begeleid rijden

Begeleid rijden: willen jongeren dat eigenlijk wel?

Jongen mogen naar verwachting begin 2011 vanaf hun 17e het rijbewijs halen om vervolgens tot hun 18e de weg op te mogen onder begeleiding van een ervaren bestuurder. Maar zitten jongeren hier eigenlijk wel op te wachten? Een korte rondgang in het Brabantse dorpje Budel.

Nick Heijmans (15) ziet wel heil in het plan. “Ik mag geen brommer van mijn ouders. Als ik straks oud genoeg ben, lijkt het me leuk om auto te rijden. Ook vind ik het verstandig eerder te beginnen met het rijbewijs. Want als je pas vanaf je 18e begint, heb je nog weinig ervaring met het verkeer. Als het plan van het begeleid rijden erdoor komt, dan begin ik ook eerder aan mijn rijbewijs. Dat heb ik al afgesproken met mijn vader en moeder. Zij betalen alles.”

De Budelse Yvon (16) moet doordeweeks iedere avond naar Panningen, waar ze op hoog niveau volleybalt. Van haar moeder zou ze gerust eerder mogen beginnen met rijlessen, maar Yvon ziet er zelf geen voordelen in.

“Mijn vader zal toch altijd mee moeten naar Panningen. Of ik nou rij, of hijzelf. Dat maakt eigenlijk niet uit. Met het begeleid rijden heb je wel eerder het rijbewijs. Op zich best handig en je kunt voor je 18e rijervaring opdoen. Maar of ik het doe? Het ligt eraan of ik tijd heb. Maar als ik iedere avond moet volleyballen zoals nu, dan heb ik sowieso geen tijd voor te lessen. Mijn rijlessen en examen zullen mijn ouders betalen.”

Fiets
Elles Elschot (16) ziet het niet zitten om voor haar 18e achter het stuur te kruipen. “Ik zou niet echt weten waarvoor ik nu een auto nodig heb. Ik kan alles prima bereiken met de fiets. Het lijkt me trouwens niet fijn dat mijn vader of moeder naast me komt zitten in de auto en me dan de hele tijd verbetert. Nee, ik begin wel gewoon vanaf mijn 18e. Ook al zou ik eerder willen, dan zou het toch niet mogen van mijn vader. Hij vindt dat iemand van mijn leeftijd nog niet verantwoordelijk genoeg is als bestuurder. Autorijden lijkt me trouwens ook best eng.”

Wanneer Elles aan haar rijbewijs begint krijgt ze haar rijlessen en eerste examen van haar ouders. Als ze zakt, moet ze het herexamen daarna zelf betalen. Het geld voor de eventuele herkansing bekostigt ze waarschijnlijk met een bijbaantje, zegt Elles.

Eurlings
Volgens de plannen van minister Eurlings mogen jongeren als ze 16,5 jaar oud zijn rijlessen volgen en het theorie-examen afleggen. Vanaf het 17e levensjaar mogen ze rijlessen nemen en vervolgens opgaan voor het rijbewijs. Met dat rijbewijs morgen ze tot hun 18e onder toezicht van een ervaren bestuurder ervaringskilometers opdoen. De begeleidende chauffeur moet onder meer minstens tien jaar het rijbewijs-B bezitten en geen zware verkeersvergrijpen hebben gepleegd. Als de jongere een overtreding of ongeluk maakt, is deze zelf aansprakelijk.

De Nederlandse overheid wil vanaf 1 januari 2011 een proef starten met het begeleid rijden. Volgens onderzoekers in Duitsland is de maatregel effectief voor de verkeersveiligheid. Bestuurders die voor hun 18e al ervaring opdeden, veroorzaken ongeveer 30 procent minder ongelukken en begaan circa 20 procent minder overtredingen vergeleken met automobilisten die niet onder begeleiding hebben gereden.

