navigatie, lesauto

Navigatiesysteem volgend jaar verplicht in lesauto

RIJSWIJK – Iedere examenauto moet vanaf 1 september 2011 beschikken over navigatieapparatuur. Het rijden met navigatiesysteem kan dan door de examinator worden gekozen als een van de vaste opties van het onderdeel zelfstandig route rijden in het praktijkexamen B. Dat hebben het CBR en de rijschoolbrancheorganisaties BOVAG, FAM en VRB besloten.

Zelfstandig route rijden vormt een belangrijk onderdeel van het in 2008 vernieuwde rijexamen. Tot nu toe behoren alleen het rijden naar oriëntatiepunten en het rijden op basis van een cluster van opdrachten tot de vaste opties voor dit onderdeel. Voor het rijden met navigatiesysteem kan momenteel alleen worden gekozen als dat aanwezig is en als de examenkandidaat ermee heeft leren werken.

Door navigatieapparatuur te verplichten in examenauto’s, willen het CBR en de brancheorganisaties de zelfstandige verkeersdeelname van de kandidaat verder bevorderen. Bovendien zijn steeds meer auto’s standaard uitgerust met navigatieapparatuur. Het is belangrijk dat toekomstige chauffeurs worden voorbereid op de werking en het gebruik daarvan.

Auteur: Bart Pals

24 reacties op “Navigatiesysteem volgend jaar verplicht in lesauto”

rijschool|17.09.10|17:01

Ehh, voor twee jaar terug wilde het CBR de rijscholen niet op kosten jagen……., wat ik overigens een argument van niets vond, want op andere terreinen kijkt men daar ook niet naar de kosten.
Nog een reden dat ik dat argument flauwekul vond is dat zo’n navigatie nog geen € 150,= hoeft te kosten, of je moet een mooi ingebouwd systeem kopen.

Jan|17.09.10|18:07

Goed ding en volgens mij met weinig tegenstanders.
Iedereen heeft of wel een ingebouwd systeem of een los “Tom Tom” exemplaar.

ik|18.09.10|10:10

Weer een extra kostenpost !
Ook dat gaat nog eens van die €40 – €45 per uur af….
Lekkere vetpot is de instructie aan het worden, vooral doorgaan zo !

johan|19.09.10|12:39

Ik hoop van harte dat het rijden met navigatie geen standaard onderdeel gaat worden bij het rij examen. Waarschijnlijk is dit voor het cbr weer een opstap om de examentijd te verlengen (en dus duurder maken) want veel leerlingen hebben nogal wat tijd nodig om een opgegeven adres in te voeren. Overigens gebeurt het regelmatig dat de apparatuur niet goed werkt, in de examenplaats waar ik rijles geef heb je momenteel vrijwel niets aan de navigatie vanwege wegopbrekingen e.d.

Marcel|19.09.10|12:54

Dat zat er natuurlijk aan te komen. Na de extra buitenspiegels van dit jaar moet ik volgend jaar dus ook een navigatiesysteem aanschaffen.
Nu was ik van mening dat uit allerlei enquetes van diverse belangenorganisaties was gebleken dat het gebruik van navigatie extra tijd kost voor een leeling. En extra tijd is dan natuurlijk extra geld.
Daarbij ben ik de mening toegedaan dat rijden met navigatie de veiligheid zeker niet altijd ten goede komt. Dagelijks zie ik mensen die enkel op dat kastje in de auto reageren en niet meer op de situatie ter plaatse.

nic|19.09.10|14:05

Kostenplaatje navigatie valt mee zo ook de extra spiegels maar op het nou een meerwaarde geeft aan een examen daar ben ik niet van overtuigd.
Neem de buitenspiegels die er mijn inziens voor het examen voor niks aan zitten want heb nog geen examinator meegemaakt die ze laat afstellen voor de examen rit.
In de media tegenwoordig wordt er veel over de veiligheid gesproken van met name het gebruik van navigatie en dat komt niet positief uit voor de navigatie.
In een stad waar ze meer met weg verbeteringen bezig zijn waarop een navigatie niet inspeelt, kan je je wel voorstellen hoe dat een leerling juist extra stess geeft om er een examen mee te moeten rijden en dan neem ik het falen van een navigatie systeem nog niet eens mee.
Routes rijden en clusteren is een prima methode om zelfstandig rijden te toetsen maar nee CBR wil ip het oude systeem van domweg hier links en rechts afslaan maar dan niet door examinator gezegd maar door apparaat.
Quote:Dagelijks zie ik mensen die enkel op dat kastje in de auto reageren en niet meer op de situatie ter plaatse.
Zelfstandig rijden ten top en dat wordt het beeld van de toekomst.

rijschool|19.09.10|20:31

Examentijd verlengen? Dat valt hard mee, de kandidaten zijn maximaal 35 minuten weg. Met of zonder navigatie.
Extra tijd kost het niet, zeker niet met een TomTom, die kan iedereen met gemak instellen. Maar ook de ingebouwde RNS is vrij makkelijk in te stellen.
Wegopbrekingen hoeven ook geen probleem te zijn, die kom je anders ook tegen als je bijv. een route via borden moet rijden.

