rijschool, Brinkhoff-Verhoeckx, Nijmegen, lesauto

Lesauto’s rijschool Brinkhoff-Verhoeckx in beslag genomen

NIJMEGEN – Het wagenpark van rijschool Brinkhoff-Verhoeckx uit Nijmegen is in beslag genomen door de Belastingdienst. Ook is het telefoonnummer van de zaak opgeheven.

Enkele tientallen leerlingen zijn waarschijnlijk gedupeerd en het geld van de vooraf betaalde lespakketten kwijt. De directie van de rijschool is onvindbaar en niet voor commentaar bereikbaar.

Rijexamen

Leerlingen die het examen al gereserveerd hebben bij het CBR kunnen in een lesauto van collega-rijschool B-Drive afrijden, zo belooft rijschoolhouder Sije Brinkman uit Nijmegen heel collegiaal.

“Natuurlijk moeten ze wel klaar zijn voor het examen. Het is allemaal heel vervelend wat er gebeurt, maar daarvan mogen leerlingen niet de dupe worden. De leerlingen van Brinkhoff-Verhoeckx mogen ons bellen met vragen.”

Problemen

Brinkman zegt dat de eigenaar van Brinckhoff hem vorige week al een beetje op de hoogte heeft gesteld van de situatie. “Hij zei dat hij zwaar in de problemen zat. Daarna heb ik niks meer van hem gehoord. Hij had ongeveer tien lesauto’s.”

Omdat Brinkhoff-Verhoeckx geen Bovag-lid is, treedt het Bovag Garantiefonds Rijscholen (BGF) niet in werking voor gedupeerde leerlingen.

BGF

“Deze rijschool is nooit bij ons aangesloten geweest. Hoe zuur het voor de leerlingen ook is. Dit bewijst helaas maar weer eens het nut van het BGF”, licht Frans Bastiaansen, manager Bovag Rijscholen toe.

Brinkhoff-Verhoeckx bestaat al sinds 1933 en is de oudste rijschool van Nijmegen en omgeving. Volgens het CBR had de rijschool tot 150 B-examens het afgelopen jaar.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Pals

99 reacties op “Lesauto’s rijschool Brinkhoff-Verhoeckx in beslag genomen”

Verkeersschool CLARIEN XL|23.12.10|11:39

Sterkte,

De rijschool heeft een mooi pand, redelijk normale lesprijzen, een goed ogende website en een breed aanbod.

Ik ken de omstandigheden niet waarom de rijschool failliet is gegaan maar het is altijd triest als zoiets gebeurt. Overigens is tot 150 examens wel weinig voor 10 lesauto’s.

Sterkte voor de gedupeerde leerlingen, instructeurs en eigenaren.

Marcel

R.Dolderman|23.12.10|12:17

Ik wens de eigenaar van de rijschool heel veel sterkte toe in deze tijden.
Het is natuurlijk triest voor deze leerlingen, maar het commentaar van de BOVAG vind ik hier niet op zijn plaats, zelf misplaatst. Alsof de BOVAG hemels is !!!!!
Helaas Frans Bastiaansen, manager Bovag Rijscholen eerst hand in eigen boezem steken.
OOk de banken en de belastingdienst moeten eens verder kijken dan hun neus langs is.

Hennie|23.12.10|12:23

Dit is zeer triest voor de leerlingen,maar ook voor het bedrijf zelf.
Een bedrijf dat al bestaat vanaf 1933 en dat nu naar de kl (sorry) knoppen gaat.

Verkeersschool CLARIEN|23.12.10|12:37

Het zou de BOVAG sieren om eens te bedenken WAAROM deze rijschool niet aangesloten is bij de BOVAG.
Het slagingspercentage van deze rijschool is dik in orde, meer dan 10% boven het kringgemiddelde.

Marcel

Jos Schetters|23.12.10|12:47

BOVAG wil hier vast een slaatje uitslaan. Ik ben Jaren lid geweest van die club maar ze doen niets voor je het kost alleen veel geld. Als je je toch wil aansluiten bij een branchevereniging doe dat dan bij de SRB. Zij rekenen geen kapitalen voor het lidmaatschap en durven wel hun zegje te doen bij en over het CBR. BOVAG Schande! toeval dat ik nu de letters RAt en een % teken moet invullen?

Verkeersschool CLARIEN|23.12.10|12:55

@ Jos Schetters :-)

Overigens klopt het niet helemaal dat het telefoonnummer is opgeheven. De telefoon staat doorgeschakeld naar een mobiel nummer. Dat nummer is wel uitgeschakeld/ buiten gebruik. Het faxnummer gaat gewoon over.

Marcel

Motorrijschool Route 66|23.12.10|13:11

Brinkhoff-Verhoeckx was mijn eerste werkgever. 3 weken. Nu heb ik zelf een motorrijschool. OMdat Brinkhoff mijn eerste werkgever was ben ik bereid om de motorleerlingen die een pakket hebben gekocht bij mij gratis af te maken.
Alleen de lessen. Examen moeten zij zelf betalen.
ik wens de eigenaar heel veel succes.

groetjes Ali

Gert van Beek|23.12.10|13:27

Heel vervelend voor alle partijen,

Ik ben bereid tegen zeer laag tarief opleidingen af te maken,.

Voor een vol lesuur € 30,= en CBR examen tegen kostprijs.

Zie voor meer info : http://www.rijschoolvan beek.nl

Autorijschool cokkie|23.12.10|13:28

Wat erg voor de leerlingen en natuurlijk voor de autorijschool die al zo lang bestaat.
Mochten er leerlingen zijn die nog een rijschool zoeken bij mij kunnen ze zo terecht en hun pakket afmaken tegen gereduceerd tarief.

