Friezen krijgen rijles voor de tractor

KOLLUM – Bestuurders van landbouwvoertuigen in het Friese Kollumerland krijgen een training voor veilig verkeersgedrag. De training wordt gegeven door de Stichting Bevordering Verkeerseducatie (SBV) uit Leeuwarden aan het personeel van loonbedrijf Oudwoude. Dat meldt de provincie Friesland dinsdag. Vanwege het nut en de waarde ervan draagt de gemeente Kollumerland 750 euro bij in de kosten.

Regelmatig gebeuren ongelukken waar tractoren bij betrokken zijn. Landbouwvoertuigen worden steeds groter, zwaarder en sterker. Bewoners hebben vaak een – subjectief – gevoel van verkeersonveiligheid als ze in hun dorp en op plattelandswegen geconfronteerd worden met een bijna rijbaanvullend landbouwvoertuig.

Dergelijke voertuigen mogen bestuurd worden zonder een rijbewijs of certificaat. De risico’s in het verkeer worden door ervaring opgedaan. Een 16-jarige kan aan een Agrarisch Opleiding Centrum (AOC) zijn tractorcertificaat verkrijgen en leert met het zware materiaal buiten de openbare weg om te gaan. Maar voor het rijden op de openbare weg is zelfs geen theorierijbewijs van het CBR vereist.

SBV, ondersteund door het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Friesland (ROF), besloot een veiligheidstraining te ontwikkelen voor mensen die werken met landbouwvoertuigen. Er wordt met theorie, praktijk en voertuigbeheersing getraind op vaardigheden, inzichten en houding van de tractorbestuurders. Bovendien wordt ruim aandacht besteed aan veilig werken volgens de ARBO-voorschriften en ‘Het Nieuwe Rijden’.

De veiligheidstraining bestaat uit een praktisch- en een theoretisch deel. In het praktische deel is onder andere aandacht voor de voertuigcontrole, aan- en afkoppelen van werktuigen, het uitvoeren van bijzondere verrichtingen en het rijden op de openbare weg.

In het theoretische deel is er aandacht voor verkeersdeelname, verkeersregels en verkeersborden, kijkgedrag, snelheden, voertuigen, afmetingen en massa, veiligheidsvoorzieningen, veiligheid tijdens rijden en werken, alcohol, maten, lading en gewicht.

Van te voren hebben de trainers de lokale omgeving op zogenaamde “hot spots” verkend en geïnventariseerd of de chauffeurs zelf ook ergens knelpunten op hun weg vinden. De deelnemers worden getoetst, zowel op theorie als praktijk en krijgen na afloop een speciaal certificaat uitgereikt door SBV.

Er bestonden plannen om een zogenaamd tractorrijbewijs in Nederland in te voeren. Minister Camiel Eurlings (CDA) zag daar echter in 2007 al van af. Volgens hem waren de administratieve lasten te hoog en de opbrengst voor de verkeersveiligheid te onzeker.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Friezen krijgen rijles voor de tractor | RijschoolPro

Friezen krijgen rijles voor de tractor

KOLLUM – Bestuurders van landbouwvoertuigen in het Friese Kollumerland krijgen een training voor veilig verkeersgedrag. De training wordt gegeven door de Stichting Bevordering Verkeerseducatie (SBV) uit Leeuwarden aan het personeel van loonbedrijf Oudwoude. Dat meldt de provincie Friesland dinsdag. Vanwege het nut en de waarde ervan draagt de gemeente Kollumerland 750 euro bij in de kosten.

Regelmatig gebeuren ongelukken waar tractoren bij betrokken zijn. Landbouwvoertuigen worden steeds groter, zwaarder en sterker. Bewoners hebben vaak een – subjectief – gevoel van verkeersonveiligheid als ze in hun dorp en op plattelandswegen geconfronteerd worden met een bijna rijbaanvullend landbouwvoertuig.

Dergelijke voertuigen mogen bestuurd worden zonder een rijbewijs of certificaat. De risico’s in het verkeer worden door ervaring opgedaan. Een 16-jarige kan aan een Agrarisch Opleiding Centrum (AOC) zijn tractorcertificaat verkrijgen en leert met het zware materiaal buiten de openbare weg om te gaan. Maar voor het rijden op de openbare weg is zelfs geen theorierijbewijs van het CBR vereist.

SBV, ondersteund door het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Friesland (ROF), besloot een veiligheidstraining te ontwikkelen voor mensen die werken met landbouwvoertuigen. Er wordt met theorie, praktijk en voertuigbeheersing getraind op vaardigheden, inzichten en houding van de tractorbestuurders. Bovendien wordt ruim aandacht besteed aan veilig werken volgens de ARBO-voorschriften en ‘Het Nieuwe Rijden’.

De veiligheidstraining bestaat uit een praktisch- en een theoretisch deel. In het praktische deel is onder andere aandacht voor de voertuigcontrole, aan- en afkoppelen van werktuigen, het uitvoeren van bijzondere verrichtingen en het rijden op de openbare weg.

In het theoretische deel is er aandacht voor verkeersdeelname, verkeersregels en verkeersborden, kijkgedrag, snelheden, voertuigen, afmetingen en massa, veiligheidsvoorzieningen, veiligheid tijdens rijden en werken, alcohol, maten, lading en gewicht.

Van te voren hebben de trainers de lokale omgeving op zogenaamde “hot spots” verkend en geïnventariseerd of de chauffeurs zelf ook ergens knelpunten op hun weg vinden. De deelnemers worden getoetst, zowel op theorie als praktijk en krijgen na afloop een speciaal certificaat uitgereikt door SBV.

Er bestonden plannen om een zogenaamd tractorrijbewijs in Nederland in te voeren. Minister Camiel Eurlings (CDA) zag daar echter in 2007 al van af. Volgens hem waren de administratieve lasten te hoog en de opbrengst voor de verkeersveiligheid te onzeker.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.