CBR, rijschool, lesauto, rij-examen, rijinstructeur

2010 was zeer slecht jaar voor de rijschoolbranche

Het afgelopen jaar was een rampjaar voor de rijschoolbranche. Het aantal kandidaten voor alle categorieën daalde fors.  Het aantal kandidaten voor het vrachtauto-examen is zelfs gehalveerd vergeleken met 2008. Dat blijkt uit de voorlopige cijfers 2010 van het CBR.

Bedroeg het aantal afgenomen eerste B-prakijkexamens (dat is het aantal kandidaten) in 2009 nog 209.184, vorig jaar is dat gedaald naar 194.568. Een daling van 7 procent. Belangrijkste oorzaken van het omzetverlies zijn de economische recessie en het slechte weer, waardoor in de wintermaanden veel rij-examens en rijlessen afgelast zijn.

Motorrijbewijs

Ook in de andere categorieen is het kommer en kwel. Het aantal eerste AVB-examens (motor) daalde van 28.971 naar 25.542. Een daling van bijna 12 procent.

Er was eveneens veel minder interesse in het aanhangerrijbewijs (BE). Dat aantal afgenomen eerste examens bedroeg 23.794 ten opzichte van 25.691 een jaar eerder; -7,4 procent.

Transportopleiding

De transportopleidingen zitten nog steeds in heel zwaar weer. Het aantal eerste examens vrachtauto C is zelfs gehalveerd ten opzichte van 2008. Het aantal eerste examens bedroeg in 2010 een schamele 5.907. In 2009 was dat nog 8.562, in 2008 werden er zelfs nog 11.125 eerste examens C-praktijk afgenomen.

Het aantal kandidaten voor de opleiding Bus (D-rijbewijs) daalde ook zeer fors. In 2010 waren er 1.061 eerste examens, een jaar eerder 1.725. Een daling van 38 procent.

Nascholing

Daarentegen werd de verplichte nascholing geleidelijk opgepakt door de sector, wat leidde tot extra omzet. In 2010 hebben chauffeurs 75.286 cursusdagen gevolgd, waarvan 16.571 praktijktrainingen. Praktijktrainingen werden in 2010 verzorgd door rijinstructeurs in het bezit van een WRM-certificaat voor het desbetreffende voertuig.

Het aantal kandidaten voor de bromfiets ging vorig jaar fors omlaag. Er werden in totaal 20.090 geslaagden afgeleverd voor het nieuwe praktijkexamen. In 2009 mochten nog 83.425 nieuwe bromfietsers de weg op.

Brommerrijbewijs

De daling van het aantal nieuwe brommerrijders is te wijten aan de sterke invloed van het bromfiets praktijkexamen dat op 1 maart 2010 is ingevoerd, wat leidde tot veel extra kandidaten in 2009. In 2008 bedroeg het aantal nieuwe bromfietsers 68.652. Ook is het examen per 1 maart ingevoerd, waardoor in januari en februari geen praktijkexamens afgelegd zijn.

Het nieuwe brommobiel examen is nog niet populair te noemen. In 2010 kwamen 87 kandidaten in bezit van het nieuwe AM4-rijbewijs.

Niet-afgenomen praktijkexamen

Vorig jaar was overigens een recordjaar voor het aantal niet-afgenomen praktijkexamens; maar liefst 70.708. Ter vergelijking: in 2009 was dat 15.657; in 2008 waren dat er nog een schamele 8.105.

Het forse aantal niet-afgenomen praktijkexamens is te wijten aan de winterse omstandigheden, zegt CBR-woordvoerder Coen Sleddering. “Er zijn ruim 50.000 examens uitgesteld door het winterweer. Er is geen relatie met het nieuwe reserveringssysteem, waarbij examens uitsluitend op naam gereserveerd kunnen worden.”

De definitieve jaarcijfers 2010 van het CBR verschijnen in het jaarverslag.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

26 reacties op “2010 was zeer slecht jaar voor de rijschoolbranche”

Robbert|14.02.11|22:04

ik vind het niet echt raar dat alles zo gedaald is.
Alles word stikduur.
Vooral een brommer rijbewijs voor ventjes die 16 worden.
die moeten hun maandsalaris inleveren alleen al aan de verzekering per maand.
laat staan de benzine en het brommertje zelf.
Onbetaalbaar!
Behalve natuurlijk als je ouders alles of een groot gedeelte financieren.

