onderzoek, enquête, vragenlijst

CNV houdt enquête over arbeidsvoorwaarden rijinstructeurs

CNV Vakmensen is een enquête gestart over de arbeidsvoorwaarden van rijinstructeurs in loondienst. De vakbond wil een eigen cao voor deze groep werknemers. Maar daar moeten de werkgevers ook hun handtekening onder zetten.

De enquête is bedoeld om een beeld te krijggen van de huidige geldende arbeidsvoorwaarden in de rijschoolbranche. Hiermee kan de vakbond goed voorbereid een cao uitonderhandelen die goed is voor werknemers en werkgevers.

Rijinstructeur

Goede arbeidsvoorwaarden, waarop rijinstructeurs kunnen vertrouwen, zijn belangrijk om het werk met plezier te doen. Dat vertrouwen is van belang. Het biedt je de zekerheid dat alle collega’s kunnen rekenen op dezelfde rechten en plichten.

Rijinstructeurs in loondienst maken vaak individuele afspraken met rijscholen. Niet altijd slecht. Maar soms kan het ook beslist beter, zo vindt de vakbond. Daarom wil CNV Vakmensen opnieuw proberen centrale regels af te spreken. In een cao, of wellicht op geheel andere wijze.

Vul hier de enquête in.

Auteur: Bart Pals

17 reacties op “CNV houdt enquête over arbeidsvoorwaarden rijinstructeurs”

Frank2|30.03.11|22:02

Wat is dit nu weer?!? EXACT dezelfde mail, enquete en pagina als op 17 maart 2006… http://www.cnvvakmensen.nl/caos/rijscholen/nieuws/item/verkeersscholen-beter-in-de-kijker/

Gaat er nu wel iets gebeuren h.h. van het CNV? Of is dit de 5-jaarlijkse zieltjes werven peiling?

Frank2|30.03.11|22:11

EN liefst een CAO zonder betrokkenheid BOVAG. We weten nu wel dat het CNV de belangen van rij-instructeurs graag ondergebracht ziet bij de vakgroep CNV Metaaltechniek. Maar als BOVAG een CAO wil voor haar rijinstructeurs dan kunnen zij er eentje maken (had er al moeten zijn) en voorop lopen. Maar de BOVAG is er niet voor rijinstrucrteurs, de bovag is er voor de bovag! Rij-instructeur in loondienst zijn betekent 10,50 bruto, INCL. vak. geld, pensioen en 0 uren contract. En 0 vrije dagen dus!

Ferdinand|30.03.11|22:48

Het zal een stuk beter zijn voor de hele rijschoolbranche dat er een CAO komt, dan worden de grote rijscholen met personeel gedwongen om hogere lestarieven te gaan rekenen.
Dan zullen de ZZP rijschoolhouders daar vast en zeker in mee gaan, want die zien dan hun kans om eindelijk die lestarieven op te schroeven naar een fatsoenlijk niveau.
Want iedereen die wil wel maar niemand doet het, en daar ligt het probleem, wanneer er een CAO ligt moet het en dan zal je zien dat anderen volgen.
CAO NU!

Paul|31.03.11|13:32

En weer moet dus de grote rijschool eerst bloeden

Frank2|31.03.11|14:11

De grote rijschool bloeden?! Door haar instructeurs al jaren uit te buiten? Lekker laten bloeden zou ik zeggen! En hoezo ‘weer’? Grote rijscholen groeien alleen over de ruggen van de instructeurs. Welke grote rijschool kan haar personeel een normaal loon bieden? De branche moet een CAO, pas dan kunnen de prijzen collectief omhoog en dus ook de lonen.

Bert de Weerd|31.03.11|22:12

@Frank2, Inderdaad dezelfde enquete als 5 jaar geleden maar blijkbaar nog steeds actueel.
Dat zal voor het CNV wellicht ook de reden zijn om de enquete opnieuw te houden.
Wat is er overigens mis met “zieltjes” winnen? Zonder leden immers geen CNV!
Het CNV doet goed zijn best om de belangen van rijinstructeurs zoe goed mogelijk te behartigen.

