CBR

CBR niet akkoord met cao-voorstel door financiële positie

RIJSWIJK  – De cao-onderhandelingen bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) zijn vastgelopen. Het CBR gaat niet akkoord met een structurele loonsverhoging voor het personeel vanwege de slechte financiën.

De bonden hadden 0,5 procent meer loon geëist in een cao met een looptijd van veertien maanden. Maar het CBR wil vanwege haar financiële positie alleen een eenmalige uitkering geven. Die zou dan 1% over laatste 12 maanden bedragen en nog eens 1% over de eerste 5 maanden 2011.

Financiële positie

“Indien het huidige beleid ongewijzigd blijft, zal het CBR op relatief korte termijn geen vermogen meer hebben”, meldt het CBR aan haar werknemers. “Het opnieuw financieel gezond maken van de organisatie kan niet zonder een offer van de medewerkers.”

“Met het eindbod hebben wij behoorlijk rekening gehouden met de omstandigheden waarin het CBR verkeert en hebben wij een zeer verantwoorde loonsverhoging voorgesteld”, vindt echter vakbondsbestuurder Maarten Hoelscher.

Pensioenregeling

Hoelscher: “Ook wil de directie nadrukkelijk een koppeling maken tussen het ophogen van de eindejaarsuitkering naar een voor alle werknemers gelijk percentage en de aanpassing, lees het versoberen, van de pensioenregeling.”

De CBR-directie zegt daarover bereid te zijn de eindejaaruitkering opnieuw te bekijken, zodra er een beheersbare pensioenregeling is. De huidige pensioenregelingen (eindloon voor grote groep ‘oudere’ werknemers en middelloon voor ‘nieuwe’ werknemers) leidt tot aanzienlijke onevenwichtigheid onder het personeel.

Kosten

De directie wil de ongelijkheid opheffen door een nieuwe regeling te treffen. “Die dient wel betaalbaar en de kosten beheersbaar te zijn.”

Het CBR is bereid akkoord te gaan met de verhoging van de werkgeversbijdrage in de ziektekostenverzekering met 10 euro per maand naar 40 euro bruto per maand. Ook is het verstrekken van de inconveniëntentoeslag aan AM2-exameninatoren geen heikel punt.

Ledenbijeenkomsten

De CBR-directie zegt te betreuren dat het gedane bod niet geaccepteerd kan worden. De Unie gaat in januari een aantal ledenbijeenkomsten in het land organiseren om over mogelijke vervolgstappen te praten met de leden, zo bericht Hoelscher.

“Met het wel erg reële bod had het CBR tijd kunnen kopen om met ons de door hen aangegeven pensioenproblemen op te lossen. Door afwijzen van het eindbod lijkt de directie de confrontatie op te zoeken. In meerdere opzichten jammer en een gemiste kans een streep te zetten onder het niet al te vrolijke verleden”, aldus de vakbondsman

Bart Pals

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Bart Pals

6 reacties op “CBR niet akkoord met cao-voorstel door financiële positie”

rijschool|21.12.10|15:54

Toch jammer dat de hoge bazen van het CBR zo weinig feeling hebben voor de mensen die hun riante salaris op mogen brengen.

Bert de Weerd|22.12.10|16:00

Volgens wordt er bij het CBR op de verkeerde manier bezuinigd!
Wanneer ik zie dat er van de 55 minuten die er voor een examen staat slechts 30 minuten gebruikt worden, kan de tijd die voor een examen staat ook een stuk korter
worden. 45 minuten is volgens mij voldoende.
Wanneer de prijs voor het examen het zelfde blijft en het examen 10 minuten korter duurt (wat in werkelijkheid al gebeurd) moet het toch mogelijk zijn om de examinatoren de welverdiende 0.5% loonsverhoging te geven.

Bert de Weerd|22.12.10|16:01

Volgens mij blijft er dan zelfs nog geld over om de organisatie financieel gezonder te maken. Zo zullen er wellicht nog wel meer voorbeelden zijn om de kosten binnen het CBR te beperken, zonder dat dit ten koste gaat van de werknemers bij het CBR!

Rob|23.12.10|19:45

Beste Bert,

Ik zou solliciteren!!
Volgens mij kunnen ze wel 16 examens per dag doen!
Moeten de lesauto’s wel worden verplicht om naast de spiegels, navigatie en winterbanden, ook koffie en een toilet aan boord te hebben.
Gaan de instructeurs weer mopperen over verplichtingen!

Fijne en gezonde feestdagen

Bert de Weerd|24.12.10|11:54

Beste Rob,

Ik ga niet soliciteren, maar wat jij doet mag je natuurlijk zelf weten:)

Je hoort mij niet klagen over de verplichtingen die je noemt en ik denk de meeste instructeurs met mij niet. Het zijn vaak de grote rijscholen (lees Bovag) die hierover klagen.

Koffie drinken en naar het toilet gaan kan ook in 10-15 minuten! Probeer het maar eens, je zult verstel staan;).

Ook goede feestdagen en alvast een gelukkig nieuwjaar.

Georgia Witt|25.12.10|23:45

Beste Rob, Ik ga niet soliciteren, maar wat jij doet mag je natuurlijk zelf weten:) Je hoort mij niet klagen over de verplichtingen die je noemt en ik denk de meeste instructeurs met mij niet. Het zijn vaak de grote rijscholen (lees Bovag) die hierover klagen. Koffie drinken en naar het toilet gaan kan ook in 10-15 minuten! Probeer het maar eens, je zult verstel staan;). Ook goede feestdagen en alvast een gelukkig nieuwjaar.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

CBR niet akkoord met cao-voorstel door financiële positie | RijschoolPro
CBR

CBR niet akkoord met cao-voorstel door financiële positie

RIJSWIJK  – De cao-onderhandelingen bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) zijn vastgelopen. Het CBR gaat niet akkoord met een structurele loonsverhoging voor het personeel vanwege de slechte financiën.