Piet|20.09.10|12:56

Dit heeft mijn inziens helemaal niets met verkeersveilighied te maken, het is gewoon weer een stapje dichterbij het centraliseren van de examenplaatsen, (lees sluiten van bestaande examenplaatsen)

De voorruit zit met drie spiegels al lekker vol, moet daar nu ook nog zo’n navigatiescherm bij? Het zicht word zo als maar minder, of gaat het CBR samen met alle “branchevereinigingen” uiteraard zonder overleg met hun achterban, alleen nog volledig ingebouwde navigatiesystemen accepteren? Bij dit laatste lopen de kosten wel flink op, dat gaat gauw richting de 12 tot 1300 euro kosten!

Hoelang accepteren de rijscholen dat “branche verenigingen” samen met het CBR dat er allerlij zaken verplicht worden opgelegd. Dat alles uiteraard onder het kopje verkeersveiligheid!!

Als de “branche verenigingen” het nu zo goed voorhebben met hun achterban en de verkeersveilighied zo’n warm hart toedragen laten zij zich dan voor 200% gaan inzetten voor een normaal uurloon!! Nu moeten zowel instructreurs in loondienst, danwel kleine rijschoolhouders 70 tot 80 uur per week rijden om alle verplichtingen te kunnen betalen en er en beetje loon aan overhouden! Als er morgen verplicht een tachograaf in de lesauto’s zou komen, zijn de tarieven overmorgen rond de 60 euro per uur! En beroepschauffuer mag in twee weken niet meer dan maximaal 90 uur rijden (meer info vind je op wegenwiki.nl/Rijtijden)

Waarom kost een examen € 93,15 wat omgerekend ruim 100 euro per uur is!! Het examen word afgenomen in jullie leswagens, alle kosten voor deze leswagen zijn dus voor jullie! Waarom het examen zo duur is? Eenvoudig, de mensen aan de top van deze organisatie moeten minimaal 1 ton per jaar verdienen en een examinator verdien ook een normaal salaris, ( U begint met een salaris van ruim € 2.800,- bruto. Dat bedrag is voor iedere examinator hetzelfde, ongeacht leeftijd en werkervaring, Naast 24 basisvakantiedagen heeft u recht op 2 functiedagen en 7 roostervrije dagen. + 8% vakantiegeld, Werkt u 80% of meer van een fulltime dienstverband, dan kunt u kiezen voor een ‘auto van de zaak’. + pensioen! bron ikwordexaminator.nl) Om al dit lekkers te kunnen betalen zal er dus geld verdiend moeten worden!

Kortom niet alleen de brancheverenigingen, maar ook alle zich zelfrespecterende rijscholen, die goed geschoold en met goed materiaal bezig zijn mensen op verantwoordelijke wijze op te leiden dienen daarvoor ook een normale boterham meer te verdienen! Het word tijd dat de rijschool instructeurs eens van zich laten horen!

Overheid? Stel de branche op 6% BTW en ze gaan er al 13% op vooruit!

rijschool|20.09.10|17:03

Je kunt je Tom Tom ook aan je verwarmingsrooster bevestigen. Dan zit ie helemaal niet op je voorruit. Dus dat probleem is er niet.

70- 80 uur in de week hoef ik in elk geval niet te maken. Met 40 uur kan ik me ook redelijk redden, en daar rij ik een nieuwe auto van.
Maar ik ben het wel eens met de stelling dat de BTW naar beneden zou moeten, maar dat krijgen we nooit voor elkaar. Doodeenvoudig omdat rijscholen NOOIT samen actie zullen ondernemen. Ze zijn namelijk drukker om elkaar het zoveel mogelijk lastig te maken. Idiote lesprijzen rekenen om de concurent dwars te zitten e.d.