Bert Slenders

Auteur: Bart Pals

14 reacties op “Begeleid rijden: willen jongeren dat eigenlijk wel?”

toon van werde|09.05.10|14:56

fijn plan, camiel. als ik zie met wat voor vaardigheid en mentaliteit driekwart van wat zichzelf ërvaren” bestuurder noemt aan het verkeer deelneemt dan begrijp ik niet dat er in nederland “slechts”720 doden vallen. ga zo door en hol het zware beroep van rij instucteur nog verder uit en maak het uiteindelijk overbodig.zorg er zo voor dat al die ervaren begeleiders al hun slechte gewoontes en hun onkunde al vanaf 17jarige leeftijd op hun kinderen kunnen overbrengen. goed bezig
ik werk voornamelijk met ervaren bestuurders als wrm-opleider en mijn broek zakt regelmatig af als ik zie hoe het niveau is qua voertuigbediening/beheersing, parate kennis van de regels en inzicht in situaties, en dan zijn dat ook nog mensen die rij instucteur willen worden.
de vuilnisbak in met dat onzalige plan

John Geerts|09.05.10|20:23

Nog even en het wordt Amerika. Kunnen ze vanaf hun 16e met begeleiding de weg op. Hmm weer zoiets wat uit het niks besloten wordt.

Jammer dat het zo gaat.

Bromfietsrijbewijs

yda de boer|14.05.10|12:41

Er is inmiddels veel bekend over de groei van hersens en daardoor het vermogen c.q. onvermogen om het autorijden aan te leren. Gezien het nivo van ontwikkeling van hersens, zou een jongere pas vanaf 20 jaarmogen beginnen met het leren voor een autorijbewijs. Het is vreemd dat daar nooit rekening mee gehouden wordt.
Een ander ongewenst effect van het op 17 jaar hebben van een rijbewijs kan ontstaan doordat er gedurende 1 jaar geen begeleiding plaatsvind. dan gaat een bijzonder onervaren jongere met een auto de weg, en wordt een potentieel gevaar voor hemzelf en anderen in het verkeer. Indien Nederland Duitsland wil volgen, dient Nederland ook de Duitse voorschriften t.a.v. de rijopleiding in te voeren, en dat is o.a. 20 uren verplicht een theoriecursus volgen.
Ook is het interessant te weten of de eisen voor het behalen van Duits rijbewijs zwaarder zijn dan in Nederland en hoeveel invloed dat heeft op een beginnende automobilist. De jongere automobilist zal een andere opleiding nodig hebben. Heel veel mensen zijn er geen voorstander voor. Ik vrees dat er een nieuwe risico groep de weg op worden gestuurd, met dank aan het ministerie van verkeer en waterstaat..

peter|14.05.10|15:44

Ik ben het helemaal eens met de reaktie van Toon van Werde. Als ik zie hoe de gemiddelde ervaren bestuurders zich op de weg gedragen,zie ik niet veel heil in dit plan. Uit dit plan laat de minister duidelijk blijken dat hij het beroep rijinstructeur onderwaardeerd. Bedankt Camiel.

Henk|14.05.10|20:48

Dit is allleen maar weer een nieuw plannetje van het CBR voor hun eigen gewin. De rijinstrukteur is weer de dupe. Zogenaamd ervaring opdoen, het slaat helemaal nergens op. Je krijgt alleen maar dat zulke leerlingen het verkeerd aan gaan leren door een vader die het met de verkeersregels ook niet zo nauw neemt. Ze kunnen beter mensen om de 5 jaar weer eens op een herhalingscursusje van een les of 5 verplicht terug laten sturen. En dan laten rijden bij een rijschool naar keuze, verdienen we ook eens wat extra’s. Moet je kijken wat een rotzooitje in het verkeer, mensen die nog amper richting aangeven, te hard rijden en bumperkleven. Het CBR moet eens ophouden met het verzinnen van elke keer weer nieuwe dingen. Over een paar jaar krijg je zeker ook een fietsrijbewijs ????? Net als die RIS wat totale onzin is. Zogenaamd een veiliger bestuurder maken. Hun eigen zakken vullen door het geld uit onze zakken te kloppen. Nederland is al één van de veiligste landen. En veiliger krijg je het niet. Nederland is al veel te vol met veel te veel verkeersdeelnemers. Teveel a sociale weggebruikers, teveel slechte opvoedingen door ouders tegenwoordig.

