bromfietsexamen, brommerrijbewijs, scooter, CBR, bromfietsles

Slagingspercentage bromfiets iedere maand een beetje lager

RIJSWIJK- Het slagingspercentage bromfiets (AM2) praktijk is in de eerste zeven maanden na invoering steeds structureel gedaald. Begonnen de kandidaten in maart nog op gemiddeld 83,39 procent, iedere maand is dat een beetje gedaald tot 77,73 procent in september. Dat blijkt uit cijfers van het CBR.

Een eenduidige verklaring valt niet te geven, zegt CBR-woordvoerder Coen Sleddering. Wel leert volgens hem de ervaring dat bij een nieuw examen het slagingspercentage in het begin wat hoger is en op een gegeven moment stabiliseert.

Nieuw examen

“Deskundigen bij het CBR verklaren dat door het feit dat ‘early adapters’ altijd zeer gemotiveerd en extra goed voorbereid zijn omdat het een nieuw examen is”, aldus Sleddering.

Het CBR heeft onlangs een nieuw planningsysteem ingevoerd, onder meer voor de AM2. Het systeem heeft daarbij nog steeds met enkele kinderziektes  te kampen. Zo zijn regelmatig de interacties met andere CBR-systemen door verschillende oorzaken een tijdje offline geweest en was reserveren of machtigen daardoor niet mogelijk

Door het herstarten van de servers van het planningssysteem duurden de meeste storingen maximaal anderhalf uur. Het CBR verzoekt de rijscholen om voorlopig rekening te houden met dagelijks onderhoud tussen 17.00 en 20.00 uur. Rijscholen en kandidaten kunnen dan geen gebruik maken van de reserveringssystemen.

Gemiddelde reserveringstermijn

Sinds de start van het bromfietspraktijkexamen is de reserveringsnorm van maximaal 7 weken altijd en overal gehaald, meldt het CBR. In de beginfase lag die termijn tussen 1 en 3 weken. De beschikbare capaciteit zal in de winter echter omlaag gaan.

Vanwege de weg- en weersomstandigheden zet het CBR vanaf half november tot maart alleen middagprogramma’s in met 4 tot 5 AM2-examens. Net zoals dat AVB-examens in de winter ook alleen ’s middags afgenomen en AVD-examens vanaf 10.45 uur.Tot half november zijn er hele dagroosters met 9 tot 10 AM2-examens beschikbaar.

Om de afnamecapaciteit (ruim 90 AM2-examinatoren) te vergroten, is het CBR bezig met het opleiden van nog eens 30 examinatoren voor de categorie AM2.

Praktijkexamens bromfiets

voldoende onvold Afgenomen Goedk%
Totaal 13544 3608 17152 78,96
mrt-10 452 90 542 83,39
apr-10 1381 318 1699 81,28
mei-10 1703 418 2121 80,29
jun-10 2202 615 2817 78,17
jul-10 2002 511 2513 79,67
aug-10 2317 657 2974 77,91
sep-10 3487 999 4486 77,73

Auteur: Bart Pals

10 reacties op “Slagingspercentage bromfiets iedere maand een beetje lager”

haan|04.11.10|15:20

ik zie dat mijn kandidaten steeds meer lessen nodig hebben om te mogen slagen

wim|04.11.10|16:30

De lat wordt steeds hoger gelegd merk ik

Jan Jansen|04.11.10|20:21

Het CBR is een zeer commerciele organisatie die zelf de controle heeft over de uitvoerende takken van haar organisatie/planning enz.
Als blijkt dat men bij het CBR een overcapaciteit heeft aan personeel trekt men de touwtjes aan en zullen er meer mensen zakken.
Als blijkt dat de wachttijden exorbitant oplopen en diverse organisaties trekken aan de bel, dan zal men zien dat de slagingspercentages hoger worden.
Dat is al decennia lang aan de hand en wij als rijschoolhouders kunnen/willen er niets aan doen.
Daarom moeten de rijschoolhouders/opleiders zich bundelen in daadkrachtige organisaties en het CBR de duimschroeven aandraaien.
Het liefst zou ik zien dat er een tweede exameninstituut komt en een extern bureau die de kwaliteit van de beide exameninstituten nauwlettend in de gaten houdt en desnoods sancties/boetes oplegt als een van deze instituten over de schreef gaat.
Ook zou een gezakte kandidaat bij dit bureau een protest moeten kunnen indienen als hij/zij van mening is dat het desbetreffende instituut hem/haar verkeerd beoordeeld heeft.
Als voorwaarde dient wel de opleider het examen bijgewoont te hebben.
Hier mag best een bedrag voor gerekent worden wat het dubbele is van het examengeld en als mocht blijken na nader onderzoek dat de examinator inderdaad een verkeerde beslissing genomen heeft zal het exameninstituut voor alle kosten opdraaien en de kandidaat kosteloos stellen.