Marcel|20.09.10|18:08

Hoe dan ook: ik wil weten wat de branchevereniging (lees VRB) ervan vindt. Volgens het CBR staan alle verenigingen achter dit besluit, maar op de site van het VRB vind ik niets terug. Ik kan me toch allerlei enquetes herinneren waaruit bleek dat de meeste rijscholen geen fan van het navigatiesysteem zijn.
Want als de brancheverenigingen die uit protest zijn opgericht ook al braaf in de pas gaan lopen met de andere ‘jongens’, dan weet ik niet of ik daar nog lid van wil zijn.

belachelijk al de veranderingen afgelopen jaar en komende jaren|23.09.10|11:05

belachelijk al de veranderingen afgelopen jaar en komende jaren. het gaat niet alleen om koste van navigatie
waar gaan alle veranderingen eindigen. door al de veranderingen lopen al de kosten maar op en op zou het niet fijn zijn als je als rijschool ff wat rust zou krijgen.
vernieuwde examens, spiegels die examinators toch niet gebruiken,verplichte applicaties veranderingen. RIS grootste ingevoerde flop dure opleiding en onderhoud daar van. kunstmatige slagingspercentage werden hier mee om hoog gebracht. 16half jarige lessen,bromfiets, ,motor 3 categorieën weer extra motor nodig.,moet ik door gaan.
vraag je zelf eens af waarom de oude garde rij instructeurs de bijl neer gooit en er geen zin meer in hebben. echte vak mensen die verdwijnen de heer faas wilde alleen grote rijscholen ga zo door dan gaat het ze nog lukken na zijn vertrek bij het cbr.
wordt het niet eens tijd dat den haag de 6% in gaat voeren zodat er compensatie gaat komen voor al de kosten waar het cbr en het rijk ons eens mee tegemoet gaan komen. daar willen ze echter niets van weten.

Hans|23.09.10|11:21

Wat een ge*** dat het weer van de lesprijs afgaat. Je gebruikt dat ding toch ook privé als je het op detailniveau echt nodig hebt.
Het is gewoon een onveiligheid in de auto doordat mensen het continue gebruiken er er op zitten te kijken. Nee de topografielessen in het basisondewijs moet maar weer eens aangescherpt worden. Rij instructeurs zijn toch immers geen aardrijkskunde leraren? Als je aan een jongere vraagt om van Den Haag naar Groningen te rijden moet je er niet gek van staan te kijken dat ze eerst richting Breda rijden omdat ze de kaart van Nederland niet eens op de netvlies hebben staan. Je moet ze niet willen leren om ze volledig op de techniek te laten vertrouwen.

rijschool|23.09.10|12:05

Nee, de techniek van de nieuwe auto’s is al niet te vertrouwen.

Davis|23.09.10|13:01

Zijn we niet eens benieuwd wanneer de tijd gaat komen dat er eens naar rijscholen geluisterd gaat worden i.p.v. de brancheorganisaties. Het is altijd hetzelfde verhaal de brancheorganisaties hebben besloten dat…. ….(Er wordt voor ons besloten omdat we er bij aangesloten zijn!).

Waarom denk je dat er veel rijscholen zijn die niet het geld willen uitgeven aan één van de brancheorganisaties. Het kost ze geld en ze krijgt er weinig voor terug.

Ook is het zeer opmerkelijk dat als er iets veranderd je dit moet horen uit verschillende bronnen i.p.v. dat je het van het CBR zelf te horen krijgt.

Er zal zeker als er zo doorgegaan wordt binnenkort een grote onvrede uitbreken onder de rijschool branche.

Kijk een wat Piet zegt over dat alles door ons betaald moet worden wij moeten de investeringen doen en het cbr maakt er gebruik van. Wij kunnen met z’n alle het tonnetje van de directeur betalen zie jij dit maar eens te verdienen.

Waar houdt het op?|23.09.10|13:36

Dat dit zou gebeuren is bij de invoering van het nieuwe examen al door de rijscholen voorspeld.
Tevens is dit door het CBR tegengesproken. Elke examinator een eigen navigatie geven welke hij zou kunnen gebruiken op het examen is door het CBR afgedaan als …te duur…
Voor de rijscholen kennelijk, volgens het CBR, niet.
Deze kostenpost komen we ook wel weer te boven, echter de vraag is waar houdt het op?
Eerst verplicht 4 deuren, daarna verplicht lifehamer, nu navigatie.
Straks verplicht airco, omdat de examinator graag een comfortabele werkomgeving wil.
Verplicht cruise control, omdat de meeste auto’s dat hebben en de leerling er mee moet kunnen rijden? Verplichting tot hoogte verstelbare bijrijderstoel? Het CBR kan toch niet alles opleggen.
Ik stel voor dat het CBR lekker zelf examenvoertuigen ter beschikking stelt. Kunnen ze er in stoppen wat ze zelf willen.

Hans|23.09.10|18:03

Wat nou branche organisatie en CBR beslissen????
De wettelijke voorschriften van een examenvoertuig liggen toch al vast??? Volgens mij alleen een L-bord en een dubbele bediening.
Kan het CBR zomaar zonder wetgeving bepalen met aanvullende eisen hoe een examenvoertuig moet zijn ingericht?kntp

Alex|23.09.10|22:11

VERPLICHT- auto ingericht volgens de normen CBR. ( stoelen, deuren, ect. ect…….)
VERPICHT- gaspedaal moet losgekoppeld zijn voor het examen.
VERPLICHT- machtiging.
VERPLICHT- B examen 7 weken van te voren op naam.
VERPLICHT- linker buitenspiegel.
VERPLICHT- lifehammer in bereik v/d examinator
VERPLICHT- navigatie.
VERPLICHT- …………………..
VERPLICHT- …………………..
WANNEER EINDE VERPLICHTINGEN ????????