klapwijk h.o.d.n.Autorijschool Regio West Schiedam|05.06.10|20:33

Inderdaad mensen , wij moeten volgens protocollen lesgeven anders wordt de instructiebevoegheid ingetrokken en IBKI de bureaucraten maar lachen die snappen zelf niet wat er in een leswagen omgaat en zeker een instructeur snappen ze niet en pa/ma mogen gewoon aan rommellen dus onze inkomsten gaan nog verder naar beneden en wat heeft het voor nut dat wij nog mee doen in dit gezeik vande ovetrheid wat met Jorritsma is begonnen goed een theorie opleiding oke is het slagings percentage van een Intructeur langere tijd beneden maat oke dan moet daar extra met aandacht naar gekeken worden maar toch niet als iemand zijn werk goed is . Als arts politie man , minister etc mag je gewoon aan klungelen en niets herhalingen met sanctie’s van zwwar wegendheid Ik doe dit werk nu 31 jaar maar zo is het niet leuk meer te noemen ik wens iedereen veel succes
groetjes Wim Klapwijk Regio West Schiedam

Marcel|10.06.10|12:44

Nou kan ik het mis hebben, maar volgens mij is het niet de bedoeling dat pa en/of ma rijles gaat geven. Een leerling mag vanaf zijn 17e jaar rijles nemen (bij een rijschool) en examen doen. Indien hij slaagt moet pa of ma hem begeleid laten rijden. Ik zie hier niet echt een inkomensderving.
Wel ben ik het eens met de argumenten om de hele toestand niet in te voeren. We wonen hier niet in Amerika of Duitsland en de mentaliteit/kwaliteit is niet zomaar 1 op 1 te vergelijken met die landen.
Het is een aardig ideetje, maar om dit alles nou in te voeren om er politiek gewin uit te halen, gaat mij wat ver.

Gungor|10.06.10|13:31

meneer eurlings moet zich niet bemoeien met rijschool-deskundigheid. Vader en moeder die begeleid rijden gaan doen, ze kunnen zelf niet eens goed rijden wat gaan ze hun kinderen leren?????? dom plannetje ! laat de rijschool met rust…en laat alles zoals het is en nu willen ze instructeurs pasje op dasbord plaatsen laat me niet lache

annoniem|05.09.10|21:23

ik hoor hier zoveel reacties van dit en dat en zus enzo.
ten eerste heeft het niks te maken met 17 of 18 jaar zijn de leerlingen moeten toch de reguliere opleiding volgen bij een rijschool.
het voordeel ze kunnen onder begleiding ervaring opdoen met een begleider 4 ogen zien meer als een 18 jarige die stoer doet voor zijn vriendjes en vriendinnetjes.
tevens is een persoon die onder begleiding rijdt veel meer uur in de auto geweest als die 18 jarige.er zijn meer voordelen dan nadelen aan deze proef want voor mij geldt 1 ding als het net als in duitsland meer als 15 doden op een jaar scheelt ben je blij als jou kinderen bij die 15 zitten.
ik vind wel dat ze eindelijke eens een keuring voor het autorijden moeten invoeren voor al die perfecte autorijders in nederland.
dat zal ook de proef alleen maar tengoede komen.
en ik vind ook dat wij als nederlanders eens van dat gezeik mentaliteit af moeten.
altijd hebben mensen wat te zeiken behalve als het voordeel voor zich zelf heeft.
als je er een dode al mee wint heb je al gewonnen denk daar maar eens aan.

Ap|26.09.10|02:58

Misschien kan het ministerie beter eerst zorgen dat ze alles op de rit hebben voordat het in de media komt. Op dit moment hoort / leest de consument van alles en ook de opleiders tasten in het duister over deze proef. Is deze proef landelijk of regionaal in verkeersluw gebied (concurentie vervalsing!) ? eerst theorie of niet? 16 jaar of 16.5 jaar, cursus voor begeleider of alleen antecedenten onderzoek?
Ik sta niet perse negatief tegen over deze proef maar….. graag eerst duidelijkheid voordat de “plaatjes”krant weer met grote koppen komt.

De rijschoolbranche heeft de laatste jaren te maken gehad met vreselijk veel wijzigingen, waarbij de rijschoolondernemer naar mijn mening vaak laat over werd geinformeerd en toch moest zorgen dat alles vlekkeloos werd geimplementeerd.