Gr,

Ronaldo Cok

nico|23.12.10|13:29

Sterkte voor iereen zowel de leerlingen als de eigenaar het is nooit leuk als het op deze manier gaat (moet).
Frans Bastiaansen manager Bovag Rijscholen moet eerst eens kijken waarom er zoveel rijscholen NIET een aansluiting willen met de bovag, Maar zich graag bij SRB melden omdat deze mensen voor de mensen in staan.
En als alle instructeur`s lid zijn van het CNV Rijscholen dan worden ze bij gestaan door juristen die verstand hebben met deze problemen, (ik heb daar zelf ervaring mee gehad.)

Peter Toemen|23.12.10|13:37

Heel vervelend, maar vind het top van sije dat hij iig degenen die op examen kunnen wil helpen.
Groeten van je oud-collega Sije,

Peter Toemen

jan|23.12.10|13:56

als ik dit hier zo lees,hoeveel rijscholen willen helpen.dan heb ik toch een vraag aan hun.hebben jullie niet genoeg werk?want je kunt mij veel vertellen maar dit heeft niets met goodwill temaken.want voor die prijzen kunnen rijscholen niet rijden.of zeg ik nu iets verkeerd?leerlingen kijken niet eens op deze site.

grt jan

Michael|23.12.10|14:16

Onterecht dat de Bovag nu hand in eigen boezem moet steken, hadden deze leerlingen voor een Bovag rijschool gekozen, waren ze niet gedupeerd geweest.

Verder weet ik niet hoe deze rijschool in de problemen is gekomen, maar de prijzen die op de website waren in orde, ik denk dat zo’n pand wel iets teveel van het goede is, voor krap 150 examens.

Ik ben het wel met Jan eens, al die mensen die aanbieden voor 30 € verder te lessen? is dit misschien het probleem? shuldgevoel vanwege stuntprijzen

Tjeerd|23.12.10|14:25

Idd, tegen zulke prijzen gaan rijden is jezelf kanpot maken.

rijscholen graag reageren

Gr

Henk|23.12.10|14:43

Haha, Jan, natuurlijk hebben de meeste rijscholen te weinig werk. ZIjn er toch veeeeeeel te veel. Moet je eens in diverse gele gidsen kijken hoeveel er in bepaalde steden of regio’s rondrijden. Hier in Groningen worden werklozen gratis in het zadel geholpen door de gemeente maar ze vergeten dat het aan de onderkant weer even hard word afgebroken.
Mafkezen !!

Frans Bastiaansen|23.12.10|14:54

De suggestie dat BOVAG op de een of andere manier ‘een slaatje wil slaan’ uit de trieste omstandigheden waarin rijschool Brinkhoff-Verhoeckx momenteel verkeert, werpen wij verre van ons. We hebben alleen willen aangeven dat aansluiten bij het BOVAG Garantiefonds Rijscholen met name leerlingen een hoop ellende kan besparen. Het geeft ze extra zekerheid, precies waar BOVAG richting consumenten voor staat. BOVAG wordt geen cent wijzer van dat fonds, maar de branche wel.

Verkeersschool CLARIEN XL|23.12.10|15:09

@ Frans Bastiaansen, het fonds zal toch worden gespekt door de leden? Het geld wat in dit fonds zit levert de BOVAG toch rentevoordeel op?

Hoe zit het met de voorwaarden waarbij de leerlingen uit dit fonds kunnen putten. In de tijd dat ik lid van de BOVAG was gold de verplichting dat er een BOVAG LESOVEREENKOMST door de leerling moest worden getekend (ik meen te herinneren dat deze eis vervallen is)

Marcel

Frans Bastiaansen|23.12.10|15:20

@Marcel: Alle eventuele baten uit het fonds, ook rente, blijven in het BGF. Er gaat geen cent naar BOVAG zelf. Een ondertekende BOVAG lesovereenkomst is inderdaad een van de voorwaarden bij schadeloosstelling.

Verkeersschool CLARIEN XL|23.12.10|15:29

Misschien handig om dan eerst eens te kijken hoeveel BOVAG rijscholen zijn overeenkomst gebruiken.
Wanneer een leerling dus lest bij een BOVAG RIJSCHOOL welke deze lesovereenkomst niet laat tekenen heeft hij geen poot om op te staan. Dat is dus “schijnveiligheid”. Daarnaast moet een BOVAG RIJSCHOOL deze “overeenkomst” kopen.
Een rijschool in financiele problemen zo dat wel eens kunnen nalaten.

Marcel

Peter|23.12.10|15:37

Triest voor de eigenaar van deze rijschool en dat hij geen lid is van bovag begrijp ik volledig.
Ik ben zelf 10 jaar lang bovaglid geweest en het heeft altijd veel geld gekost en nooit wat opgeleverd
Ook in deze tijd doen ze niks voor de rijscholen denk bv maar een aan een btw verlaging
of een C.A.O voor de rijschoolwereld maar nee alleen hun zakken vullen !!!

Frans Bastiaansen|23.12.10|15:42

@Marcel: Een blok met 50 BOVAG Lesovereenkomsten kost slechts € 13,83.

Mevies|23.12.10|15:46

Heel veel sterkte voor de toekomst. Gezien alle positieve reacties ben ik blij dat de medemens nog bestaat. Ik ben wel benieuwd wat het CBR hierover te zeggen heeft. Een rijschool die zo lang heeft bestaan.

Verkeersschool CLARIEN|23.12.10|16:11

@ Frans Bastiaansen: Ik weet dat veel BOVAG rijscholen deze overeenkomst niet gebruiken.

Een leerling weet niet dat hij zonder die overeenkomst geen recht heeft op vergoeding uit het fonds.

De opmerking dat bij een BOVAG rijschool de leerling recht heeft op een schadevergoeding is slechts ten dele waar.