Alex|24.09.10|14:41

kijk maar naar de examenvoertuig eisen op de site van het CBR

rijschool|24.09.10|17:37

Ja en?
Overal zijn regels voor, en aangezien er heel wat beunhazen met auto’s rondreden die nog net niet rijp voor de sloop waren zijn er nog meer regels gekomen.

Datzelfde gebeurde met de reserveringen voor examens. Er waren instructeurs die 2 tot 3 keer per week met dezelfde kandidaat op het CBR kwamen voor de praktijk. Lekker makkelijk geld scoren natuurlijk, maar dat soort voorbeelden geeft al aan welk soort instructeurs er aan het werk is.

Alex|24.09.10|21:44

wat mij aan betreft mogen ze ook een minimum prijs voor een rijles vastleggen.
uiteindelijk telt toch kwaliteit.

rene|25.09.10|11:31

We mogen geen cabriolet, we moeten een vierdeursauto, we moeten een extra opzetspiegel, een lifehammer, we mogen in onze eigen auto een uur voor het examen niet roken, we moeten een navigatiesysteem…. Nog even en we kunnen alléén via het CBR een auto bestellen die aan alle eisen voldoet. Geacht CBR, kunt u er rekening mee houden dat ik privé (voor 3600 euro bijtelling) een caravan heb van 1200 kg totaalgewicht?

Piet|28.09.10|10:51

Beste @ll

Het word denk wel tijd dat de rijscholen eens van zich laten horen! Wellicht kunnen wij artikel 28 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 hierbij gebruiken. Artikel 28. Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar.
Er wordt door een handje vol “wijze” heren die of werkzaam zijn bij één de branche verenigingen dan wel bij het CBR die in het kader van de “verkeersveiligheid” de rijscholen zaken blijven verplichten. Met name de verplichte bijscholing, met “opnieuw afrijden” waarbij je als instructeur met meer dan 20 jaar ervaring en een slagingspercentage van meer dan 60% lachend kan zakken!! BELACHELIJK!! Als een arts het verkeerde been afzet, dan is het heel vervelend, krijgt die een waarschuwing en moet die een schadevergoeding betalen, maar is niet zijn baan kwijt!!. Zak je bij de WRN voor het afrijden dan heb je een herkansing, maar uiteindelijk kan je je instructiepas inleveren en je rijschool opdoeken! Er zijn zo’n +/- 6000 rijscholen in Nederland als we dat eens delen door 500 dan zou er 12 dagen achter elkaar actie gevoerd kunnen worden in Den Haag. Met het nieuwe kabinet wat er aan zit te komen krijgt de rijschool branche meteen alle aandacht via de media en kan de rijschool branche zelf eens vertellen hoe het met de kosten en verplichtingen is die rijscholen hebben. De 500 leswagens rijden gedurende een x aantal uren in colonne door / langs het binnenhof en gebruiken daarbij bij toe beurt de claxon ter waarschuwing van dreigend gevaar! De eisen die instructeurs hebben zijn helemaal niet zo bont, met 5 euro per uur meer aan lesgeld, 6% ipv van 19% btw en per direct afschaffen van de verplichte rijtoer binnen de nieuwe WRM! Geen tijd / kost geld als excuus kan direct de prullenbak in, want iedereen heeft ook tijd voor een van die verplichte dagen naar school!!

Anette|06.06.11|12:48

Wil ik me netjes aan alle regels houden voor wat betreft de navigatie………wat blijkt??? Moeten we ons nu gaan houden aan de afmeting van de navigatie! Het gaat nu niet meer over hoeveel inch het heeft, maar de daadwerkelijke afmeting van het apparaat. Dit mag niet groter zijn dan 21 x 13 cm. En als je dan toevallig al een grotere navigatie hebt? Moet je deze dan weer vervangen?
Je bokst zo tegen de machtspositie op van het CBR. Het is soms echt niet leuk meer!!

Marcel|06.06.11|17:59

Ik weet niet hoe groot mijn navigatiesysteem is, maar ik heb er net eentje aangeschaft. De examinator die met een meetlint de auto ingaat en het ding afkeurt, die komt er in ieder geval niet meer in. Gezeur allemaal.
Maar ik hoop dat het allemaal wel losloopt. Mijn lifehammer bijvoorbeeld heeft inmiddels losgelaten en slingerde telkens door de auto. Nu ligt het al een tijdje in het dashboardkastje. Heeft nog niemand over geklaagd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Navigatiesysteem volgend jaar verplicht in lesauto | RijschoolPro
navigatie, lesauto

Navigatiesysteem volgend jaar verplicht in lesauto

RIJSWIJK – Iedere examenauto moet vanaf 1 september 2011 beschikken over navigatieapparatuur. Het rijden met navigatiesysteem kan dan door de examinator worden gekozen als een van de vaste opties van het onderdeel zelfstandig route rijden in het praktijkexamen B. Dat hebben het CBR en de rijschoolbrancheorganisaties BOVAG, FAM en VRB besloten.