Bert de Weerd|31.03.11|22:18

Belangen behartigen gaat het gemakkelijkst wanneer er voldoende leden zijn en wanneer er onder die leden mensen zijn die zich ook daadwerkelijk willen inzetten. Dus misschien een idee om lid te worden en vragen aan het CNV of je kunt helpen?

Bert de Weerd|31.03.11|22:24

Net de enquete wat beter bekeken, maar deze is toch net iets anders dan 5 jaar geleden ,)

Ferdinand|31.03.11|22:51

Iedere rijinstructeur in loondienst verdient dat er een CAO komt, en er zijn vast rijschoolhouders zonder personeel die dan wel in loondienst willen.

AZR|01.04.11|15:28

Heb de enquête doorgestuurd aan alle personeelsleden, zodat ook deze de stem kunnen uitbrengen. Als middel-grote verkeersschool met personeel in dienst, gun ik een goed CAO aan de medewerkers en zal zeker de laatste zijn die er slechter van wordt lijkt me.

Bert|01.04.11|20:03

Arbeidsvoorwaarden? Wat zijn dat?

Overigens vind ik dat AZR groot gelijk heeft. Tevreden personeel legt je zaak geen windeieren. Ze gaan minder snel naar de concurent, worden minder snel humeurig, en daar door zijn je leerlingen ook weer tevreden.

Frank2|01.04.11|22:25

Kudoz voor AZR!
@Bert Daar is uiteraard niets mis mee, mits functioneel. Ik hoop dan ook dat er nu eens follow-up komt vanuit onze branchevertegenwoordigers (of diegenen die zich dat telkens noemen) en bovenop de CNV gaan zitten. Wie A zegt…
En lid worden van de CNV zullen ALLE instructeurs direct doen als er een CAO komt. Maar dat is natuurlijk logisch ;-)

Bert de Weerd|01.04.11|22:46

@Frank, zoals jij het stelt is een beetje de omgekeerde wereld. Er komt nl. alleen maar een CAO wanneer rijinstructeurs lid worden van het CNV,) en daar zit nu net het probleem:(

Het CNV heeft A gezegd en wil ook B zeggen, maar kan dit ook niet alleen.
Er is nu slechts een kleine groep rijinstructeurs die lid is van het CNV. Het CNV wordt alleen maar serieus genomen wanneer men een grote groep rijinstructeurs vertegenwoordigd.

Frank2|01.04.11|22:53

@Bert Mee eens, dat is natuurlijk een beetje kip en ei verhaal. Maar m.i. kan het niet heel moeilijk zijn 80% van de instructeurs te mobiliseren en te porren hiervoor. CNV heeft de naam en is de juiste partner, en als een aantal voorzitters hun persoonlijke belangen opzij kan zetten, is er best iets mogelijk. Ik zeg doen!

nico|02.04.11|15:08

Door dat het CNV nog zo klein is met het aantal leden worden ze niet serieus genomen onder andere met de onderhandelingen ze worden overlopen door de grote jongens, vandaar dat het CNV nu vijf jaar later weer een enquete heb om te kijken of er een verbetering is te zien en mijn inziens is dat alleen maar goed. Het CNV kijkt eerst rond en vraagt eerst en doet dan pas de mond open hoe het eventuweel beter kan.
Ik ben het dus eens met Bert word lid van de CNV Bond dan kunnen zij wat doen voor ons.

Ferdinand|03.04.11|15:22

Wanneer alle rijinstructeurs in loondienst lid worden van het CNV, dan kan het CNV binnenkort gaan overleggen met de werkgevers.
Dan zit er vast een loonstijging van 10% aan te komen.
Deze week massaal aanmelden dus.
Contrebutie kost geld maar als er een CAO is wordt het weer dubbel weer verdiend.

Dolf Polders|06.04.11|15:24

Wanneer er mensen zijn die zeggen dat deze enquête 5 jaar geleden ook als eens is uitgezet dan hebben ze gelijk, maar het is niet precies dezelfde enquête.
Na een periode van 5 jaar willen we weer eens zien hoe het nu gesteld is met de arbeidsvoorwaarden en andere regelingen van de rij-instructeurs.

Daarom heeft u de enquête nog niet ingevuld, doe dat dan alsnog. Dank u voor de genomen moeite.

