Begeleid Rijden, proef, tieners, 16-jarigen

Proef Begeleid Rijden biedt enorme kansen voor de rijschool

Het begeleid rijden heeft een enorme impact op de rijschoolbranche. Niet alleen betekent het (tijdelijk) een forse toename van het aantal leerlingen; ze zijn opeens 16 jaar. Dat vereist een totaal andere lesaanpak. Ook ziet de Bovag kansen in het aanbieden van cursussen aan ouders, zo bleek maandag tijdens de Bovag-bijeenkomst Begeleid Rijden in Bunnik.

Uit proeven in Duitsland is gebleken dat jongeren die meededen aan het experiment Begeleid Rijden een kleine dertig procent minder ongelukken veroorzaken en bijna een kwart minder overtredingen plegen. “Het ongevalsrisico van 18- tot 24-jarigen verlagen is dan ook het belangrijkste doel voor de minister”, legt Frans Bastiaansen, manager Bovag Rijscholen, uit.

Instructie voor begeleiders

“Daarom vinden wij dat alle begeleiders een instructie bij de rijschool zouden moeten volgen. Helaas wil Verkeer en Waterstaat daar niet aan, dat vinden wij erg kortzichtig en onverstandig.” Toch ziet de Bovag goede kansen voor de rijschool om het product ‘Cursus Begeleider bij Begeleid Rijden’ aan te bieden.

Bastiaansen: “In Duitsland is zo’n instructie ook niet verplicht. Daar hebben de rijscholen het zelf opgepakt, dat schijnt erg goed te lopen. Daarom lijkt het me positief om dit als product aan te bieden; Leer hoe je je zoon coacht achter het stuur.”

Eisen

De begeleider moet wel aan een aantal eisen voldoen. Hij mag alleen praten, dus geen bestuurdershandelingen verrichten. Hij moet minimaal 10 jaar het rijbewijs hebben en geen antecedenten zoals een EMG of EMA. Verder mag hij niet onder invloed van bijvoorbeeld alcohol zijn. Ironisch: een WRM-bevoegde rijinstructeur van 25 jaar mag dus wel rijles geven, maar geen begeleider zijn.

De proef Begeleid Rijden wordt uiterlijk in de zomer van 2011 ingevoerd. Hierbij kunnen jongeren van 16,5 jaar theorie-examen doen bij het CBR en praktijkles volgen bij de rijschool. Vanaf 17 jaar leggen zij een volwaardig praktijkexamen B af bij het CBR. Tot de 18e mag alleen onder begeleiding worden gereden. De geldigheid van het theoriecertificaat B wordt verlengd naar 18 maanden.

Rijbewijs

Bovendien gelden nog enkele andere regels voor de jongeren. Het (voorlopige) rijbewijs is alleen in Nederland geldig. Ze zijn feitelijk en juridisch bestuurder (ze krijgen immers geen autorijles), de begeleiderspas met daarop namen van de begeleiders dient altijd meegenomen te worden en er is toestemming van ouders/verzorgers vereist.

Overigens dekt de term Proef bij het Begeleid Rijden niet helemaal de lading. “Dat is een staatsrechtelijk trucje”, legt Bastiaansen uit. Een wet invoeren duurt gemiddeld twee jaar in Nederland. Nu kan de minister in 2014 bij de tussentijdse evaluatie de regels bijschaven, zodat ze meteen in kunnen gaan. Dan kan vervolgens de volledige wet in 2017, als de proef is afgelopen, meteen in werking treden.

Verkeersveiligheid

Verkeerspsycholoog Lauk Woltring doet al jaren onderzoek naar leergedrag bij adolescenten. Hij verwacht een grote positieve impact op de verkeersveiligheid na invoering van het Begeleid Rijden. Maar dan moet wel de les- én examenmethode veranderd worden.

“Er is een groot onderscheid tussen leren en gehoorzamen”, doceert hij tijdens de Bovag-bijeenkomst. “Het examen en de opleiding zijn nu nog teveel gericht op gehoorzamen. Doe maar wat ik zeg, dan haal je het examen. Maar luisteren en tegelijk iets doen is onmogelijk voor jongeren van 16, de instructie bereikt hen dan niet. Ze zijn nog teveel met zichzelf bezig.”

Rijcoach

Volgens Woltring moeten rijinstructeurs straks veel meer een rijcoach worden, al vraagt dat wel nog meer vakmanschap. De leerling zou zelf moeten ontdekken hoe de auto en het verkeer in elkaar steken. “De rijinstructeur geeft structuur door het stellen van open vragen.  Dus waarnemen en vragen stellen in plaats van aanwijzingen geven. Zo kan de leerling zichzelf ook na het rijexamen beter ontwikkelen, hij is gewend zelfstandig te leren.”

“De coach geeft daarbij ruimte, helpt de leerling op zichzelf te reflecteren en stelt de grenzen voor veiligheid. Uit experimenten is gebleken dat dit in het begin veel tijd kost, maar dat jongeren na zo’n zeven lessen alles veel sneller oppakken. Omdat ze gewend zijn dingen te leren in plaats van alleen te luisteren. Wil je iets uitleggen, zet de auto stil”, adviseert Woltring.

Opleidingen

Overigens is deze opleidingsmethode niet geheel nieuw, vertelt opleider Maurice Bounin van Compact Opleidingen. “Onze toekomstige rijinstructeurs worden in fase drie al opgeleid waarin het coachend gedeelte de nodige aandacht krijgt. Waar is gebleken dat de leerlingen erg veel baat hebben bij het zogenaamde trial and error, gaan wij daar al een tijdje in mee.”