Naar mijn mening is deze proef met name bedoeld om van de bromfiets af te komen in het verkeer wat zeker zal lukken met deze maatregel (leuk voor de collega’s die hebben geinvesteerd in opleiding en bromfietsen ed voor de categorie AM :-( )

Ongeacht of deze maatregel de verkeersveiligheid in Nederland bevorderd, en ook het wel of niet derven van inkomsten voor de rijschool branche verzoek ik het ministerie van V en W regel eerst al uw zaakjes voordat u naar buiten treed met een proef van deze omvang en betrek en informeer de rijschoolbranche eerder en beter!

En start een campagne waarbij het evt belang van deze proef duidelijk word gemaakt aan de consument en ook het belang om niet te bezuinigen op de rijopleiding gezien het landelijk aantal rijlessen voor het behalen van het rijbewijs op ongeveer 40-45 les UREN ligt!
Ook lijkt het mij niet overbodig de ouders te informeren dat het behalen van het rijbewijs een iets andere (zelfstandigere) aangelegenheid is dan 25-30 jaar geleden om zo de reaktie te voorkomen: wat zoveel lessen ik heb het in 20 lessen gehaald (ook een leuke stimulatie voor zoon / dochter) maar dit is wellcht iets voor ander topic

Gijs|12.10.10|11:51

Beste rijinstructeurs,

Makkelijk is het toch om iemand af te branden. Kijk echter eens in eigen spiegel, de rijinstructeur is hard op weg de leerkracht Nederlands van de toekomst te worden. Wat er ooit geleerd is, is langzaam vervaagd en aangepast naar de hedendaagse standaard. Hoe vaak zien wie niet lesauto’s voorrang “nemen”, zich niet aan de snelheid houden en/of plompverloren een kruising of rotonde op rijden.

Om te kijken waar het gaat eindigen, stel ik u voor een aantal op jongeren georiënteerde blog’s te (proberen) lezen. Het is een hellend vlak waarop u zich begeeft. Daarnaast, ook u bent een zakkenvuller. Net als de bankwereld pakt u alles onder de noemer compensatie. Wat is de toegevoegde waarde van rijlessen en een certificaat voor bestuurders van snorfiets. Krijgen les op de openbare weg, waar ze niet mogen rijden. Maar u allen heeft voor deze mogrelijke broodderving, ongetwijfeld een sluitend antwoord.

seif|30.11.10|16:40

kan mij iemand vertellen of dit al zekker is dat het begin januari 2011 wordt ingevoerd?

mvg Seif

Joseph|11.12.10|00:37

Ik snap al dat gezeik niet wat er nu al is. Ik ben nu een kleine paar maanden 16, en ik zou het werkelijk geweldig vinden om binnenkort te mogen beginnen met theorie en uiteindelijk de rijlessen. Dan hoor ik alweer iets over die petjes… Dan gaat het net als de kleurlingen, alles word over 1 kam geschoren. Ik heb persoonlijk net mijn Heftruck certificaat gehaald, en de instructeur zei dat heftruck rijden moeilijker is als auto rijden. Nu ga ik niet zeggen dat dit klopt want ik heb enkel ervaring met 1. Natuurlijk, met de heftruck is het heel precies werk allemaal en met de auto is het precies en ipv 16 rij je dan ineens 50 gemiddeld. Bovendien is mijn vader hier een voorstander van ( Begeleidend rijden ) Maar hij heeft mij verteld dat als ik roekeloos ga rijden ( Lees snel etc. ) hij persoonlijk mijn rijbewijs afneemt. Overigens rijd mijn vader overal heel netjes.

Maar er zijn meer jongeren dan de petjes en andere roekeloze gassies…

Floris|24.08.11|18:28

Ik snap niet dat iedereen bang is voor de ‘onervaren’ 17 jarigen.
Ik ben 16 jaar & fiets ruim 4jaar een uur naar school.
Daarom zie ik ook regelmatig asociaal rijgedrag, maar wat heeft dit te maken met de leeftijd van 17 jaar?
Ik denk niet dat ik geestelijk verander voor mijn 18e.
De examens worden er niet minder streng om & bovenal: niet minder duur.
Een brommer rijbewijs is nog altijd €2000 goedkoper.
De meeste 16 jarigen ,die willen rijden, zullen nog steeds een brommer kopen & hem opvoeren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Begeleid rijden: willen jongeren dat eigenlijk wel? | RijschoolPro
begeleid rijden

Begeleid rijden: willen jongeren dat eigenlijk wel?