CNV Vakmensen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

CNV houdt enquête over arbeidsvoorwaarden rijinstructeurs | RijschoolPro
onderzoek, enquête, vragenlijst

CNV houdt enquête over arbeidsvoorwaarden rijinstructeurs

CNV Vakmensen is een enquête gestart over de arbeidsvoorwaarden van rijinstructeurs in loondienst. De vakbond wil een eigen cao voor deze groep werknemers. Maar daar moeten de werkgevers ook hun handtekening onder zetten.

De enquête is bedoeld om een beeld te krijggen van de huidige geldende arbeidsvoorwaarden in de rijschoolbranche. Hiermee kan de vakbond goed voorbereid een cao uitonderhandelen die goed is voor werknemers en werkgevers.

Rijinstructeur

Goede arbeidsvoorwaarden, waarop rijinstructeurs kunnen vertrouwen, zijn belangrijk om het werk met plezier te doen. Dat vertrouwen is van belang. Het biedt je de zekerheid dat alle collega’s kunnen rekenen op dezelfde rechten en plichten.

Rijinstructeurs in loondienst maken vaak individuele afspraken met rijscholen. Niet altijd slecht. Maar soms kan het ook beslist beter, zo vindt de vakbond. Daarom wil CNV Vakmensen opnieuw proberen centrale regels af te spreken. In een cao, of wellicht op geheel andere wijze.

Vul hier de enquête in.

Auteur: Bart Pals

17 reacties op “CNV houdt enquête over arbeidsvoorwaarden rijinstructeurs”

Frank2|30.03.11|22:02

Wat is dit nu weer?!? EXACT dezelfde mail, enquete en pagina als op 17 maart 2006… http://www.cnvvakmensen.nl/caos/rijscholen/nieuws/item/verkeersscholen-beter-in-de-kijker/

Gaat er nu wel iets gebeuren h.h. van het CNV? Of is dit de 5-jaarlijkse zieltjes werven peiling?

Frank2|30.03.11|22:11

EN liefst een CAO zonder betrokkenheid BOVAG. We weten nu wel dat het CNV de belangen van rij-instructeurs graag ondergebracht ziet bij de vakgroep CNV Metaaltechniek. Maar als BOVAG een CAO wil voor haar rijinstructeurs dan kunnen zij er eentje maken (had er al moeten zijn) en voorop lopen. Maar de BOVAG is er niet voor rijinstrucrteurs, de bovag is er voor de bovag! Rij-instructeur in loondienst zijn betekent 10,50 bruto, INCL. vak. geld, pensioen en 0 uren contract. En 0 vrije dagen dus!

Ferdinand|30.03.11|22:48

Het zal een stuk beter zijn voor de hele rijschoolbranche dat er een CAO komt, dan worden de grote rijscholen met personeel gedwongen om hogere lestarieven te gaan rekenen.
Dan zullen de ZZP rijschoolhouders daar vast en zeker in mee gaan, want die zien dan hun kans om eindelijk die lestarieven op te schroeven naar een fatsoenlijk niveau.
Want iedereen die wil wel maar niemand doet het, en daar ligt het probleem, wanneer er een CAO ligt moet het en dan zal je zien dat anderen volgen.
CAO NU!

Paul|31.03.11|13:32

En weer moet dus de grote rijschool eerst bloeden

Frank2|31.03.11|14:11

De grote rijschool bloeden?! Door haar instructeurs al jaren uit te buiten? Lekker laten bloeden zou ik zeggen! En hoezo ‘weer’? Grote rijscholen groeien alleen over de ruggen van de instructeurs. Welke grote rijschool kan haar personeel een normaal loon bieden? De branche moet een CAO, pas dan kunnen de prijzen collectief omhoog en dus ook de lonen.

Bert de Weerd|31.03.11|22:12

@Frank2, Inderdaad dezelfde enquete als 5 jaar geleden maar blijkbaar nog steeds actueel.
Dat zal voor het CNV wellicht ook de reden zijn om de enquete opnieuw te houden.
Wat is er overigens mis met “zieltjes” winnen? Zonder leden immers geen CNV!
Het CNV doet goed zijn best om de belangen van rijinstructeurs zoe goed mogelijk te behartigen.

