Rijschool 2speed, Groningen

‘Rijles geven tegen rijangst is de cursist serieus nemen’

Ruud Bloemink, eigenaar van verkeersschool 2Speed uit Groningen, geeft niet alleen les aan mensen die het rijbewijs willen halen. Hij helpt ook bestuurders met rijangsten. “Het is een gat in de markt. Maar het is wel heel wat anders dan gewoon rijles geven.”

De vrouw van Ruud Bloemink heeft zelf rijangst. Hij volgde workshops over NLP (Neurolinguïstisch programmeren, een vorm van psychotherapie) om haar hierbij te helpen. Inmiddels heeft Bloemink 5 jaar ervaring in het geven van de speciale rijlessen. Bloemink zegt dat 10 tot 25 procent van verkeersslachtoffers last heeft van psychische klachten, zoals angst. Vooral door schaamte trekken mensen pas laat aan de bel.

“Bestuurders met rijangst durven er niet over te praten, want ze denken dat ze de enige zijn. Als je iedereen om je heen heel makkelijk in de auto ziet stappen, ga dan maar eens vertellen dat jij dat niet zo eenvoudig kan. Ze schamen zich ervoor en praten er liever niet over. Daardoor kunnen mensen er al vijf jaar mee rondlopen voordat ze pas actie ondernemen. Het is heel goed dat het onderwerp steeds meer bespreekbaar wordt, want rijangst is nog steeds een groot taboe in Nederland.” De Groninger noemt zijn forum als spreekbuis voor mensen die met dit soort problemen kampen. Op internet kun je immers anoniem blijven.

Rijles
Hoe ziet een rijles eruit bij iemand die met schrik achter het stuur zit? “Een man van in de dertig raakte een keer in een slip langs het water heen toen hij naar zijn werk reed. Wanneer ik met hem langs dat punt kom, begint hij helemaal te trillen. Dan moet hij erop kunnen vertrouwen dat ik het van hem overneem. Daarna laat ik hem rustig ademhalen en om zijn controle weer terug te pakken. Dan kan hij weer verder. Het is heel belangrijk dat ik rustig blijf praten met hem om hem gerust te stellen.”

Vaak is de angst ontstaan uit eenzijdige ongevallen, vertelt Bloemink. “Mensen worden vaak de schrik ingejaagd doordat ze een aanrijding hebben gehad met achteropkomend verkeer. Angst ontstaat ook vaak doordat bestuurders ooit de controle van de auto hebben verloren en bijvoorbeeld uit de bocht zijn gevlogen. Als ze langs datzelfde punt komen of een soortgelijke bocht zien, gaan ze meteen 40 kilometer per uur rijden. Het komt ook voor dat automobilisten gaan twijfelen over zichzelf omdat ze een keer een fietser over het hoofd hebben gezien. Zij stoppen om de zoveel tijd om te checken of ze niemand geraakt hebben. Angsten kunnen op heel veel manieren ontstaan. Het belangrijkste is, hoe los je het probleem op?”

Tunnelvisie
Voordat de angst wordt aangepakt gaat Bloemink met een voorgesprek in op hoe de angst ontstaan is. Daarna maakt hij een plan van aanpak. “Tachtig procent heeft last van tunnelvisie. Bestuurders kijken maar naar één punt op de weg, net over de motorkap heen. Meestal begint de rijangst op de snelweg. Ik start altijd in de binnenstad met de lessen, ook al zit daar de angst niet. Daar kun je al veel punten verbeteren bij de bange bestuurder. Op een duur ga je naar de snelweg. Daar moet je oppassen, want de cursist kan dan ineens 60 gaan rijden. Die situaties moet je aan kunnen voelen waardoor je op tijd kunt ingrijpen. Als instructeur moet je begrip tonen voor de angst van de leerling. Verder moet je heel geduldig zijn, veel praten en vertrouwen op zien te bouwen. Het zorgt steeds weer voor een nieuwe uitdaging.”