Jongen mogen naar verwachting begin 2011 vanaf hun 17e het rijbewijs halen om vervolgens tot hun 18e de weg op te mogen onder begeleiding van een ervaren bestuurder. Maar zitten jongeren hier eigenlijk wel op te wachten? Een korte rondgang in het Brabantse dorpje Budel.

Nick Heijmans (15) ziet wel heil in het plan. “Ik mag geen brommer van mijn ouders. Als ik straks oud genoeg ben, lijkt het me leuk om auto te rijden. Ook vind ik het verstandig eerder te beginnen met het rijbewijs. Want als je pas vanaf je 18e begint, heb je nog weinig ervaring met het verkeer. Als het plan van het begeleid rijden erdoor komt, dan begin ik ook eerder aan mijn rijbewijs. Dat heb ik al afgesproken met mijn vader en moeder. Zij betalen alles.”

De Budelse Yvon (16) moet doordeweeks iedere avond naar Panningen, waar ze op hoog niveau volleybalt. Van haar moeder zou ze gerust eerder mogen beginnen met rijlessen, maar Yvon ziet er zelf geen voordelen in.

“Mijn vader zal toch altijd mee moeten naar Panningen. Of ik nou rij, of hijzelf. Dat maakt eigenlijk niet uit. Met het begeleid rijden heb je wel eerder het rijbewijs. Op zich best handig en je kunt voor je 18e rijervaring opdoen. Maar of ik het doe? Het ligt eraan of ik tijd heb. Maar als ik iedere avond moet volleyballen zoals nu, dan heb ik sowieso geen tijd voor te lessen. Mijn rijlessen en examen zullen mijn ouders betalen.”

Fiets
Elles Elschot (16) ziet het niet zitten om voor haar 18e achter het stuur te kruipen. “Ik zou niet echt weten waarvoor ik nu een auto nodig heb. Ik kan alles prima bereiken met de fiets. Het lijkt me trouwens niet fijn dat mijn vader of moeder naast me komt zitten in de auto en me dan de hele tijd verbetert. Nee, ik begin wel gewoon vanaf mijn 18e. Ook al zou ik eerder willen, dan zou het toch niet mogen van mijn vader. Hij vindt dat iemand van mijn leeftijd nog niet verantwoordelijk genoeg is als bestuurder. Autorijden lijkt me trouwens ook best eng.”

Wanneer Elles aan haar rijbewijs begint krijgt ze haar rijlessen en eerste examen van haar ouders. Als ze zakt, moet ze het herexamen daarna zelf betalen. Het geld voor de eventuele herkansing bekostigt ze waarschijnlijk met een bijbaantje, zegt Elles.

Eurlings
Volgens de plannen van minister Eurlings mogen jongeren als ze 16,5 jaar oud zijn rijlessen volgen en het theorie-examen afleggen. Vanaf het 17e levensjaar mogen ze rijlessen nemen en vervolgens opgaan voor het rijbewijs. Met dat rijbewijs morgen ze tot hun 18e onder toezicht van een ervaren bestuurder ervaringskilometers opdoen. De begeleidende chauffeur moet onder meer minstens tien jaar het rijbewijs-B bezitten en geen zware verkeersvergrijpen hebben gepleegd. Als de jongere een overtreding of ongeluk maakt, is deze zelf aansprakelijk.

De Nederlandse overheid wil vanaf 1 januari 2011 een proef starten met het begeleid rijden. Volgens onderzoekers in Duitsland is de maatregel effectief voor de verkeersveiligheid. Bestuurders die voor hun 18e al ervaring opdeden, veroorzaken ongeveer 30 procent minder ongelukken en begaan circa 20 procent minder overtredingen vergeleken met automobilisten die niet onder begeleiding hebben gereden.

