
‘Bromfietsopleiding is de dupe van proef Begeleid Rijden’
De rijschoolbranche vreest dat door de invoering van de Proef Begeleid Rijden (2toDrive) het aantal kandidaten voor het onlangs geïntroduceerde bromfietsrijbewijs fors afneemt. Daartegenover staat wel een tijdelijke grote piek in het aantal B-kandidaten. Dat blijkt uit onderzoek van VerkeersPro.nl onder 418 rijinstructeurs.
Jongeren die op hun 17e het CBR-examen Praktijk B halen, krijgen automatisch ook een rijbevoegdheid voor de bromfiets. Daardoor verwacht maar liefst 62% van de rijinstructeurs dat het aantal kandidaten voor de bromfietsopleiding (waar vorig jaar fors in is geïnvesteerd) ‘fors afneemt’. 34% verwacht dat het ‘een beetje afneemt’. Slechts 3% verwacht geen verschil.
Rijbewijs
Het grootste risico van de proef is volgens een aantal respondenten dan ook dat jongeren het voorlopig rijbewijs halen en vervolgens een jaar lang op de brommer rijden. Als ze dan op hun 18e verjaardag weer voor het eerst in een auto stappen, hebben ze bijna een jaar lang niet gereden. Ook vrezen veel rijinstructeurs dat er toch gereden wordt zonder aanwezigheid van een begeleider. Bovendien worden de vaardigheden van de begeleider in twijfel getrokken.
Als het gaat om de rijopleiding aan 16,5 jarigen, gaat bijna de helft van de Nederlandse rijinstructeurs de lesmethode aanpassen. Hierbij wordt vooral meer nadruk gelegd op ‘coaching’ en de juiste ‘attitude’ van de leerling.
Theorie
De huidige theorie-opleiding volstaat wel voor 16-jarigen, zo vindt 82% van de rijinstructeurs. Al zal het onderdeel gevaarherkenning veel meer aandacht moeten krijgen bij de jongeren. Wel hebben sommigen er op onderdeel ‘gevaarherkenning’ moeite mee dat het theorie-examen afgelegd kan worden, nog voordat de echte praktijklessen begonnen zijn.
Bijna tweederde van de rijschoolbranche vindt de proef Begeleid Rijden ‘een goed idee’. Eenderde is niet te spreken over het plan. 80% van de rijinstructeurs gaat in ieder geval wel rijles geven aan 16,5 jarigen. 3% wil dat niet, 17% weet het nog niet.
Cursus
38% van de ondervraagden geeft aan extra training te willen volgen om 16,5-jarigen effectiever op te kunnen leiden als autobestuurder. 39% heeft daar geen behoefte aan. 23% weet nog niet of hij dat wil.
Mocht die cursus niet massaal aangeboden of gevolgd gaan worden, dan hoeven de jonge leerlingen zich geen zorgen te maken. 87% van de Nederlandse rijinstructeurs vindt dat hij wel over voldoende kennis en vaardigheden beschikt om professioneel rijles te kunnen geven aan jongeren van 16,5 jaar.
Begeleider
Als het gaat om cursussen aan de toekomstige begeleiders, dan is 28% van plan hen ook wat bij te leren. 19% is dat niet van plan, 53% weet het nog niet. 32% gaat actief reclame maken dat tieners van 16,5 jaar bij hen rijles kunnen nemen.
Het gemiddeld aantal lessen per leerling voordat het CBR-examen met goed gevolg afgelegd wordt, zal volgens de helft van de rijinstructeurs gelijk blijven. Volgens de andere helft hebben de tieners gemiddeld meer lessen nodig om te kunnen slagen. Het daarbij behorende slagingspercentage blijft volgens tweederde gelijk, 28% vreest voor een lager percentage.
Extra leerlingen
De laatste twee maanden van 2011 en het kalenderjaar 2012 zullen in ieder geval extra omzet opleveren voor de rijschoolbranche vanwege het extra aantal leerlingen. Maar liefst 83% verwacht tijdelijk extra leerlingen. 10% verwacht structureel extra leerlingen, 7% verwacht geen extra leerlingen.
Door de (tijdelijke) extra drukte verwacht 59% dat de reserveringstermijnen bij het CBR na invoering van de proef Begeleid Rijden gaan oplopen. De rest verwacht geen verschil. Daarbij denkt 38% dat de examinatoren iets strenger zullen zijn bij de beoordeling van 17-jarigen. Het meerendeel verwacht dat leeftijd niets uitmaakt bij de examinatoren.
Verkeersveiligheid
Als het gaat om verkeersveiligheid verwacht 43% van de rijinstructeurs dat het aantal verkeersdoden afneemt door invoering van de proef. Volgens 30% wordt het juist gevaarlijker op de weg. 27% verwacht geen verschil.
Overigens hebben de rijinstructeurs weinig vertrouwen in het ministerie van Infrastructuur en Milieu dat de onlangs aangekondigde invoeringsdatum van november 2011 gehaald wordt. Maar liefst 62% verwacht opnieuw uitstel. Bovendien vindt een groot deel dat de overheid een verplichte begeleiderscursus moet invoeren, om te voorkomen dat de jongeren foute dingen aangeleerd wordt.
Het parlement buigt zich deze zomer over de definitieve plannen voor de proef Begeleid Rijden. Tegelijk met de invoering ervan wordt de minimumleeftijd voor het theorie-examen AM2 (bromfiets) verlaagd naar 15,5 jaar. Zo kunnen leerlingen eerst rustig het theoriecertificaat halen om op de 16e verjaardag praktijkles te volgen en het CBR praktijkexamen AM2 af te leggen. De geldigheid van de theoriecertificaten AM, A en B gaat naar 1,5 jaar.