Mvg, robbert.

nic|17.02.11|13:24

De prijs van rijlessen is sinds invoer euro nagenoeg gelijk gebleven terwijl overige kosten allemaal gestegen zijn
Dus stikduur voor als je een rijbewijs hebt maar om het te behalen zijn de kosten ongeveer gelijk aan 2001.
Een terugloop aan leerlingen is te wijten aan de economische crisis waarbij de grotere uitgaven voor een rijbewijs uitgesteld gaan worden door onzekere situatie.

M.H.|17.02.11|13:56

Tja alles maar dan ook bijna alles is de afgelopen tijd duurder en minder geworden.
logisch dat de rijschoolbranch daardoor ook getroffen wordt.
Maar het gekke is dat wij om ons papiertje te behouden wel steeds duurder uit zijn.
Ons wordt het steeds moeilijker gemaakt.
En als je niet oplet ben je het zomaar kwijt.
Bij welke branch is dat nog meer?

nic|17.02.11|14:12

Hoeveel bijscholingen volgt een hartchirurg zodat hij op 60 jarige leeftijd jou een nieuwe hartklep kan bezorgen volgens de nieuwste richtlijnen. Dat blijft beperkt tot seminars zonder praktijktoetsingen.
Bijscholing is geen gek idee om een branche up to date te houden maar de sancties en kosten kloppen niet helemaal bij dit gegeven.

M.H.|17.02.11|16:15

Helemaal mee eens Nic, Nou onze BONDEN! Nog? Seminars volgen is voor ons meer dan genoeg, wij hoeven geen hartkleppen te vernieuwen.!!
We doen goed werk maar, dan houd het ook op. We leiden geen helikopter poiloten op.

Dat zou nog eens wat zijn? Als ze dat zouden gaan proberen. Seminars!
Dan zou iedereen lid worden.

Bert de Weerd|17.02.11|17:24

Het CNV heeft ongeveer 4 jaar terug een brief gestuurd naar de examencommissie van het ibki met daarin het voorstel om iemand namens de rijinstructeurs in loondienst, dus iemand die ook daadwerkelijk rijles geeft in de commissie op te nemen.
Dit voorstel is toen helaas afgewezen.

Iemand die daadwerkelijk les geeft had de andere leden van de commissie kunnen wijzen op de absurditeit van de sanctie die er is wanneer rijinstructeurs niet volgens het “boekje” van het ibki lesgeven.

Bert de Weerd|17.02.11|18:49

Bijscholing is overigens een prima idee.
Ook dat er een keer in de 5 jaar iemand mee gaat tijdens een praktijkles vind ik prima.
Het is alleen vreemd dat dit meteen examen is. Wat nog vreemder is, is dat wanneer je het volgens de examinator van het ibki 2 keer onvoldoende hebt gedaan, je het werk als instructeur neer moet leggen!

alex|17.02.11|19:26

Tja wat is duur?
Laten we zeggen dat je ongeveer 2000 euro voor je rijbewijs moet betalen.
Je bent 20 jaar als je het rijbewijs haalt.
je gaat je rijbewijs tot je 80e levensjaar gebruiken.
dan heeft deze gekost per jaar: 2000 / 60 = € 33,33 per jaar!

Wie meende nou dat het rijbewijs stikduur is??????
Daarbij is je veiligheid onbetaalbaar!

M.H.|17.02.11|20:05

Ja het ibki is een bedrijf. Dat wil gewoon werk houden daar is niets mis mee. maar om hen de macht te bezorgen ons, ons brood, uit de mond te kunnen halen is en blijft absurt.
Helaas moeten we weer eens constateren dat de “bonden” niet allert genoeg zijn om dit soort zwaarden boven onze hoofden te kunnen verwijderen.
Wij hopen met z`n allen dat dit wel gaat gebeuren, en dat dit alsnog wordt opgepakt.
Volgens het , hun ? boekje lesgeven, benaderd dat wel de realiteit.?

karin|17.02.11|21:26

Alex heeft gelijk,
Het rijbewijs halen voor de rest van je leven is niet duur.
Jongeren spenderen dit zo aan een vakantie,
een studie is vele malen duurder.

nic|18.02.11|09:18

Herkenbaar of niet? Op dit moment krijgen rijscholen meer aanvragen voor stageplaatsen/ info vacatures dan nieuwe leerlingen en toch blijft UWV massaal mensen omscholen tot instructeur
die dan na hun slagen soms zelfs met overheidssubsidie een eigen rijschool starten zonder ervaring. Vaak hanteren ze dan prijzen onder het nu al veel te lage gemiddelde om de weinige leerlingen die er zijn weg te trekken bij gerenomeerde rijscholen.
Prijsafspraken mag niet maar wel 50 rijscholen in een stad!