“Confrontatie is in de instructie sowieso belangrijk”, vindt Bounin. “Wanneer de leerling bewust wordt gemaakt van wat hij doet, zal deze de volgende keer gemakkelijker verbetering kunnen tonen. Hij heeft immers een beeld van wat er kan gebeuren. Je kunt iets blijven zeggen, maar dat blijft auditief veel minder hangen dan wanneer het daadwerkelijk wordt uitgevoerd. “

Omzet

Hoeveel 16,5-jarigen volgend jaar rijles gaan volgen bij de rijscholen, dat is nog onbekend. “In Duitsland is gebleken dat 30 procent van de jongeren meedoet met het begeleid rijden”, weet Bastiaansen. “Maar het staat als een paal boven water dat we een enorme omzetstimulering tegemoet kunnen zien in 2011. Daarom legt Bovag de rode loper uit voor de Proef Begeleid Rijden.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

20 reacties op “Proef Begeleid Rijden biedt enorme kansen voor de rijschool”

Geert|27.10.10|12:33

Rode loper? Het is maar hoe je het bekijkt. Voorlopig heb ik niks te klagen over het aantal leerlingen. En kinderen les geven, dat doe ik wel op de voetbalclub…. Het zal mij benieuwen hoe dit verloopt…

Ingeborg|27.10.10|13:14

Quote: Er is een groot onderscheid tussen leren en gehoorzamen”, doceert hij tijdens de Bovag-bijeenkomst. “Het examen en de opleiding zijn nu nog teveel gericht op gehoorzamen. Doe maar wat ik zeg, dan haal je het examen. Maar luisteren en tegelijk iets doen is onmogelijk voor jongeren van 16, de instructie bereikt hen dan niet. Ze zijn nog teveel met zichzelf bezig

Daqt is in die anderhalf jaar tot 18 jaar nog niet veel verbeterd, hoor. Uit de meest recente onderzoeken blijkt dat mensen dat pas met 25 jaar optimaal kunnen. Dat is ook het probleem waardoor in de bovenbouw van de middelbare school zoveel uitval is.

En ja, je zal iets meer op niveau moeten les geven, maar geldt dat niet altijd, ik geef een niveau 2 leerling niet op dezelfde manier les als een medicijnen student, een iemand met ASS of ADHD benader je ook anders. Immers, ieder mens is anders, toch?
De kunst is ‘lesgeven op maat’
En dat behoren wij te kunnen

Dick|27.10.10|14:05

Een (tijdelijke) forse toename van het aantal leerlingen, betekent helaas ook na ongeveer twee jaar, een (tijdelijke) forse afname van het aantal leerlingen. Lijkt me logisch. Tel daarbij op dat de prognose is dat in de nabije toekomst het aantal potentiele leerlingen met ongeveer 6% zal gaan dalen (bron: CBS), voorspel ik voor de branche niet veel goeds. Als net zoals in duitsland 30% kiest voor het begeleid rijden voorzie ik over twee, drie jaar een afname aan potentiele kanditaten van ongeveer 36% (!), dit ook weer voor een tijdspanne van ongeveer twee, drie jaar…….of we daar nou op zitten te wachten….

Kortom: de ‘enorme kans’ voor de rijschoolbranche zou nog wel eens kunnen betekenen dat nadat we ons twee jaar lang in alle bochten hebben gewrongen om de toeloop aan te kunnen, we vervolgens ons kunnen laten omscholen omdat we domweg te weinig kandidaten hebben om een redelijk bestaan te hebben….

Gratis tip: geeft de xtra inkomsten van de twee ‘vette’ jaren niet gelijk uit, maar bewaar die voor de ‘magere’…..

Anton|28.10.10|11:47

Zo zie je maar weer dat duitsland in europa de toon aangeeft.
Het was zo met de invoering van de euro, 2011-2012 de klasse-indeling voor de motor,
en nu het gezeik met de auto. Het lukt ze goed om europa en nederland in hun ban te krijgen.

Kijk naar ons zelf, het is nu toch wel op topniveau in europa. we hoeven toch niets nieuws.
het wiel bestaat al.

Marcel|28.10.10|13:09

En wederom is het een belangenvereniging die iets ‘goedkeurt’ waar de branche helemaal niet op zit te wachten. Dus die jochies van zestien met die petjes op die nu op de scooter de straat onveilig maken, zouden na het behalen van hun autorijbewijs zich ineens als heren in het verkeer gaan gedragen? Dacht het niet. Dat doen ze nu (op hun 18e) toch ook niet?
En wat is er dan over van het zelfstandig rijden op examens? Dat was toch ook een verandering om ongevallen tegen te gaan bij beginnende bestuurders? Werkt dat dan niet?
Sowieso ben ik niet zo’n fan van het klakkeloos overnemen van projecten uit het buitenland. In Duitsland heerst een compleet andere mentaliteit dan in Nederland, dus om plompverloren alles één op één over te nemen? Nee.