Enkele voorwaarden van de proef Begeleid Rijden:
-Jongeren die op of na de ingangsdatum van het begeleid rijden 17 jaar worden, kunnen op die leeftijd een praktijkexamen afleggen. Als een jongere op de ingangsdatum al 17 jaar is, kan hij dus géén praktijkexamen doen in het kader van de proef.
– Tijdens de proef begeleid rijden kunnen alle jongeren vanaf 16,5 jaar een rijopleiding volgen. Op dit moment ligt de minimumleeftijd voor rijlessen, theorie-examen en praktijkexamen voor de personenauto nog op 18 jaar.
-Ook jongeren die in november 2011 al 17 zijn, kunnen rijles gaan volgen, zo meldt het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Zij mogen echter op hun 18e verjaardag pas praktijkexamen doen. Dat voorkomt onder meer dat het CBR ineens een hele grote groep examenkandidaten erbij krijgt, wat leidt tot langere reserveringstermijnen. Ook zorgt dit ervoor dat alle deelnemers een jaar lang onder begeleiding kunnen rijden.
– Tijdens de proef begeleid rijden kunnen jongeren vanaf 16 jaar een theorie-examen afleggen.
-Na het slagen voor het praktijkexamen mogen de jongeren tot hun achttiende alleen maar auto rijden met een begeleider naast zich. Die begeleider moet op hun begeleiderspas staan. Voor deze pas mogen ze maximaal vijf personen opgeven, die aan een aantal eisen moeten voldoen.
-De proef met begeleid rijden gaat zes jaar duren. Deze periode is volgens de minister nodig om de effecten van begeleid rijden op de verkeersveiligheid goed in kaart te kunnen brengen. Voor de proef met begeleid rijden moeten nog wel wijzigingen worden aangebracht in de verkeerswetgeving. Dat gebeurt naar verwachting deze zomer.
Bart Pals
VerkeersPro.nl heeft een Valeo Speed Visio Nomad twv 109 euro ex. btw verloot onder alle respondenten. Winnaar is geworden:
Emre Celiker
Verkeersschool Talent
Voorsteven 93
1034 SP Amsterdam
Gefliciteerd. Het apparaat komt zsm jouw kan op!
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.
Voor slechts € 6,- per maand heeft u toegang tot alle artikelen.
Bent u al abonnee?
Dat had ik in m’n glaze bol al lang gezien daarom ben ik er niet mee begonnen
Ik heb midden vorig jaar nog een vloot nieuwe scooters aangeschaft. Ik zie nude gevolgen al. Inmiddels zijn de aanmeldingen zwaar terug vallen.
Hallo goedemorgen, zijn we wakker???
Dat wist een meer dan een jaar geleden al hoor! maar niemand wilde luisteren.
Niemand, VVN, Bovag, Verkeerspro< gemeente's, Provincie, scholen bedrijven en verzekeringsmaatschappijen.
Wat zijn die lui vlot zeg!
Goedemorgen!
Volgen het CBR klopt het niet dat kandidaten die voor de invoering van het begeleid rijden al 17 jaar zijn voor hun 18e mogen lessen. Het begeleid rijden is namelijk een proef die alleen is voor kandidaten die na invoering 17 jaar worden. En het lessen voor je 18e is onderdeel van deze proef. Dus niet voor leerlingen die al 17 jaar zijn bij invoering aldus het CBR.
Goh je meent het…… ik denk dat veel instructeurs dit allang voorzien hadden.
Ik verwacht wel kleine terugval maar grote daling kan ik me niet echt voorstellen, we hebben nu ook leerlingen die in maart vorig jaar 16 werden, het toen niet wilden en nu 10 maanden voor ze 18 worden als nog voor hun scooter rijbewijs gaan.
CBR verwacht dat 20 % met de proef meedoet, 80% begint dus pas op hun 18e
20 % van de kandidaten die voor auto gaat heeft een am2 rijbewijs
en dan zijn er ook nog (vespa kinderen) die het allebei doen.
terugval 5% denk ik.
Nog een leuk feit… pas als een leerling 18 is is deze meerderjarig… hoe zit dat met het aangaan van een lesovereenkomst, is deze rechtsgeldig of moeten dan ook de ouders ondertekenen? Wie het met 100% zekerheid kan zeggen, daarvan lees ik hier graag het antwoord.
Beste Piet,
Ouders/verzorgers moeten toestemming geven dat hun kind mee doet aan de proef Begeleid Rijden. Het lijkt me dus verstandig dat zij ook de lesovereenkomst tekenen. Ook omdat inderdaad een 17-jarige nog niet wettelijk tekenbevoegd is.
Groet, Bart Pals
Ehhh, de datum voor de proef begeleid rijden is IN november….. Ik heb nog nergens een cijfertje gelezen….. Ik krijg een donkerbruin vermoeden dat het hele verhaal, gezien de turbo-werkwijze van de overheid, weer wordt uitgesteld.
En even inhakend op aangaan van lesovereenkomst…
…en hoe zit het STRAFRECHTELIJK als iemand van 17 jaar achter het stuur met pa als begeleider in het verkeer een MISDRIJF begaat? Wordt iemand dan gestraft volgens jeugdstrafrecht?
Beste allemaal:
Lees en reageer ook eens op het meest gelezen artikel van Verkeerspro.
SLAGINGPERCENTAGE WRM PRAKTIJKBEGELEIDING IBKI 87%
Want met meerder meningen sta je sterker, niet dan?
bericht van ander topic:
Beste allemaal:
Lees en reageer ook eens even op het meest gelezen artikel van. Verkeerspro.
SLAGINGSPERCENTAGE WRM PRAKTIJKBEGELEIDING IBKI 87%
Want hoe meer reacties des te beter het kan worden.
Met meerdere meer mans. Toch??