Marcel

rijschool|23.12.10|16:23

CLARIEN, misschien zou je je informatie bij de goede rijscholen vandaan moeten halen.
De grote rijscholen zijn vaak wel aangesloten bij de BOVAG, wij ook, wij laten IEDERE leerling de overeenkomst tekenen!!!!
Het is niet alleen voor de leerling maar ook voor de rijschool..
wat een gezeik om niks, de belastingdienst neemt niet voor niks je autopark in beslag.
misschien zou je daar is druk om moeten gaan maken ipv over iets waar jij blijkbaar niet over mee kan praten!

Verkeersschool CLARIEN|23.12.10|16:33

Jammer dat je geen naam erbij zet.

Groetjes,

Marcel

Richard van Eck|23.12.10|16:39

In het artikel is geen promotie voor de Bovag te vinden.
Er staat dat er leerlingen gedupeerd zijn door het ontbreken van de BGF.
Je dient altijd met een lesovereenkomst te werken zodat de wederzijdse rechten en plichten worden vastgelegd. De kosten van de blokken zijn nagenoeg nihil net als de contributie als je de ESF benut. Tuffen op de Bovag is dan ook zeer onterecht.

Mijn sterkte gaat uit naar de directie en de instructeurs welke deze rijschool tot een begrip hebben gemaakt in Nijmegen.

jan|23.12.10|17:08

als je kijk hoeveel leden de bovag heeft.dat is toch een teken aan de wand.er zijn zoveel rijscholen.ik ben nu lid van srb-vrb.kijk eens wat die in een korte tijd aan leden heeft gewonnen.en wat ze al geregeld hebben.en wat nog op de rol staat.let op !!!! deze stichting word erg groot.

grt jan

tony van orsouw|23.12.10|17:59

Sije veel sterkte,
Je collega,s van OTC-rij steunen je dat weet je volhouden.
gr dawitteto(ch)nie

bjorn|23.12.10|18:10

ja ja de belastingdienst wat zijn ze toch weer een stelletje boosdoeners … Nou je weet toch dat je belasting betalen moet hou er dan rekening mee.. zo simpel is het… een beetje reserveren voor later en je komt er wel doorheen.. Het verhaal dat er veel gemeentes zijn die met behoud van uitkering in deze tijd werkelozen aan het werk helpen met een gefinancieerde opleiding tot rijinstructeur in onze toch al zo veel geplaagde rijschoolwereld vind ik ook uiterst dom BjornWNx?

Bert|23.12.10|18:30

Iedereen moet zijn betaling verplichting na komen als je een zaak runt !
Dit is de 2 keer voor meneer Sprenger !

Vincent|23.12.10|18:41

Wanneer iemand die nog nooit in de branche gewerkt heeft denkt dat hij wel even rijk zal worden in deze wereld komt hij dus van een koude kermis thuis.
Het instituut Brinkhoff-Verhoeckx was al lang niet meer en de nieuwe eigenaar pretendeerde veel, beloofde veel (vooral aan werknemers) maar kon uiteindelijk niets meer waar maken.
Medeleven met de wernemers: ja medeleven deze cowboy die niet voor het eerst naar de knoppen gaat: nee

R.Dolderman|23.12.10|18:44

Dames en heren rijschoolhouders, we zijn het er wel overeens dat de BOVAG een goede concurent moet krijgen en ik dacht hieraan aan het SRB-VRB die toch duidelijk meer mans zijn dan de BOVAG.
Misschien moet er via de SRB-VRB ook een garantie fonds komen, waardoor het financieel voor de kleinere rijscholen betaalbaar blijft. Ik blijf erbij dat de klant koning is. Dus niet de BOVAG!!

Johan|23.12.10|19:16

Heel triestl, uiteraard weten we niet wat zich heeft gespeeld.
Dat een bovag zich nog een keer probeert in de schijnwerpers te zetten is helemaal belachelijk. Want als je ergens aan kapot zou gaan zijn het wel de bijdragen aan de bovag.
Ik ben zelf lid geweest van deze club, heeft mij veel geld gekost en niets opgeleverd,
Ook ik heb mij aangesloten bij de SRB-VRB, deze actieve vereniging zet
zich serieus in voor onze belangen.
Dus bovag, we hebben nu een echte betaalbare belangenbehartiger !!

Bert de Weerd|23.12.10|19:37

10 auto’s een pand en slechts tussen de 100 en 150 examens? Iedereen die een tijdje in de branche werkt begrijpt dat dit niet goed kan gaan!

Vervelend voor de eigenaar van het bedrijf en de leerlingen. zoiets gun je niemand Ook erg vervelend voor het personeel dat nu zonder werk zit. Hier lees ik in het artikel en ook in de reactie’s niets over. Waren de rijinstructeurs in loondienst of waren het zzpers en hoeveel rijinstructeurs zijn er gedupeerd?

Bert de Weerd|23.12.10|20:06

Sorry, In lees net in de reactie van Richard van Eck dat hij de directie en de rijinstructeurs sterkte wenst.

Ik begrijp de reactie naar de Bovag toe heel goed. Met het BGF heeft de Bovag misschien een goed instrument in handen, maar dit neemt niet weg dat de Bovag voor Veel geld, weinig voor de branche doet. Vaak werkt de Bovag zelfs positieve ontwikkelingen tegen. Denk bijvoorbeeld aan het tot stand komen van een CAO voor rijinstructeurs.

Marvin "Rijschool De Wegpiraat"|23.12.10|20:09

Ik wens de eigenaren en al het personeel van Brinkhoff-Verhoeckx heel veel sterkte toe met het oplossen van hun situatie. Ik hoop ook dat alle leerlingen hun opleiding af kunnen maken. En ik waardeer het dan ook dat sommige collega’s van mij hier die leerlingen goedkopere tarieven bieden (wat ze normaal gesproken niet doen). Ook al zullen leerlingen hier niet zo vaak kijken, het is een mooi gebaar naar de gedupeerde leerlingen toe. En dat mag ook gezegd worden.