Bloemink zegt dat rijangsttraining een gat in de markt is. Zelf geeft zijn verkeersschool wekelijks aan acht mensen de speciale rijles. Hij betreurt het wel dat veel rijschoolhouders denken dat ze er ook zomaar mee kunnen beginnen.

“Ik krijg mensen in de auto die eerst bij andere rijscholen zijn geweest en met verschrikkelijke verhalen komen. Dan is soms de rijangst drie drie keer zo groot als voorheen. Er zijn instructeurs die denken van ‘nou dat ga ik ook doen, want dat kan ik ook’. Maar het is niet gewoon rijles geven, het is heel wat anders. Daar vergissen mensen zich vaak in. Er komen vaak leerlingen bij mij waarbij de instructeur van de andere rijschool zelf als een gek gaat rondscheuren. Ze roepen dan, ‘zie je wel, er gebeurt niets’. Of ze ontkennen het angstige gevoel ten onrechte. Instructeurs zeggen dan dat er niets mis is met de manier van rijden van de leerling. Terwijl het angstgevoel wel degelijk aanwezig is. Wij nemen de gevoelens van cliënten altijd serieus.”

Bert Slenders

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “‘Rijles geven tegen rijangst is de cursist serieus nemen’”

sannie schneider|17.04.11|19:19

mij vraag is heb 40 jaar mijn rijbewijs heb 17 jaar geleden een aanrijding gehad waardoor ik 10 jaar niet heb gereden inm rij ik alweer 10 jaar maar ik durf niet de snelweg op wat zijn voor mijn de mogelijk heden en wat gaat dat ongeveer kosten ik ben 61 jaar gr sannie graag bericht terug

martin kasper|25.04.11|23:41

ik heb goede vrijdag een aanrijding met een bus gehad.ben opgenomen in het ziekenhuis.. heb paasmaandag een andere auto gekocht en wil het liefst zo snel mogelijk begeleid de weg op.
ik kan op deze site geen telefoonnr van u vinden, zou u contact met mij willen opnemen. 061488516 m.kasper

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Rijles geven tegen rijangst is de cursist serieus nemen’ | RijschoolPro
Rijschool 2speed, Groningen

‘Rijles geven tegen rijangst is de cursist serieus nemen’

Ruud Bloemink, eigenaar van verkeersschool 2Speed uit Groningen, geeft niet alleen les aan mensen die het rijbewijs willen halen. Hij helpt ook bestuurders met rijangsten. “Het is een gat in de markt. Maar het is wel heel wat anders dan gewoon rijles geven.”

De vrouw van Ruud Bloemink heeft zelf rijangst. Hij volgde workshops over NLP (Neurolinguïstisch programmeren, een vorm van psychotherapie) om haar hierbij te helpen. Inmiddels heeft Bloemink 5 jaar ervaring in het geven van de speciale rijlessen. Bloemink zegt dat 10 tot 25 procent van verkeersslachtoffers last heeft van psychische klachten, zoals angst. Vooral door schaamte trekken mensen pas laat aan de bel.

“Bestuurders met rijangst durven er niet over te praten, want ze denken dat ze de enige zijn. Als je iedereen om je heen heel makkelijk in de auto ziet stappen, ga dan maar eens vertellen dat jij dat niet zo eenvoudig kan. Ze schamen zich ervoor en praten er liever niet over. Daardoor kunnen mensen er al vijf jaar mee rondlopen voordat ze pas actie ondernemen. Het is heel goed dat het onderwerp steeds meer bespreekbaar wordt, want rijangst is nog steeds een groot taboe in Nederland.” De Groninger noemt zijn forum als spreekbuis voor mensen die met dit soort problemen kampen. Op internet kun je immers anoniem blijven.

Rijles
Hoe ziet een rijles eruit bij iemand die met schrik achter het stuur zit? “Een man van in de dertig raakte een keer in een slip langs het water heen toen hij naar zijn werk reed. Wanneer ik met hem langs dat punt kom, begint hij helemaal te trillen. Dan moet hij erop kunnen vertrouwen dat ik het van hem overneem. Daarna laat ik hem rustig ademhalen en om zijn controle weer terug te pakken. Dan kan hij weer verder. Het is heel belangrijk dat ik rustig blijf praten met hem om hem gerust te stellen.”

