Dus minder auto`s op de weg

Groetjes namens Autorijschool van Esch

cees woerdeman|28.01.10|21:46

De kilometerheffing is een plan van een waanzinnige. De controle van de overheid wordt hierdoor alleen maar uitgebreid. De overheid kan in principe rekenen wat ze willen. In dit land is het direct zo erg, dat ze elke gang van je kunnen nagaan. In 10 jaar van nu krijg je al een bekeuring als je 1km te hard rijdt. De perfecte melkkoe. Ik denk dat als de overheid dit er doorkrijgt ze echt denken dat we allemaal debiel zijn en dat ze alles kunnen maken

[…] ‘Geen aangepaste kilometerheffing voor de rijschoolbranche’ Gepubliceerd op 29-01-2010 om 16:51 De mogelijke invoering van de kilometerheffing is het gesprek van de dag, zeker onder de rijschoolhouders, die in elk geval extra kosten moeten gaan maken. De kilometerheffing moet in plaats komen van de aanschafbelasting (BPM) en de motorrijtuigenbelasting. Het aantal kilometers dat een auto rijdt, wordt middels een speciaal kastje bijgehouden. Het systeem is in het leven geroepen om de kosten eerlijker te verdelen, meer rijden betekent dus meer betalen. Over de gehele lijn gezien mogen er geen extra kosten voor de automobilist mee gemoeid zijn. Alle autobezitters zijn nu 6,6 miljard euro kwijt aan auto-gerelateerde belastingen. Dat bedrag blijft gelijk, maar de individuele kosten hangen straks af van het rijgedrag. Volgens minister Camiel Eurlings (Verkeer) gaat 59 procent van de automobilisten minder betalen, voor 25 procent blijft het gelijk en 16 procent gaat meer betalen. Meer betalen geldt dan met name voor de frequente weggebruikers, waaronder dus ook de rijschoolhouders vallen. De heffing moet in 2012 beginnen met een gemiddelde van drie cent per gereden kilometer. Dat tarief zal in de loop der jaren naar boven toe worden bijgesteld totdat utieindelijk alle vaste belastingen omgezet zijn in de kilometerprijs. Daarnaast komt er een spitsheffing op plekken en tijdstippen waar veel files staan. Uit een onderzoek van Verkeerspro.nl is gebleken dat de rijschoolhouders over de hele lijn tegen de invoer van de kilometerheffing zijn. De maatregel snijdt de een echter harder dan de ander. “Het hangt er onder meer vanaf of je ver moet rijden richting het CBR”, meent Bovag-woordvoerder Paul de Waal. “Maar in dat geval zal ook je buurman die consequenties daarvan ondervinden.” Erg nadelig zal de invoer van de kilometerheffing dan ook niet zijn in de concurrentiestrijd verwacht de Bovag. “Wij verwachten dat niet meer dan een hele kleine minderheid het lastig zal krijgen, maar dat er partijen om gaan vallen? Nee, dat gaat niet gebeuren. De extra kosten zullen doorberekend gaan worden aan de leerlingen.” Dat is ook de overtuiging van de rijschoolhouders. In een breed gedragen onderzoek van Verkeerspro.nl geeft ruim 93% van hen aan de extra kosten te verhalen op de leerlingen. Volgens een berekening van de Bovag komt dat uit op een gemiddelde stijging van de prijs van een lesuur van ruim één euro. Een bedrag dat in een beperkt aantal gevallen  verder op kan lopen, grotendeels afhankelijk van het gemiddeld aantal gereden kilometers per les. Een rijschool die ver van het CBR vandaan zit, maar toch in die buurt wil lessen, zal kind van de rekening worden. In de ogen van de grootste brancheorganisatie voor rijschoolhouders is een uitzonderingspositie voor rijschoolhouders, zoals deze wel geldt voor taxibedrijven, geen optie in Den Haag. “Wij hebben goede banden met de politiek en hoewel we ons daar hard voor hebben gemaakt, moeten we realistisch zijn. Er gaat geen uitzondering gemaakt worden voor de rijschoolhouders. Hoe graag we dat ook zouden willen. De overheid maakt alleen uitzonderingen voor die groepen die nu ook al vrijgesteld zijn van belastingen.” Een bericht dat hard aan zal komen in de branche want uit het onderzoek van Verkeerspro.nl opteerde ruim 95% voor een uitzonderingspositie. Wat vindt u als rijschoolhouder van de kilometerheffing? Laat het weten door dit onderzoek in te vullen: http://www.verkeerspro.nl/rijschool/2010/01/28/onderzoek-kilometerheffing-wat-vindt-u-er-van-als-rij… […]

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.