Bert Slenders

Auteur: Bart Pals

14 reacties op “Begeleid rijden: willen jongeren dat eigenlijk wel?”

toon van werde|09.05.10|14:56

fijn plan, camiel. als ik zie met wat voor vaardigheid en mentaliteit driekwart van wat zichzelf ërvaren” bestuurder noemt aan het verkeer deelneemt dan begrijp ik niet dat er in nederland “slechts”720 doden vallen. ga zo door en hol het zware beroep van rij instucteur nog verder uit en maak het uiteindelijk overbodig.zorg er zo voor dat al die ervaren begeleiders al hun slechte gewoontes en hun onkunde al vanaf 17jarige leeftijd op hun kinderen kunnen overbrengen. goed bezig
ik werk voornamelijk met ervaren bestuurders als wrm-opleider en mijn broek zakt regelmatig af als ik zie hoe het niveau is qua voertuigbediening/beheersing, parate kennis van de regels en inzicht in situaties, en dan zijn dat ook nog mensen die rij instucteur willen worden.
de vuilnisbak in met dat onzalige plan

John Geerts|09.05.10|20:23

Nog even en het wordt Amerika. Kunnen ze vanaf hun 16e met begeleiding de weg op. Hmm weer zoiets wat uit het niks besloten wordt.

Jammer dat het zo gaat.

Bromfietsrijbewijs

yda de boer|14.05.10|12:41

Er is inmiddels veel bekend over de groei van hersens en daardoor het vermogen c.q. onvermogen om het autorijden aan te leren. Gezien het nivo van ontwikkeling van hersens, zou een jongere pas vanaf 20 jaarmogen beginnen met het leren voor een autorijbewijs. Het is vreemd dat daar nooit rekening mee gehouden wordt.
Een ander ongewenst effect van het op 17 jaar hebben van een rijbewijs kan ontstaan doordat er gedurende 1 jaar geen begeleiding plaatsvind. dan gaat een bijzonder onervaren jongere met een auto de weg, en wordt een potentieel gevaar voor hemzelf en anderen in het verkeer. Indien Nederland Duitsland wil volgen, dient Nederland ook de Duitse voorschriften t.a.v. de rijopleiding in te voeren, en dat is o.a. 20 uren verplicht een theoriecursus volgen.
Ook is het interessant te weten of de eisen voor het behalen van Duits rijbewijs zwaarder zijn dan in Nederland en hoeveel invloed dat heeft op een beginnende automobilist. De jongere automobilist zal een andere opleiding nodig hebben. Heel veel mensen zijn er geen voorstander voor. Ik vrees dat er een nieuwe risico groep de weg op worden gestuurd, met dank aan het ministerie van verkeer en waterstaat..

peter|14.05.10|15:44

Ik ben het helemaal eens met de reaktie van Toon van Werde. Als ik zie hoe de gemiddelde ervaren bestuurders zich op de weg gedragen,zie ik niet veel heil in dit plan. Uit dit plan laat de minister duidelijk blijken dat hij het beroep rijinstructeur onderwaardeerd. Bedankt Camiel.

Henk|14.05.10|20:48

Dit is allleen maar weer een nieuw plannetje van het CBR voor hun eigen gewin. De rijinstrukteur is weer de dupe. Zogenaamd ervaring opdoen, het slaat helemaal nergens op. Je krijgt alleen maar dat zulke leerlingen het verkeerd aan gaan leren door een vader die het met de verkeersregels ook niet zo nauw neemt. Ze kunnen beter mensen om de 5 jaar weer eens op een herhalingscursusje van een les of 5 verplicht terug laten sturen. En dan laten rijden bij een rijschool naar keuze, verdienen we ook eens wat extra’s. Moet je kijken wat een rotzooitje in het verkeer, mensen die nog amper richting aangeven, te hard rijden en bumperkleven. Het CBR moet eens ophouden met het verzinnen van elke keer weer nieuwe dingen. Over een paar jaar krijg je zeker ook een fietsrijbewijs ????? Net als die RIS wat totale onzin is. Zogenaamd een veiliger bestuurder maken. Hun eigen zakken vullen door het geld uit onze zakken te kloppen. Nederland is al één van de veiligste landen. En veiliger krijg je het niet. Nederland is al veel te vol met veel te veel verkeersdeelnemers. Teveel a sociale weggebruikers, teveel slechte opvoedingen door ouders tegenwoordig.