Fred|19.02.11|15:16

En het is ook jammer dat het UWV vind dat ze iedereen maar moet omscholen tot rijinstructeur , waar door er de laatste jaar(en) nog al een paar zwaar gesubsidieerde rijschooltjes bij komen.

klaas kok|20.02.11|18:35

ik heb er geen last van gehad .ik ben al 2jaar op mijn vrije dag aan het werk .en wat ik lees over opleidingen van mensen in de ww dat is al 30 jaar aan de gang .blijf je best doen en eerlijk

nic|22.02.11|15:58

Dan heb je geluk klaas maar het ligt wel iets anders als je het naast je werk rijles geeft of dat het je enige bron van inkomsten is en je dus full time moet rijden voor je boterham. Het feit ligt er dar de rijschoolwereld te kampen heeft met een enorme terugloop en dan helpt het echt niet als het uwv zorgt voor een enorme toeloop van nieuwe instructeurs van overheidsgeld
Als de markt al zo krap is moeten er dan nog meer rijscholen bij?

M.H.|22.02.11|16:12

Ja Nic en als ze dan ook nog voor € 29,- per uur gaan rijden net als sommige bij ons,
(kring 70) wordt het er niet echt leuker en beter van.

yda de boer|22.02.11|22:37

Rampjaar voor de branche en CBR? nog beroerder voor rijschoolonderneming en instructeur. Graag cijfers van CBR van toename rijscholen. resultaat van toename en economische recessie is baan instructeur deeltijdbaan geworden. In de bouw verlaging btw, vanwege stimulans meer werk.
VRB, Bovag taak richting politiek en acties voor jullie. langzaam akties op de weg voor btw verlaging.

nic|23.02.11|11:35

Deeltijdrijschoolhouders zijn er altijd al geweest en die zijn denk ik niet het echte probleem. Het aantal rijscholen per stad/regio beperken zou moeten zeker in recessie. Btw verlaging naar 6% zou een gedeelte goedmaken maar ook het hanteren van markt conforme prijzen. Melk mag niet onder een minimum verkocht worden maar een rijles wel??

G van R|24.02.11|12:54

Rampjaar voor branche?

Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik een topjaar heb gehad en daar ik meerdere vestigingen heb kan ik niet zeggen dat, dat aan mijn dorp ligt.
Ik denk dat de sleutelwoorden zijn : proffesioneel, kwaliteit, en prijs. Deze verhoudingen moeten kloppen dan blijf je stabiel.
Probleem is bij de meeste instructeurs dat ze het nogal gauw gezellig maken in de auto.
Elk jaar zie ik 30 nieuwe rijscholen komen in onze riego en daarvan 98% binnen een jaar weer verdwijnen.

nic|24.02.11|16:59

Wat een geluk dat bij U de landelijke daling die nu ook terug te vinden is bij het aantal CBR kandidaten niet voorkomen. Uitzonderingen bevestigen altijd de regel en uit uw reactie zouden dus alle getroffen rijscholen niet professioneel zijn en een slechte kwaliteit leveren tegen een hoge prijs.

Michael|24.02.11|21:28

Ik heb begrepen dat je een jaar in de ww moet lopen voordat het uwv iets gaat betalen aan je omscholing.
Helaas is rij-instructeur een baantje dat aantrekkingkracht heeft op bepaalde type’s, met de denkwijze “veel verdienen met weinig doen” over een jaartje zijn ze er achter. en stoppen ze weer.
Instroom eisen omhoog MBO niveau, en deze figuren zijn afgeschrikt.
Verder ben ik voor bijscholing met gevolgen, je hebt het ooit gehaald toch?

