Ger Koopmans, CDA, kilometerheffing, Tweede Kamer

CDA stapt af van huidig voorstel kilometerheffing

DEN HAAG – Goed nieuws voor de rijschoolhouder. Het CDA wil definitief niet verder met het door minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings (CDA) voorgestelde systeem van kilometerheffing. Dat heeft CDA-Kamerlid Ger Koopmans donderdag laten weten tijdens een debat over de kwestie.

Hiermee moet de discussie voor de kilometerheffing na de verkiezingen opnieuw gevoerd worden. Wellicht dat er dan ruimte bestaat om een uitzonderingspositie voor de rijscholen te bedingen.

Koopmans zei dat hij ‘grote twijfels’ heeft gekregen nadat het voorstel tot in detail is toegelicht door ambtenaren. “Ook bestaat er in het land ‘grote ontevredenheid’ over onderdelen van het plan, waarbij de motorrijtuigenbelasting wordt verhoogd in combinatie met het verlagen van de aanschafbelasting bpm”, zei de CDA’er, die tot nu toe het beleid van zijn minister altijd verdedigde.

Koopmans is niet tegen het principe van de kilometerheffing, die de komende tientallen jaren volgens hem onvermijdelijk gaat worden. “Een vorm van beprijzing zal een keer een rol gaan spelen.”

Verkiezingen
In het CDA-verkiezingsprogramma komt daarom wel een vorm van beprijzing terug, maar op een andere manier dan Eurlings voorstelde. Eurlings stuurde woensdag een brief aan de Kamer waarin hij duidelijk maakt dat hij stopt met voorbereidende handelingen voor het invoeren van de kilometerheffing, omdat de Kamer dat onderwerp controversieel heeft verklaard. Het demissionaire kabinet zal het onderwerp in de komende periode niet meer aanpakken.

In de brief stelt de CDA-bewindsman geen nieuwe financiële verplichtingen aan te gaan voor het project. Koopmans vindt dat Eurlings in zijn brief niet ver genoeg gaat.
De opstelling van Koopmans kwam hem op de hoon te staan van voormalig coalitiegenoot PvdA, nog steeds een warm pleitbezorger van de heffing.

Verbolgen
PvdA-Kamerlid Lia Roefs sloeg hem om de oren met eerdere citaten waarin Koopmans zich nog een voorstander toonde van het systeem. “De CDA’er is de weg kwijt”, aldus Roefs.

GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent reageert verbolgen op het standpunt van de CDA-fractie. “Kennelijk bewees het CDA de afgelopen drie jaar slechts lippendiensten aan de kilometerheffing. Hun steun lijkt nu te verdampen.”

Eurlings deed tijdens het debat een beroep op alle fracties in de Tweede Kamer om toekomstige systemen van kilometerbeprijzing eerlijk te houden. ”Dat plan, voortkomend uit het kabinetsakkoord, heb ik altijd verdedigd. Maar ik wilde wel dat het eerlijk zou worden uitgevoerd en dat er draagvlak voor zou zijn. Daarom wilde ik dat de motorrijtuigenbelasting en de aanschafbelasting op termijn zouden worden afgeschaft.”

Eurlings zei dat hij met grote interesse gaat kijken naar de verkiezingsprogramma’s van de verschillende partijen. De proef in de regio Amsterdam, waarbij automobilisten geld kunnen verdienen als ze de spits mijden, kan wel doorgaan. “De verplichtingen met de verschillende partijen over deze proef zijn wel al juridisch bindend aangegaan”, legde Eurlings de parlementariërs uit.

(ANP)

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

CDA stapt af van huidig voorstel kilometerheffing | RijschoolPro
Ger Koopmans, CDA, kilometerheffing, Tweede Kamer

CDA stapt af van huidig voorstel kilometerheffing

DEN HAAG – Goed nieuws voor de rijschoolhouder. Het CDA wil definitief niet verder met het door minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings (CDA) voorgestelde systeem van kilometerheffing. Dat heeft CDA-Kamerlid Ger Koopmans donderdag laten weten tijdens een debat over de kwestie.

Hiermee moet de discussie voor de kilometerheffing na de verkiezingen opnieuw gevoerd worden. Wellicht dat er dan ruimte bestaat om een uitzonderingspositie voor de rijscholen te bedingen.

Koopmans zei dat hij ‘grote twijfels’ heeft gekregen nadat het voorstel tot in detail is toegelicht door ambtenaren. “Ook bestaat er in het land ‘grote ontevredenheid’ over onderdelen van het plan, waarbij de motorrijtuigenbelasting wordt verhoogd in combinatie met het verlagen van de aanschafbelasting bpm”, zei de CDA’er, die tot nu toe het beleid van zijn minister altijd verdedigde.

Koopmans is niet tegen het principe van de kilometerheffing, die de komende tientallen jaren volgens hem onvermijdelijk gaat worden. “Een vorm van beprijzing zal een keer een rol gaan spelen.”

Verkiezingen
In het CDA-verkiezingsprogramma komt daarom wel een vorm van beprijzing terug, maar op een andere manier dan Eurlings voorstelde. Eurlings stuurde woensdag een brief aan de Kamer waarin hij duidelijk maakt dat hij stopt met voorbereidende handelingen voor het invoeren van de kilometerheffing, omdat de Kamer dat onderwerp controversieel heeft verklaard. Het demissionaire kabinet zal het onderwerp in de komende periode niet meer aanpakken.

In de brief stelt de CDA-bewindsman geen nieuwe financiële verplichtingen aan te gaan voor het project. Koopmans vindt dat Eurlings in zijn brief niet ver genoeg gaat.
De opstelling van Koopmans kwam hem op de hoon te staan van voormalig coalitiegenoot PvdA, nog steeds een warm pleitbezorger van de heffing.

Verbolgen
PvdA-Kamerlid Lia Roefs sloeg hem om de oren met eerdere citaten waarin Koopmans zich nog een voorstander toonde van het systeem. “De CDA’er is de weg kwijt”, aldus Roefs.

GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent reageert verbolgen op het standpunt van de CDA-fractie. “Kennelijk bewees het CDA de afgelopen drie jaar slechts lippendiensten aan de kilometerheffing. Hun steun lijkt nu te verdampen.”

Eurlings deed tijdens het debat een beroep op alle fracties in de Tweede Kamer om toekomstige systemen van kilometerbeprijzing eerlijk te houden. ”Dat plan, voortkomend uit het kabinetsakkoord, heb ik altijd verdedigd. Maar ik wilde wel dat het eerlijk zou worden uitgevoerd en dat er draagvlak voor zou zijn. Daarom wilde ik dat de motorrijtuigenbelasting en de aanschafbelasting op termijn zouden worden afgeschaft.”

Eurlings zei dat hij met grote interesse gaat kijken naar de verkiezingsprogramma’s van de verschillende partijen. De proef in de regio Amsterdam, waarbij automobilisten geld kunnen verdienen als ze de spits mijden, kan wel doorgaan. “De verplichtingen met de verschillende partijen over deze proef zijn wel al juridisch bindend aangegaan”, legde Eurlings de parlementariërs uit.

(ANP)

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.