Bert de Weerd|31.03.11|22:18

Belangen behartigen gaat het gemakkelijkst wanneer er voldoende leden zijn en wanneer er onder die leden mensen zijn die zich ook daadwerkelijk willen inzetten. Dus misschien een idee om lid te worden en vragen aan het CNV of je kunt helpen?

Bert de Weerd|31.03.11|22:24

Net de enquete wat beter bekeken, maar deze is toch net iets anders dan 5 jaar geleden ,)

Ferdinand|31.03.11|22:51

Iedere rijinstructeur in loondienst verdient dat er een CAO komt, en er zijn vast rijschoolhouders zonder personeel die dan wel in loondienst willen.

AZR|01.04.11|15:28

Heb de enquête doorgestuurd aan alle personeelsleden, zodat ook deze de stem kunnen uitbrengen. Als middel-grote verkeersschool met personeel in dienst, gun ik een goed CAO aan de medewerkers en zal zeker de laatste zijn die er slechter van wordt lijkt me.

Bert|01.04.11|20:03

Arbeidsvoorwaarden? Wat zijn dat?

Overigens vind ik dat AZR groot gelijk heeft. Tevreden personeel legt je zaak geen windeieren. Ze gaan minder snel naar de concurent, worden minder snel humeurig, en daar door zijn je leerlingen ook weer tevreden.

Frank2|01.04.11|22:25

Kudoz voor AZR!
@Bert Daar is uiteraard niets mis mee, mits functioneel. Ik hoop dan ook dat er nu eens follow-up komt vanuit onze branchevertegenwoordigers (of diegenen die zich dat telkens noemen) en bovenop de CNV gaan zitten. Wie A zegt…
En lid worden van de CNV zullen ALLE instructeurs direct doen als er een CAO komt. Maar dat is natuurlijk logisch ;-)

Bert de Weerd|01.04.11|22:46

@Frank, zoals jij het stelt is een beetje de omgekeerde wereld. Er komt nl. alleen maar een CAO wanneer rijinstructeurs lid worden van het CNV,) en daar zit nu net het probleem:(

Het CNV heeft A gezegd en wil ook B zeggen, maar kan dit ook niet alleen.
Er is nu slechts een kleine groep rijinstructeurs die lid is van het CNV. Het CNV wordt alleen maar serieus genomen wanneer men een grote groep rijinstructeurs vertegenwoordigd.

Frank2|01.04.11|22:53

@Bert Mee eens, dat is natuurlijk een beetje kip en ei verhaal. Maar m.i. kan het niet heel moeilijk zijn 80% van de instructeurs te mobiliseren en te porren hiervoor. CNV heeft de naam en is de juiste partner, en als een aantal voorzitters hun persoonlijke belangen opzij kan zetten, is er best iets mogelijk. Ik zeg doen!

nico|02.04.11|15:08

Door dat het CNV nog zo klein is met het aantal leden worden ze niet serieus genomen onder andere met de onderhandelingen ze worden overlopen door de grote jongens, vandaar dat het CNV nu vijf jaar later weer een enquete heb om te kijken of er een verbetering is te zien en mijn inziens is dat alleen maar goed. Het CNV kijkt eerst rond en vraagt eerst en doet dan pas de mond open hoe het eventuweel beter kan.
Ik ben het dus eens met Bert word lid van de CNV Bond dan kunnen zij wat doen voor ons.

Ferdinand|03.04.11|15:22

Wanneer alle rijinstructeurs in loondienst lid worden van het CNV, dan kan het CNV binnenkort gaan overleggen met de werkgevers.
Dan zit er vast een loonstijging van 10% aan te komen.
Deze week massaal aanmelden dus.
Contrebutie kost geld maar als er een CAO is wordt het weer dubbel weer verdiend.

Dolf Polders|06.04.11|15:24

Wanneer er mensen zijn die zeggen dat deze enquête 5 jaar geleden ook als eens is uitgezet dan hebben ze gelijk, maar het is niet precies dezelfde enquête.
Na een periode van 5 jaar willen we weer eens zien hoe het nu gesteld is met de arbeidsvoorwaarden en andere regelingen van de rij-instructeurs.

Daarom heeft u de enquête nog niet ingevuld, doe dat dan alsnog. Dank u voor de genomen moeite.

CNV Vakmensen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.