Mark|28.10.10|13:38

Tja nederlanders altijd wat te zeuren en zeiken over dingen.
gewoon je werk goed doen dan zal je je klanten behouden.
ik zeg maar 1 ding al win je er maar 1 dode mee dan zeg ik al doen.
die ene dode kan je vrouw kind moeder of een ander dierbaar iemand zijn.
ik geef al 15 jaar les op coaching niet verhaaltje leren en vertelen op examen.
scoor al jaren bijna 90 % dus ik klaag niet bij ons loopt het goed.
en al klagen over die proef regel eerst dat al die incomponente rijinstructeurs en de branche worden gehaald want zelfs van de ptt scholen zich om en beginnen een rijschool denk je dat daar veilige bestuurders van op de weg komen.
uwv en sociale dienst maar omscholen.

marc|28.10.10|13:58

hoi,
vind het wel goed dat je met 16 1/2 mogen beginnen,maar hoor ik hier ook het woord duitsland,ja kijk da moeten ze verplicht en theoriecurus volgen,ik hoop dat dat dan ook hier komt,kijk maar hoe goed ze de theorie kennen en weten,,,
ik vind het moet!!!
maar wij worden weer niet gevraagt,zoals altijd……
groetjes marc

ton|28.10.10|15:24

leuk allemaal maar de toeloop is tijdelijk, ik had liever gezien dat ze begeleid rijden vanaf 18 jaar invoeren. het idee is wel goed maar ik zie een kind van 16 jaar nog niet met genoeg geld komen om deze opleiding te betalen. buiten het feit dat veel (niet allemaal) er helemaal niet aan toe is om de verantwoordelijkheid op zich te kunnen nemen.ik voorzie ook dat een aantal geslaagde kandidaten in een auto stappen zonder begeleider want ze hebben toch een rijbewijs !!!! , dan ook de verzekerings gevers zullen niet staan te springen om deze groep te laten rijden en verzekeren. dus de premie word waarschijnlijk zeer hoog voor deze groep.
Een zeer slecht plan !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! en voor ons rijschool houders misschien tijdelijk meer leerlingen , als je die al nodig had. nederland is een ander land dan duitsland of ierland waar het ook zo is dat een beginnend bestuurder onder begeleidibg moet rijden. maar ik kom af en toe in ierland en heb heel vaak gezien dat daar wel een auto rijd netjes met een verplicht L bordje achter het raam , maar GEEN begeleider er naast . wel een jong persoon die lekker aan het rijden is . NEE AFSERVEREN WANT WE SCHIETEN ER UITEINDELIJK ER NIETS MEE OP .
Het enige wat er gaat gebeuren dat er meer jonge mensen betrokken zijn bij ongelukken.

Henk|28.10.10|15:55

Wat een geluk dat ik over een tijdje met pensioen ga. Die rijschool wereld word steeds gestoorder. Nog meer rotzooi op de weg binnenkort. En natuurlijk verkeerde dingen aanleren van je begeleider. Nog meer jongeren die het in het begin niet goed doen. Ik mag wel uitkijken als ik straks op de weg kom.

Aart|29.10.10|06:34

Belachelijk idee, maar gelukkig ga ik eind 2012 met pensioen en ben ik geen lid meer van de BOVAG.

Henk|29.10.10|11:54

Ik ben alleen van de SRB lid en meer niet, eigenlijk al te veel. Al die belangen verenigingen doen toch ook niks voor je. Moet je kijken wat een belachelijke regeltjes de laatste jaren allemaal zijn doorgevoerd, Theorieveranderingen, dubbele spiegels, gewoon gevaarlijk, moet je kijken wat een extra dode hoek je krijgt !!! , straks weer navigatie, ook onzin, en nu weer extra pubertjes de weg op. Wat krijgen we straks ? een zwaailicht op dak ???
Ze moeten bij dat CBR eerst eens een regel instellen dat je met 65 verplicht met pensioen moet en niet meer verder mag rijden. Hier rijden nog een hoop instrukteurs van dik in de 70 zelfs, waarschijnlijk geen pensioen opgebouwd. Word gewoon gevaarlijk als je al zo oud nog les geeft.

Dennie|03.11.10|08:35

Beste Ingeborg en Mark.
Als ik jullie reactie goed lees dan zou ik bij wijze van spreke een 12 jarige op een scooter kunnen zetten en les kunnen gaan geven. Of zit het toch net iets anders?
Als scooter instructeur merk ik dagelijks dat veel 16 jarigen zoiets hebben van “stik jij maar” ze doen (soms) wat je vraagt en daardoor slagen ze. Goede les structeuur en coaching dus! Echter wat veel moeilijker is om bij te brengen aan een 16 jarige is de noodzaak van iets en de verandwoordelijkheid die daar bij hoort, daar ze van huis uit hebben mee gekregen dat het helemaal niet verkeerd is om een eigen mening te hebben. En daar zit m nu net het grote verschil met onze oosterburen! Daar wordt men juist opgevoed met een stukje respect, luister naar een oudere dan wel meerdere en doe wat er van je gevraagd wordt! Dat is namelijk precies de reden dat het hier zovaak niet goed loopt bij Duits Nederlandse firma`s (lees Lidl en Aldi) Wij Nederlanders doen de dingen namelijk graag op onze eigen manier. En door deze benadeirng vind ik dat onze jeugd ook zeker niet klaar is voor het begeleid rijden op 17 jarige leeftijd (18 zou beter zijn). De extra stroom leerlingen die door deze regeling genereerd zal (tegen jullie verwachting in) klein zijn! Als een scooter leerling zakt voor zn praktijk dan staat ie soms huilend aan de balie omdat al zn geld in de opleiding zit, geld waar die soms maanden voor heeft moeten werken. Daar de auto nog veel duurder is, denk ik niet dat het zo`n vaart zal lopen.

seif|03.11.10|12:53

Zou iemand mij kunnen vertellen wanneer deze hele tekst pas van toepassing is?
1Januarie2011 of eind de Zomer van 2011.
Ik hou het niet meer helemaal bij.
ik hoor het wel van iemand..

Mvg Seif

rob van dijk|04.11.10|11:48

Als de invoering een feit is ben ik benieuw hoe de handhaving zal zijn. De pak kans is wel heel klein als een 17e jarige toch alleen gaat rijden. Komer er dan ook maatregelen tegen de begeleiders?- meestal de ouders- want die zijn toch verantwoordelijk voor de 17e jarige. Als ik zie tijdens het lesgeven dat er ongeveer 6 van de 10 bestuurders met een telefoon in de hand zitten te sturen dan blijkt dat de having ver is te zoeken. En de strafmaat nu, examens opnieuw doen. ik denk dat veel ouders zullen zeggen, dat betaal ik dan wel.