Verkeersschool CLARIEN XL|23.12.10|20:27

In mijn eerste reactie wenste ik de instructeurs etc. ook al sterkte :-)

Marcel
(tevreden SRB lid)

jan|23.12.10|20:40

marvin wat een geswam.dit word toch al opgelost door d-drive.nee dit is gewoon een manier om werk tekrijgen.en dan maar onder het motto.voor de leerlingen.nee dat gezwam trap ik en denk wel meer collega”s niet in.of heb jij ook teweing werk?en onder tussen de markt verzieken.

grt jan

Bert de Weerd|23.12.10|21:03

@ Marcel, Oké, ik zal in het vervolg beter lezen!
Groet, Bert (tevreden VRB en CNV lid)

Ik wens de eigenaren, rijinstructeurs en evt gedupeerde leerlingen ook heel veel sterkte toe.

Richard van Eck|23.12.10|21:08

@Bert de Weerd
Ik deel de mening dat het goed voor onze belangen is als de SRB-VRB groeit met het aantal leden zodat er nog meer invloed kan worden uitgeoefend. Voor zover ik de prestaties van de SRB-VRB kan beoordelen heeft deze vereniging zeer goed werk verricht en onderbouwen ze hun argumenten. Het belangrijkste item moet dan ook zijn dat onze branche als eenheid naar voren komt en dat daarbij geen zwarte pieten naar de Bovag toe worden gespeeld omdat het niet relevant is voor deze topic.

jan|23.12.10|21:08

Leerlingen en personeel zijn gedupeerd. Slecht nieuws voor de hele branche.

jan|23.12.10|21:11

De directie van de rijschool is onvindbaar en niet voor commentaar bereikbaar.

Bert de Weerd|23.12.10|21:35

@ Richard van Eck,

Ik ben de discussie over de Bovag niet begonnen ;) Deze discusie is al eerder in de Topic ontstaan en daar reageer ik op.
Het doet mij overigens deugd dat je als Bovag bestuurdeer ook de instructeurs sterkte toewenst en niet alleen de directie en dat je positief bent over hetgeen deVRB in de branche teweeg brengt. Dit geeft hoop:)

Richard van Eck|23.12.10|21:50

@Bert de Weerd
Ik heb al het vertrouwen in deze vereniging en zeker in Nico van Swam die ik ken uit kring 67. :)

Cindy Conrad|23.12.10|21:58

Sorry, In lees net in de reactie van Richard van Eck dat hij de directie en de rijinstructeurs sterkte wenst. Ik begrijp de reactie naar de Bovag toe heel goed. Met het BGF heeft de Bovag misschien een goed instrument in handen, maar dit neemt niet weg dat de Bovag voor Veel geld, weinig voor de branche doet. Vaak werkt de Bovag zelfs positieve ontwikkelingen tegen. Denk bijvoorbeeld aan het tot stand komen van een CAO voor rijinstructeurs.

Michael|23.12.10|22:41

Ik wil toch nog even wat kwijt, Bovag en SBR VRB zijn natuurlijk heel verschillend.
Bovag heeft helaas meer belangen (garage fietsen enz) verder maakt bovag ook meer reclame, voor rijscholen op laag pitje,
Bovag voor zowel klant als rijschool (ook consumenten vertrouwen)
SRB VRB vecht voor de rijscholen.
Bovag stelt wat meer eisen aan de rijschool, waardoor de klant er wat meer vanuit kan gaan dat dat de betere rijscholen zijn.

Marvin "Rijschool De Wegpiraat"|23.12.10|22:54

@Jan, B-drive verzorgd volgens het artikel de al ingeplande (en dus aan het CBR betaalde) examens in hun lesauto. Dat is inderdaad een mooie daad door B-drive. In het artikel staat echter verder niks over de lessen die nog nodig zijn voor het daadwerkelijk kunnen slagen bij dat examen. Alleen dat ze er klaar voor moeten zijn. Ik weet dus niet of daar iets voor geregeld is aangezien dat niet in het artikel wordt genoemd. Dus de aanboden van onze collega’s vind ik dan ook degelijk en goed bedoeld.

Marvin "Rijschool De Wegpiraat"|23.12.10|22:55

Overigens ben ik ook van mening dat deze aanbiedingen die dus alleen voor de gedupeerde leerlingen gelden (en absoluut niet voor anderen) de markt echt niet oinderuit zullen halen. De rijscholen die de lessen gratis danwel voor €30 per uur aanbieden aan de gedupeerde leerlingen zullen er zelf het meeste financieel op achteruit gaan. Zoals je ongetwijfeld met mij eens zal zijn, is gratis les geven of lessen van €30 per uur niet echt een manier om goed in business te blijven.

Glas|23.12.10|22:57

Wat een gezeik over de Bovag, is niet gewoon de rijschoolhouder degene die fout is hier? Natuurlijk! Een organisatie waarbij de rijschoolhouder niet is aangesloten staat hier toch gewoon buiten!
Als de rijschoolhouder zijn zaakjes goed voor elkaar heeft gebeurt dit niet.

rijschool kossen|24.12.10|01:01

wat de reactie van de BOVAG betreft is even smaakloos als de organisatie ik hoop dat collegas eindelijk wakker worden .want de BOVAG heeft nog nooit wat voor de rijscholen betekend of voor welk bedrijf ook het is gewoon een organisatie die andere het geld uit de zakken wil kloppen.Vraag anders wat zij voor de rijscholen hebben betekend denk aan verplichte bijscholing,Instructeursbewijs niet voor het leven geldig,BPM,BTW tarief en zijn we al wakker collegas ??????

Etsie|24.12.10|11:00

Ik zie veel mensen hier afgeven op de belangenvereniging en dat is jammer want het CBR lacht in zijn vuistje met de verdeel en heers tactiek. Ik sta er elke keer weer van te kijken dat veel collega’s niet door hebben dat we straks niets meer over ons eigen bedrijf te vertellen hebben nu het CBR u gaat controleren en ervoor kan zorgen dat uw lesbevoegdheid ongeldig wordt.
Het innovam zal verdwijnen en dan staan we allemaal onder toezicht van CBR die de eigen broek nog niet eens op kan houden.