Michael|24.02.11|21:32

Ik denk dat de meeste zich niet druk hoeven te maken, we scheiden het kaf van het koren, en geloof me, het ibki is er niet op uit om iemands brood te ontnemen.
Maar het moet ooit is klaar zijn met die rommelaars, en dan kunnen de prijzen eindelijk is omhoog.
Het UWV vind duidelijk dat we een makkelijk baantje hebben, ze sturen mensen zonder ruggegraat ( zijn al een jaar werkloos ) en dan nog maar de vraag of ze ooit de eindstreep halen.

Jan|25.02.11|01:17

Wat is het probleem eigenlijk voor de gevestigde orde?
Jullie nemen toch geen stagiaires meer aan ?1?!?!

Rijschool Heezen Eindhoven|25.02.11|10:19

Een goede instructeur is zeer belangrijk! De kwaliteit van de instructeur en de (prettige) manier van lesgeven bepalen voor het grootste deel de kwaliteitsbeleving van je kandidaten.

Lever je goed werk, dan is je omzet een stuk stabieler.

G van R|25.02.11|13:18

@ nic Idd de meeste rijscholen die het moeilijk hebben (gehad) denken niet ver vooruit.

60% van de rijinstructeurs/rijschoolhouders zoekt andere oorzaken dan te kijken naar zichzelf.

Blijf luisteren naar anderen en naar je cursisten. ook wij leren elke dag!

toon|02.03.11|21:20

mijn mening ( zie mijn gastopinie””de nieuwe wrm wordt steeds verder uitgehold” wordt alleen maar meer en meer bevestigd

Rosetta|17.04.11|12:26

Ik vind de brommobielen veelste duur, dat met een auto rijbewijs een nieuwe auto de helft goedkoper is. Ik vind ook dat als je een rijbewijs moet hebben voor een brommobiel, de brommobiel rijder ook recht van spreken heeft en op zijn minst 60 km per uur mag rijden.
Dan vind ik dat AM4 bewijs zeer terecht. Rij je met een Canta of Amica 1100 of JDM City rij je ook
buiten de bebouwde kom 45 km per uur. En daar hoef je niks voor te hebben, dan verzekerd te zijn + bromfiets plaatje.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

2010 was zeer slecht jaar voor de rijschoolbranche | RijschoolPro
CBR, rijschool, lesauto, rij-examen, rijinstructeur

2010 was zeer slecht jaar voor de rijschoolbranche

Het afgelopen jaar was een rampjaar voor de rijschoolbranche. Het aantal kandidaten voor alle categorieën daalde fors.  Het aantal kandidaten voor het vrachtauto-examen is zelfs gehalveerd vergeleken met 2008. Dat blijkt uit de voorlopige cijfers 2010 van het CBR.

Bedroeg het aantal afgenomen eerste B-prakijkexamens (dat is het aantal kandidaten) in 2009 nog 209.184, vorig jaar is dat gedaald naar 194.568. Een daling van 7 procent. Belangrijkste oorzaken van het omzetverlies zijn de economische recessie en het slechte weer, waardoor in de wintermaanden veel rij-examens en rijlessen afgelast zijn.

Motorrijbewijs

Ook in de andere categorieen is het kommer en kwel. Het aantal eerste AVB-examens (motor) daalde van 28.971 naar 25.542. Een daling van bijna 12 procent.

Er was eveneens veel minder interesse in het aanhangerrijbewijs (BE). Dat aantal afgenomen eerste examens bedroeg 23.794 ten opzichte van 25.691 een jaar eerder; -7,4 procent.

Transportopleiding

De transportopleidingen zitten nog steeds in heel zwaar weer. Het aantal eerste examens vrachtauto C is zelfs gehalveerd ten opzichte van 2008. Het aantal eerste examens bedroeg in 2010 een schamele 5.907. In 2009 was dat nog 8.562, in 2008 werden er zelfs nog 11.125 eerste examens C-praktijk afgenomen.

Het aantal kandidaten voor de opleiding Bus (D-rijbewijs) daalde ook zeer fors. In 2010 waren er 1.061 eerste examens, een jaar eerder 1.725. Een daling van 38 procent.

Nascholing

Daarentegen werd de verplichte nascholing geleidelijk opgepakt door de sector, wat leidde tot extra omzet. In 2010 hebben chauffeurs 75.286 cursusdagen gevolgd, waarvan 16.571 praktijktrainingen. Praktijktrainingen werden in 2010 verzorgd door rijinstructeurs in het bezit van een WRM-certificaat voor het desbetreffende voertuig.