De Leerling|05.11.10|08:45

Hopeloos IDEE!! Begeleid rijden METEEN in de prullebak!!!

Pieter|13.11.10|14:07

Volgens mij is het een goed plan. Hiermee kunnen we het aantal ongelukken onder de jongere bestuurders incl. de brommers verlagen. Vooral de jongere die anders een brommer rijbewijs willen gaan halen zullen nu kiesen voor een B rijbewijs waarmee zij dan gelijk het A-M rijbewijs krijgen en zich meer bewust zijn van de gevaren met de brommer.

Pieter

Sjak|27.11.10|17:46

Waarom wordt hier zo tegenaan geschopt? Als statistisch is bewzen (ook al is het Duitsland) dat dit helpt, waarom dan niet de kans geven? Dit gaat anders onder het mom “wat een boer niet eet vreet ie niet”. Dat slaat nergens op. Aanpassingen zijn altijd lastig, niet per definitie fout.

Fred|02.12.10|12:20

Als ik alle voor en tegens lees is dat voor mij een teken dat niet iedereen op één lijn zit. Het gaat notabene over ons werk, werk waarin wij net als een docent van de middelbare school de verantwoording hebben om leerlingen kennis en verantwoording bij te brengen voor de dingen die zij gaan doen in het dagelijks leven.Een van die dingen is het autorijden daar een onderdeel van is, je hoeft niet een hoog IQ te hebben om te begrijpen dat jongeren straks hun grenzen tijdens het ” begeleidend rijden ” gaan opzoeken en hun kansen gaan pakken om die te overschrijden als er geen begeleider bij is! De gevolgen laten zich al raden, meer ongevallen al dan niet met dodelijk afloop! En waar gaan we onze vinger naar toe laten wijzen en wie neemt dan de verantwoording…..de regering die zijn goedkeuring hier aan heeft gegeven! Die doet straks of hun neus bloed en wijst naar de rijscholen en Bovag en alle andere belangenverenigingen, niet naar het CBR want die doet alleen wat er op regeringsniveau besloten is! Volgens mij kunnen we beter hierover stemmen en laat de belangenverenigingen en een groep instructeurs / rijschoolhouders maar eerst eens bij elkaar gaan zitten en vervolgens hun uitkomst en advies aan alle rijscholen en regering voorleggen en een stemming laten houden wel of niet begeleidend rijden! En als ze daar toch mee bezig zijn eens praten over een CAO voor onze branche, zodat we de beunhazerij van hobby-instructeurs van tafel kunnen vegen, want dat zijn straks de vervuilers voor het begeleidend rijden, tenslotte werken zij dik onder de concurerende prijzen, dus is het voor hun alleen maar te doen om het geld en niet om het aanleren van veilig rijden en je verantwoording oppakken als beginnend bestuurder. Zou nog heel wat meer neer kunnen schrijven maar laat een ieder zijn verantwoording pakken.

Fred

ton|02.12.10|16:51

Heel goed Fred. iedere verandering is nog geen verbetering. Het begeleid rijden is op zich geen slecht plan maar moet niet met 17 jaar beginnen maar 18 of nog later. Rijinstructeurs die ik gesproken hebt en nu de bromfiets doen , huiveren al bij het idee om deze groep op de weg te zien in een auto. ongeleide projectielen zijn het op de bromfiets en in de auto laat zich dat raden. wat betreft (de branche) deze word vertegenwoordigdt door clubs o.a. BOVAG/ ANWB/CBR . ect. waar heel weinig intructeurs lid van zijn . omdat deze weinig of niks doen voor kleinere rijscholen. de kleine rijschool heeft dus geen stem. dus zou het goed zijn als er een forum komt van o.a. de kleinere rijschool over div. onderwerpen.
Ik zag in eerdere reacties dat er een paar oudere instructeurs zeiden ‘ mijn tijd zit er gelukkig op of bijna op ‘ die gaan lekker met pensioen binnenkort. volgens mij waren dat de meer ervaren mensen die het ook allemaal niet meer zo zien zitten. al die plannen en ideetjes van
( ONZE BRANCHE) Helaas onze branche zit in een verdomhoekje , wie haalt ons er weer uit , zodat wij weer een fatsoenlijke boterham kunnen verdienen zonder die********* beunhazen. Ik mag nog 5 jaar voor ik aan mijn pensioen kom , ik werk met plezier. maar te veel ideetjes van figuren die denken dat ze er verstand van hebben maken het minder plezierig.

maar ja ik moet nog 5 jaar.! .

Sjak|14.12.10|00:00

Dat van die bromfietsinstructeurs ben ik het mee eens. Alleen heb je weleens lesgegeven aan iemand van 20+ die nog geen autorijbewijs heeft? Dat is exact hetzelfde! Die hebben het inzicht van een visstick en buffelen net zo hard door als een 16 jarige op een bromfiets… Daarbij komt dat je er in de auto direct invloed op hebt. Bij een bromfiets kun je stop roepen wat je wilt, als ze geen zin hebben om te remmen…Leeftijd zegt zeker iets, niet alles. We moeten ook niet vergeten dat de examinatoren bij het CBR een 17 jarige hetzelfde beoordeelt (aangezien we mens zijn… misschien zelfs strenger) dan een 18 jarige. Alles heeft ze voor- en zijn tegens maar om nou de gehele “proef” de verdoemenis in te praten vind ik te ver gaan.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Proef Begeleid Rijden biedt enorme kansen voor de rijschool | RijschoolPro
Begeleid Rijden, proef, tieners, 16-jarigen

Proef Begeleid Rijden biedt enorme kansen voor de rijschool

Het begeleid rijden heeft een enorme impact op de rijschoolbranche. Niet alleen betekent het (tijdelijk) een forse toename van het aantal leerlingen; ze zijn opeens 16 jaar. Dat vereist een totaal andere lesaanpak. Ook ziet de Bovag kansen in het aanbieden van cursussen aan ouders, zo bleek maandag tijdens de Bovag-bijeenkomst Begeleid Rijden in Bunnik.