Zelfstandig route rijden vormt een belangrijk onderdeel van het in 2008 vernieuwde rijexamen. Tot nu toe behoren alleen het rijden naar oriëntatiepunten en het rijden op basis van een cluster van opdrachten tot de vaste opties voor dit onderdeel. Voor het rijden met navigatiesysteem kan momenteel alleen worden gekozen als dat aanwezig is en als de examenkandidaat ermee heeft leren werken.

Door navigatieapparatuur te verplichten in examenauto’s, willen het CBR en de brancheorganisaties de zelfstandige verkeersdeelname van de kandidaat verder bevorderen. Bovendien zijn steeds meer auto’s standaard uitgerust met navigatieapparatuur. Het is belangrijk dat toekomstige chauffeurs worden voorbereid op de werking en het gebruik daarvan.

Auteur: Bart Pals

24 reacties op “Navigatiesysteem volgend jaar verplicht in lesauto”

rijschool|17.09.10|17:01

Ehh, voor twee jaar terug wilde het CBR de rijscholen niet op kosten jagen……., wat ik overigens een argument van niets vond, want op andere terreinen kijkt men daar ook niet naar de kosten.
Nog een reden dat ik dat argument flauwekul vond is dat zo’n navigatie nog geen € 150,= hoeft te kosten, of je moet een mooi ingebouwd systeem kopen.

Jan|17.09.10|18:07

Goed ding en volgens mij met weinig tegenstanders.
Iedereen heeft of wel een ingebouwd systeem of een los “Tom Tom” exemplaar.

ik|18.09.10|10:10

Weer een extra kostenpost !
Ook dat gaat nog eens van die €40 – €45 per uur af….
Lekkere vetpot is de instructie aan het worden, vooral doorgaan zo !

johan|19.09.10|12:39

Ik hoop van harte dat het rijden met navigatie geen standaard onderdeel gaat worden bij het rij examen. Waarschijnlijk is dit voor het cbr weer een opstap om de examentijd te verlengen (en dus duurder maken) want veel leerlingen hebben nogal wat tijd nodig om een opgegeven adres in te voeren. Overigens gebeurt het regelmatig dat de apparatuur niet goed werkt, in de examenplaats waar ik rijles geef heb je momenteel vrijwel niets aan de navigatie vanwege wegopbrekingen e.d.

Marcel|19.09.10|12:54

Dat zat er natuurlijk aan te komen. Na de extra buitenspiegels van dit jaar moet ik volgend jaar dus ook een navigatiesysteem aanschaffen.
Nu was ik van mening dat uit allerlei enquetes van diverse belangenorganisaties was gebleken dat het gebruik van navigatie extra tijd kost voor een leeling. En extra tijd is dan natuurlijk extra geld.
Daarbij ben ik de mening toegedaan dat rijden met navigatie de veiligheid zeker niet altijd ten goede komt. Dagelijks zie ik mensen die enkel op dat kastje in de auto reageren en niet meer op de situatie ter plaatse.

nic|19.09.10|14:05

Kostenplaatje navigatie valt mee zo ook de extra spiegels maar op het nou een meerwaarde geeft aan een examen daar ben ik niet van overtuigd.
Neem de buitenspiegels die er mijn inziens voor het examen voor niks aan zitten want heb nog geen examinator meegemaakt die ze laat afstellen voor de examen rit.
In de media tegenwoordig wordt er veel over de veiligheid gesproken van met name het gebruik van navigatie en dat komt niet positief uit voor de navigatie.
In een stad waar ze meer met weg verbeteringen bezig zijn waarop een navigatie niet inspeelt, kan je je wel voorstellen hoe dat een leerling juist extra stess geeft om er een examen mee te moeten rijden en dan neem ik het falen van een navigatie systeem nog niet eens mee.
Routes rijden en clusteren is een prima methode om zelfstandig rijden te toetsen maar nee CBR wil ip het oude systeem van domweg hier links en rechts afslaan maar dan niet door examinator gezegd maar door apparaat.
Quote:Dagelijks zie ik mensen die enkel op dat kastje in de auto reageren en niet meer op de situatie ter plaatse.
Zelfstandig rijden ten top en dat wordt het beeld van de toekomst.

rijschool|19.09.10|20:31

Examentijd verlengen? Dat valt hard mee, de kandidaten zijn maximaal 35 minuten weg. Met of zonder navigatie.
Extra tijd kost het niet, zeker niet met een TomTom, die kan iedereen met gemak instellen. Maar ook de ingebouwde RNS is vrij makkelijk in te stellen.
Wegopbrekingen hoeven ook geen probleem te zijn, die kom je anders ook tegen als je bijv. een route via borden moet rijden.