Mevies|24.12.10|12:15

Het is mooi benaamd belangenvereniging. Het is maar de vraag in wiens belangen zij optreden. CBR en BOVAG behartigen elkaars belangen, erg gedoogd.

Gert van Beek|26.12.10|10:11

Ik wil nog een keer reageren, normaal gesproken kun je voor € 30 euro per uur niet lessen, ik vind echter dat we in Nijmegen moeten proberen voor deze gedupeerde mensen iets te doen. Voor niets rijden gaat niet lukken, maar tegen dit gereduceerde tarief kom je mensen toch tegemoet en ik ben het er mee eens, uitsluitend voor gedupeerde leerlingen van de betreffende rijschool.

Bert vd Hoorn|26.12.10|14:47

@ Gert,

Zelf zou ik niet voor dat tarief gaan rijden. Natuurlijk, het is heel erg vervelend dat die leerlingen “opeens” zonder rijles zitten, maar jij hebt die problemen niet veroorzaakt.

En ja, rijscholen krijgen/ hebben vaak een slechte naam. Maar als het goed is heb je daar zelf niet aan meegwerkt, en waarom zou jij daar nu voor op gaan draaien?
Bovendien vind ik het naar je bestande klanten toe erg onterecht dat je die gaat benadelen omdat zij gelijk voor jou gekozen hebben.

DamianT|26.12.10|20:49

En bijna alle grote rijscholen in Nijmegen en omg. met lesprijzen waar je u tegen zegt,zitten al in grote problemen, Brinkhoff is maar een topje van de ijsberg
Kijk maar eens in Amstedam en Utrecht waar ook al grote rijschole over de kop zijn gegaan.
Gewoon les nemen bij een eenmanszaak, die geen BV is dus prive aansprakelijk gesteld kan worden, dus altijd je geld terug te halen is
Daarnaast betaal je een lager uur tarief en krijg altijd de zelfde rijinstructeur
Betaal ook nooit vooruit!

Bert vd Hoorn|27.12.10|11:02

@ Damian,

Dat is erg kort door de bocht. Lesprijzen waar je “u tegen zegt”?
Dat zou iets van € 60,00 per 60 min. zijn…

En sowieso, een kleine rijschool die te weinig per uur neemt blijft ook niet bestaan, en hoe zou je dan van een kale kip willen plukken?

Ook bij grotere rijscholen kun je altijd dezelfde instructeur krijgen, en bovendien is daar in geval van nood altijd vervanging te regelen. Plus als je net voor je examen pech met je auto krijgt is dat ook gelijk op te lossen.

Jan2|27.12.10|11:21

Ben het met Bert vd Hoorn eens, dat je het naar je eigen leerlingen niet kunt maken om de ‘gedupeerde leerlingen’ voor een goedkoper tarief te laten lessen.
Bovendien hoelang wil je daarmee doorgaan…….. tot aan het (eerste) examen of nog langer???
Als je dat doet, zou je uit coulance ook je bestaande klantenkring gedurende die periode voor hetzelfde (verlaagde) lestarief moeten laten lessen……..

Verkeersschool CLARIEN XL|27.12.10|11:25

Grote rijscholen betalen hun instructeurs in loondienst WEL gewoon door bij ziekte, in de vakantie, bij overwerk, betalen vakantiegeld, regelen vaak een pensioensopbouw voor hun werknemers.
Verder dienen ze te voldoen aan ARBO verplichtingen. Logisch dat deze grotere jongens het moelijk(er) hebben in een recessie.

Daar stappen eenmansrijscholen vaak nogal makkelijk overheen. Toch is het in het belang van ons allemaal dat e.e.a. eens goed geregeld wordt.

jan|27.12.10|14:42

bert,ben 100% met jouw eens.het is vervelend voor de leerlingen.maar jij slaat de spijker er mee op zijn kop.kun je niet maken naar eigen leerlingen.en nogmaals voor dat tarief kan ik niet rijden.ik denk niemand die een goede rijschool heeft.

Mevies|27.12.10|16:47

Als de lesprijzen landelijk gelijk zou staan dan had je dat probleem in ieder geval opgelost de leerling zou dan alleen nog een keuze maken in kwaliteit.

DamianT|27.12.10|23:48

Mijn lesprijs is momenteel €37,50 per les uur en dat gaat in Januari naar €44,- per les uur.
Dus als je een pakket neemt zijn de lesprijzen nog lager!!!
Ik kan een lager tarief hanteren omdat ik geen , Katoor kosten heb, geen administratie personeel, rij niet in de nieuwste auto maar een van 5 jaar oud, een BMW 318d nog wel.
En met 40 uur in de week mag ik niet klagen wat loon betreft.
De lesprijzen zijn gewoon veel te hoog bij de meeste rijscholen en vooral bij de grote organisaties!!!

jan|28.12.10|07:53

damian,ik vraag mij af hoe je deze stijging uitlegt aan je leerlingen.hier uit blijkt wel.dat je met een telaage lesprijs hebt gereden.want de sprong is in een keer wel erg hoog.ik doe dit altijd met een euro.nooit vragen of problemen.als je dan met een auto rijdt van 5 jaar oud.dan is de les prijs wel erg hoog.vraag mij af of je daar door wel genoeg nieuwe leerlingen bij krijgt.maar goed.ik hoop het natuurlijk van wel.

grt jan

Marcel|28.12.10|09:13

De lesprijzen zijn gewoon te laag bij de meeste rijscholen. Mede omdat kleine jongens ver onder de prijs rijden. Van, pak hem beet € 37,50, houd je na de BTW afdracht nog maar € 32,- over voor je loon, afschrijving, kosten auto etc..
Dan houd je zeker niet genoeg over voor salaris, vakantiegeld, doorbetaling bij ziekte etc.. Kortom je neemt jezelf in de maling met die lage prijzen en je verziekt de markt voor professionals die WEL rekening hiermee moeten houden.