Het aantal kandidaten voor de bromfiets ging vorig jaar fors omlaag. Er werden in totaal 20.090 geslaagden afgeleverd voor het nieuwe praktijkexamen. In 2009 mochten nog 83.425 nieuwe bromfietsers de weg op.

Brommerrijbewijs

De daling van het aantal nieuwe brommerrijders is te wijten aan de sterke invloed van het bromfiets praktijkexamen dat op 1 maart 2010 is ingevoerd, wat leidde tot veel extra kandidaten in 2009. In 2008 bedroeg het aantal nieuwe bromfietsers 68.652. Ook is het examen per 1 maart ingevoerd, waardoor in januari en februari geen praktijkexamens afgelegd zijn.

Het nieuwe brommobiel examen is nog niet populair te noemen. In 2010 kwamen 87 kandidaten in bezit van het nieuwe AM4-rijbewijs.

Niet-afgenomen praktijkexamen

Vorig jaar was overigens een recordjaar voor het aantal niet-afgenomen praktijkexamens; maar liefst 70.708. Ter vergelijking: in 2009 was dat 15.657; in 2008 waren dat er nog een schamele 8.105.

Het forse aantal niet-afgenomen praktijkexamens is te wijten aan de winterse omstandigheden, zegt CBR-woordvoerder Coen Sleddering. “Er zijn ruim 50.000 examens uitgesteld door het winterweer. Er is geen relatie met het nieuwe reserveringssysteem, waarbij examens uitsluitend op naam gereserveerd kunnen worden.”

De definitieve jaarcijfers 2010 van het CBR verschijnen in het jaarverslag.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

26 reacties op “2010 was zeer slecht jaar voor de rijschoolbranche”

Robbert|14.02.11|22:04

ik vind het niet echt raar dat alles zo gedaald is.
Alles word stikduur.
Vooral een brommer rijbewijs voor ventjes die 16 worden.
die moeten hun maandsalaris inleveren alleen al aan de verzekering per maand.
laat staan de benzine en het brommertje zelf.
Onbetaalbaar!
Behalve natuurlijk als je ouders alles of een groot gedeelte financieren.

Mvg, robbert.

nic|17.02.11|13:24

De prijs van rijlessen is sinds invoer euro nagenoeg gelijk gebleven terwijl overige kosten allemaal gestegen zijn
Dus stikduur voor als je een rijbewijs hebt maar om het te behalen zijn de kosten ongeveer gelijk aan 2001.
Een terugloop aan leerlingen is te wijten aan de economische crisis waarbij de grotere uitgaven voor een rijbewijs uitgesteld gaan worden door onzekere situatie.

M.H.|17.02.11|13:56

Tja alles maar dan ook bijna alles is de afgelopen tijd duurder en minder geworden.
logisch dat de rijschoolbranch daardoor ook getroffen wordt.
Maar het gekke is dat wij om ons papiertje te behouden wel steeds duurder uit zijn.
Ons wordt het steeds moeilijker gemaakt.
En als je niet oplet ben je het zomaar kwijt.
Bij welke branch is dat nog meer?

nic|17.02.11|14:12

Hoeveel bijscholingen volgt een hartchirurg zodat hij op 60 jarige leeftijd jou een nieuwe hartklep kan bezorgen volgens de nieuwste richtlijnen. Dat blijft beperkt tot seminars zonder praktijktoetsingen.
Bijscholing is geen gek idee om een branche up to date te houden maar de sancties en kosten kloppen niet helemaal bij dit gegeven.

M.H.|17.02.11|16:15

Helemaal mee eens Nic, Nou onze BONDEN! Nog? Seminars volgen is voor ons meer dan genoeg, wij hoeven geen hartkleppen te vernieuwen.!!
We doen goed werk maar, dan houd het ook op. We leiden geen helikopter poiloten op.

Dat zou nog eens wat zijn? Als ze dat zouden gaan proberen. Seminars!
Dan zou iedereen lid worden.

Bert de Weerd|17.02.11|17:24

Het CNV heeft ongeveer 4 jaar terug een brief gestuurd naar de examencommissie van het ibki met daarin het voorstel om iemand namens de rijinstructeurs in loondienst, dus iemand die ook daadwerkelijk rijles geeft in de commissie op te nemen.
Dit voorstel is toen helaas afgewezen.