klapwijk h.o.d.n.Autorijschool Regio West Schiedam|05.06.10|20:33

Inderdaad mensen , wij moeten volgens protocollen lesgeven anders wordt de instructiebevoegheid ingetrokken en IBKI de bureaucraten maar lachen die snappen zelf niet wat er in een leswagen omgaat en zeker een instructeur snappen ze niet en pa/ma mogen gewoon aan rommellen dus onze inkomsten gaan nog verder naar beneden en wat heeft het voor nut dat wij nog mee doen in dit gezeik vande ovetrheid wat met Jorritsma is begonnen goed een theorie opleiding oke is het slagings percentage van een Intructeur langere tijd beneden maat oke dan moet daar extra met aandacht naar gekeken worden maar toch niet als iemand zijn werk goed is . Als arts politie man , minister etc mag je gewoon aan klungelen en niets herhalingen met sanctie’s van zwwar wegendheid Ik doe dit werk nu 31 jaar maar zo is het niet leuk meer te noemen ik wens iedereen veel succes
groetjes Wim Klapwijk Regio West Schiedam

Marcel|10.06.10|12:44

Nou kan ik het mis hebben, maar volgens mij is het niet de bedoeling dat pa en/of ma rijles gaat geven. Een leerling mag vanaf zijn 17e jaar rijles nemen (bij een rijschool) en examen doen. Indien hij slaagt moet pa of ma hem begeleid laten rijden. Ik zie hier niet echt een inkomensderving.
Wel ben ik het eens met de argumenten om de hele toestand niet in te voeren. We wonen hier niet in Amerika of Duitsland en de mentaliteit/kwaliteit is niet zomaar 1 op 1 te vergelijken met die landen.
Het is een aardig ideetje, maar om dit alles nou in te voeren om er politiek gewin uit te halen, gaat mij wat ver.

Gungor|10.06.10|13:31

meneer eurlings moet zich niet bemoeien met rijschool-deskundigheid. Vader en moeder die begeleid rijden gaan doen, ze kunnen zelf niet eens goed rijden wat gaan ze hun kinderen leren?????? dom plannetje ! laat de rijschool met rust…en laat alles zoals het is en nu willen ze instructeurs pasje op dasbord plaatsen laat me niet lache

annoniem|05.09.10|21:23

ik hoor hier zoveel reacties van dit en dat en zus enzo.
ten eerste heeft het niks te maken met 17 of 18 jaar zijn de leerlingen moeten toch de reguliere opleiding volgen bij een rijschool.
het voordeel ze kunnen onder begleiding ervaring opdoen met een begleider 4 ogen zien meer als een 18 jarige die stoer doet voor zijn vriendjes en vriendinnetjes.
tevens is een persoon die onder begleiding rijdt veel meer uur in de auto geweest als die 18 jarige.er zijn meer voordelen dan nadelen aan deze proef want voor mij geldt 1 ding als het net als in duitsland meer als 15 doden op een jaar scheelt ben je blij als jou kinderen bij die 15 zitten.
ik vind wel dat ze eindelijke eens een keuring voor het autorijden moeten invoeren voor al die perfecte autorijders in nederland.
dat zal ook de proef alleen maar tengoede komen.
en ik vind ook dat wij als nederlanders eens van dat gezeik mentaliteit af moeten.
altijd hebben mensen wat te zeiken behalve als het voordeel voor zich zelf heeft.
als je er een dode al mee wint heb je al gewonnen denk daar maar eens aan.

Ap|26.09.10|02:58

Misschien kan het ministerie beter eerst zorgen dat ze alles op de rit hebben voordat het in de media komt. Op dit moment hoort / leest de consument van alles en ook de opleiders tasten in het duister over deze proef. Is deze proef landelijk of regionaal in verkeersluw gebied (concurentie vervalsing!) ? eerst theorie of niet? 16 jaar of 16.5 jaar, cursus voor begeleider of alleen antecedenten onderzoek?
Ik sta niet perse negatief tegen over deze proef maar….. graag eerst duidelijkheid voordat de “plaatjes”krant weer met grote koppen komt.

De rijschoolbranche heeft de laatste jaren te maken gehad met vreselijk veel wijzigingen, waarbij de rijschoolondernemer naar mijn mening vaak laat over werd geinformeerd en toch moest zorgen dat alles vlekkeloos werd geimplementeerd.