Uit proeven in Duitsland is gebleken dat jongeren die meededen aan het experiment Begeleid Rijden een kleine dertig procent minder ongelukken veroorzaken en bijna een kwart minder overtredingen plegen. “Het ongevalsrisico van 18- tot 24-jarigen verlagen is dan ook het belangrijkste doel voor de minister”, legt Frans Bastiaansen, manager Bovag Rijscholen, uit.

Instructie voor begeleiders

“Daarom vinden wij dat alle begeleiders een instructie bij de rijschool zouden moeten volgen. Helaas wil Verkeer en Waterstaat daar niet aan, dat vinden wij erg kortzichtig en onverstandig.” Toch ziet de Bovag goede kansen voor de rijschool om het product ‘Cursus Begeleider bij Begeleid Rijden’ aan te bieden.

Bastiaansen: “In Duitsland is zo’n instructie ook niet verplicht. Daar hebben de rijscholen het zelf opgepakt, dat schijnt erg goed te lopen. Daarom lijkt het me positief om dit als product aan te bieden; Leer hoe je je zoon coacht achter het stuur.”

Eisen

De begeleider moet wel aan een aantal eisen voldoen. Hij mag alleen praten, dus geen bestuurdershandelingen verrichten. Hij moet minimaal 10 jaar het rijbewijs hebben en geen antecedenten zoals een EMG of EMA. Verder mag hij niet onder invloed van bijvoorbeeld alcohol zijn. Ironisch: een WRM-bevoegde rijinstructeur van 25 jaar mag dus wel rijles geven, maar geen begeleider zijn.

De proef Begeleid Rijden wordt uiterlijk in de zomer van 2011 ingevoerd. Hierbij kunnen jongeren van 16,5 jaar theorie-examen doen bij het CBR en praktijkles volgen bij de rijschool. Vanaf 17 jaar leggen zij een volwaardig praktijkexamen B af bij het CBR. Tot de 18e mag alleen onder begeleiding worden gereden. De geldigheid van het theoriecertificaat B wordt verlengd naar 18 maanden.

Rijbewijs

Bovendien gelden nog enkele andere regels voor de jongeren. Het (voorlopige) rijbewijs is alleen in Nederland geldig. Ze zijn feitelijk en juridisch bestuurder (ze krijgen immers geen autorijles), de begeleiderspas met daarop namen van de begeleiders dient altijd meegenomen te worden en er is toestemming van ouders/verzorgers vereist.

Overigens dekt de term Proef bij het Begeleid Rijden niet helemaal de lading. “Dat is een staatsrechtelijk trucje”, legt Bastiaansen uit. Een wet invoeren duurt gemiddeld twee jaar in Nederland. Nu kan de minister in 2014 bij de tussentijdse evaluatie de regels bijschaven, zodat ze meteen in kunnen gaan. Dan kan vervolgens de volledige wet in 2017, als de proef is afgelopen, meteen in werking treden.

Verkeersveiligheid

Verkeerspsycholoog Lauk Woltring doet al jaren onderzoek naar leergedrag bij adolescenten. Hij verwacht een grote positieve impact op de verkeersveiligheid na invoering van het Begeleid Rijden. Maar dan moet wel de les- én examenmethode veranderd worden.

“Er is een groot onderscheid tussen leren en gehoorzamen”, doceert hij tijdens de Bovag-bijeenkomst. “Het examen en de opleiding zijn nu nog teveel gericht op gehoorzamen. Doe maar wat ik zeg, dan haal je het examen. Maar luisteren en tegelijk iets doen is onmogelijk voor jongeren van 16, de instructie bereikt hen dan niet. Ze zijn nog teveel met zichzelf bezig.”

Rijcoach

Volgens Woltring moeten rijinstructeurs straks veel meer een rijcoach worden, al vraagt dat wel nog meer vakmanschap. De leerling zou zelf moeten ontdekken hoe de auto en het verkeer in elkaar steken. “De rijinstructeur geeft structuur door het stellen van open vragen.  Dus waarnemen en vragen stellen in plaats van aanwijzingen geven. Zo kan de leerling zichzelf ook na het rijexamen beter ontwikkelen, hij is gewend zelfstandig te leren.”

“De coach geeft daarbij ruimte, helpt de leerling op zichzelf te reflecteren en stelt de grenzen voor veiligheid. Uit experimenten is gebleken dat dit in het begin veel tijd kost, maar dat jongeren na zo’n zeven lessen alles veel sneller oppakken. Omdat ze gewend zijn dingen te leren in plaats van alleen te luisteren. Wil je iets uitleggen, zet de auto stil”, adviseert Woltring.

Opleidingen

Overigens is deze opleidingsmethode niet geheel nieuw, vertelt opleider Maurice Bounin van Compact Opleidingen. “Onze toekomstige rijinstructeurs worden in fase drie al opgeleid waarin het coachend gedeelte de nodige aandacht krijgt. Waar is gebleken dat de leerlingen erg veel baat hebben bij het zogenaamde trial and error, gaan wij daar al een tijdje in mee.”