Piet|20.09.10|12:56

Dit heeft mijn inziens helemaal niets met verkeersveilighied te maken, het is gewoon weer een stapje dichterbij het centraliseren van de examenplaatsen, (lees sluiten van bestaande examenplaatsen)

De voorruit zit met drie spiegels al lekker vol, moet daar nu ook nog zo’n navigatiescherm bij? Het zicht word zo als maar minder, of gaat het CBR samen met alle “branchevereinigingen” uiteraard zonder overleg met hun achterban, alleen nog volledig ingebouwde navigatiesystemen accepteren? Bij dit laatste lopen de kosten wel flink op, dat gaat gauw richting de 12 tot 1300 euro kosten!

Hoelang accepteren de rijscholen dat “branche verenigingen” samen met het CBR dat er allerlij zaken verplicht worden opgelegd. Dat alles uiteraard onder het kopje verkeersveiligheid!!

Als de “branche verenigingen” het nu zo goed voorhebben met hun achterban en de verkeersveilighied zo’n warm hart toedragen laten zij zich dan voor 200% gaan inzetten voor een normaal uurloon!! Nu moeten zowel instructreurs in loondienst, danwel kleine rijschoolhouders 70 tot 80 uur per week rijden om alle verplichtingen te kunnen betalen en er en beetje loon aan overhouden! Als er morgen verplicht een tachograaf in de lesauto’s zou komen, zijn de tarieven overmorgen rond de 60 euro per uur! En beroepschauffuer mag in twee weken niet meer dan maximaal 90 uur rijden (meer info vind je op wegenwiki.nl/Rijtijden)

Waarom kost een examen € 93,15 wat omgerekend ruim 100 euro per uur is!! Het examen word afgenomen in jullie leswagens, alle kosten voor deze leswagen zijn dus voor jullie! Waarom het examen zo duur is? Eenvoudig, de mensen aan de top van deze organisatie moeten minimaal 1 ton per jaar verdienen en een examinator verdien ook een normaal salaris, ( U begint met een salaris van ruim € 2.800,- bruto. Dat bedrag is voor iedere examinator hetzelfde, ongeacht leeftijd en werkervaring, Naast 24 basisvakantiedagen heeft u recht op 2 functiedagen en 7 roostervrije dagen. + 8% vakantiegeld, Werkt u 80% of meer van een fulltime dienstverband, dan kunt u kiezen voor een ‘auto van de zaak’. + pensioen! bron ikwordexaminator.nl) Om al dit lekkers te kunnen betalen zal er dus geld verdiend moeten worden!

Kortom niet alleen de brancheverenigingen, maar ook alle zich zelfrespecterende rijscholen, die goed geschoold en met goed materiaal bezig zijn mensen op verantwoordelijke wijze op te leiden dienen daarvoor ook een normale boterham meer te verdienen! Het word tijd dat de rijschool instructeurs eens van zich laten horen!

Overheid? Stel de branche op 6% BTW en ze gaan er al 13% op vooruit!

rijschool|20.09.10|17:03

Je kunt je Tom Tom ook aan je verwarmingsrooster bevestigen. Dan zit ie helemaal niet op je voorruit. Dus dat probleem is er niet.

70- 80 uur in de week hoef ik in elk geval niet te maken. Met 40 uur kan ik me ook redelijk redden, en daar rij ik een nieuwe auto van.
Maar ik ben het wel eens met de stelling dat de BTW naar beneden zou moeten, maar dat krijgen we nooit voor elkaar. Doodeenvoudig omdat rijscholen NOOIT samen actie zullen ondernemen. Ze zijn namelijk drukker om elkaar het zoveel mogelijk lastig te maken. Idiote lesprijzen rekenen om de concurent dwars te zitten e.d.