Naar mijn mening is deze proef met name bedoeld om van de bromfiets af te komen in het verkeer wat zeker zal lukken met deze maatregel (leuk voor de collega’s die hebben geinvesteerd in opleiding en bromfietsen ed voor de categorie AM :-( )

Ongeacht of deze maatregel de verkeersveiligheid in Nederland bevorderd, en ook het wel of niet derven van inkomsten voor de rijschool branche verzoek ik het ministerie van V en W regel eerst al uw zaakjes voordat u naar buiten treed met een proef van deze omvang en betrek en informeer de rijschoolbranche eerder en beter!

En start een campagne waarbij het evt belang van deze proef duidelijk word gemaakt aan de consument en ook het belang om niet te bezuinigen op de rijopleiding gezien het landelijk aantal rijlessen voor het behalen van het rijbewijs op ongeveer 40-45 les UREN ligt!
Ook lijkt het mij niet overbodig de ouders te informeren dat het behalen van het rijbewijs een iets andere (zelfstandigere) aangelegenheid is dan 25-30 jaar geleden om zo de reaktie te voorkomen: wat zoveel lessen ik heb het in 20 lessen gehaald (ook een leuke stimulatie voor zoon / dochter) maar dit is wellcht iets voor ander topic

Gijs|12.10.10|11:51

Beste rijinstructeurs,

Makkelijk is het toch om iemand af te branden. Kijk echter eens in eigen spiegel, de rijinstructeur is hard op weg de leerkracht Nederlands van de toekomst te worden. Wat er ooit geleerd is, is langzaam vervaagd en aangepast naar de hedendaagse standaard. Hoe vaak zien wie niet lesauto’s voorrang “nemen”, zich niet aan de snelheid houden en/of plompverloren een kruising of rotonde op rijden.

Om te kijken waar het gaat eindigen, stel ik u voor een aantal op jongeren georiënteerde blog’s te (proberen) lezen. Het is een hellend vlak waarop u zich begeeft. Daarnaast, ook u bent een zakkenvuller. Net als de bankwereld pakt u alles onder de noemer compensatie. Wat is de toegevoegde waarde van rijlessen en een certificaat voor bestuurders van snorfiets. Krijgen les op de openbare weg, waar ze niet mogen rijden. Maar u allen heeft voor deze mogrelijke broodderving, ongetwijfeld een sluitend antwoord.

seif|30.11.10|16:40

kan mij iemand vertellen of dit al zekker is dat het begin januari 2011 wordt ingevoerd?

mvg Seif

Joseph|11.12.10|00:37

Ik snap al dat gezeik niet wat er nu al is. Ik ben nu een kleine paar maanden 16, en ik zou het werkelijk geweldig vinden om binnenkort te mogen beginnen met theorie en uiteindelijk de rijlessen. Dan hoor ik alweer iets over die petjes… Dan gaat het net als de kleurlingen, alles word over 1 kam geschoren. Ik heb persoonlijk net mijn Heftruck certificaat gehaald, en de instructeur zei dat heftruck rijden moeilijker is als auto rijden. Nu ga ik niet zeggen dat dit klopt want ik heb enkel ervaring met 1. Natuurlijk, met de heftruck is het heel precies werk allemaal en met de auto is het precies en ipv 16 rij je dan ineens 50 gemiddeld. Bovendien is mijn vader hier een voorstander van ( Begeleidend rijden ) Maar hij heeft mij verteld dat als ik roekeloos ga rijden ( Lees snel etc. ) hij persoonlijk mijn rijbewijs afneemt. Overigens rijd mijn vader overal heel netjes.

Maar er zijn meer jongeren dan de petjes en andere roekeloze gassies…

Floris|24.08.11|18:28

Ik snap niet dat iedereen bang is voor de ‘onervaren’ 17 jarigen.
Ik ben 16 jaar & fiets ruim 4jaar een uur naar school.
Daarom zie ik ook regelmatig asociaal rijgedrag, maar wat heeft dit te maken met de leeftijd van 17 jaar?
Ik denk niet dat ik geestelijk verander voor mijn 18e.
De examens worden er niet minder streng om & bovenal: niet minder duur.
Een brommer rijbewijs is nog altijd €2000 goedkoper.
De meeste 16 jarigen ,die willen rijden, zullen nog steeds een brommer kopen & hem opvoeren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.