portemonnee, geld

Commentaar: kilometerheffing en de eigen portemonnee

Het volgende kabinet introduceert een systeem waarbij automobilisten betalen voor gebruik van de auto in plaats van bezit, dat is duidelijk. Maar het onzalige systeem van Eurlings, waarbij rijschoolhouders fors de dupe zouden worden, lijkt definitief afgeschoten te zijn. De ANWB, ambtenaren, CDA, VVD, PVV, SP en TROTS willen het risicovolle project niet steunen.

Goed nieuws voor de rijschoolhouder. Ieder tot nu toe genoemd alternatief is stukken beter voor de bedrijfsvoering. Zo zijn tolpoortjes (wie had gedacht dat die weer genoemd zouden durven worden) relatief makkelijk te omzeilen tijdens de meeste lessen. Die worden immers alleen op erg drukke snelwegen geplaatst. Een rijinstructeur weet dan wel de plekjes te vinden waar de leerling uitstekend kan oefenen, zonder in de portemonnee geraakt te worden.

Hoe dan ook, extra belasting moet geheven worden vanwege het immense begrotingstekort. Het lijkt er trouwens op dat de transporteurs het kind van de rekening gaan worden. Stemmen gaan op om vooral de vrachtwagens extra te belasten, zoals nu in Duitsland al het geval is. Gebruikt argument is dat zij de meeste schade aan de wegen veroorzaken. Jammer voor Transport en Logistiek Nederland, goed voor de gemiddelde rijschool.

Het blijft wel zaak voor de rijschool om vinger aan de pols te houden in Den Haag. Introductie van een nieuw systeem gaat altijd gepaard met proefballonnetjes van de betreffende bewindslieden of ambtenaren. Indien een voorstel erg slecht uitpakt voor de rijschoolwereld, dienen de brancheorganisaties hun krachten onmiddellijk te bundelen met andere getroffenen. Om zo plannen af te schieten alvorens ze ‘officieel’ voorgesteld worden.

Of deze werkwijze in het belang is van heel Nederland, dat valt te betwijfelen. Maar dat is wel de praktijk in een democratie. En bovendien een fundamentele taak van een brancheorganisatie; vechten voor de eigen portemonnee.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Commentaar: kilometerheffing en de eigen portemonnee | RijschoolPro
portemonnee, geld

Commentaar: kilometerheffing en de eigen portemonnee

Het volgende kabinet introduceert een systeem waarbij automobilisten betalen voor gebruik van de auto in plaats van bezit, dat is duidelijk. Maar het onzalige systeem van Eurlings, waarbij rijschoolhouders fors de dupe zouden worden, lijkt definitief afgeschoten te zijn. De ANWB, ambtenaren, CDA, VVD, PVV, SP en TROTS willen het risicovolle project niet steunen.

Goed nieuws voor de rijschoolhouder. Ieder tot nu toe genoemd alternatief is stukken beter voor de bedrijfsvoering. Zo zijn tolpoortjes (wie had gedacht dat die weer genoemd zouden durven worden) relatief makkelijk te omzeilen tijdens de meeste lessen. Die worden immers alleen op erg drukke snelwegen geplaatst. Een rijinstructeur weet dan wel de plekjes te vinden waar de leerling uitstekend kan oefenen, zonder in de portemonnee geraakt te worden.

Hoe dan ook, extra belasting moet geheven worden vanwege het immense begrotingstekort. Het lijkt er trouwens op dat de transporteurs het kind van de rekening gaan worden. Stemmen gaan op om vooral de vrachtwagens extra te belasten, zoals nu in Duitsland al het geval is. Gebruikt argument is dat zij de meeste schade aan de wegen veroorzaken. Jammer voor Transport en Logistiek Nederland, goed voor de gemiddelde rijschool.

Het blijft wel zaak voor de rijschool om vinger aan de pols te houden in Den Haag. Introductie van een nieuw systeem gaat altijd gepaard met proefballonnetjes van de betreffende bewindslieden of ambtenaren. Indien een voorstel erg slecht uitpakt voor de rijschoolwereld, dienen de brancheorganisaties hun krachten onmiddellijk te bundelen met andere getroffenen. Om zo plannen af te schieten alvorens ze ‘officieel’ voorgesteld worden.

Of deze werkwijze in het belang is van heel Nederland, dat valt te betwijfelen. Maar dat is wel de praktijk in een democratie. En bovendien een fundamentele taak van een brancheorganisatie; vechten voor de eigen portemonnee.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.