De bonden hadden 0,5 procent meer loon geëist in een cao met een looptijd van veertien maanden. Maar het CBR wil vanwege haar financiële positie alleen een eenmalige uitkering geven. Die zou dan 1% over laatste 12 maanden bedragen en nog eens 1% over de eerste 5 maanden 2011.

Financiële positie

“Indien het huidige beleid ongewijzigd blijft, zal het CBR op relatief korte termijn geen vermogen meer hebben”, meldt het CBR aan haar werknemers. “Het opnieuw financieel gezond maken van de organisatie kan niet zonder een offer van de medewerkers.”

“Met het eindbod hebben wij behoorlijk rekening gehouden met de omstandigheden waarin het CBR verkeert en hebben wij een zeer verantwoorde loonsverhoging voorgesteld”, vindt echter vakbondsbestuurder Maarten Hoelscher.

Pensioenregeling

Hoelscher: “Ook wil de directie nadrukkelijk een koppeling maken tussen het ophogen van de eindejaarsuitkering naar een voor alle werknemers gelijk percentage en de aanpassing, lees het versoberen, van de pensioenregeling.”

De CBR-directie zegt daarover bereid te zijn de eindejaaruitkering opnieuw te bekijken, zodra er een beheersbare pensioenregeling is. De huidige pensioenregelingen (eindloon voor grote groep ‘oudere’ werknemers en middelloon voor ‘nieuwe’ werknemers) leidt tot aanzienlijke onevenwichtigheid onder het personeel.

Kosten

De directie wil de ongelijkheid opheffen door een nieuwe regeling te treffen. “Die dient wel betaalbaar en de kosten beheersbaar te zijn.”

Het CBR is bereid akkoord te gaan met de verhoging van de werkgeversbijdrage in de ziektekostenverzekering met 10 euro per maand naar 40 euro bruto per maand. Ook is het verstrekken van de inconveniëntentoeslag aan AM2-exameninatoren geen heikel punt.

Ledenbijeenkomsten

De CBR-directie zegt te betreuren dat het gedane bod niet geaccepteerd kan worden. De Unie gaat in januari een aantal ledenbijeenkomsten in het land organiseren om over mogelijke vervolgstappen te praten met de leden, zo bericht Hoelscher.

“Met het wel erg reële bod had het CBR tijd kunnen kopen om met ons de door hen aangegeven pensioenproblemen op te lossen. Door afwijzen van het eindbod lijkt de directie de confrontatie op te zoeken. In meerdere opzichten jammer en een gemiste kans een streep te zetten onder het niet al te vrolijke verleden”, aldus de vakbondsman

Bart Pals

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Bart Pals

6 reacties op “CBR niet akkoord met cao-voorstel door financiële positie”

rijschool|21.12.10|15:54

Toch jammer dat de hoge bazen van het CBR zo weinig feeling hebben voor de mensen die hun riante salaris op mogen brengen.

Bert de Weerd|22.12.10|16:00

Volgens wordt er bij het CBR op de verkeerde manier bezuinigd!
Wanneer ik zie dat er van de 55 minuten die er voor een examen staat slechts 30 minuten gebruikt worden, kan de tijd die voor een examen staat ook een stuk korter
worden. 45 minuten is volgens mij voldoende.
Wanneer de prijs voor het examen het zelfde blijft en het examen 10 minuten korter duurt (wat in werkelijkheid al gebeurd) moet het toch mogelijk zijn om de examinatoren de welverdiende 0.5% loonsverhoging te geven.

Bert de Weerd|22.12.10|16:01

Volgens mij blijft er dan zelfs nog geld over om de organisatie financieel gezonder te maken. Zo zullen er wellicht nog wel meer voorbeelden zijn om de kosten binnen het CBR te beperken, zonder dat dit ten koste gaat van de werknemers bij het CBR!

Rob|23.12.10|19:45

Beste Bert,

Ik zou solliciteren!!
Volgens mij kunnen ze wel 16 examens per dag doen!
Moeten de lesauto’s wel worden verplicht om naast de spiegels, navigatie en winterbanden, ook koffie en een toilet aan boord te hebben.
Gaan de instructeurs weer mopperen over verplichtingen!

Fijne en gezonde feestdagen

Bert de Weerd|24.12.10|11:54

Beste Rob,

Ik ga niet soliciteren, maar wat jij doet mag je natuurlijk zelf weten:)

Je hoort mij niet klagen over de verplichtingen die je noemt en ik denk de meeste instructeurs met mij niet. Het zijn vaak de grote rijscholen (lees Bovag) die hierover klagen.

Koffie drinken en naar het toilet gaan kan ook in 10-15 minuten! Probeer het maar eens, je zult verstel staan;).

Ook goede feestdagen en alvast een gelukkig nieuwjaar.

Georgia Witt|25.12.10|23:45

Beste Rob, Ik ga niet soliciteren, maar wat jij doet mag je natuurlijk zelf weten:) Je hoort mij niet klagen over de verplichtingen die je noemt en ik denk de meeste instructeurs met mij niet. Het zijn vaak de grote rijscholen (lees Bovag) die hierover klagen. Koffie drinken en naar het toilet gaan kan ook in 10-15 minuten! Probeer het maar eens, je zult verstel staan;). Ook goede feestdagen en alvast een gelukkig nieuwjaar.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.