“Confrontatie is in de instructie sowieso belangrijk”, vindt Bounin. “Wanneer de leerling bewust wordt gemaakt van wat hij doet, zal deze de volgende keer gemakkelijker verbetering kunnen tonen. Hij heeft immers een beeld van wat er kan gebeuren. Je kunt iets blijven zeggen, maar dat blijft auditief veel minder hangen dan wanneer het daadwerkelijk wordt uitgevoerd. “

Omzet

Hoeveel 16,5-jarigen volgend jaar rijles gaan volgen bij de rijscholen, dat is nog onbekend. “In Duitsland is gebleken dat 30 procent van de jongeren meedoet met het begeleid rijden”, weet Bastiaansen. “Maar het staat als een paal boven water dat we een enorme omzetstimulering tegemoet kunnen zien in 2011. Daarom legt Bovag de rode loper uit voor de Proef Begeleid Rijden.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

20 reacties op “Proef Begeleid Rijden biedt enorme kansen voor de rijschool”

Geert|27.10.10|12:33

Rode loper? Het is maar hoe je het bekijkt. Voorlopig heb ik niks te klagen over het aantal leerlingen. En kinderen les geven, dat doe ik wel op de voetbalclub…. Het zal mij benieuwen hoe dit verloopt…

Ingeborg|27.10.10|13:14

Quote: Er is een groot onderscheid tussen leren en gehoorzamen”, doceert hij tijdens de Bovag-bijeenkomst. “Het examen en de opleiding zijn nu nog teveel gericht op gehoorzamen. Doe maar wat ik zeg, dan haal je het examen. Maar luisteren en tegelijk iets doen is onmogelijk voor jongeren van 16, de instructie bereikt hen dan niet. Ze zijn nog teveel met zichzelf bezig

Daqt is in die anderhalf jaar tot 18 jaar nog niet veel verbeterd, hoor. Uit de meest recente onderzoeken blijkt dat mensen dat pas met 25 jaar optimaal kunnen. Dat is ook het probleem waardoor in de bovenbouw van de middelbare school zoveel uitval is.

En ja, je zal iets meer op niveau moeten les geven, maar geldt dat niet altijd, ik geef een niveau 2 leerling niet op dezelfde manier les als een medicijnen student, een iemand met ASS of ADHD benader je ook anders. Immers, ieder mens is anders, toch?
De kunst is ‘lesgeven op maat’
En dat behoren wij te kunnen

Dick|27.10.10|14:05

Een (tijdelijke) forse toename van het aantal leerlingen, betekent helaas ook na ongeveer twee jaar, een (tijdelijke) forse afname van het aantal leerlingen. Lijkt me logisch. Tel daarbij op dat de prognose is dat in de nabije toekomst het aantal potentiele leerlingen met ongeveer 6% zal gaan dalen (bron: CBS), voorspel ik voor de branche niet veel goeds. Als net zoals in duitsland 30% kiest voor het begeleid rijden voorzie ik over twee, drie jaar een afname aan potentiele kanditaten van ongeveer 36% (!), dit ook weer voor een tijdspanne van ongeveer twee, drie jaar…….of we daar nou op zitten te wachten….

Kortom: de ‘enorme kans’ voor de rijschoolbranche zou nog wel eens kunnen betekenen dat nadat we ons twee jaar lang in alle bochten hebben gewrongen om de toeloop aan te kunnen, we vervolgens ons kunnen laten omscholen omdat we domweg te weinig kandidaten hebben om een redelijk bestaan te hebben….

Gratis tip: geeft de xtra inkomsten van de twee ‘vette’ jaren niet gelijk uit, maar bewaar die voor de ‘magere’…..

Anton|28.10.10|11:47

Zo zie je maar weer dat duitsland in europa de toon aangeeft.
Het was zo met de invoering van de euro, 2011-2012 de klasse-indeling voor de motor,
en nu het gezeik met de auto. Het lukt ze goed om europa en nederland in hun ban te krijgen.

Kijk naar ons zelf, het is nu toch wel op topniveau in europa. we hoeven toch niets nieuws.
het wiel bestaat al.

Marcel|28.10.10|13:09

En wederom is het een belangenvereniging die iets ‘goedkeurt’ waar de branche helemaal niet op zit te wachten. Dus die jochies van zestien met die petjes op die nu op de scooter de straat onveilig maken, zouden na het behalen van hun autorijbewijs zich ineens als heren in het verkeer gaan gedragen? Dacht het niet. Dat doen ze nu (op hun 18e) toch ook niet?
En wat is er dan over van het zelfstandig rijden op examens? Dat was toch ook een verandering om ongevallen tegen te gaan bij beginnende bestuurders? Werkt dat dan niet?
Sowieso ben ik niet zo’n fan van het klakkeloos overnemen van projecten uit het buitenland. In Duitsland heerst een compleet andere mentaliteit dan in Nederland, dus om plompverloren alles één op één over te nemen? Nee.