Hans|28.12.10|11:57

Helaas kan ik ook fluiten naar mijn al betaalde lessen en examen bij Brinkhoff, nu maar op zoek naar een goede vervanger in Nijmegen zodat ik in de eerste maanden van 2011 mijn rijbewijs kan halen.

Mocht iemand me willen helpen: [email protected]

Bert vd Hoorn|28.12.10|12:42

Tja Marcel,

Dat is inderdaad bij veel eenpitters het probleem. Zij kunnen nooit ziek zijn, laat staan dat zij door hartproblemen een half jaar (wel het minimum) uit de running raken dan is het rijschooltje “wijlen”.

Er zjn nogal wat eenpittertjes geen AOV verzekering hebben omdat zij het niet kunnen betalen. En krijgen ze onverhoopt een groot probleem met hun auto dan is er geen geld voor reparatie. Ik ken er namelijk een aantal waar het eerst betalen is, en dan de auto meekrijgen.

jan|28.12.10|13:50

mijn lesprijs is ook 42 euro.vanaf februari 43 euro.ik heb ook een aov verzekering.dit hakt er wel in dit bedrag.maar ik durf het risico niet telopen.maar wij dwalen wel af van het oorspronkelijk bericht.

Michael|29.12.10|09:42

Blijft opzich aardige discussie,
Wie heeft de laatste rij-instructie gelezen? lesprijs advies €50,- (met winstopslag)
Diegene die voor minder als €40,- rijden kunnen beter de auto verkopen en bij de AH gaan werken.
Maar het is natuurlijk erg leuk om in een BMW te rijden op kosten van je eenmanzaak, dat je bruto € 8,- overhoud en tot je dood moet doorwerken, dat zien je buren niet.
En de consument snapt terecht niet, dat deze prijzen voortvloeien uit wanhoop.
Bovag kies je voor de klant!

Richard|30.12.10|16:42

Jongens, jongens. Naar elkaar wijzen maar allemaal voor een schijtprijs werken! Ik heb genoeg werk voor de volgende prijzen per 1-1-2011:
B 93,75 per 90 minuten
A 98,75 per 90 minuten
BE 106,50 per 90 minuten
Specialistische lessen 69,95 per uur.
Jullie doen het allemaal jezelf aan! Je hebt de Zeeman en je hebt boutiques op de PC Hooftstraat. Die draaien beide, maar Zeeman kan zijn omzetsnelheid nog verhogen. Een rijschool kan dat niet.
Denk daar maar eens over na. Je rekent wat je waard bent.

DamianT|30.12.10|20:33

die geen baan haden weer verplicht aan het werk hebben gezet.
En door rijinstructeurs die voor een rijschool werken en het geen reet kan schelen hoe hij de klant behandeld, in de tijd van de leerling gaat koffiedrinken,roken, eten , boodschappen doen, effe op kantoor administratie ophalen etc…
De grote rijscholen laten insturcteurs in stage alleen lesgeven , ze betallen de rijinsturcteurs te weinig en ze krijgen subsidie van de staat als ze iemand aanemen die lang werkeloos is geweest, …..

DamianT|30.12.10|20:38

De grote rijscholen hebben monopolypositie in de branch, een klant denkt ik ga bij n grote rijschool lessen, zal wel goed zijn en betalen daar stukken meer voor dan bij eenmansrijschool.Maar die grote rijschool heeft n herintereder in dienst die liever nie had gewerkt maar liever thuis uitkering buurt, dus wat voor kwaliteit les krijg je dan.
Een eemans rijschool die betaald zijn eigen opleiding zelf!en heeft hart voor zijn eigen zaak en dus ook de leerling, je bent je eigen visitekaartje!!!

DamianT|30.12.10|20:43

Daarnaast als je 40 uur werkt in de week mal gem€40 p/u X 46 werkweken(dus 6 weken vrij of ziek wat je bij een werkgever niet hebt!) = €74000 , haal daar de btw af en je kosten blijft er nog ca €40000 over wat ik niet bij de AH verdien,hahaha.
Of je moet een grote rijschool zijn die met nieuwe auto s rijd die gekocht of nog erger geleasd zijn , daarnaast een duur kantoorpand en een leuke secretaresse hebben als kosten post etc.etc. hoe duur wil je het maken!!!!
Wat heeft u hier op te zeggen???

Jan|30.12.10|21:17

@ DamianT
voor iemand met een slagings percentage dat onder het gemiddelde ligt, vind ik dat je wel heel erg hoog van de toren blaast
Damian T
Rijschoolnummer: 7091A9
Tiel tot 25 21 – 25 36- 40
ik werk zelf voor een grote rijschool, hoef zelf inprincipe niks te regelen, alles gaat via kantoor. Ik hoef me tijdens de rijles niet bezig te houden met allerhande zaken zoals het (telefonisch) afhandelen van mn agenda, dat wordt allemaal voor me gedaan. REST VOLGT

Jan|30.12.10|21:28

Gaat mn auto stuk dan krijg ik een vervangende auto. wordt ik ziek dan is er een vervanger. Kom ik ergens als (junior) instructeur niet uit dan kan ik gebruik maken van de kennis die aanwezig is bij collega`s, en indien nodig mn lesplan aanpassen. klik het een keer niet tussen mij en een leerling dan zoeken we SAMEN naar een andere oplossing (vaak een collega). en het leuke is dat mijn werkgever €45 per uur vraagt voor een auto van max 2 jaar oud.