Rijschool Zebra|04.11.10|20:23

Het word voor de rijscholen steeds moeilijker om ons aan de norm te houden van € 400 voor een bromfietsexamen, de grens om te kunnen slagen steeds hoger word gelegd, ik denk dat het een taak van de regering is om dit naar onze klanten uit te leggen of de BTW te verlagen naar 6 % zodat de klanten voor een normaal bedrag het rijbewijs AM kunnen halen.

Henk B|04.11.10|23:29

Hier is weer te zien dat het CBR gewoon weer de rijscholen een oor aan n…..! Eerst genoeg laten slagen en dan de norm gaan verhogen.

keesfoks|05.11.10|08:53

Fijn dat het CBR eindelijk eens naar o.a. mijn voorstel te luisteren om alleen s middags brommerpraktijk examens af te nemen in de winter periode. voor de rest zijn de wachttijden van 7 weken veel te lang om te wachten voor het eerste examen dat moet binnen max 3 weken kunnen . Het wordt tijd dat het CBR klantvriendelijk gaat werken vanuit het besef een monopolie positie te hebben waardoor er een grote verantwoordelijkheid rust bij het CBR.

jan|07.11.10|14:16

Ik lees veel geklaag over eisen die hoger zouden worden en het CBR.
Persoonlijk denk ik dat de lat niet hoger wordt gelegd door het CBR, maar mocht dat wel zo zijn dan zou ik dat alleen maar toejuichen.
Want laten we eerlijk zijn dat norm om te slagen voor het bromfietsexamen wel belachelijk laag zijn. Wie is er schuld? Het CBR, de opleiders onze minister die het nodig vond om zich te bemoeien met een prijs en dus met een aantal lessen?? Ik denk de laatst genoemde. 4 á 5 uurtjes les voor een zestienjarige om de weg op te mogen met een bromfiets is veel te weinig.
Bij mij hebben ze zeker 8 uur les voor het er een beetje op begint te lijken. Zal tijd worden dat de eis hoger wordt en Den Haag aangeeft/toegeeft dat er meer lessen nodig zijn om te slagen.
Daarbij; klagen terwijl we meer kunnen verdienen in deze tijd? Het is maar net hoe je er zelf tegenaan kijkt en de leerlingen en hun ouders benaderd. De fout altijd bij het CBR leggen is niet eerlijk.

Roger|17.11.10|19:48

Laatste Jan heeft wel een beetje gelijk m.i., maar het CBR als organisatie vind ik net zo arrogant als alle semi-overheidsinstanties. Zou mooi zijn, moesten ze eens werken voor hun geld.
Je mensen in het verkeer gaan dood…een beetje overrated vind je niet?
Er zijn wel andere problemen in de wereld.

In ziekenhuizen storten patienten dood in liftkokers, wordt dood (haha) gezwegen.
2000 van dit soort sterfgevallen jaarlijks (onnodige door fouten).

Bromfietsrijbewijs…wat volgt? Autoped?

Peter|18.11.10|12:51

Niet alleen bij de bromfiets maar ook bij de B kandidaat merk ik dat het CBR de lat steeds hoger legt. Waar ligt de grens. Het CBR heeft wel een monopolie. In ieder geval wordt het er niet leuker op.

AZR|03.12.10|13:40

quote:
“Ook zou een gezakte kandidaat bij dit bureau een protest moeten kunnen indienen als hij/zij van mening is dat het desbetreffende instituut hem/haar verkeerd beoordeeld heeft.
Als voorwaarde dient wel de opleider het examen bijgewoont te hebben.”

Neem me niet kwalijk, maar wil het altijd zeggen dat als de opleider het examen bijwoont, deze dan een objectief en juist beeld heeft? Denk niet dat dit een wenselijke situatie is, dan gaat het er heel erg op lijken dat de verkeersscholen het CBR gaan controleren en dat wordt gewoon een zooitje, omdat de brache zelf nog verreweg van professioneel is. UIteraard een klein percentage van de branche uitgezonderd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.