Mark|28.10.10|13:38

Tja nederlanders altijd wat te zeuren en zeiken over dingen.
gewoon je werk goed doen dan zal je je klanten behouden.
ik zeg maar 1 ding al win je er maar 1 dode mee dan zeg ik al doen.
die ene dode kan je vrouw kind moeder of een ander dierbaar iemand zijn.
ik geef al 15 jaar les op coaching niet verhaaltje leren en vertelen op examen.
scoor al jaren bijna 90 % dus ik klaag niet bij ons loopt het goed.
en al klagen over die proef regel eerst dat al die incomponente rijinstructeurs en de branche worden gehaald want zelfs van de ptt scholen zich om en beginnen een rijschool denk je dat daar veilige bestuurders van op de weg komen.
uwv en sociale dienst maar omscholen.

marc|28.10.10|13:58

hoi,
vind het wel goed dat je met 16 1/2 mogen beginnen,maar hoor ik hier ook het woord duitsland,ja kijk da moeten ze verplicht en theoriecurus volgen,ik hoop dat dat dan ook hier komt,kijk maar hoe goed ze de theorie kennen en weten,,,
ik vind het moet!!!
maar wij worden weer niet gevraagt,zoals altijd……
groetjes marc

ton|28.10.10|15:24

leuk allemaal maar de toeloop is tijdelijk, ik had liever gezien dat ze begeleid rijden vanaf 18 jaar invoeren. het idee is wel goed maar ik zie een kind van 16 jaar nog niet met genoeg geld komen om deze opleiding te betalen. buiten het feit dat veel (niet allemaal) er helemaal niet aan toe is om de verantwoordelijkheid op zich te kunnen nemen.ik voorzie ook dat een aantal geslaagde kandidaten in een auto stappen zonder begeleider want ze hebben toch een rijbewijs !!!! , dan ook de verzekerings gevers zullen niet staan te springen om deze groep te laten rijden en verzekeren. dus de premie word waarschijnlijk zeer hoog voor deze groep.
Een zeer slecht plan !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! en voor ons rijschool houders misschien tijdelijk meer leerlingen , als je die al nodig had. nederland is een ander land dan duitsland of ierland waar het ook zo is dat een beginnend bestuurder onder begeleidibg moet rijden. maar ik kom af en toe in ierland en heb heel vaak gezien dat daar wel een auto rijd netjes met een verplicht L bordje achter het raam , maar GEEN begeleider er naast . wel een jong persoon die lekker aan het rijden is . NEE AFSERVEREN WANT WE SCHIETEN ER UITEINDELIJK ER NIETS MEE OP .
Het enige wat er gaat gebeuren dat er meer jonge mensen betrokken zijn bij ongelukken.

Henk|28.10.10|15:55

Wat een geluk dat ik over een tijdje met pensioen ga. Die rijschool wereld word steeds gestoorder. Nog meer rotzooi op de weg binnenkort. En natuurlijk verkeerde dingen aanleren van je begeleider. Nog meer jongeren die het in het begin niet goed doen. Ik mag wel uitkijken als ik straks op de weg kom.

Aart|29.10.10|06:34

Belachelijk idee, maar gelukkig ga ik eind 2012 met pensioen en ben ik geen lid meer van de BOVAG.

Henk|29.10.10|11:54

Ik ben alleen van de SRB lid en meer niet, eigenlijk al te veel. Al die belangen verenigingen doen toch ook niks voor je. Moet je kijken wat een belachelijke regeltjes de laatste jaren allemaal zijn doorgevoerd, Theorieveranderingen, dubbele spiegels, gewoon gevaarlijk, moet je kijken wat een extra dode hoek je krijgt !!! , straks weer navigatie, ook onzin, en nu weer extra pubertjes de weg op. Wat krijgen we straks ? een zwaailicht op dak ???
Ze moeten bij dat CBR eerst eens een regel instellen dat je met 65 verplicht met pensioen moet en niet meer verder mag rijden. Hier rijden nog een hoop instrukteurs van dik in de 70 zelfs, waarschijnlijk geen pensioen opgebouwd. Word gewoon gevaarlijk als je al zo oud nog les geeft.

Dennie|03.11.10|08:35

Beste Ingeborg en Mark.
Als ik jullie reactie goed lees dan zou ik bij wijze van spreke een 12 jarige op een scooter kunnen zetten en les kunnen gaan geven. Of zit het toch net iets anders?
Als scooter instructeur merk ik dagelijks dat veel 16 jarigen zoiets hebben van “stik jij maar” ze doen (soms) wat je vraagt en daardoor slagen ze. Goede les structeuur en coaching dus! Echter wat veel moeilijker is om bij te brengen aan een 16 jarige is de noodzaak van iets en de verandwoordelijkheid die daar bij hoort, daar ze van huis uit hebben mee gekregen dat het helemaal niet verkeerd is om een eigen mening te hebben. En daar zit m nu net het grote verschil met onze oosterburen! Daar wordt men juist opgevoed met een stukje respect, luister naar een oudere dan wel meerdere en doe wat er van je gevraagd wordt! Dat is namelijk precies de reden dat het hier zovaak niet goed loopt bij Duits Nederlandse firma`s (lees Lidl en Aldi) Wij Nederlanders doen de dingen namelijk graag op onze eigen manier. En door deze benadeirng vind ik dat onze jeugd ook zeker niet klaar is voor het begeleid rijden op 17 jarige leeftijd (18 zou beter zijn). De extra stroom leerlingen die door deze regeling genereerd zal (tegen jullie verwachting in) klein zijn! Als een scooter leerling zakt voor zn praktijk dan staat ie soms huilend aan de balie omdat al zn geld in de opleiding zit, geld waar die soms maanden voor heeft moeten werken. Daar de auto nog veel duurder is, denk ik niet dat het zo`n vaart zal lopen.

seif|03.11.10|12:53

Zou iemand mij kunnen vertellen wanneer deze hele tekst pas van toepassing is?
1Januarie2011 of eind de Zomer van 2011.
Ik hou het niet meer helemaal bij.
ik hoor het wel van iemand..

Mvg Seif

rob van dijk|04.11.10|11:48

Als de invoering een feit is ben ik benieuw hoe de handhaving zal zijn. De pak kans is wel heel klein als een 17e jarige toch alleen gaat rijden. Komer er dan ook maatregelen tegen de begeleiders?- meestal de ouders- want die zijn toch verantwoordelijk voor de 17e jarige. Als ik zie tijdens het lesgeven dat er ongeveer 6 van de 10 bestuurders met een telefoon in de hand zitten te sturen dan blijkt dat de having ver is te zoeken. En de strafmaat nu, examens opnieuw doen. ik denk dat veel ouders zullen zeggen, dat betaal ik dan wel.