Iemand die daadwerkelijk les geeft had de andere leden van de commissie kunnen wijzen op de absurditeit van de sanctie die er is wanneer rijinstructeurs niet volgens het “boekje” van het ibki lesgeven.

Bert de Weerd|17.02.11|18:49

Bijscholing is overigens een prima idee.
Ook dat er een keer in de 5 jaar iemand mee gaat tijdens een praktijkles vind ik prima.
Het is alleen vreemd dat dit meteen examen is. Wat nog vreemder is, is dat wanneer je het volgens de examinator van het ibki 2 keer onvoldoende hebt gedaan, je het werk als instructeur neer moet leggen!

alex|17.02.11|19:26

Tja wat is duur?
Laten we zeggen dat je ongeveer 2000 euro voor je rijbewijs moet betalen.
Je bent 20 jaar als je het rijbewijs haalt.
je gaat je rijbewijs tot je 80e levensjaar gebruiken.
dan heeft deze gekost per jaar: 2000 / 60 = € 33,33 per jaar!

Wie meende nou dat het rijbewijs stikduur is??????
Daarbij is je veiligheid onbetaalbaar!

M.H.|17.02.11|20:05

Ja het ibki is een bedrijf. Dat wil gewoon werk houden daar is niets mis mee. maar om hen de macht te bezorgen ons, ons brood, uit de mond te kunnen halen is en blijft absurt.
Helaas moeten we weer eens constateren dat de “bonden” niet allert genoeg zijn om dit soort zwaarden boven onze hoofden te kunnen verwijderen.
Wij hopen met z`n allen dat dit wel gaat gebeuren, en dat dit alsnog wordt opgepakt.
Volgens het , hun ? boekje lesgeven, benaderd dat wel de realiteit.?

karin|17.02.11|21:26

Alex heeft gelijk,
Het rijbewijs halen voor de rest van je leven is niet duur.
Jongeren spenderen dit zo aan een vakantie,
een studie is vele malen duurder.

nic|18.02.11|09:18

Herkenbaar of niet? Op dit moment krijgen rijscholen meer aanvragen voor stageplaatsen/ info vacatures dan nieuwe leerlingen en toch blijft UWV massaal mensen omscholen tot instructeur
die dan na hun slagen soms zelfs met overheidssubsidie een eigen rijschool starten zonder ervaring. Vaak hanteren ze dan prijzen onder het nu al veel te lage gemiddelde om de weinige leerlingen die er zijn weg te trekken bij gerenomeerde rijscholen.
Prijsafspraken mag niet maar wel 50 rijscholen in een stad!

Fred|19.02.11|15:16

En het is ook jammer dat het UWV vind dat ze iedereen maar moet omscholen tot rijinstructeur , waar door er de laatste jaar(en) nog al een paar zwaar gesubsidieerde rijschooltjes bij komen.

klaas kok|20.02.11|18:35

ik heb er geen last van gehad .ik ben al 2jaar op mijn vrije dag aan het werk .en wat ik lees over opleidingen van mensen in de ww dat is al 30 jaar aan de gang .blijf je best doen en eerlijk

nic|22.02.11|15:58

Dan heb je geluk klaas maar het ligt wel iets anders als je het naast je werk rijles geeft of dat het je enige bron van inkomsten is en je dus full time moet rijden voor je boterham. Het feit ligt er dar de rijschoolwereld te kampen heeft met een enorme terugloop en dan helpt het echt niet als het uwv zorgt voor een enorme toeloop van nieuwe instructeurs van overheidsgeld
Als de markt al zo krap is moeten er dan nog meer rijscholen bij?