Vaak is de angst ontstaan uit eenzijdige ongevallen, vertelt Bloemink. “Mensen worden vaak de schrik ingejaagd doordat ze een aanrijding hebben gehad met achteropkomend verkeer. Angst ontstaat ook vaak doordat bestuurders ooit de controle van de auto hebben verloren en bijvoorbeeld uit de bocht zijn gevlogen. Als ze langs datzelfde punt komen of een soortgelijke bocht zien, gaan ze meteen 40 kilometer per uur rijden. Het komt ook voor dat automobilisten gaan twijfelen over zichzelf omdat ze een keer een fietser over het hoofd hebben gezien. Zij stoppen om de zoveel tijd om te checken of ze niemand geraakt hebben. Angsten kunnen op heel veel manieren ontstaan. Het belangrijkste is, hoe los je het probleem op?”

Tunnelvisie
Voordat de angst wordt aangepakt gaat Bloemink met een voorgesprek in op hoe de angst ontstaan is. Daarna maakt hij een plan van aanpak. “Tachtig procent heeft last van tunnelvisie. Bestuurders kijken maar naar één punt op de weg, net over de motorkap heen. Meestal begint de rijangst op de snelweg. Ik start altijd in de binnenstad met de lessen, ook al zit daar de angst niet. Daar kun je al veel punten verbeteren bij de bange bestuurder. Op een duur ga je naar de snelweg. Daar moet je oppassen, want de cursist kan dan ineens 60 gaan rijden. Die situaties moet je aan kunnen voelen waardoor je op tijd kunt ingrijpen. Als instructeur moet je begrip tonen voor de angst van de leerling. Verder moet je heel geduldig zijn, veel praten en vertrouwen op zien te bouwen. Het zorgt steeds weer voor een nieuwe uitdaging.”

Bloemink zegt dat rijangsttraining een gat in de markt is. Zelf geeft zijn verkeersschool wekelijks aan acht mensen de speciale rijles. Hij betreurt het wel dat veel rijschoolhouders denken dat ze er ook zomaar mee kunnen beginnen.

“Ik krijg mensen in de auto die eerst bij andere rijscholen zijn geweest en met verschrikkelijke verhalen komen. Dan is soms de rijangst drie drie keer zo groot als voorheen. Er zijn instructeurs die denken van ‘nou dat ga ik ook doen, want dat kan ik ook’. Maar het is niet gewoon rijles geven, het is heel wat anders. Daar vergissen mensen zich vaak in. Er komen vaak leerlingen bij mij waarbij de instructeur van de andere rijschool zelf als een gek gaat rondscheuren. Ze roepen dan, ‘zie je wel, er gebeurt niets’. Of ze ontkennen het angstige gevoel ten onrechte. Instructeurs zeggen dan dat er niets mis is met de manier van rijden van de leerling. Terwijl het angstgevoel wel degelijk aanwezig is. Wij nemen de gevoelens van cliënten altijd serieus.”

Bert Slenders

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “‘Rijles geven tegen rijangst is de cursist serieus nemen’”

sannie schneider|17.04.11|19:19

mij vraag is heb 40 jaar mijn rijbewijs heb 17 jaar geleden een aanrijding gehad waardoor ik 10 jaar niet heb gereden inm rij ik alweer 10 jaar maar ik durf niet de snelweg op wat zijn voor mijn de mogelijk heden en wat gaat dat ongeveer kosten ik ben 61 jaar gr sannie graag bericht terug

martin kasper|25.04.11|23:41

ik heb goede vrijdag een aanrijding met een bus gehad.ben opgenomen in het ziekenhuis.. heb paasmaandag een andere auto gekocht en wil het liefst zo snel mogelijk begeleid de weg op.
ik kan op deze site geen telefoonnr van u vinden, zou u contact met mij willen opnemen. 061488516 m.kasper

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.