Marcel|20.09.10|18:08

Hoe dan ook: ik wil weten wat de branchevereniging (lees VRB) ervan vindt. Volgens het CBR staan alle verenigingen achter dit besluit, maar op de site van het VRB vind ik niets terug. Ik kan me toch allerlei enquetes herinneren waaruit bleek dat de meeste rijscholen geen fan van het navigatiesysteem zijn.
Want als de brancheverenigingen die uit protest zijn opgericht ook al braaf in de pas gaan lopen met de andere ‘jongens’, dan weet ik niet of ik daar nog lid van wil zijn.

belachelijk al de veranderingen afgelopen jaar en komende jaren|23.09.10|11:05

belachelijk al de veranderingen afgelopen jaar en komende jaren. het gaat niet alleen om koste van navigatie
waar gaan alle veranderingen eindigen. door al de veranderingen lopen al de kosten maar op en op zou het niet fijn zijn als je als rijschool ff wat rust zou krijgen.
vernieuwde examens, spiegels die examinators toch niet gebruiken,verplichte applicaties veranderingen. RIS grootste ingevoerde flop dure opleiding en onderhoud daar van. kunstmatige slagingspercentage werden hier mee om hoog gebracht. 16half jarige lessen,bromfiets, ,motor 3 categorieën weer extra motor nodig.,moet ik door gaan.
vraag je zelf eens af waarom de oude garde rij instructeurs de bijl neer gooit en er geen zin meer in hebben. echte vak mensen die verdwijnen de heer faas wilde alleen grote rijscholen ga zo door dan gaat het ze nog lukken na zijn vertrek bij het cbr.
wordt het niet eens tijd dat den haag de 6% in gaat voeren zodat er compensatie gaat komen voor al de kosten waar het cbr en het rijk ons eens mee tegemoet gaan komen. daar willen ze echter niets van weten.

Hans|23.09.10|11:21

Wat een ge*** dat het weer van de lesprijs afgaat. Je gebruikt dat ding toch ook privé als je het op detailniveau echt nodig hebt.
Het is gewoon een onveiligheid in de auto doordat mensen het continue gebruiken er er op zitten te kijken. Nee de topografielessen in het basisondewijs moet maar weer eens aangescherpt worden. Rij instructeurs zijn toch immers geen aardrijkskunde leraren? Als je aan een jongere vraagt om van Den Haag naar Groningen te rijden moet je er niet gek van staan te kijken dat ze eerst richting Breda rijden omdat ze de kaart van Nederland niet eens op de netvlies hebben staan. Je moet ze niet willen leren om ze volledig op de techniek te laten vertrouwen.

rijschool|23.09.10|12:05

Nee, de techniek van de nieuwe auto’s is al niet te vertrouwen.

Davis|23.09.10|13:01

Zijn we niet eens benieuwd wanneer de tijd gaat komen dat er eens naar rijscholen geluisterd gaat worden i.p.v. de brancheorganisaties. Het is altijd hetzelfde verhaal de brancheorganisaties hebben besloten dat…. ….(Er wordt voor ons besloten omdat we er bij aangesloten zijn!).

Waarom denk je dat er veel rijscholen zijn die niet het geld willen uitgeven aan één van de brancheorganisaties. Het kost ze geld en ze krijgt er weinig voor terug.

Ook is het zeer opmerkelijk dat als er iets veranderd je dit moet horen uit verschillende bronnen i.p.v. dat je het van het CBR zelf te horen krijgt.

Er zal zeker als er zo doorgegaan wordt binnenkort een grote onvrede uitbreken onder de rijschool branche.

Kijk een wat Piet zegt over dat alles door ons betaald moet worden wij moeten de investeringen doen en het cbr maakt er gebruik van. Wij kunnen met z’n alle het tonnetje van de directeur betalen zie jij dit maar eens te verdienen.

Waar houdt het op?|23.09.10|13:36

Dat dit zou gebeuren is bij de invoering van het nieuwe examen al door de rijscholen voorspeld.
Tevens is dit door het CBR tegengesproken. Elke examinator een eigen navigatie geven welke hij zou kunnen gebruiken op het examen is door het CBR afgedaan als …te duur…
Voor de rijscholen kennelijk, volgens het CBR, niet.
Deze kostenpost komen we ook wel weer te boven, echter de vraag is waar houdt het op?
Eerst verplicht 4 deuren, daarna verplicht lifehamer, nu navigatie.
Straks verplicht airco, omdat de examinator graag een comfortabele werkomgeving wil.
Verplicht cruise control, omdat de meeste auto’s dat hebben en de leerling er mee moet kunnen rijden? Verplichting tot hoogte verstelbare bijrijderstoel? Het CBR kan toch niet alles opleggen.
Ik stel voor dat het CBR lekker zelf examenvoertuigen ter beschikking stelt. Kunnen ze er in stoppen wat ze zelf willen.

Hans|23.09.10|18:03

Wat nou branche organisatie en CBR beslissen????
De wettelijke voorschriften van een examenvoertuig liggen toch al vast??? Volgens mij alleen een L-bord en een dubbele bediening.
Kan het CBR zomaar zonder wetgeving bepalen met aanvullende eisen hoe een examenvoertuig moet zijn ingericht?kntp

Alex|23.09.10|22:11

VERPLICHT- auto ingericht volgens de normen CBR. ( stoelen, deuren, ect. ect…….)
VERPICHT- gaspedaal moet losgekoppeld zijn voor het examen.
VERPLICHT- machtiging.
VERPLICHT- B examen 7 weken van te voren op naam.
VERPLICHT- linker buitenspiegel.
VERPLICHT- lifehammer in bereik v/d examinator
VERPLICHT- navigatie.
VERPLICHT- …………………..
VERPLICHT- …………………..
WANNEER EINDE VERPLICHTINGEN ????????