DamianT|30.12.10|21:47

Gewoon moeilijk om een goeie rijschool te vinden die prijs/kwaliteit verhouding goed ligt, ook de manier van lesgeven.Vooral rijinstructeur die ABN spreken zijn ver te zoeken.
En ik snap niet dat ik met mijn BMW goedkoper les kan geven dan de gemiddelde concurrent die in een goedkope auto les geeft zoals grote rijscholen met de standard autos!
Zit al 12 jaar in deze branche en we maken ons zelf kapot, want we hebben geen samenhorigheid,we zien elkaar als concurenten terwijl we collega’s zijn!

Jan|30.12.10|21:50

‘Verder vind ik je wat herintreders betreft zeer kort door de bocht DamainT. één van mijn mentoren WAS herintreder, hij heeft altijd een eigen winkel gehad en is voor een paar jaar terug de opleiding tot instructeur gaan doen, hij heeft een slagings percentage waar mensen u tegen zeggen, om over zijn mensen kennis nog maar niet te spreken! Iemand die teminste echt weet waar die over praat! het gene dat ik bij jou toch echt betwijfel! gezien je slagings percentage`s (Tiel -Nijmwegen -Amsterdam)

Jan|30.12.10|21:53

DamainT

Dat laatste moe ik je wel helemaal gelijk in geven!
Wat meer samenwerking ipv gezeik en geroddel zou de brance zeker goed doen!

DamianT|30.12.10|21:57

Het landelijk gemiddelde ligt op 40 % dus zo slecht doe ik het ook niet met mijn slagingspercentage als je kijkt naar de concurentie!
De meeste rijinsturcteurs die in loondienst werken of francaisen kunnen zelf niet genoeg leerlingen trekken omdat vul zelf de reden maar in!
Het is namelijk het makelijks om voor een baas te werken en eind van de maand je armzalig loontje van €1500 binnen krijgen.
Ik ga voor het dubbele loon collegas zonder de leerlingen ’n rib uit hun lijf te trekken!

Jan|30.12.10|22:15

DamainT

vul de reden zelf maar in…………….
de zijn reden zat te bedenken waarom een instructeur in loondienst gaat!
net zo als in de omgekeerde wereld ik me ook kan voorstellen waarom een SLECHTE instructeur voor zich zelf begint. Zoals het feit dat deze misschien helemaal niet welkom is bij een rijsschool en dus voor een “appel en een ei’ (dus €25,pu) zn les aanbied.

Jan|30.12.10|22:24

DamainT
Het is makkelijk om zaken van één kant te bekijken en te beoordelen.
Maar bekijk het ook eens van de andere kant.
Want saamhorigheid kweek je niet met vooroordelen, maar juist met begrip voor elkaar!

DamianT|30.12.10|22:28

Jullie hebben allemaal begrip voor jullie eigen best.
Die van de leerling die staat op de laatste plaats, we maken gewoon kosten en reken die wel door naar de consument.
Ik vind dat de rijles gewoon betaalbaar moet blijven voor de gewone burger, ik schaam me nu al als ik voor 1 uurtje lessen €40 afreken, kosten : auto afschrijving , 3 liter diesel en 1 uurtje doceren, daar kun je toch geen €50 of meer voor vragen wat wel gedaan wordt omdat er ondanks alles toch te weinig rijinturcteurs zijn..

DamianT|30.12.10|22:31

en dus ook te weinig rijscholen , zodat je je huid duur kunt verkopen, ken rijschoolhouders id ein een gebied wonen waar in een straal van 25 km geen concurentie zit en die man die vraagt €62 per uur, dat is uitbuiting!!!
een winkel in de PC Hoofdstraat die buit mensen niet uit maar die mensen kiezen er zelf voor om daar te kopen , maar als je nergens anders terecht kunt en je moet bij die desbetrevende rijschool lessen die de enigste bij jou in de buurt is!!!

DamianT|30.12.10|22:35

En een slechte rijsintructeur die zal en voor zich zelf geen werk kunnen behouden en ook voor een baas zal hij niet goed genoeg zijn zodat die ontslagen wordt dus zo wordt het kaf van het koren gescheiden, zijn genoeg mensen met rijinstructeurs op zak die na 1 jaar alweer een andere werkbranche hebben moeten zoeken.
Rijinstructeur wordt je niet maar je wordt als rijinstructeur geboren!
Maar ik ga oud en nieuwe vieren dus fijne jaarwisseling allemaal!!!

Jan|30.12.10|22:39

En niet te vergeten:
Een ieder die bovenstaand artikel aan gaat!
heel veel sterkte gewenst!

DamianT|30.12.10|22:41

He Jan, dit forum is niet allen voor jouw hoor, zijn nog meer mensen die willen reageren.
Wou hierbij aangeven dat de leerlingen die bij Brinkhoff hebben gelest en gedupeerd zijn kunnen met mij contact kunnen opnemen zodat ik hun een leuke aanbieding zal doen , wat mij minder omzet zal brengen maar wel een goede naam zal geven, die ik nu al heb, ik hoef amper te adverteren en ik heb volle bak leerlingen!
Kijk eens onder rijschool Dejan slagingspercentage,heb 10 jaar les gegeven onder die naam.

Michael|31.12.10|00:26

Ik kan het toch niet laten te reageren.
Ik zal even rekenles geven
40,- = 33,- ex btw min autokosten incl benzine 12,- over 21,-
reclame explotatoekosten 5,- reservering vakantie ziekte aov pensioen 6,-
hou je over 10,- p/u
hou jij jezelf maar voor de gek,

goed nieuwjaar iedereen

Bert vd Hoorn|31.12.10|10:09

Tja Jan, soms kun je gewoon beter niets meer zeggen. Cijfers zeggen niet alles, maarwel heel veel. Zeker als je half Nederland door moet voor je examens…

Iedereen verder een goed en veilig nieuwjaar.