M.H.|22.02.11|16:12

Ja Nic en als ze dan ook nog voor € 29,- per uur gaan rijden net als sommige bij ons,
(kring 70) wordt het er niet echt leuker en beter van.

yda de boer|22.02.11|22:37

Rampjaar voor de branche en CBR? nog beroerder voor rijschoolonderneming en instructeur. Graag cijfers van CBR van toename rijscholen. resultaat van toename en economische recessie is baan instructeur deeltijdbaan geworden. In de bouw verlaging btw, vanwege stimulans meer werk.
VRB, Bovag taak richting politiek en acties voor jullie. langzaam akties op de weg voor btw verlaging.

nic|23.02.11|11:35

Deeltijdrijschoolhouders zijn er altijd al geweest en die zijn denk ik niet het echte probleem. Het aantal rijscholen per stad/regio beperken zou moeten zeker in recessie. Btw verlaging naar 6% zou een gedeelte goedmaken maar ook het hanteren van markt conforme prijzen. Melk mag niet onder een minimum verkocht worden maar een rijles wel??

G van R|24.02.11|12:54

Rampjaar voor branche?

Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik een topjaar heb gehad en daar ik meerdere vestigingen heb kan ik niet zeggen dat, dat aan mijn dorp ligt.
Ik denk dat de sleutelwoorden zijn : proffesioneel, kwaliteit, en prijs. Deze verhoudingen moeten kloppen dan blijf je stabiel.
Probleem is bij de meeste instructeurs dat ze het nogal gauw gezellig maken in de auto.
Elk jaar zie ik 30 nieuwe rijscholen komen in onze riego en daarvan 98% binnen een jaar weer verdwijnen.

nic|24.02.11|16:59

Wat een geluk dat bij U de landelijke daling die nu ook terug te vinden is bij het aantal CBR kandidaten niet voorkomen. Uitzonderingen bevestigen altijd de regel en uit uw reactie zouden dus alle getroffen rijscholen niet professioneel zijn en een slechte kwaliteit leveren tegen een hoge prijs.

Michael|24.02.11|21:28

Ik heb begrepen dat je een jaar in de ww moet lopen voordat het uwv iets gaat betalen aan je omscholing.
Helaas is rij-instructeur een baantje dat aantrekkingkracht heeft op bepaalde type’s, met de denkwijze “veel verdienen met weinig doen” over een jaartje zijn ze er achter. en stoppen ze weer.
Instroom eisen omhoog MBO niveau, en deze figuren zijn afgeschrikt.
Verder ben ik voor bijscholing met gevolgen, je hebt het ooit gehaald toch?

Michael|24.02.11|21:32

Ik denk dat de meeste zich niet druk hoeven te maken, we scheiden het kaf van het koren, en geloof me, het ibki is er niet op uit om iemands brood te ontnemen.
Maar het moet ooit is klaar zijn met die rommelaars, en dan kunnen de prijzen eindelijk is omhoog.
Het UWV vind duidelijk dat we een makkelijk baantje hebben, ze sturen mensen zonder ruggegraat ( zijn al een jaar werkloos ) en dan nog maar de vraag of ze ooit de eindstreep halen.

Jan|25.02.11|01:17

Wat is het probleem eigenlijk voor de gevestigde orde?
Jullie nemen toch geen stagiaires meer aan ?1?!?!

Rijschool Heezen Eindhoven|25.02.11|10:19

Een goede instructeur is zeer belangrijk! De kwaliteit van de instructeur en de (prettige) manier van lesgeven bepalen voor het grootste deel de kwaliteitsbeleving van je kandidaten.

Lever je goed werk, dan is je omzet een stuk stabieler.

G van R|25.02.11|13:18

@ nic Idd de meeste rijscholen die het moeilijk hebben (gehad) denken niet ver vooruit.

60% van de rijinstructeurs/rijschoolhouders zoekt andere oorzaken dan te kijken naar zichzelf.

Blijf luisteren naar anderen en naar je cursisten. ook wij leren elke dag!

toon|02.03.11|21:20

mijn mening ( zie mijn gastopinie””de nieuwe wrm wordt steeds verder uitgehold” wordt alleen maar meer en meer bevestigd

Rosetta|17.04.11|12:26

Ik vind de brommobielen veelste duur, dat met een auto rijbewijs een nieuwe auto de helft goedkoper is. Ik vind ook dat als je een rijbewijs moet hebben voor een brommobiel, de brommobiel rijder ook recht van spreken heeft en op zijn minst 60 km per uur mag rijden.
Dan vind ik dat AM4 bewijs zeer terecht. Rij je met een Canta of Amica 1100 of JDM City rij je ook
buiten de bebouwde kom 45 km per uur. En daar hoef je niks voor te hebben, dan verzekerd te zijn + bromfiets plaatje.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.