Alex|24.09.10|14:41

kijk maar naar de examenvoertuig eisen op de site van het CBR

rijschool|24.09.10|17:37

Ja en?
Overal zijn regels voor, en aangezien er heel wat beunhazen met auto’s rondreden die nog net niet rijp voor de sloop waren zijn er nog meer regels gekomen.

Datzelfde gebeurde met de reserveringen voor examens. Er waren instructeurs die 2 tot 3 keer per week met dezelfde kandidaat op het CBR kwamen voor de praktijk. Lekker makkelijk geld scoren natuurlijk, maar dat soort voorbeelden geeft al aan welk soort instructeurs er aan het werk is.

Alex|24.09.10|21:44

wat mij aan betreft mogen ze ook een minimum prijs voor een rijles vastleggen.
uiteindelijk telt toch kwaliteit.

rene|25.09.10|11:31

We mogen geen cabriolet, we moeten een vierdeursauto, we moeten een extra opzetspiegel, een lifehammer, we mogen in onze eigen auto een uur voor het examen niet roken, we moeten een navigatiesysteem…. Nog even en we kunnen alléén via het CBR een auto bestellen die aan alle eisen voldoet. Geacht CBR, kunt u er rekening mee houden dat ik privé (voor 3600 euro bijtelling) een caravan heb van 1200 kg totaalgewicht?

Piet|28.09.10|10:51

Beste @ll

Het word denk wel tijd dat de rijscholen eens van zich laten horen! Wellicht kunnen wij artikel 28 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 hierbij gebruiken. Artikel 28. Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar.
Er wordt door een handje vol “wijze” heren die of werkzaam zijn bij één de branche verenigingen dan wel bij het CBR die in het kader van de “verkeersveiligheid” de rijscholen zaken blijven verplichten. Met name de verplichte bijscholing, met “opnieuw afrijden” waarbij je als instructeur met meer dan 20 jaar ervaring en een slagingspercentage van meer dan 60% lachend kan zakken!! BELACHELIJK!! Als een arts het verkeerde been afzet, dan is het heel vervelend, krijgt die een waarschuwing en moet die een schadevergoeding betalen, maar is niet zijn baan kwijt!!. Zak je bij de WRN voor het afrijden dan heb je een herkansing, maar uiteindelijk kan je je instructiepas inleveren en je rijschool opdoeken! Er zijn zo’n +/- 6000 rijscholen in Nederland als we dat eens delen door 500 dan zou er 12 dagen achter elkaar actie gevoerd kunnen worden in Den Haag. Met het nieuwe kabinet wat er aan zit te komen krijgt de rijschool branche meteen alle aandacht via de media en kan de rijschool branche zelf eens vertellen hoe het met de kosten en verplichtingen is die rijscholen hebben. De 500 leswagens rijden gedurende een x aantal uren in colonne door / langs het binnenhof en gebruiken daarbij bij toe beurt de claxon ter waarschuwing van dreigend gevaar! De eisen die instructeurs hebben zijn helemaal niet zo bont, met 5 euro per uur meer aan lesgeld, 6% ipv van 19% btw en per direct afschaffen van de verplichte rijtoer binnen de nieuwe WRM! Geen tijd / kost geld als excuus kan direct de prullenbak in, want iedereen heeft ook tijd voor een van die verplichte dagen naar school!!

Anette|06.06.11|12:48

Wil ik me netjes aan alle regels houden voor wat betreft de navigatie………wat blijkt??? Moeten we ons nu gaan houden aan de afmeting van de navigatie! Het gaat nu niet meer over hoeveel inch het heeft, maar de daadwerkelijke afmeting van het apparaat. Dit mag niet groter zijn dan 21 x 13 cm. En als je dan toevallig al een grotere navigatie hebt? Moet je deze dan weer vervangen?
Je bokst zo tegen de machtspositie op van het CBR. Het is soms echt niet leuk meer!!

Marcel|06.06.11|17:59

Ik weet niet hoe groot mijn navigatiesysteem is, maar ik heb er net eentje aangeschaft. De examinator die met een meetlint de auto ingaat en het ding afkeurt, die komt er in ieder geval niet meer in. Gezeur allemaal.
Maar ik hoop dat het allemaal wel losloopt. Mijn lifehammer bijvoorbeeld heeft inmiddels losgelaten en slingerde telkens door de auto. Nu ligt het al een tijdje in het dashboardkastje. Heeft nog niemand over geklaagd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.