Jan2|31.12.10|11:59

Volg dit draadje nu al een tijdje met belangstelling, maar ook ik plaats om diverse redenen de nodige vraagtekens bij DamianT…….
Veel dingen die hij schrijft zijn niet met elkaar te rijmen:
– de wel erg grote prijsverhoging in combinatie met zijn niet meer zo jonge auto,
– zijn (lage) geslaagdenpercentage en het feit dat niet echt dicht bij huis ook nog examens heeft,
– de manier waarop hij tegen bepaalde zaken aankijkt en zijn visie die hij daar op heeft…….

Mevies|31.12.10|12:29

Beste collega’s een fijne jaarwisseling en goede zaken in het komend jaar

Etsi|01.01.11|12:18

Diamant…ik heb een tijdje je bijdrages gelezen maar kan me niet voorstellen dat je ook maar iets verder dan een week vooruit kijkt. Lesprijzen onder 45 euro zijn economisch gezien al niet verstandig. Ik zou je willen adviseren om eens met een goed boekhouder te spreken die je ook wat gevolgen van ziekte of arbeidsongeschiktheid voorrekent want je bent jezelf in de maling aan het nemen.Je argumenten laten zien dat je misschien wel les kan geven maar geen bedrijf kan runnen. Opbouwende kritiek.

Jinxx|07.01.11|10:18

Wow… wat een reacties allemaal, en een hoop gelul. Wat begon als een artikel over het faillisement van een grote rijschool in Nijmegen, eindigt in een discussie over grote of kleine rijscholen, lage lesprijzen, oude auto’s, en slagingspercentages. Laten we wél wezen, de reden dat de oudste rijschool van Nijmegen en omgeving onderuit is gegaan, is vanwege het wanbeleid van de eigenaar, welke eveneens een eenmansbedrijf is, en dus géén B.V. De (voormalige) eigenaar is dus zélf hoofdelijk….

Jinxx|07.01.11|10:23

(vervolg) aansprakelijk, en nóg kunnen de klanten naar hun centen fluiten, aangezien de belastingdienst preverent is, en dus alle gelden naar deze instelling gaan. Dus dit had niets te maken met hoge of lage lesprijzen, nieuwe of oude auto’s. Ik vind het héél knap van Damian T, dat hij met lage lesprijzen het dubbele aan salaris kan binnenhalen, vergeleken met mensen in loondienst die een ‘schamel loontje’ van € 1500,- verdienen (woorden van Damian T) En over ‘collegae’ die misschien geen…

Jinxx|07.01.11|10:28

ABN spreken (maar misschien wél heel goed en begrijpbaar lesgeven) hoeft hij óók niet minderwaardig te doen, misschien een idee om zélf eerst ABN te leren schrijven,Damian?
Inderdaad, we zijn collagae onder elkaar. Ik geef zélf al 21 jaar les, dus ik weet wat er in deze wereld allemaal speelt. Laten we elkaar allemaal in ere houden, en gewoon proberen om zo goed mogelijk ons werk te doen. Dat zijn we aan de klant verplicht. Natuurlijk zullen er dingen zijn, die een ander niet kan hebben, of….

Jinxx|07.01.11|10:32

(vervolg) kan velen. Kijk eerst naar jezelf, vóór je de bekende vinger wijst in de richting van jezelf. Ook grote rijscholen kunnen het goed doen, net als eenmanszaken.
Ik ben werknemer van de voorvermelde rijschool b-drive.
Nogmaals respect voor diegenen die het goed doen, of trachtten te doen. De slechten houden het gelukkig tóch niet lang vol, en de een zijn dood is de ander z’n brood. Dat is al eeuwen zo, dat zal nooit veranderen. De beste wensen voor het nieuwe jaar aan álle collegae!

Jinxx|07.01.11|10:36

Ik bedoelde dus: Kijk eerst naar jezelf, vóór je de bekende vinger wijst in de richting van een ANDER.

John Willemsen|09.01.11|22:43

Ik vind het erg grappig dat DamianT het moeilijk vindt een instructeur te vinden die ABN spreekt, gelet op zijn taalgebruik.. “het gemakelijks”, “ik ga oud en nieuwe vieren” en ga zo maar door… Een triest voorbeeld…

Kruiver|21.01.11|12:58

De gedachte die bij mij nu opkomt is: wat is er toch een enorme afgunst en kwaad bloed onder de rijschool houders.
Gewoon zielig om te merken.
Er word een vraag beschreven over een rijschool die failliet is gegaan.
Het onaard in moddergooien naar elkaar over een uurprijs.
Iedereen denkt gelijk te hebben.
Leer eens met elkaar aan iets te werken dan elkaar af te branden. Dat is veel beter voor het image van de branche.
Stop met moddergooien en probeer elkaar te ondersteunen.

Patrick Jinxx|01.12.12|09:30

Ter informatie: Ik heb gewerkt voor én Brinkhof Verhoekx én b-drive, dus ik wéét waar ik over praat!

John Willemsen|01.12.12|10:14

Pas echt onbegrijpelijk; dat de redactie toelaat van een reactie-gedeelte een chat te maken. Enkele (ter zake doende) reacties is èèn ding; we kijken nu al naar zo’n lange lijst “reacties” dat ik het al niet meer kan tellen. En dan de “collega’s” die op elkaar afgeven, kwaad worden, vuil spuien, roddelen, beschuldigen en ontkennen… Niet erg collegiaal”, nietwaar? Redactie: sluit de reacties!

Marvin Hoenselaar|01.12.12|10:51

John, de errste lijst aan reacties hier kwamen van de tijd dat iedereen nog anoniem hun shit kon spuien, nu kan dat niet meer en ik merk bij vele artiekelen dat het aantal reacties ook drastisch is verlaagd. Nu staan al je FB gegevens er meteen zichtbaar bij voor iedereen, dus dat is een goede oplossing voor het door jou genoemde probleem naar mijn mening.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.