De Leerling|05.11.10|08:45

Hopeloos IDEE!! Begeleid rijden METEEN in de prullebak!!!

Pieter|13.11.10|14:07

Volgens mij is het een goed plan. Hiermee kunnen we het aantal ongelukken onder de jongere bestuurders incl. de brommers verlagen. Vooral de jongere die anders een brommer rijbewijs willen gaan halen zullen nu kiesen voor een B rijbewijs waarmee zij dan gelijk het A-M rijbewijs krijgen en zich meer bewust zijn van de gevaren met de brommer.

Pieter

Sjak|27.11.10|17:46

Waarom wordt hier zo tegenaan geschopt? Als statistisch is bewzen (ook al is het Duitsland) dat dit helpt, waarom dan niet de kans geven? Dit gaat anders onder het mom “wat een boer niet eet vreet ie niet”. Dat slaat nergens op. Aanpassingen zijn altijd lastig, niet per definitie fout.

Fred|02.12.10|12:20

Als ik alle voor en tegens lees is dat voor mij een teken dat niet iedereen op één lijn zit. Het gaat notabene over ons werk, werk waarin wij net als een docent van de middelbare school de verantwoording hebben om leerlingen kennis en verantwoording bij te brengen voor de dingen die zij gaan doen in het dagelijks leven.Een van die dingen is het autorijden daar een onderdeel van is, je hoeft niet een hoog IQ te hebben om te begrijpen dat jongeren straks hun grenzen tijdens het ” begeleidend rijden ” gaan opzoeken en hun kansen gaan pakken om die te overschrijden als er geen begeleider bij is! De gevolgen laten zich al raden, meer ongevallen al dan niet met dodelijk afloop! En waar gaan we onze vinger naar toe laten wijzen en wie neemt dan de verantwoording…..de regering die zijn goedkeuring hier aan heeft gegeven! Die doet straks of hun neus bloed en wijst naar de rijscholen en Bovag en alle andere belangenverenigingen, niet naar het CBR want die doet alleen wat er op regeringsniveau besloten is! Volgens mij kunnen we beter hierover stemmen en laat de belangenverenigingen en een groep instructeurs / rijschoolhouders maar eerst eens bij elkaar gaan zitten en vervolgens hun uitkomst en advies aan alle rijscholen en regering voorleggen en een stemming laten houden wel of niet begeleidend rijden! En als ze daar toch mee bezig zijn eens praten over een CAO voor onze branche, zodat we de beunhazerij van hobby-instructeurs van tafel kunnen vegen, want dat zijn straks de vervuilers voor het begeleidend rijden, tenslotte werken zij dik onder de concurerende prijzen, dus is het voor hun alleen maar te doen om het geld en niet om het aanleren van veilig rijden en je verantwoording oppakken als beginnend bestuurder. Zou nog heel wat meer neer kunnen schrijven maar laat een ieder zijn verantwoording pakken.

Fred

ton|02.12.10|16:51

Heel goed Fred. iedere verandering is nog geen verbetering. Het begeleid rijden is op zich geen slecht plan maar moet niet met 17 jaar beginnen maar 18 of nog later. Rijinstructeurs die ik gesproken hebt en nu de bromfiets doen , huiveren al bij het idee om deze groep op de weg te zien in een auto. ongeleide projectielen zijn het op de bromfiets en in de auto laat zich dat raden. wat betreft (de branche) deze word vertegenwoordigdt door clubs o.a. BOVAG/ ANWB/CBR . ect. waar heel weinig intructeurs lid van zijn . omdat deze weinig of niks doen voor kleinere rijscholen. de kleine rijschool heeft dus geen stem. dus zou het goed zijn als er een forum komt van o.a. de kleinere rijschool over div. onderwerpen.
Ik zag in eerdere reacties dat er een paar oudere instructeurs zeiden ‘ mijn tijd zit er gelukkig op of bijna op ‘ die gaan lekker met pensioen binnenkort. volgens mij waren dat de meer ervaren mensen die het ook allemaal niet meer zo zien zitten. al die plannen en ideetjes van
( ONZE BRANCHE) Helaas onze branche zit in een verdomhoekje , wie haalt ons er weer uit , zodat wij weer een fatsoenlijke boterham kunnen verdienen zonder die********* beunhazen. Ik mag nog 5 jaar voor ik aan mijn pensioen kom , ik werk met plezier. maar te veel ideetjes van figuren die denken dat ze er verstand van hebben maken het minder plezierig.

maar ja ik moet nog 5 jaar.! .

Sjak|14.12.10|00:00

Dat van die bromfietsinstructeurs ben ik het mee eens. Alleen heb je weleens lesgegeven aan iemand van 20+ die nog geen autorijbewijs heeft? Dat is exact hetzelfde! Die hebben het inzicht van een visstick en buffelen net zo hard door als een 16 jarige op een bromfiets… Daarbij komt dat je er in de auto direct invloed op hebt. Bij een bromfiets kun je stop roepen wat je wilt, als ze geen zin hebben om te remmen…Leeftijd zegt zeker iets, niet alles. We moeten ook niet vergeten dat de examinatoren bij het CBR een 17 jarige hetzelfde beoordeelt (aangezien we mens zijn… misschien zelfs strenger) dan een 18 jarige. Alles heeft ze voor- en zijn tegens maar om nou de gehele “proef” de verdoemenis in te praten vind ik te ver gaan.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.